تعبير خواب تعبير خواب .

تعبير خواب

خواص پرتقال

پرتقال

پرتقال ميوه‌اي از خانواده مركبات مي‌باشد. درخت آن هميشه سبز است و ارتفاع آن تا ۱۰ متر هم مي‌رسد.

ريشه پرتقال از جنوب شرقي آسيا (چين و هند) مي‌باشد و يك ميوه پيوندي است كه در دوران باستان احتمالاً با پيوند نارنگي و پوميلو پرورش داده شد. نوع ايراني Persian Orange كه ايتاليايي‌ها از قرن ۱۱ ميلادي كشت آن را در جنوب اروپا رايج كردند تلخ بود و جاي خود را از قرن ۱۵ ميلادي به نوع شيرين تر داد كه تاجران كشور پرتغال از هندوستان وارد و كشت كردند. براي همين هم در بسياري از زبان‌هاي دنيا (يوناني، تركي، ايراني، عربي، بلغاري، گرجي و زبان جنوب ايتاليا) امروزه هنوز لغت ميوه پرتقال با كشور پرتغال تشابه اسمي دارد. البته ريشه لغت انگليسي (Orange) از نارنگ (سانسكريت) آمده و هم‌ريشه واژه نارنج (فارسي) و واژه‌هاي مشابه در بسياري از زبان‌هاي ديگر از جمله ارمني، اسپانيايي، و عربي مي‌باشد. در بعضي زبانها هم (نظير هلندي و آلماني) آن را سيب چيني (بواسطه مبداء اين ميوه) مي‌خوانند.

 

خواص پرتقال در پيشگيري از سرطان

يك عدد پرتقال حاوي بيش از ۱۷۰ نوع مواد مغذي متفاوت است. بيشتر اين مواد مغذي خواص ضدالتهابي دارند، تومورها را نابود مي‌كنند و از تشكيل لخته‌هاي خوني پيشگيري مي‌كنند. مواد مغذي موجود در پرتقال به خصوص پوليفنول‌هاي آن خواص آنتي اكسيدانيِ بسيار قوي دارد، ضد ويروس و ضد آلرژي است و با سلول‌هاي سرطان زا مقابله مي‌كند.

نتايج پژوهش هاي متعدد نشان داده اند كه تركيبات آنتي اكسيداني پرتقال به پيشگيري از ابتلا به برخي از انواع سرطان ها مانند سرطان دهان، سرطان مري، سرطان معده و سرطان كولون و حنجره كمك زيادي مي كند. ويتامين C موجود در اين ميوه علاوه بر پيشگيري از ابتلا به اين بيماري باعث مي شود كه قدرت درماني برخي از اين سرطان ها بيشتر شود. براي اينكه خواص آنتي اكسيداني پرتقال چند برابر شود بهتر است علاوه بر مصرف آن روزانه يك فنجان نيز چاي سبز بنوشيد. آنتي اكسيدان هاي اين دو، دست به دست هم داده و سدي در برابر سرطان ها مي سازند.

خواص پرتقال در حفظ سلامت پوست و مو و مقابله با علائم پيري

مصرف آب پرتقال طبيعي سلامت پوست، مو و ناخن را تضمين ميكند. براساس نتايج پژوهش هاي متخصصان كه روي ۱۲هزار خانم ۱۷ تا ۴۵ ساله انجام شده است، آب پرتقال به دليل دارا بودن مقادير زيادي ويتامينC ، پتاسيم و اسيد فوليك، تاثير بسزايي در سلامت پوست، مو و ناخن دارد.

 

رنگدانه هاي زرد موجود در آب پرتقال با كاهش آسيب‌هاي ناشي از تابش نور خورشيد بر پوست ارتباط دارد و گفته مي‌شود كه قابليت انعطاف پذيري پوست را تقويت مي‌كند. يك ليوان ۲۰۰ ميلي ليتري آب پرتقال حاوي ۶۰ ميلي گرم ويتامين C است. به گفته كارشناسان مواد مغذي مهمي كه براي داشتن پوست، مو و ناخن سالم نياز است زماني كه در بخشي از رژيم غذايي انسان مصرف مي‌شوند، بيشترين تأثير را دارند.

 

معروف‌ترين گونه اصلاح شده پرتقال در دنيا تامسون ناول مي‌باشد. بيروت، پايتخت لبنان نيز يكي از معروفترين مكان‌هاي پرورش آن درجهان مي‌باشد كه پرتغال بيروتي آن نيز معروف است.

پرتقال سرشار از ويتامين ث است. پرتقال درخت كوچكي است داراي برگ‌هاي سبز و گل‌هاي سفيد، پوست پرتقال نارنجي رنگ، كمي ناصاف و ميوه آن بسته به انواع مختلف شيرين و ترش، زرد رنگ و يا قرمز مي‌باشد. پرتقال يكي از قديمي‌ترين ميوه‌هايي است كه بشر از آن استفاده مي‌كرده‌است و در حدود ۵۰۰ سال قبل از ميلاد مسيح كنفوسيوس از آن نام برده‌است. در حال حاضر بيشتر از ۲۰۰ نوع پرتقال در آمريكا كشت مي‌شود. پرتقال اوليه، كوچك، تلخ و پر از هسته بوده‌است كه در اثر تربيت مهندسي ژنتيكي و همچنين انتخاب نوع بهتر و كود كافي درشت تر و شيرين تر شده‌است. پرتقال ابتدا از چين به هندوستان برده شده و سپس آنجا به نقاط ديگر دنيا راه يافت.

 

خواص پرتقال

 

تركيبات شيميايي

پرتقال يكي از غني‌ترين منابع ويتامين C مي‌باشد. البته بايد دقت كرد كه ويتامين C در اثر سرما و گرماي زياد از بين مي‌رود. اسانسي كه از گلهاي پرتقال گرفته مي‌شود بنام روغن نرولي Neroli Oil معروف است كه داراي بوئي بسيار مطبوع بوده و خيلي گران است و در عطر سازي از آن استفاده مي‌شود.

خواص پرتقال بر كاهش وزن ، لاغري و تناسب اندام

مصرف پرتقال بهترين درمان چاقي است و با مصرف آن كمبود املاح بدن برطرف و مقاومت طبيعي بدن زياد مي‌شود. افرادي كه چاق هستند، اگر رژيم پرتقال بگيرند، در رفع چاقي بسيار موثر است. در اين رژيم بايد چند روز پرتقال بخورند.

 

براي معالجه چاقي و گرفتن رژيم لاغري، يك عدد پرتقال و ۳ عدد ليمو را به برش‌هاي نازكي ببريد و آن را مدت ۱۰ دقيقه در نيم ليتر آب بجوشانيد. ۲ قاشق سوپ‌خوري عسل را به آن اضافه كنيد و دوباره ۵ دقيقه آن را بجوشانيد. بعد آن را صاف و بگذاريد سرد شود و هر روز ۳ استكان كوچك از آن را ميل كنيد.

فوايد پرتقال در پيشگيري و درمان سرماخوردگي

به خاطر ميزان بالاي ويتامين C موجود در آن. چون باعث تقويت سيستم ايمني بدن مي شود. سلول هاي سيستم ايمني بدن مانند سربازهايي هستند كه از بدن مراقبت مي كنند و مانع از سرماخوردگي و بيماري هاي ويروسي ديگر مي شوند. اين ويتامين به طور مستقيم روي عفونت تاثير نمي گذارد اما علائم مربوط به آن را كاهش و تسكين مي دهد. توصيه مي كنيم از همين امروز روزانه يك عدد پرتقال نوش جان كنيد.

 

همين ميزان نصف نياز روزانه ي بدن ما به ويتامين C (60 ميلي گرم) را تامين مي كند. اگر آب پرتقال را ترجيح مي دهيد حتما خودتان در منزل اقدام به تهيه ي آن بكنيد. آب پرتقال هاي صنعتي حاوي ميزان زيادي قند افزوده هستند. توصيه مي كنيم بعد از گرفتن آب پرتقال آن را خيلي زود مصرف كنيد.

خواص پرتقال بر كاهش كلسترول بد خون

راديكال‌هاي آزاد باعث اكسيد شدن كلسترول خون مي‌شوند. در اين صورت كلسترول به جداره‌ي رگ‌هاي خوني مي‌چسبد و كم كم تبديل به جرم‌هايي مي‌شود كه در نهايت رگ‌ها را مسدود كرده و جلوي گردش خون را مي‌گيرد. متأسفانه زماني كه اين اتفاق مي‌افتد ايست قلبي يا سكته‌ي مغزي غير قابل اجتناب است. ويتامين C قادر است اثرات منفي راديكال‌هاي آزاد را خنثي كند براي همين مي‌تواند از اكسيد شدن كلسترول نيز پيشگيري كند.

 

برخي محققان علم پزشكي معتقدند اين استرول ها با محدود كردن جذب كلسترول در روده عمل مي‌كنند و به اين ترتيب باعث كاهش سطوح كلسترول در بدن مي‌شوند. مقادير كم استرول هاي گياهي به طور طبيعي در ميوه ها، سبزيجات، آجيل، محصولات دانه اي، غلات و حبوبات يافت مي‌شود.

 

فوايد پرتقال

 

خواص پرتقال در پيشگيري از سنگ كليه

آب پرتقال بهتر از ساير آب ميوه مركبات از تشكيل مجدد سنگ‌هاي كليه جلوگيري مي‌كند. سنگ كليه زماني تشكيل مي‌شود كه املاح معدني و ساير مواد موجود در ادرار به هم پيوسته به صورت رسوب درآيد. اين بيماري بسيار دردناك و ناراحت‌كننده است و عود مي‌كند.

 

با تغييرات غذايي مي‌توان تا حدي از تشكيل مجدد اين سنگ‌ها جلوگيري كرد همان طور كه سيترات پتاسيم عمل مي‌كند اما بسياري از افراد تحمل سيترات پتاسيم را ندارند چرا كه اثرات جانبي گوارشي در پي دارد. اين افراد بيشتر سيترات را از منابع غذايي‌شان به دست مي‌آورند و يكي از منابع مهم آن آب ميوه‌هايي مثل آب ليمو، گريپ‌فروت و آب پرتقال است.

 

در ميان اين آب ميوه‌ها، آب پرتقال بيش از همه سطوح سيترات را در ادرار بالا مي‌برد. اين به معني كاهش كريستاليزه شدن اسيد اوريك و اكسالات كلسيم و لذا كاهش تشكيل سنگ است.

 

فوايد پرتقال در تقويت سيستم ايمني بدن

ويتامين C آنتي اكسيدان بسيار قوي و مهمي است كه راديكال‌هاي آزاد را خلع سلاح مي‌كند. متأسفانه آسيب‌هايي كه راديكال‌هاي آزاد به سلول و DNA مي‌رساند باعث ابتلا به سرطان مي‌شود. در عوض جذب ميزان زيادي ويتامين C خطر ابتلا به اين سرطان‌ها مانند سرطان كولون را كاهش مي‌دهد.

 

از اين گذشته ويتامين C از التهاب‌هايي كه همين راديكال‌هاي آزاد در بدن ايجاد مي‌كنند جلوگيري مي‌كند. براي همين مي‌تواند از شدت بيماري‌هاي التهابي مانند آسم، آرتروز و روماتيسم بكاهد. پس حواستان باشد براي كاهش التهاب سلول‌ها و آسيب‌هاي وارده به DNA ميزان ويتامين C بدنتان را بالا ببريد. مصرف پرتقال يكي از بهترين روش‌هاي پر كردن باك اين ويتامين مي‌باشد.

خواص پرتقال در پيشگيري از آب مرواريد

افرادي كه در روز كمتر از ۱۲۵ ميلي ‌گرم ويتامين C دريافت مي‌ كنند در مقايسه با افرادي كه بيش از ۵۰۰ ميلي ‌گرم از اين ماده مغذي را به بدن ‌شان مي ‌رسانند، ۴ برابر بيشتر احتمال دارد كه چشمان ‌شان به آب مرواريد دچار شود. جالب است بدانيد كه هر ۱۰۰ گرم ليمو و يا پرتقال متوسط ۵۳ تا ۵۴ ميلي ‌گرم از اين ويتامين را داراست كه ميزان قابل توجهي بوده و به نظر مي ‌رسد كه مرتب خوردن ‌شان از ضخيم شدن عدسي چشم پيشگيري مي‌ كند.

 

خواص آنتي اكسيداني پرتقال باعث كند شدن روند پيري سلول ها شده و براي ترميم جاي زخم بسيار موثر است. در واقع اين ميوه ي آبدار حاوي فلاونوئيدهاي بي شماري است كه باعث ارتقاي قدرت سيستم سلولي مي شود.

 

همچنين، رنگدانه هاي زرد موجود در پرتقال در كاهش تخريب هاي پوستي ناشي از نور آفتاب، افزايش انعطاف پذيري پوست، پيشگيري از بروز چين و چروك هاي پوستي و درخشندگي موها موثر است. به همين دليل پزشكان به افراد توصيه مي كنند مصرف يك ليوان آب پرتقال طبيعي را در برنامه غذايي روزانه خود بگنجانند. اين در حاليست كه مصرف آب پرتقال غير طبيعي با مواد افزودني هيچ تاثيري در سلامت پوست و مو ندارد.

 

خواص پرتقال در تقويت حافظه

در يك پژوهش علمي به افراد سالمي كه به‌طور متوسط ۶۷ سال داشتند به مدت ۸ هفته روزانه ۵۰۰ ميلي ليتر آب پرتقال داده شد و وضعيت حافظه، زمان عكس‌العمل و مهارت گفتاري‌شان پيش از شروع اين ۸ هفته و بعد از آن باهم مقايسه شد و در نهايت يك امتياز كلي به ‌نام ((عملكرد جامع ادراكي)) برايشان محسوب گرديد. بعد از ۸ هفته ،اين افراد ۸ درصد بهبود كلي در عملكرد ادراكي و شناختي شان داشتند.

 

آب پرتقال منبع غني فلاونيدها و به‌ويژه زير رده‌اي از فلاونيدها به‌نام فلاوانون‌ها مي‌باشد.تحقيقات نشان مي‌دهد فلاونيدها با فعال‌سازي مسيرهاي سيگنال دهنده در هيپوكامپوس مغز، باعث تقويت حافظه مي‌شوند. در اين مطالعات براي اولين بار ثابت شد كه مصرف مرتب و مداوم آب پرتقال مي‌تواند روي ادراك و شناخت افراد سالمند تاثير مثبت داشته باشد.

 

ايجاد تغييرات ساده و كوچك در تغذيه روزانه مانند مصرف بيشتر ميوه‌جات و سبزيجات سرشار از فلاونيد ، فوايد چشمگير و واقعي روي سلامت مغز دارد. اين كشفي مهم براي تاكيد اين حقيقت است كه مواد خوراكي سرشار از فلاونيد نقشي اساسي در مقابله با نقص ادراك و شناخت در سنين بالا دارد.

خواص پرتقال در پيشگيري از آرتروز

تحقيقات نشان مي‌دهد ميوه‌ها و انواع سبزي‌ها در پيشگيري از آرتروز موثر هستند. برخي كاروتنوئيدها يعني تركيباتي كه در برخي ميوه‌ها و انواع سبزي يافت مي‌شود، در پيشگيري از ابتلا به آرتروز موثر هستند.

كاروتنوئيدهاي خوراكي يعني مواد شيميايي كه عامل رنگ‌هاي نارنجي و زرد ميوه‌ها و سبزي‌ها هستند، مي‌توانند به سبب داشتن خواص آنتي‌اكسيداني، التهاب را كاهش دهند. تحقيقات نشان مي‌دهد كه مصرف كاروتنوئيدها با خطر ابتلا به آرتروز ارتباط دارد و موجب كاهش بروز اين بيماري مي‌شود.

 

خواص پرتقال در تنظيم فشار خون و مقابله با افزايش فشار خون

افرادي كه فشار خونشان بالاست و براي كنترل آن دارو مصرف مي كنند، به احتمال زياد به دليل استفاده از داروهاي ضد فشار خون و يا به دليل بالابودن سديم در بدنشان، پتاسيم آنها از حد طبيعي (۵-۵/۳) پائين تر آمده و مشكلاتي در وضع سلامت آن به وجود مي آورد. اين بيماران بايد به طور مرتب پتاسيم خونشان را مورد آزمايش قرارداده و كاملاً زير نظر باشند.

البته درمان كمبود پتاسيم به طور مصنوعي امكان پذير است و با تجويز پزشك صورت مي گيرد، ولي اين بيماران بايد هميشه در تغذيه روزانه خود از موادغذايي حاوي پتاسيم بالا استفاده كنند. آب پرتقال سرشار از پتاسيم است و در يك ليوان بزرگ آب پرتقال حدود ۳۵۰ ميلي گرم پتاسيم وجود دارد.

 

ميوه هاي زرد مانند موز- انواع مركبات- زردآلو- هلو- انگور- خرما و طالبي نيز داراي پتاسيم فراوان هستند، ولي چون آب پرتقال كالري كمتري دارد مناسب تر است، زيرا مواد خوراكي كه كالري زياد توليد مي كنند براي مبتلايان به فشار خون مناسب نيستند.
محافظت از قلب و كاهش خطر بيماري هاي قلبي عروقي

 

آب پرتقال غني شده با استرول‌هاي گياهي به كاهش كلسترول بد يا ال. دي. ال و التهاب مربوط به بيماري قلبي كمك مي‌كند. بيماري قلبي به مشكلات مختلفي گفته مي‌شود كه عروق و عضلات قلب را تحت تأثير قرار مي‌دهند. از جمله اين بيماري‌ها فشار خون بالا و بيماري عروق كرونر هستند كه به ميزان قابل توجهي احتمال حمله قلبي يا سكته مغزي را افزايش مي‌دهند.

 

بر اين اساس بهترين راه مقابله با بيماري‌هاي قلبي از طريق ورزش و برخي تغييرات در رژيم غذايي ميسر مي‌شود اما متأسفانه اعمال اين تغييرات معمولاً براي مردم دشوار است در حالي كه برخي از آن‌ها مانند نوشيدن يك ليوان آب پرتقال داراي استرول هاي گياهي نسبتاً ساده هستند در حالي كه فوائد زيادي در پيشگيري از بيماري‌ها دارند.

 

پرتقال حاوي انواع مختلفي از تركيبات آنتي اكسيداني به نام فلاونوئيدها( هسپرتين و نارينژنين) مي باشد كه از بروز بيماري هاي قلبي عروقي پيشگيري مي كند. نتايج پژوهش ها نشان مي دهد كه مصرف روزانه ي آب پرتقال باعث كاهش اكسايش چربي خون مي شود.

به عقيده ي محققان مواد غذايي سرشار از ويتامين C باعث كاهش خطر بيماري هاي قلبي عروقي مي شود. توصيه مي كنيم كه روزانه يك ليوان آب پرتقال ميل كنيد. توجه داشته باشيد كه آب پرتقال كنسانتره حاوي بيشترين ميزان فلاوونوئيدها است. اين تركيبات آنتي اكسيداني به ميزان زيادي در بخش سفيد پوست پرتقال و در جداره هاي آن قرار دارند.

 

مركبات حاوي فولات هستند كه براي كاهش ميزان هموسيستئين يكي از عوامل ابتلا به بيماري‌هاي قلبي عروقي را كاهش مي‌دهد.

پتاسيم موجود در اين ميوه ها به كاهش ميزان فشار خون كمك مي‌كند. براي همين جلوي مشكلات قلبي عروقي را مي‌گيرد.

ويتامينC ، كاروتنوئيدها و فلاوونوئيدهاي موجود در مركبات قادر هستند محافظ سلامت قلب و عروق ما باشند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ مهر ۱۳۹۵ساعت: ۰۸:۴۹:۲۹ توسط:مينا موضوع:

خواص بادمجان

بادمجان

 

بادمجان

اين گياه كه بعربي بادنجان ناميده مي شود گياهي است يكساله و داراي ساقه نسبتا ضخيم و پوشيده از كرك .ارتفاع ساقه آن تا 70 سانتيمتر مي رسد . برگهاي آن بيضي شكل با نوك باريك و گلهاي آن بنفش رنگ است . ميوه اين گياه دراز و باريك و يا گرد ، برنگهاي بنفش ، سياه ، زرد و سفيد ديده مي شود .

بادمجان متعلق به خانواده سيب زميني است از زمانهاي بسيار قديم در هند كشت مي شده است و از آنجا به نقاط ديگر جهان راه يافته است . چين از قرن نهم هجري شروع به كشت و زرع آن كرد . تجار انگليسي اين گياه را در قرن هفدهم ميلادي از گينه ودر انگلستان كردند و آنرا بنام كدوي گينه اي ميناميدند .

بادمجان در تمام مدت سال وجود دارد و در آمريكا ، ايالات فلوريدا ، تگزاس ، لويزيانا و نيوجرسي بيشتر محصول بدمجان آمريكا را كشت مي كنند .

 

اگر بادمجان دوست داريد كه هيچ ، اما اگر جزء افرادي هستيد كه بادمجان مصرف نمي كنيد حتما اين ماده غذايي مفيد را در رژيم غذايي خود جاي دهيد و از خواص عالي و درماني آن بهره ببريد، چون باعث سلامتي بدن شما مي شود.

بادمجان كه بعربي بادنجان ناميده مي شود گياهي است يكساله و داراي ساقه نسبتا ضخيم و پوشيده از كرك . برگهاي آن بيضي شكل با نوك باريك و گلهاي آن بنفش رنگ است ميوه اين گياه دراز و باريك و يا گرد ، برنگهاي بنفش ، سياه ، زرد و سفيد ديده مي شود .بادمجان از تيرهٔ سيب زمينيان است ،  اين گياه بومي هندوستان بوده است و اين گياه در تمام مناطق گرمسيري و نيمه گرمسيري رشد مي كند.ارتفاع آن به 40 تا 150 سانتي متر نيز مي رسد.

بادمجان بايد تازه و كم تخم و جوان بوده و پوست براق داشته باشد و نوع طويل آن از نوع مدورش بهتر است. قبل از پختن بايد پوست آنرا كنده و هر بادمجان را چهار قسمت كنند و يا ورقه ورقه نمايند و بر آن ها نمك بمالند و مدت چند ساعت در آب خنك گذارند تا آب قدري سياه و تيز طعم گردد. اين آب را عوض كرده و عمل را تكرار كنند تا مواد سياه رنگ و مواد نفخ زا و مواد سست كننده در آب داخل شده و با آب دور ريخته شوند. سپس با آب پاك آنرا شسته و از خواص بي نظير آن استفاده كنند.

 

تركيبات شيميايي بادمجان

همانطور كه در جدول زير ديده مي شود بادمجان داراي ويتامين هاي A.B.C و مواد معدني زيادي است .

در صد گرم بادمجان مواد زير موجود است

انرژي                          30 كالري

آب                             92 گرم

پروتئين                      1/3  گرم

چربي                        0/2 گرم

نشاسته                   4/6 گرم

كلسيم                    12 ميلي گرم

فسفر                      15 ميلي گرم

گوگرد                      15 ميلي گرم

منيزيم                   12ميلي گرم

پتاسيم                 220ميلي گرم

آهن                     0/7 ميلي گرم

سديم                  3 ميلي گرم

منگنز                   0/2 ميلي گرم

روي                     0/3 ميلي گرم

مس                    0/1 ميلي گرم

يد                        0/002 ميلي گرم

بتاكاروتن              0/05 واحد بين المللي

ويتامين ب 1         0/05 ميلي گرم

ويتامين ب 2         0/05 ميلي گرم

ويتامين ب 3         0/7 ميلي گرم

ويتامين ث            5 ميلي گرم

 

خواص بادمجان

 

ويتامين هاي موجود در بادمجان

از ويتامين هاي موجود در بادمجان مي توان به ويتامين هاي گروهB ، ويتامين A و C و مواد معدني مختلف از جمله كلسيم، فسفر، مس، گوگرد، منيزيم، پتاسيم و آهن اشاره كرد.

خواص بادمجان براي مقابله با سرطان

علاوه بر ويتامين ها و املاح ياد شده، بادمجان داراي فيتونوترينت هايي است كه خاصيت آنتي اكسيداني فوق العاده اي دارند. فيتونوترينت هاي موجود در بادمجان شامل اجزاي فنوليكي مانند كافئيك و كلوروژنيك اسيد و فلاوونوئيدها مانند ناسونين مي باشند. اجزاي فنوليكي داراي خاصيت ضد سرطاني، ضدكلسترول بد خون و ضد ويروسي مي باشد.

بادمجان را با پوست بپزيد تا از يك آنتي اكسيدان بسيار قوي به نام «ناسونين» بهره مند شويد. محققان روي رشد سلول هاي سرطاني حيوانات آزمايشگاهي و همچنين انسان مطالعاتي انجام دادند و متوجه شدند آنتي اكسيدان ناسونين اجازه نمي دهد رگ هاي خوني جديدي تشكيل شود و تومورهاي خوش خيم را به تومورهاي بدخيم تبديل كند.

بادمجان به دليل ذخيره فيبر زيادي كه دارد در پيشگيري و درمان سرطان روده بزرگ بسيار موثر است. اين خوردني هنگام عبور از روده ها مواد سمي و شيميايي را جذب مي كند و روده را از اين مواد سرطان زا پاكسازي مي نمايد.

 

خواص بادمجان

از نظر طب قديم بادمجان گرم و خيلي خشك است . بادمجان بر خلاف آنچه كه عوام اعتقاد دارند كه بي بو و خاصيت است داراي خواص زيادي است . مهمترين خاصيت آن كم كالري بودن آن است كه غذاي بسيار خوبي براي كساني است كه مي خواهند وزن كم كنند زيرا داراي ويتامين و مواد معدني نيز مي باشد .

1)بادمجان را حتما بايد بحالت كاملا رسيده مصرف كرد زيرا خام آن طعم تلخ درد و در آنهائيكه آسم و برونشيت دارند  باعث تحريك اين بيماريها مي شود.

2)بادمجان اثر نرم كننده و مدر درد .

3)بادمجان بعلت درا بودن آهن در رفع كم خوني داروي موثري است .

4)بادمجان را مي توان براي از بين بردن ورم و التهاب روي عضو ملتهب گذاشت .

5)دانه بادمجان ايجاد يبوست مي كند .

6)ريشه بادمجان و شاخه هاي خشك شده و برگهاي آن اثر بند آورنده خون را دراست و قابض بوده و مي توان در آن براي درمان احتلام بانه و انواع خونريزيها استفاده كرد.

7)بادمجان پادزهر خوبي براي مسموميت هاي حاصل از خوردن قارچ سمي است .

8)خوردن بادمجان گرفتگي رگها را باز مي كند و شخص را از خطر سكته قلبي محفوظ مي درد .

9) خواص بادمجان : برطرف كننده يبوست است .

10)برگها و پوست سياه بادمجان را اگر بجوشانند اين جوشانده درمان اسهال خوني است .

11)جوشانده ريشه بادمجان درمان بيماري آسم است.

12) خواص بادمجان : مقوي معده است .

13)آب زردرنگي كه در موقع نمك زدن و گذاشتن بادمجان از آن خارج مي شود براي خشك كردن عرق دست و پا بهترين دارو است و اشخاصي كه دست و پايشان مرتب عرق مي كند بايد دست و پاي خود را با آن چند بار در روز بشويند تا از شر اين مرض آسوده شوند.

14)اگر بادمجان را بسوزانند و خاكستر آن را با سركه خمير كنند و به زگيل بمالند زگيل كنده خواهد شد .

15) از بادمجان مي توان به عنوان مسكن براي تسكين در استخوان شكسته و ضرب خورده استفاده كرد بدين طريق كه بايد بادمجان را در فر بگذاريد كه نيم پز شود و سپس آب آنرا با فشار بگيريد و بعد بمقدر نصف اين مقدر آب به آن شكر قهوه اي اضافه كنيد آنرا هم بزنيد و بنوشيد

16)با تحقيقاتي كه جديدا روي موشهاي آزمايشگاهي انجام شده نتيجه گرفته اند كه بادمجان داراي يك ماده ضد تشنج است كه در درمان بيماري صرع اثر بسيار خوبي درد . بنابراين اشخاصي كه تشنج دارند و يا مبتلا به اين بيماري مي باشند بهتر است كه از بادمجان استفاده كنند.

 

فوايد بادمجان

 

فوايد بادمجان : هواي قلبتان را دارد

نتايج پژوهشي كه در مجله ي Food & Function  به چاپ رسيده است خبر از خواص مفيد بادمجان براي سلامتي قلب مي دهد.

در اين پژوهش محققان حلقه هاي خام و يا كباب شده ي بادمجان را به مدت 30 روز به حيوانات آزمايشگاهي دادند و سپس وضعيت قلبشان را بررسي كردند. نتايج بررسي ها نشان داد كه اين ماده ي غذايي، عملكرد بطن چپ قلب را تقويت كرده و شدت سكته هاي قلبي را كاهش مي دهد.

خواص بادمجان : براي كاهش وزن مفيد است

بادمجان براي كاهش وزن نيز مفيد است. اين غذا براي افرادي كه قصد دارند وزن خود را كم كنند مفيد است چون ذخيره فيبر بالايي دارد و ضمن ايجاد احساس سيري، انرژي بدن را نيز تامين مي كند. فيبر خوراكي در فرآيند هضم مدت بيشتري طول مي كشد تا از لوله هاي گوارشي شامل معده و روده ها خارج شود وبه همين دليل احساس سيري زمان طولاني تري باقي مي ماند.

 

طرز استفاده بادمجان

بادمجان داراي آلكالوئيدي بنام سولانين Solanine مي باشد كه ممكن است در معده هاي ضعيف ايجاد آلرژي و مسموميت كند . بنابراين براي طبخ بادمجان بايد ابتدا اين ماده را از بادمجان خارج كرد و بهترين طرز پخت است كه خانم هاي ايراني درست مي كنند . يعني بادمجان  را بايد پوست كند و سپس ورقه ورقه نمود و لابلاي آنرا نمك پاشيد تا آب آن كه زرد رنگ و محتوي سولانين است خارج شود ، سپس آنرا فشار داده و پخت .

البته بهترين طريقه پخت بادمجان آب پز كردن و يا پختن در فر است زيرا سرخ شده آن سنگين شده و براي معده هاي ضعيف مناسب نيست .

 

فوايد بادمجان

از نظر طب قديم بادمجان گرم و خيلي خشك است . بادمجان بر خلاف آنچه كه عوام اعتقاد دارند كه بي بو و خاصيت است داراي خواص زيادي است . مهمترين خاصيت آن كم كالري بودن آن است كه غذاي بسيار خوبي براي كساني است كه مي خواهند وزن كم كنند زيرا داراي ويتامين و مواد معدني نيز مي باشد .

1)بادمجان را حتما بايد بحالت كاملا رسيده مصرف كرد زيرا خام آن طعم تلخ درد و در آنهائيكه آسم و برونشيت دارند باعث تحريك اين بيماريها مي شود.

2)خواص بادمجان : اثر نرم كننده و مدر دارد .

3)بادمجان بعلت درا بودن آهن در رفع كم خوني داروي موثري است .

4)بادمجان را مي توان براي از بين بردن ورم و التهاب روي عضو ملتهب گذاشت .

5)دانه بادمجان ايجاد يبوست مي كند .

6)ريشه بادمجان و شاخه هاي خشك شده و برگهاي آن اثر بند آورنده خون را دراست و قابض بوده و مي توان در آن براي درمان احتلام بانه و انواع خونريزيها استفاده كرد.

7)از خواص بادمجان : پادزهر خوبي براي مسموميت هاي حاصل از خوردن قارچ سمي است .

8)خوردن بادمجان گرفتگي رگها را باز مي كند و شخص را از خطر سكته قلبي محفوظ مي درد .

9)بادمجان برطرف كننده يبوست است .

10)برگها و پوست سياه بادمجان را اگر بجوشانند اين جوشانده درمان اسهال خوني است .

11)جوشانده ريشه بادمجان درمان بيماري آسم است.

12)از خواص بادمجان تقويت معده است .

13)آب زردرنگي كه در موقع نمك زدن و گذاشتن بادمجان از آن خارج مي شود براي خشك كردن عرق دست و پا بهترين دارو است و اشخاصي كه دست و پايشان مرتب عرق مي كند بايد دست و پاي خود را با آن چند بار در روز بشويند تا از شر اين مرض آسوده شوند.

14)اگر بادمجان را بسوزانند و خاكستر آن را با سركه خمير كنند و به زگيل بمالند زگيل كنده خواهد شد .

15) از بادمجان مي توان به عنوان مسكن براي تسكين در استخوان شكسته و ضرب خورده استفاده كرد بدين طريق كه بايد بادمجان را در فر بگذاريد كه نيم پز شود و سپس آب آنرا با فشار بگيريد و بعد بمقدر نصف اين مقدر آب به آن شكر قهوه اي اضافه كنيد آنرا هم بزنيد و بنوشيد

16)با تحقيقاتي كه جديدا روي موشهاي آزمايشگاهي انجام شده نتيجه گرفته اند كه بادمجان داراي يك ماده ضد تشنج است كه در درمان بيماري صرع اثر بسيار خوبي درد . بنابراين اشخاصي كه تشنج دارند و يا مبتلا به اين بيماري مي باشند بهتر است كه از بادمجان استفاده كنند.

خواص بادمجان : پوست را شاداب نگه مي دارد

بادمجان براي پوست نيز مفيد است چون حاوي مقدار زيادي آب است كه علاوه بر بهبود ساير دستگاه هاي بدن به حفظ سلامت پوست و موها نيز كمك مي كند. كم شدن آب بدن و درنتيجه خشك شدن پوست از عوامل مهم افزايش چين و چروك هاي پوستي است اما خوردني هايي مثل بادمجان مي توانند ذخيره آب بدن را به ميزان قابل توجهي تامين كند.

 

مضرات بادمجان

بادمجان با همه خواصي كه گفته شد نبايد مورد استفاده اشخاصيكه بواسير و يا درد چشم دارند قرار گيرد زيرا بيماري آنها را تشديد مي كند . اينگونه اشخاص اگر مي خواهند بادمجان بخورند بهتر است آنرابا گوشت  و روغن و يا سركه بپزند و بخورند .

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ مهر ۱۳۹۵ساعت: ۰۸:۴۸:۵۷ توسط:مينا موضوع:

خواص بادام زميني

بادام زميني

گياه شناسي بادام زميني

گياه بومي آمريكاي جنوبي است و از آنجا به نقاط گوناگون دنيا برده شده‌ است. بوتۀ آن كه بوته‌اي يك‌ساله‌است ۳۰ تا۵۰ سانتيمتر ارتفاع دارد. بادام زميني بوميِ برزيل. آب و هواي گرم براي كِشت اين گياه مناسب است. بادام زميني داراي ساقه‌اي راست است. برگ‌هاي آن مركب از دو زوج برگچه است و گل‌هاي آن دو نوع متفاوت به رنگ زرد كه پس از تلقيح، دمِ گل خم مي‌شود و به سطح خاك مي‌رسد و سپس كم‌كم در خاك فرو رفته، ميوه در داخل خاك پديد مي‌آيد .

بادام زميني، از نظر غناي پروتئيني، زير گروه حبوباتي مثل، نخود، عدس و لوبيا مي باشد و از اين نظر مي توان گفت جزو آجيل ها نيست .

بادام زميني، منبع خوب انرژي است. 100 گرم بادام زميني حاوي 50 گرم چربي، 16 گرم كربوهيدرات است .

بادام زميني داراي پروتئين با كيفيت عالي مي باشد. در بين آجيل ها، بادام زميني داراي بيشترين مقدار پروتئين مي باشد. 100 گرم بادام زميني حاوي 25 گرم پروتئين مي باشد. پس اگر كودك شما فقط بادام زميني يا كره بادام زميني مي خورد، از كمبود پروتئين در كودك نگران خود نباشيد .
بيشتر چربي هاي موجود در بادام زميني، از نوع غير اشباع و خوب مي باشند .

در 28 گرم بادام زميني، حدود 2 گرم فيبر وجود دارد. اين مقدار 9 درصد از نياز روزانه بدن به فيبر را تامين مي كند .

بادام زميني، داراي مقدار قابل توجهي ويتامين B3 مي باشد، 112 ميلي گرم در 100 گرم. ويتامين B3 باعث افزايش كلسترول خوب ( HDL) مي شود، فرايند پيري را به تعويق مي اندازد و همچنين از بيماري آلزايمر جلوگيري مي كند.

براي افزايش اين ويتامين توصيه شده كه مردان 16 ميلي گرم در روز و زنان 14 ميلي گرم در روز بادام زميني مصرف كنند.

ويتامين E نيز در بادام زميني وجود دارد. 28 گرم بادام زميني در حدود 10درصد نياز روزانه بدن به اين ويتامين را تأمين مي كند.

بادام زميني داراي آنتي اكسيدان نيز مي باشد. پس سلول را از خرابي و نابودي محافظت مي كند، سيستم ايمني را تقويت مي كند.

 

خواص بادام زميني

 

خواص بادام زميني

1- بادام زميني موجب گشاد شدن رگ هاي بدن و تسهيل جريان خون مي شود و از لخته شدن خون و سكته مغزي جلوگيري مي كند.

2- يك رژيم داراي بادام زميني، به خاطر افزايش منيزيم، فولات، فيبر، مس و ويتامين E ، خطر بيماري قلبي را كم مي كند. مصرف 28 گرم بادام زميني در روز، موجب كاهش بيماري قلبي مي گردد. براي جلوگيري از بيماري قلبي، حداقل 1 مشت بادام زميني و ديگر آجيل ها يا 2 قاشق غذاخوري كره بادام زميني را 4 بار در هفته ميل كنيد.

3- اگر 28 گرم بادام زميني، آجيل و يا كره بادام زميني در هفته ميل كنيد، 25درصد خطر پيشرفت سنگ كيسه صفرا را كم كرده ايد.

4- به خاطر دارا بودن چربي و كالري زياد، به افراد چاق توصيه مي شود كه بهميزان كم ار آن بخورند. بيشتر از 1 مشت بادام زميني موجب افزايش وزن مي گردد.

5- بادام زميني را 2 بار يا بيشتر در هفته مصرف كنيد. ثابت شده است زناني كه از اين امر پيروي مي كنند، تا 85 درصد سرطان روده بزرگ را از خود دور كرده اند و به همين ترتيب مردان تا 27 درصد اين سرطان را كاهش داده اند.

6- ميوه نارس آن، ترشح شير را زياد مي كند.

7- روغن بادام زميني، ملين و رفع كننده يبوست مي باشد.

8- بادام زميني از نظر خواص، شبيه روغن زيتون مي باشد.

 

مواد مغذي موجود در بادام زميني : مقدار در 28 گرم

كالري 166

پروتئين 7/6گرم

كربوهيدرات 1/6 گرم

فيبر 3/2 گرم

چربي 14 گرم

ويتامين E 2/2 ميلي گرم

ويتامين B3 8/3 ميلي گرم

فولات 1/41 ميكروگرم

مس 19/0 ميلي گرم

منيزيم 50 ميلي گرم

فسفر 101 ميلي گرم

پتاسيم 187 ميلي گرم

 

فوايد و خواص كامل بادام زميني

 

مضرات بادام زميني

بسياري از افراد به بادام زميني حساسيت دارند. معمولا آلرژي افراد به بادام زميني، در دوران كودكي ظاهر مي شود.

اولين نشانه هاي آلرژي به بادام زميني به صورت آبريزش بيني يا خارش پوست در قسمت هايي از بدن مي باشد. نشانه هاي بعدي شامل: تهوع، استفراغ، اسهال، ناراحتي شكمي، سوزش زبان، سختي تنفس ، گلودرد يا درد در ديگر نواحي بدن، افت ناگهاني فشار خون، سرگيجه و در نهايت بيهوشي و مرگ است.

كم خوردن، بهتر از هرگز نخوردن است. بهتر است فرهنگ غذاخوردن خود و خانواده مان را تغيير دهيم.

 

فوايد بادام زميني براي پوست و مو

كساني كه كف دستشان پوسته پوسته مي‌شود علاوه بر خوردن بادام زميني آن را به كف دست بمالند. براي درمان شوره و ريزش مو قبل از حمام بادام زميني را به سر بمالند.

 

خواص بادام زميني براي ديابت

بادام زميني داراي منبع فراواني از فيبر غذائي و كربوهيدرات است و ميزان افزايش قند و انسولين در مبتلايان به ديابت نوع ۲ را تنظيم مي كند و مصرف ۲۵ گرم بادام زميني ۵ روز يا بيشتر در هفته ، ۲۵ درصد بيماري هاي مرتبط با قند را كاهش مي دهد.

 

مصرف بادام زميني در افراد چاق

به خاطر دارا بودن چربي و كالري زياد، به افراد چاق توصيه مي شود كه به ميزان كم ار آن بخورند. بيشتر از ۱ مشت بادام زميني موجب افزايش وزن مي گردد.

 

 

مصرف بادام زميني در بارداري

مصرف بادام زميني در دوران بارداري ممكن است موجب بروز حساسيت در كودكان آنها شود. البته تحقيقي كه در اين زمينه صورت گرفت ، ثابت نكرد كه مصرف بادام زميني در طول دوران بارداري، باعث آلرژي بادام زميني در كودكان مي شود اما صرفاً نشان مي دهد، كودكاني كه مادران شان در طول دوران بارداري، بادام زميني مصرف كرده اند، هنگامي كه تست هاي آلرژي مي دهند، حساسيت بيشتري را نسبت به آلرژي از خود نشان مي دهند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ مهر ۱۳۹۵ساعت: ۰۸:۴۸:۱۹ توسط:مينا موضوع:

خواص بادام

خواص بادام

بادام نوعي ميوه است، كه درخت آن بومي نواحي خاورميانه و جنوب آسيا مي‌باشد. در اصل بادام جزو مغزهاي حقيقي به حساب نمي‌آيد، بلكه از انواع شفت هاست كه داراي يك پوسته بيروني و يك پوشش دروني سخت است كه دانه (مغز) در درون آن قرار مي‌گيرد. ارتفاع درخت بادام ۴ تا ۱۰ متر است و قطر آن نيز مي‌تواند به بيش از ۳۰ سانتيمتر برسد. بزرگترين كشورهاي توليد كننده بادام در دنيا ايالات متحده آمريكا و اسپانيا هستند.

ايران با توليد ۶٪ در رتبه پنجم توليدكنندگان اين ميوه قرار دارد. ۴۹٪ دانه بادام را روغن تشكيل مي‌دهد كه ۶۲٪ آن اولئيك اسيد غير اشباع، ۲۴٪ لينولئيك اسيد غيراسباع، و ۶٪ آن پالميتيك اسيد اشباع است. مقدار انرژي موجود در هر ۱۰۰ گرم مغز بادام، ۵۷۶ كيلوكالري است.

كاشتن درخت بادام در باغچه خانه راحت است. مي‌توانيد آن را در فصل زمستان بكاريد تا بهار جوانه بزند. مراقب باشد كه گياه‌تان بايد نور خورشيد ببيند و در فصل تابستان هفته‌اي يك بار آبياري شود بهترين نوع اين محصول در شهرستان تسوج از آذزبايجان شرقي يافت مي‌شود .

بادام سرشار از آنتي اكسيدان بوده و براي قلب و معده‌ي شما فوق‌العاده است. البته فوايد آن به همين جا ختم نمي‌شود.

بادام با كلسترول و فشار خون بالا مقابله مي‌كند، يبوست را از بين مي‌برد، سرشار از كلسيم است و غيره. با ما همراه باشيد تا بگوييم چرا بايد بادام ميل كنيد.

مغز بادام تلخ به مقدار كم حاوي سيانور دو پتاس و اسيد سياندريك است كه اگر فردي به مقدار زياد آن را مصرف كند، مسموم مي‌شود. مصرف پنج تا ده عدد مغز بادام تلخ در كودكان مي‌تواند مسموميت شديد به همراه داشته باشد، در بزرگسالان اين تعداد به ۵۰ عدد مي‌رسد.

بادام سرشار از آنتي اكسيدان

بادام سرشار از آنتي اكسيدان‌ها و به ويژه ويتامين E و روي مي‌باشد. آنتي‌اكسيدان‌ها تركيباتي هستند كه با راديكال‌هاي آزاد مقابله مي‌كنند. راديكال‌هاي آزاد مسئول پيري سلول‌ها و ابتلا به بعضي از سرطان‌ها هستند.

داشتن رژيم غذايي سرشار از آنتي اكسيدان‌ها باعث مي‌شود كه قلب و عروق شما در سلامت بماند و همچنين از ابتلا به برخي از بيماري‌هاي مربوط به پيري مثل آلزايمر در امان بمانيد. اگر چه آنتي‌اكسيدان‌هاي موجود در بادام به اندازه‌ي ميوه و سبزيجات رنگي نيست اما اين ماده‌ي غذايي فوق‌العاده حاوي املاح و مواد معدني مفيدي براي بدن است.

روغن بادام – مفيد براي پوست

روغن بادام براي پوست بسيار مفيد و مغذي است. براي مقابله با اگزماي خشك، سوزش‌هاي خفيف و همچنين براي نرم و مرطوب كردن پوست‌هاي خشك مي‌توانيد به روغن بادام اعتماد كنيد.

از آنجايي بادام حاوي آنتي‌اكسيدان است خواص ضدالتهابي دارد و مي‌تواند باعث التيام پوست شود. همچنين بايد بدانيد كه بادام سرشار از ويتامين E است كه باعث بالا بردن خاصيت ارتجاعي پوست و التيام زخم‌هاي پوستي مي‌شود.

خواص بادام براي مقابله با فشار خون بالا

مصرف روزانه‌ي بادام فشار خون بالا را تنظيم مي‌كند. مي‌پرسيد چرا؟ به خاطر اين كه بادام سرشار از پتاسيم است كه نمك بيش از حد خون را از بين مي‌برد. البته براي اين كار بايد دور بادام‌هاي شور را خط بكشيد. در غير اين صورت و با مصرف بادام شور نتيجه‌ي عكسي عايدتان خواهد شد. توصيه مي‌كنيم روزانه 1 مشت بادام تازه يا خشك مصرف كنيد.

بادام

فوايد بادام براي رفع يبوست

بادام يبوست را از بين مي‌برد زيرا حاوي ميزان زيادي فيبر است.

بادام حاوي دو نوع فيبر است:

فيبرهاي حلّال: اين فيبرها پسمانده‌هاي غذايي را در روده نگه داشته و باعث دفع آن‌ها مي‌شوند.

فيبرهاي غير حلّال موجود در بادام در لوله‌ي گوارش متورم مي‌شوند و به دفع راحت كمك مي‌كنند.

براي مقابله با يبوست روزانه 10 عدد بادام ميل كنيد. توجه داشته باشيد فيبرهاي موجود در بادام نه تنها يبوست را از بين مي‌برند بلكه باعث ايجاد احساس سيري نيز مي‌شوند. براي همين يك مشت بادام يك ميان وعده‌ي مناسب نيز محسوب مي‌شود.

فوايد بادام براي استخوان ها

بادام سرشار از كلسيم بوده و براي استحكام استخوان‌ها مفيد است.

كلسيم در ساخت استخوان‌ها و دندان‌ها نقش موثري دارد. براي اين كه دندان‌ها و استخوان‌ها در سلامت بمانند به كلسيم كافي نياز دارند. اين ماده معدني براي عضلات نيز مفيد بوده و باعث انعقاد خون مي‌شود.

بادام سرشار از منيزيم، منگنز، فسفر، آهن

كلسيم و پتاسيم تنها مواد مغذي موجود در بادام نيست. اين ماده‌ي غذايي خوشمزه همچنين سرشار از منيزيم، منگنز، فسفر، آهن، گوگرد، روي، مس و ويتامين‌هاي B، A  و E مي‌باشد. اين مواد مغذي سيستم ايمني بدن را تقويت كرده و تعادل سيستم عصبي را بالا مي‌برند. اگر دچار خستگي روحي يا جسمي شده‌ايد به بادام اعتماد كنيد.

خواص بادام براي تنظيم كلسترول خون

مصرف روزانه‌ي بادام باعث كاهش كلسترول خون مي‌شود. دو سال پيش محققان كشورمان پژوهشي انجام دادند كه نشان مي‌دهد 4 هفته مصرف بادام باعث كاهش كلسترول بالا مي‌شود.

متخصصان معتقدند اين تأثير بادام به فيبرهاي موجود در آن مربوط مي‌شود. در واقع بادام كلسترول را در لوله‌ي گوارش محبوس مي‌كند. به اين ترتيب اجازه نمي‌دهد كلسترول وارد جريان خون شود و از طريق مدفوع دفع مي‌شود. توصيه مي‌كنيم افرادي كه از كلسترول بالا رنج مي‌برند روزانه 30 گرم معادل يك مشت بادام ميل كنند.

فوايد بادام

خواص بادام براي افرادي كه از سوزش معده رنج مي‌برند

روغني كه در بادام وجود دارد جداره‌ي معده را مي‌پوشاند و مانند يك لايه‌ي محافظتي عمل مي‌كند كه جلوي سوزش معده را مي‌گيرد. در واقع مواد چرب بادام اسيدهاي معده را به خود جذب مي‌كنند. برخي از محققان بر اين باورند كه تركيبات طبيعي بادام همچنين مي‌تواند ترشحات بيش از حد معده را تنظيم كنند.

كارشناسان تغذيه‌اي تاكيد دارند: مغز بادام انرژي بخش و تسكين دهنده است.

بادام حاوي مقادير زيادي از يك نوع اسيد آمينه موسوم به «آرجينين» است كه به آرامش عروق خوني كمك مي‌كند و گردش خون را بهبود مي‌بخشد، اما متخصصان مي‌گويند: حتي اگر مصرف هر روز بادام برايتان مقدور نيست، مي‌توانيد براي دريافت اين اسيد آمينه مفيد از خوردني‌هاي ديگري مثل لوبيا، ماهي آزاد و گندم استفاده كنيد.

به گزارش روزنامه‌ «سين چو» مرداني كه قصد دارند، توان جنسي خود را بهبود بخشند علاوه بر بادام و مصرف اين اسيد آمينه بايد چربي شكم خود را آب كرده و با ورزش كردن كلسترول خون خود را پايين بياورند. وجود اين ارتباط را متخصصان طب سنتي چيني هم تاكيد كردند. بادام در واقع يك منبع غذايي پرچرب است كه برخلاف ديگر غذاهاي چرب نه تنها براي سلامتي خطري ندارد، بلكه آن را تضمين مي‌كند.

چربي موجود در بادام از جنس همان چربي است كه در روغن زيتون يافت مي‌شود و به همين خاطر به تاييد پزشكان براي سلامت قلب مفيد است. بادام مي‌تواند ميزان كلسترول بد خون را پايين آورده و خطر بروز امراض قلبي را كاهش دهد. بادام همچنين براي درمان زخم روده، مثانه و اسهال مفيد بوده و بادام بو داده براي معده مقوي است.

چغاله بادام هم لثه و ريشه دندان را تقويت مي‌كند و براي رفع خشكي دهان مفيد است. از سوي ديگر، دم كرده پوست قهوه‌اي رنگ مغز بادام، بهترين دارو براي تسكين درد و التهاب مجاري تنفسي است. روغن بادام هم خواب آور بوده و براي درمان بي‌خوابي موثر است.

بادام منبع غني از ويتامين D، منيزيم و پتاسيم است و مي‌تواند در محافظت از بدن در مقابل ابتلا به ديابت موثر باشد. يكي ديگر از ويژگي‌هاي بادام اين است كه نه تنها به كاهش وزن كمك مي‌كند، بلكه از بازگشت مجدد اضافه وزن جلوگيري مي‌نمايد.

روغن بادام شيرين به دليل خاصيت نرم كنندگي و ضدالتهاب در كرم‌ها و پمادها استفاده مي‌شود. براي رفع خارش پوست كودكان مبتلا به سرخك و مخملك هم روغن بادام را به تمام سطح بدن آنان مي‌مالند تا خارش را تسكين دهد. ماليدن روغن بادام روي پوست التهاب را رفع كرده و سوختگي را درمان مي‌كند. روغن بادام اگزما را هم برطرف مي‌كند.

متخصصان تغذيه مي‌گويند: پروتئين موجود در يك فنجان بادام از يك عدد تخم مرغ بيشتر است و خوردن آن در تامين پروتئين بدن نقش زيادي دارد. بادام با وجود حجم كم، انرژي زيادي توليد مي‌كند و از اين رو يك ميان وعده مناسب است.

بادام داراي مواد مغذي فراواني است، اما چون سنگين و ديرهضم است، توصيه مي‌شود، در روز حداكثر10 عدد از آن مصرف شود كه براي سود رساندن به بدن كافي است و در مصرف آن نبايد افراط كرد.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ مهر ۱۳۹۵ساعت: ۰۸:۲۶:۲۰ توسط:مينا موضوع:

خواص بابونه

بابونه

گياه شناسي بابونه

بابونه گياهي است دائمي و كوچك بارتفاع تقريبا 30 سانتيمتر داراي بوئي معطر كه در چمنزارها و اراضي شني مي رويد .

ساقه آن برنگ سبز مايل به سفيد ، برگهاي آن كوچك متناوب و داراي بريدگيهاي باريك و نامنظم و پوشيده از كرك است .

گلهاي آن مجتمع در يك طبق كه بطور منفدر در انتهاي ساقه گل دهنده در تابستان ظاهر مي شود . در هر طبق گلهاي سفيد در اطراف و گلهاي زرد در قسمت وسط قرار دارند .

گياهي ضد درد ـ ضد التهاب ، ضد اسپاسم عضلات
اين گياه از خانواده كاسني بوده و طبيعتي گرم و خشك دارد .
مهمترين مواد موثره : بيزابولول ـ كامازولن ـ آپي جنين ـ لوتئولين.

مهمترين خواص درماني بابونه

1 ـ خواص گوارشي : رفع سوء هاضمه ـ ضد اسپاسم گوارشي ـ تقويت معده ـ تقويت اشتها ـ ضد نفخ و بادشكن ـ رفع اسهال عصبي ، جلوگيري از زخم معده ـ كمك درمان مسموميت هاي غذايي ـ كمك درمان زخم معده ـ درمان ورم كبد و طحال
2 ـ خواص مغزي بابونه : تقويت حافظه ـ تقويت اعصاب و مغز ـ آرام بخش ـ ضد ميگرن ـ خواب آور ـ ضد اضطراب ـ ضد بيقراري ـ درمان سرگيجه ـ كمك درمان تشنج هاي عصبي و صرع
3 ـ خواص قلبي و عروقي : گشاد كننده عروق ـ كاهنده فشار خون ـ رقيق كننده خون ــ درمان كم خوني
4 ـ خواص پوستي : ضد التهاب پوستي كه همانند كورتون ها عمل مي كند ولي عوارض آن ها را ندارد ـ رفع و درمان اگزما ـ كمك درمان جوش غرور و آكنه ـ ضد ورم و قرمزي پوست ـ برطرف كننده زخم هاي جلدي ـ ترميم سوختگي ـ تقويت كننده پوست ـ تنگ كننده منافذ پوست ـ ضد عفوني كننده پوست ـ كنترل عفونت هاي پوستي

تركيبات شيميايي بابونه

گلهاي بابونه داراي اسانس روغني آنته مين ( Anthemine) تانن ، فيتوسترول و همچنين ماده اي تلخ بنام اسيد آنته ميك Anthemique Acid مي باشد .

طرز تهيه چاي بابونه

يك قاشق غذاخوري گل بابونه و دو ليوان آب گرم با مقداري نبات را در قوري چيني يا شيشه اي بريزيد و پس از اين كه دم كشيد ميل كنيد.

خواص درماني چاي بابونه – دم كرده گل بابونه

* براي تقويت سيستم ايمني بدن مفيد است و عفونت هاي ناشي از سرماخوردگي را از بين مي برد.

* براي رفع گرفتگي هاي عضلاني و نيز گرفتگي هاي قاعدگي در زنان مفيد است.

* درد شكم را تسكين مي دهد و براي درمان كمردرد مفيد است.

* از خواص بابونه اين است كه به عملكرد بهتر كبد كمك مي كند.

* براي درمان روماتيسم به كار مي رود.

* چاي بابونه مسكني فوق العاده براي سردرد، ميگرن، دندان درد و دردهاي عصبي است.

* اختلالات يائسگي را برطرف مي كند.

خواص بابونه ، خواص درماني بابونه

مضرات و ممنوعيات بابونه

* مصرف همزمان بابونه با داروهاي ضدانعقاد، بنزوديازپين، وارفارين، سيكلوسپورين و به طور كلي داروهاي رقيق كننده خون و… و همچنين الكل ممنوع است.

* مصرف بابونه در بارداري و شيردهي در برخي افراد با آلرژي همراه است و بايد از مصرف آن در اين دوران اجتناب شود.

* استفاده از بابونه ممكن است به طور نادر باعث ايجاد واكنش هاي خفيف آلرژيك شود و در صورت مصرف بيش از اندازه، علائمي چون سردرد، زخم دهاني، ورم چشم، تهوع و استفراغ و تعريق زياد ايجاد كند.

طرز استفاده از بابونه

اسانس بابونه : حدود 0/8 تا 1 درصد اسانس در اين گياه وجود دارد كه بوسيله تقطير با بخار آب بدست مي آيد . رنگ اين اسانس آبي روشن است ولي در اثر كهنه شدن برنگ زرد مايل به قهوه اي در مي آيد . بوي اين اسانس بسيار قوي و طعم آن معطر و سوزانده است . اسانس بابونه در عطر سازي و براي معطر كردن غذاها بكار مي رود .

چاي بابونه با دم كرده بابونه : براي درست كردن چاي بابونه يك قاشق چايخوري گياه بابونه خشك را در يك فنجان آب جوش ريخته و بمدت 5 دقيقه بگذاريد دم بكشد .

روغن بابونه با روغن زيتون : گل خشك بابونه را با  برابر وزنش روغن زيتون مخلوط كرده و روي آتش ملايم بگذاريدتا دم بكشد ( نبايد بجوشد ) و گاه گاه آنرا هم بزنيد . سپس آنرا از روي آتش برداريد و بگذاريد تا مدت 24 ساعت بحال خود بماند . سپس آنرا از صافي با فشار در كرده و در شيشه اي دربست نگهدري كنيد ( براي نفخ شكم و قولنج آنرا روي شكم بماليد )

روغن بابونه : براي تهيه روغن بابونه مقدري از گل خشك بابونه را با چهار برابر وزن آن روغن كنجد مخلوط كرده و سپس باندازه دو برابر گل بابونه بآن آب اضافه كنيد . آنرا روي چراغ گذاشته و بگذاريد بجوشد تا اينكه آب آن بكلي تبخير شود و فقط روغن باقي بماند البته بايد دقت كرد كه روغن نسوزد .

خواص بابونه و رفع خستگي

عصاره بابونه ضد حساسيت ، التيام دهنده زخم ، باكتريواستاتيك ، باكتريسيد(ميكروب كش) ، ضد قارچ مي باشد. همچنين بيزابولول خود به عنوان يك ماده افزايش دهنده جذب پوستي در فرمولاسيون كرم ها (اشكال ترانس درمال) به كار گرفته مي شود. برخي از مواد جدا شده از عصاره تام بابونه اثر مهاري روي آنزيم هايي كه در سنتز ميانجي هاي التهابي مسير آراشيدونيك اسيد نقش دارند را دارا مي باشند.
عصاره ي بابونه و فرآورده هاي دارويي هاي حاوي اين گياه موجب افزايش سرعت ترميم زخم و كاهش ترشحات و در نتيجه خشكي زخم مي گردند . همچنين در درمان زخم بستر ـ سوختگي ناشي از آفتاب و ادرار سوختگي نوزدان كاربرد دارد.
از خواص بابونه مي توان گفت به عنوان دارويي رسمي در فارماكوپه هاي آلمان ، انگلستان ، فرانسه و سوئيس وارد شده و اثرات باليني آن ثابت شده است.

فوايد كامل بابونه

خواص بابونه

1. از مهمترين خواص بابونه تقويت معده، درمان زخم معده و ورم معده است و اين گياه به آساني اين مرض را درمان مي كند. بيشتر كساني كه درد و سوزش معده دارند، مي توانند با خوردن چاي غليظ بابونه سلامتي خود را دوباره به دست بياورند. بدين منظور روزانه به صورت ناشتا ۳ الي ۴ قاشق گياه بابونه را در يك ليوان آب جوش به مدت ۱۰ دقيقه دم كرده و سپس بعد از ۱۵ دقيقه صبحانه را ميل نماييد. خوردن چاي غليظ بابونه را به مدت ۲ هفته ادامه دهيد تا تأثير بسزاي آن را بر معده مشاهده نماييد.

2. براي رفع ورم روده مؤثر است، همچنين براي رفع كرم معده و روده استفاده مي كنند.

3. بابونه اعصاب و قواي جنسي را تقويت مي كند. خوردن 5 گرم ريشه بابونه با سركه رقيق محرك نيروي جنسي است (ريشه بابونه گرم تر و خشك تر از گل بابونه است).

4. تقويت مغز از خواص بابونه است.

5. بابونه ادرارآور و قاعده آور است، همچنين استفاده از بابونه سنگ مثانه را خرد و دفع مي كند. اگر كسي قطره قطره ادرار مي كند به او چاي بابونه دهيد تا درمان شود.

براي تقويت سيستم ايمني بدن مفيد است و عفونت هاي ناشي از سرماخوردگي را از بين مي برد

6. اين گياه ترشح شير را در مادران شيرده افزايش مي دهد.

7. درمان كننده سردرد و ميگرن است.

8. بابونه ضدنفخ است.

9. بابونه درمان كننده كمي ترشحات عادت ماهيانه و تسكين دهنده دردهاي عادت ماهيانه است.

10. براي درمان چشم درد، بابونه را در سركه ريخته و بخور دهيد.

11. براي تسكين دردهاي عضلاني چاي بابونه بنوشيد.

12. براي تسكين درد در هنگام دندان درآوردن بچه ها، به آن ها چاي بابونه بدهيد.

13. جويدن بابونه براي التيام زخم هاي درمان مفيد است.

14. بابونه تب بر و تسكين دهنده درد است براي تسكين درد، چند قطره اسانس بابونه را با يك قاشق روغن بادام مخلوط كرده و روي محل هاي دردناك بماليد درد را تخفيف مي دهد.

15. مصرف دم كرده بابونه به شكل ناشتا مقوي معده، مقوي و بادشكن است.

16. براي رفع بي خوابي و داشتن يك خواب آرام و راحت، كافي است ده دقيقه قبل از اينكه به رختخواب برويد يك فنجان چاي بابونه بنوشيد.

17. بابونه درمان كننده بي اشتهايي است.

18. چاي بابونه درمان كننده كم خوني است. به خاطر همين خاصيت خانم ها و دختران مي توانند براي درمان كم خوني شان از آن استفاده كنند.

19. از خواص بابونه مي توان به رفع زردي اشاره كرد .

20. حمام بابونه اثر نيرو دهنده دارد. براي اين منظور چند قطره اسانس بابونه را در وان حمام ريخته مدت يك ربع ساعت در آن دراز بكشيد.

21. اسانس بابونه مخلوط با روغن بادام براي رفع ناراحتي هاي پوستي نظير اگزما، كهير و خارش مفيد است.

22. بابونه ضدآلرژي است.

23. براي رفع گوش درد و سنگيني گوش، يك قطره روغن بابونه را در گوش بچكانيد.

24. اسانس بابونه چون اثر قي آور دارد در مورد مسموميت هاي غذايي مصرف مي شود.

25. روغن بابونه را براي از بين بردن كمردرد، درد مفاصل و نقرس روي محل درد بماليد.

26. با چاي بابونه اگر موهاي بلوند را بشوييد آن ها را روشن تر و شفاف تر مي كند.

27. آن هايي كه يائسه شده اند بهتر است همه روزه چاي بابونه بنوشند زيرا اختلالات يائسگي را برطرف مي كند.

28. بخور گل بابونه جهت بهبود آكنه و جوش هاي صورت نيز توصيه شده است.

29. بابونه، مدر، معرق و محلل ورم ها است.

30. استفاده از بخور دم كرده ي بابونه بر روي صورت، باعث شادابي و تجديد حيات سلول هاي بشره پوست مي شود.

از مهمترين خواص بابونه تقويت معده، درمان زخم معده و ورم معده است و اين گياه به آساني اين مرض را درمان مي كند. بيشتر كساني كه درد و سوزش معده دارند، مي توانند با خوردن چاي غليظ بابونه سلامتي خود را دوباره به دست بياورند .

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ مهر ۱۳۹۵ساعت: ۰۷:۱۰:۲۰ توسط:مينا موضوع:

خواص انبه

انبه

درباره فوايد انبه بيشتر بدانيد

درخت انبه قد بلندي دارد و ممكن است حتي به ۳۵ تا ۴۰ متر برسد . قطر قسمت شاخ و برگ‌ دار آن نيز مي‌تواند به ۱۰ متر برسد. عمر اين درخت طولاني است و برخي از درخت‌هاي انبه با وجود ۳۰۰ سال سن هنوز ميوه مي‌دهند .

رنگ برگ‌هاي درخت انبه در ابتدا نارنجي مايل به صورتي است، كه با گذشت زمان به رنگ قرمز تيره، و سپس سبز تيره در مي‌آيد. شكوفه‌هاي انبه كوچك و سفيدرنگ به صورت خوشه‌هاي ۱۰ تا ۴۰ سانتي‌متري هستند. هر شكوفه ۵ گلبرگ، ۵ كاسبرگ و ۵ پرچم دارد .

ضماد برگ درخت انبه، پوست سر و مو را تقويت مي كند و خاصيت رنگي (سياه) نيز دارد .

رسيدن ميوه‌ها حدود ۳ تا ۶ ماه طول مي‌كشد. وزن انبه‌ها مي‌تواند بين ۵۰۰ گرم تا ۲٫۵ كيلوگرم باشد. رنگ و اندازه انبه‌هاي رسيده با توجه به محيط و نور متغير است . ميوهٔ رسيده مي‌تواند زرد، نارنجي، قرمز يا سبز باشد. به هنگام رسيدن ميوه‌ها بوي شيرهٔ ملايمي مي‌دهند و با فشار ملايمي فرو مي‌روند. در وسط ميوه هستهٔ درشتي است كه با توجه به نوع درخت مي‌تواند صاف يا داراي رشته و فيبرهايي در گوشت ميوه باشد . گوشت ميوه به رنگ زرد تيره و شيرين است. طعم انبه‌ها با توجه به گونه‌شان بسيار متفاوت است. به علاوه، با توجه به نوع ميوه يا اين كه بيش از حد رسيده باشد، گوشت آن مي‌تواند صاف يا رشته‌رشته‌اي باشد .

انبه در سراسر جهان مورد استفاده خوراكي قرار مي‌گيرد. براي مصرف ميوه پوست آن جدا مي‌گردد، چرا كه حاوي موادي تحريك‌كننده براي معده است. انبه در انواع سالادها، نوشيدنيها، آب ميوه ها، شربتها ،ترشيها و بستنيها استفاده مي‌شود. از آن براي درست كردن مربا، انواع شيريني، تارت، كيك و پوره ميوه نيز استفاده مي‌شود .

در برخي از كشورها از انبه براي پخت غذاهاي اصلي نيز استفاده مي‌شود. در جزاير موريس و رئونيون از انبه سسي تهيه مي‌گردد كه در كنار غذاهاي گوشتي مصرف مي‌شود. در بسياري از غذاهاي محلي و چاشني هاي هندي از انبه رسيده استفاده مي‌شود. در مكزيك نيز از انبه براي تهيه بعضي از انواع سس چيلي استفاده مي‌گردد .

خواص انبه براي بيماران ديابتي

بيماران ديابتي مقدار بيش از حد قند در خون دارند.  اين مقدار بالاي قند به عروق آسيب مي رساند  شايد تعجب كنيد انبه با اين همه  طعم شيرين چطور براي ديابتي ها مفيد است. اطلاعات زير هر گونه شك و ترديد را برطرف ميكند. انبه حاوي آهن، پتاسيم، اسيد فوليك، ويتامين A، C و B6، مواد مغذي و فيبر است .  با توجه به مطالعه انجام شده  ‘انبه از ميوه هايي است كه در سراسر جهان زياد مصرف مي شود و پرطرفدار است طبق پژوهش هاي  انجام شده اين يك باور غلط است كه چون  انبه يكي از شيرين ترين ميوه هايي است كه ما داريم،پس چاق كننده است.  مطالعات متعددي  در سراسر جهان اثبات كرده است كه انبه قند خون را ثابت نگه مي دارد  و آنرا كنترل مي كند.

در مطالعه اخير انجام شده توسط دانشمندان، ۲۰ بزرگسال در گروه سني ۲۰ سال و ۵۰ سال انتخاب شدند. دسته اي از بزرگسالان شامل ۱۱ زن و ۲۰ مرد. دانشمندان سطح BMI و قند را در آغاز آزمايش محاسبه كردند در طي مدت پژوهش به هر كدام  هر روز ۱۰ گرم انبه دادند. در پايان ماه سوم، زماني كه سطح قند آنها را بررسي كردند، نشان داد كه سطح قند خون پايين آمده در نتيجه، به اين نتيجه رسيدند كه براي بيماران مبتلا به ديابت ضرر ندارد .

انبه داراي يك آنتي اكسيدان به نام مالواليك اسيد است كه احتمالا مي تواند دليل كاهش سطح گلوكز باشد. اگر يك زن باردار هستيد و ديابت داريد ، انبه براي شما مناسب نيست. ديابت حاملگي يك بيماري است كه تنها در طول دوره بارداري بوجود مي آيد. در اين وضعيت، سطح قند خون بيش از حد بالا مي شود. اگر انبه بخوريد، سطح قند بالا مي رود. همچنين، انبه سطح گلوكز در بدن را در طول ديابت حاملگي كنترل نمي كند، اين نوع ديابت وقتي كودك به دنيا آمد از بين مي رود .

فوايد و خواص انبه جهت سرطان سينه

با مخلوط يك فنجان انبه خرد شده (۲۵۰ ميلي ليتر) كاروتنوئيدهاي مورد نياز روزانه را دريافت كنيد. نتايج تحقيقات كه در مجله بين المللي سرطان در ژوئن ۲۰۰۹ منتشر شد  نشان داد زنان يائسه اي كه دو يا چند وعده غذاهاي غني ازكاروتنوئيد در روز ميخورند خطر ابتلا به سرطان سينه در آنها تا ۱۷ درصد كاهش يافته است. مصرف اين ميزان كاروتنوئيدها باعث ميشود دوره ماهانه منظمي  داشته باشيد و همين منظم شدن دوره ماهانه از ابتلا به پوكي استخوان و بروز سرطانها بخصوص سرطان سينه  در زناني كه عات ماهانه شان منظم نيست پيشگيري ميكند.

خانم هايي كه به طور مرتب از انبه در رژيم غذايي خود استفاده مي كنند مي توانند در برابر صدمات ناشي از راديكال هاي آزاد مقاوم تر شده و خطر ابتلا به سرطان سينه را در آن ها كاهش دهد. تحقيقات نشان داده است انبه حاوي انواع مختلفي از مواد پلي فنول است كه تصور مي شد از رشد سلول هاي سرطاني در سينه جلوگيري مي كند.

خواص انبه

خواص انبه براي هضم غذا

انبه سرشار از آنزيم‌هاي گوارشي است كه به هضم غذا و به تجزيه‌ي پروتئين‌ها كمي مي‌كند. به همين دليل است كه براي مقابله با حالت اسيدي معده مفيد بوده و به هضم راحت غذا كمك مي‌كند.

خواص انبه براي افزايش ميل جنسي

انبه سرشار از ويتامين E است كه براي بهبود عملكرد هورمون‌ هاي جنسي و افزايش ميل جنسي بسيار موثر است. اگر مدتي است كه دچار بي‌ميلي شده‌ايد بهتر است كمي انبه ميل كنيد. انبه حاوي فيبرهايي است كه حركات روده‌ها را تنظيم كرده و از يبوست پيشگيري مي‌كند. اين ميوه براي كاهش التهاب مخاط معده فوق‌ العاده است.

 

خواص انبه براي سلامت پوست

از خواص انبه اين است كه منافذ بسته‌ي پوست را باز مي‌كند. احتمالاً مي‌دانيد كه آكنه‌ ها در نتيجه‌ي بسته شدن منافذ پوست ظاهر مي‌شوند. براي تميزي و مقابله با جوش‌ها گوشت اين ميوه را به صورت ماسك روي پوست صورت بگذاريد و بعد از ۱۰ دقيقه با آب خنك شستشو دهيد. مصرف روزانه‌ي اين ميوه نيز باعث نرمي و خوش آب و رنگ شدن پوست مي‌شود.

فوايد انبه و چشم‌

صد گرم انبه ۱۵ درصد نياز روزانه‌ي بدن به ويتامين A را تامين مي‌كند كه براي تضمين سلامت چشم‌ها و تقويت قوه‌ي بينايي لازم است. افرادي كه مي‌توانند روزانه از اين ميوه مصرف كنند كمتر در معرض مشكلات بينايي مانند كاهش ديد شبانه، خشكي چشم، سوزش چشم و غيره قرار مي‌گيرند.
انبه براي خانم‌هاي باردار و افرادي كه از كم‌خوني رنج مي‌برند بسيار مفيد است. به خاطر اينكه سرشار از آهن است. از اين گذشته ميزان بالاي ويتامين C موجود در آن باعث جذب حداكثري آهن مي‌شود.

فوايد و خواص انبه براي كم‌ خوني

انبه براي خانم‌هاي باردار و افرادي كه از كم‌ خوني رنج مي‌برند بسيار مفيد است. به خاطر اينكه سرشار از آهن است. از اين گذشته ميزان بالاي ويتامين C موجود در آن باعث جذب حداكثري آهن مي‌شود. توجه داشته باشيد خانم‌هايي كه در دوره‌ي پيش از يائسگي قرار دارند نيز در معرض كم‌خوني هستند. به همين دليل مصرف اين ميوه را به خانم‌ها توصيه مي‌كنيم.

خواص انبه : بهبود حافظه

اين ميوه يكي از ميوه‌ هاي فوق‌العاده براي مغز كودكان است. نتايج پژوهش‌ ها نشان مي‌دهند كه اين ميوه حاوي اسيد گلوتاميك مي‌ باشد و براي بچه‌ هايي كه مشكل تمركز دارند فوق‌العاده است. اين تركيب به بهبود حافظه و تحريك سلول‌هاي مغز كمك مي‌كند.

خواص مغز هسته انبه

انبه داراي هسته بزرگي است كه در وسط آن مغزش قرار دارد كه هم داراي خواص دارويي بوده و هم استفاده هاي غذايي!

# براي تقويت دندان و لثه دم كرده برگ درخت انبه را مضمضه كنيد .
# اگر شكوفه درخت انبه را خشك كرده و هر روز حدود ۳ گرم آنرا با ۱۰ گرم شكر بخورند سرعت انزال را معالجه مي كند .
# مغز هسته انبه از نظر طب قديم ايران سرد و خشك است .
# خوردن مغز هسته اسهال را برطرف مي كند .
# ضد استفراغ است .
# سرفه هاي سخت را درمان مي كند .
# گل انبه سرد و خشك است و اسهال را رفع مي كند .
# خانم هائيكه دچار خونريزي از رحم مي باشند و يا بين دو عادت ماهيانه خونريزي دارند براي رفع آن بايد از مغز انبه استفاده كنند .
# مغز هسته انبه كرم كش و ضد اسهال است .
# براي تسكين آسم و تنگي نفس مفيد است .
# براي معالجه سرماخوردگي مصرف مي شود .
# صمغ درخت انبه را با روغن و آبليمو مخلوط كنيد براي ناراحتي هاي پوست مفيد است .
# براي برطرف كردن ريزش مو ، آب برگهاي درخت انبه را روي سر بماليد .
# درمان كننده بواسير خوني است .
# به جاي مغز بادام مي توان از آن در شيريني جات استفاده كرد .

نكات خريد و نگهداري انبه

وقتي مي خواهيد اين ميوه را بخريد، اول خوب به انبه ها نگاه كنيد. توجه داشته باشيد كه پوست يكنواختي داشته باشند، البته ممكن است قسمت هايي روي اين ميوه وجود داشته باشند كه به رنگ سبز تيره، زرد و قرمز در آمده است. به علاوه، هنگامي كه آن را فشار مي دهيد، بايد پوست اين ميوه نرم باشد. اگر لكه هاي سبز تيره روي اين ميوه باشد، يعني اين ميوه به خوبي نرسيده است و مي توان آن را در دماي اتاق قرار داد كه با گذشت چند روز مي رسد و به محض آن كه كاملا رسيد، مي توان آن را به مدت دو هفته در يخچال نگهداري كرد. در ضمن، براي تسريع در رسيدن اين ميوه مي توانيد آن ها را داخل پاكت كاغذي و در دماي اتاق قرار دهيد كه سرعت فرآيند رسيدن اين ميوه ها افزايش پيدا مي كند.

البته توجه داشته باشيد كه رنگ لزومأً نشان رسيدگي در انبه نيست. حتي وقتي كه آنها رسيده اند با برخي  تغييرات آنها سبز باقي مي مانند، درحاليكه ديگر انبه ها طلايي يا قرمز روشن يا تركيبي از اين دو رنگ هستند.ميوه هايي كه خراب نشده يا علامت سياه روي پوست آن نيست بخريد. بهترين راه انتخاب (در خريد) سفت ومعطر بودن ميوه است.

ذخيره كردن انبه هاي رسيده مي تواند براي روزها تا هفته ها بستگي به تنوع ان انبار شوند.قطعه هاي انبه مي تواند كنسروشود يا خشك،ومغز آن خارج شود.انبه هاي رسيده بيشتر براي خشك كردن بكار مي روند واينها مي توانند براي ترشي وچاشني غذا بكار برده شوند.

بهترين مصرف اين ميوه لذيذ خوردن آن به عنوان يك ميوه رسيده است. از انبه ها به علاوه سالادهاي ميوه خارق العاده تهيه مي شود ومي توان براي درست كردن  يخمكها  وبستني ها نيز خالص شوند.ميلك شيك ها ( مخلوط بستني با شير كاكائو)، آب ميوه ، انواع مربا،ژله ،ترشي (با انبه )خوراك خوشمزه اي را معمولاً آماده مي كنند.

انبه هاي رسيده كوچك همچنين مي توانند ادويه لذيذي با افزودن  نارگيل ودوغ بسازند. ميگوها وماهي ها با انبه خام ترش طعم خوبي را مي سازند. ترشي انبه خام وادويه طعم معروفي دارد..انبه ًنارس پوست كنده به قطعات كوچك وباريكي بريده ودر آفتاب خشك مي شودبعداًچاشني وپودر زردچوبه زده كه در هند  در طبخ غذا استفاده مي كنند .دانه هاي انبه همچنين خوردني هستندودرسايه خشك وپودر زده و غذاهاي زيادي را بوجود مي آورند. انبه هاي خام كوچك مي تواند بخار داده شوندودر محلول نمك دركوزه گلي براي دوره اي از ۴تا۵ ماه قرار گيرند. بعدها مي توان انبه ها را بر حسب نياز بيرون آورده پس از خرد كردن با فلفل سبز و مختصري روغن  به عنوان چاشني خورد.برگهاي ظريف انبه؛پوست وساقه براي خواص  ضد باكتريا ئي درهندوستان وديگر كشورها، به كار برده مي شود.

مضرات و موارد منع مصرف انبه

# هضم انبه براي بعضي از افراد سخت است و ممكن است ايجاد خارش و دمل نمائيد .
# پوست انبه را قبل از خوردن جدا كنيد ، زيرا بعضي افراد نسبت به آن حساسيت  دارند.
# مصرف انبه به خصوص ترشي آن با معده خالي ، ايجاد ناراحتي معده مي كند. بنابراين بهتر است آن را بعد از غذا و ترشي آن را همراه با غذا ميل كرد.
# زياده روي در مصرف انبه براي افرادي كه طبع گرم دارند، مضر است.
# پوست اين ميوه حاوي اروشيول است و به همين دليل هم امكان دارد باعث بروز واكنش‌هاي حساسيتي در پوست شود. در نتيجه اگر پوست حساسي داريد از تماس اين ميوه با پوستتان بپرهيزيد.
# افرادي كه به لاتكس حساسيت دارد نسبت به اين ميوه به خصوص نارس آن نيز حساسيت زيادي از خود نشان مي‌دهند. به اين ترتيب كه بعد از مصرف با واكنش‌هايي مانند خارش گوشه‌ ي دهان، لب‌ ها و روي زبان مواجه مي‌شوند. البته در برخي افراد امكان دارد كه اين واكنش‌ها جدي‌تر باشد مانند متورم شدن لب‌ها، ايجاد زخم در دهان، مشكلات تنفسي، استفراغ و اسهال. اين واكنش‌هاي آلرژيك كه به سندرم ميوه‌اي لاتكس نيز معروف است به دليل وجود اناكارديك اسيد موجود در انبه‌ي نارس بروز مي‌كند.
# توجه داشته باشيد كه اين واكنش‌هاي آلرژيك با ميوه‌هاي ديگري مانند كيوي نيز ايجاد مي‌شوند. توجه داشته باشيد كه ميوه‌هاي رسيده چنين واكنش‌هايي بروز نمي‌دهند اما با اين حال توصيه مي‌كنيم افرادي كه به انبه حساسيت دارند ترجيحاً از مصرف ميوه‌ي كاملا رسيده نيز پرهيز كنند.
# امكان دارد كه انبه در تأثير قرص‌هاي وارفارين كه يك داروي رقيق‌كننده‌ ي خون است اختلال ايجاد كند. اگر در حال مصرف اين دارو هستيد در مصرف اين ميوه احتياط كنيد و قبل از مصرف با پزشك خود مشورت كنيد. بهتر است در مورد ديگر ميوه‌ها و كلاً غذاهايي كه مصرف مي‌كنيد با پزشكتان مشورت كنيد.
# اگر خوردن انبه ايجاد نفخ بكند بايد آنرا با زنجبيل خورد .

فوايد انبه

خواص درماني انبه

# از خواص انبه اين است كه بسيار مقوي بوده و تقويت كننده بدن است .
# انبه تقويت كننده قواي جنسي است .
# رنگ صورت را درخشان مي كند .
# دهان را خوشبو مي كند .
# ادرار آور است .
# يبوست را برطرف مي كند .
# انبه داراي مقدر زيادي اسيد گاليك است . بنبراين سيستم هضم را ضد عفوني و تميز مي كند .
# انبه تميز كننده خون مي باشد .
# بافت هاي عصب عضله، قلب، مغز و قسمت هاي ديگر بدن را تقويت مي كند.
# در درمان سينوزيت نقش موثري ايفا مي كند.
# عطش را برطرف مي كند.
# انبه چون گرم است براي گرم مزاجان مناسب نيست و اين اشخاص بايد آنرا با سكنجبين بخورند .
#  فيبر نامحلول موجود در انبه به حذف ضايعات روده بزرگ كمك مي كند و در درمان يبوست، موثر است.
#  وجود اسيد تارتريك، اسيد ماليك و اسيد سيتريك در اين ميوه، به حفظ قليايي بودن مايعات بدن كمك مي كند.
#  مخلوط شير و انبه به افزايش وزن بدن كمك مي كند.
#   عصاره پوست درخت، ساقه، برگ و ميوه نرسيده انبه، داراي خواص ضد باكتري هستند.
#  گل هاي خشك شده اين ميوه، براي درمان اسهال، اسهال خوني مزمن و برخي مشكلات مثانه مفيد است.
#  مغز هسته انبه، ضد اسهال است.
#  آنتي اكسيدان هاي موجود در انبه، نقش مهمي را در پيشگيري از سرطان و بيماري هاي قلبي ايفا مي كنند.[آنتي اكسيدان ها به جنگ آنفلوانزا مي روند]
#  برخي از فلانوئيد هاي موجود در اين ميوه، باعث تقويت سيستم ايمني بدن انسان مي شوند.
#  براي بهبود سرفه  ، تنگي نفس ، انواع سردرد ، اسهال و دردهاي قولنجي مفيد است.
# اين ميوه ناراحتي ايجاد شده بر اثر سوء هاضمه را برطرف مي كند.
# ميزان بالاي فيبر قابل حل، پكتين و ويتامين C در آن كاهش دهنده كلسترول مضر است.
# پس از ورزش سخت، نمك، ويتامين و انرژي از دست رفته را به بدن بازمي گرداند.
#  از خواص انبه : عطش  را رفع مي كند.
# با عفونت هاي باكتريايي مقابله مي كند.
# مانع از ريزش مو مي شود.
# براي رفع ناراحتي هاي مربوط به كبد مفيد است.
#  براي چاق شدن افراد لاغر  مفيد است.
# التهاب غشاء مخاطي معده را تسكين مي دهد.
#  از خواص انبه : ادرار آور و مليّن است.
# پوست صورت را روشن، نرم و شاداب مي سازد.
# درمان گرمازدگي و خستگي بر اثر گرما در فصل تابستان است.
# كمك مي كند تا سيستم هورموني بدن فعال تر عمل كند.
#  مربا و ترشي انبه براي تقويت معده مفيد است.
# در مقابله با بيماري اسكوربوت (نوعي بيماري خوني ناشي از كمبود ويتامين C  موثر است.)
#  در برطرف كردن سرفه موثر است.
# شربت انبه يا ازگيل ژاپني در طب چيني براي درمان گلودرد و رفع سرفه استفاده مي‌شد.
# ازتركيب برگ انبه و چند ماده ديگر براي ساخت اكسپكتورانت (داروي خلط آور و مسكن براي درد سينه استفاده مي‌گردد.)
# براي هضم غذا بسيار مفيد است.
# آرام بخش است.
# براي بهبود عملكرد سيستم تنفسي مفيد است.
# خوردن مقدار زياد انبه يا ازگيل ژاپني باعث خواب آلودگي مي‌گردد.
# به هنگام بالا رفتن دماي بدن، تب را كاهش مي دهد و ناراحتي هاي تنفسي را برطرف مي كند.
# فيبر موجود در آن از يبوست پيشگيري مي كند.
# افرادي كه از كم خوني رنج مي برند، انبه را همراه با شام مصرف كنند. انبه سرشار از آهن و كلسيم است.
# علاوه بر خود اين ميوه، مصرف برگ هاي آن نيز با بيماري ديابت مقابله مي كند. قبل از خواب ۰تا۵ برگ درخت انبه را در آب دم كنيد و روز بعد ناشتا يك ليوان از آن را بنوشيد. اين كار به طور منظم، صبح به صبح تكرار شود
# ميزان بالاي آنتي اكسيدان در آن در صورت مصرف منظم با سرطان و بيماري هاي قلبي ديگر مقابله مي كند.
# خطر ايجاد سنگ كليه را كاهش مي دهد.
# تركيبي كه از پوست انبه به دست مي آيد خاصيت ضدالتهابي دارد.
# پتاسيم انبه ضربان قلب و فشارخون را كنترل مي كند.
#  انبه ابتدا گس و بعد ترش مي شود و در اثر زياد ماندن بر روي درخت، كم كم شيرين مي شود.
# مانع از خشكي چشم، خارش و سوزش مي شود.
# خاصيت ضدالتهابي آن علايم آسم را از بين مي برد.
#  ميوه آن بوي خوشي مثل عنبر دارد. دهان  را خوشبو كرده و رنگ چهره را باز مي كند.
# اين ميوه حاوي اسيد گلوتامين است كه براي تقويت حافظه و فعال نگه داشتن سلول ها موثر است؛ بنابراين مصرف آن به دانش آموزان توصيه مي شود.
# انبه منافذ پوست صورت را كه باعث بروز آكنه مي شود پاك سازي مي كند. كافي است برش هاي نازك اين ميوه را به مدت ۵ دقيقه روي پوست بگذاريد و سپس با آب ولرم بشوييد.
#  تقويت كننده جسم ، روح و دستگاه گوارش است.
#  از خواص انبه : كليه و مثانه را تقويت مي كند.
#  از ميوه و پوست انبه علاوه بر ترشي و مربا ، عصاره اي درست مي كنند كه داراي اثر قابض است. همچنين غرغره اين عصاره بصورت مخلوط با كمي آب، براي گلودرد  مفيد است.
# خوردن انبه بوي بد بدن را از بين مي برد .
# انبه حرارت بدن را كاهش مي دهد و تب را پائين مي آرود .
# از خواص انبه مي توان به رفع اسهال اشاره كرد .
# خوردن انبه ، سردرد ، تنگي نفس و سرفه را از بين مي برد .
# از خواص انبه مي توان درمان بواسير را نام برد .
#  پوست آن داراي  تا  درصد تانن است و يك قاشق چايخوري پوست كوبيده آن به ميزان دو مرتبه در روز براي اسهال مفيد است.

خواص مغز هسته انبه

انبه داراي هسته بزرگي است كه در وسط آن مغز آن قرار درد كه بجاي مغز بادام مي توان از آن در شيريني جات استفاده كرد .

مغز هسته انبه از نظر طب قديم ايران سرد و خشك است .

1-خوردن مغز هسته اسهال را برطرف مي كند .

2-براي معالجه سرماخوردگي مصرف مي شود .

3-سرفه هاي سخت را درمان مي كند .

4-درمان كننده بواسير خوني است .

5-خانم هائيكه دچار خونريزي از رحم مي باشند و يا بين دو عادت ماهيانه خونريزي دارند براي رفع آن بايد از مغز انبه استفاده كنند .

6-مغز هسته انبه كرم كش و ضد اسهال است .

7-براي تسكين آسم و تنگي نفس مفيد است .

8-ضد استفراغ است .

ديگر خواص انبه

1.گل انبه سرد و خشك است و اسهال را رفع مي كند .

2.اگر شكوفه درخت انبه را خشك كرده و هر روز حدود 3 گرم آنرا با 10 گرم شكر بخورند سرعت انزال را معالجه مي كند .

3.صمغ درخت انبه را با روغن و آبليمو مخلوط كنيد براي ناراحتي هاي پوست مفيد است .

4.براي برطرف كردن ريزش مو ، آب برگهاي درخت انبه را روي سر بماليد .

5.براي تقويت دندان و لثه دم كرده برگ درخت انبه را مضمضه كنيد .

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ مهر ۱۳۹۵ساعت: ۰۷:۰۹:۳۱ توسط:مينا موضوع:

هواشناسي

هواشناسي

هواشناسي

هواشناسي از دانش‌هاي كاربردي علم فيزيك است.

ريشه لغوي

يونانيان واژه متيورولوگيا را، برگرفته از كلمه «متيوروس»، به معني اشياي معلق در آزمايشهاي مربوط به هوا، به اضافه «لوگوس» كه به خطابه يا درس ترجمه شده‌است، براي اين علم بكار برده‌اند. ليكن، امروزه مطالعه جو زمين چنان به رشته‌هاي تخصصي تقسيم شده‌است كه واژه فراگير متئورولوژي (هواشناسي) كه از يونانيان باستان بر جاي مانده‌است، هيچ‌كس را ارضا نمي‌كند. از اينرو، براي مطالعه بخشي از جو كه در آن يونش و گسست مهم است و روي هم رفته بالاتر از ارتفاع حدود ۳۵Km قرار دارد، واژه آيرونومي (نزديك جو بالا) را بكار مي‌برند، در حالي كه برخي، به عنوان نامي فراگير، علم (يا علوم) جو را مي‌پسندند.

دانشمند ايراني سده پنجم هجري، ابوحاتم اسماعيل اسفزاري خراساني براي نخستين بار در جهان پديده‌هاي جوي و هواشناسي را به زبان فارسي در كتاب خود به نام آثار علوي گردآوري نموده است.

مطالعه و پژوهش دربارهٔ تمامي جنبه‌هاي جو زمين كه بطور تفصيلي از سطح زمين تا سطح بالايي جو را در بر مي‌گيرد، امروزه تحت عنوان علوم جوي ناميده مي‌شود. واژه قديمي و مصطلحتر هواشناسي مطالعه سطوح پاياني جو را، كه داراي تغييرات دائمي است، شامل مي‌شود. بشر از ابتداي خلقت به دليل تماس نزديك با طبيعت و مشاهده عيني پديده‌هاي جوي همواره نسبت به كشف اين پديده‌ها كنجكاوي نشان داده‌است. اولين تجربه عيني پديده‌هاي جوي شايد مشاهده رعد و برق و آتش گرفتن جنگلها بوده كه بعدها به كشف آتش منجر شده‌است. همچنين اولين كوشش انسان براي تهيه غذا و كشاورزي نيز همراه با ديده باني هوا بوده‌است.

هواشناسي شاخه‌اي تخصصي از فيزيك پيشرفته‌است كه از ابزارهاي رياضي پيچيده‌اي بهره مي‌گيرد و بر همه علوم فيزيك تكيه‌اي استوار دارد. هواشناسي بيش از همه با نظريه تابش الكترومغناطيسي، ترموديناميك، مكانيك كلاسيك، فيزيك شاره‌ها، شيمي فيزيك و نظريه لايه مرزي سر و كار دارد. اگر جو زيرين نيز در آن گنجانده شود، فيزيك خورشيد، طيف شناسي، فيزيك پلاسما، يونش، فيزيك ذرات بنيادي، پديده‌هاي اشعه ايكس، نور شناخت، فيزيك پرتوي كيهاني، پديده‌هاي برانگيزش، الكتروديناميك، مگنتوهيدروديناميك، انتشار راديويي و ساير فرايندهاي مربوطه را نيز بايد فرا گرفت.

تفاوت‌هاي هواشناسي و اقليم‌شناسي (آب وهواشناسي)

اگر چه موضوع مطالعه هوا شناسي و اقليم‌شناسي، اتمسفر (هواسپهر) است، ولي هر كدام با نگرشي متفاوت آن را بررسي مي‌كنند :

هوا شناسي، هوا را و اقليم‌شناسي، آب و هوا را شناسايي و تبيين مي‌كند.

هوا شناسي وضعيت جوي را به طور عام و براي يك لحظه بررسي مي‌كند؛ اما، آب و هواشناسي تيپ هواي غالب يك مكان معين را در دوره طولاني مطالعه و تفاوت‌هاي آب و هوايي مكان‌ها را كشف مي‌كند.

هدف هوا شناسي شناخت مطلق و عام اتمسفر و تغييرات آن (هوا) است؛ ولي در آب و هواشناسي سعي مي‌شود با شناخت آب و هواي هر منطقه، تأثيرهاي آب و هوايي آن بر روي فعاليت‌هاي انساني مشخص شود.

هواشناس وضع هوا را در كوتاه مدت پيش‌بيني مي‌كند؛ اما، آب و هواشناس براساس عوامل به‌وجود آورنده آب و هوا، پديد آمدن آب و هواي خاصي را در مكاني خاص و با توجه به تأثير آن در زندگي انسان‌ها، پيش بيني مي‌كند.

ابزار شناسايي و توجيه هواشناس، اصول و قوانين و مدل‌هاي فيزيكي و ديناميكي است. اما ابزار آب و هواشناس، علاوه بر اصول علم هواشناسي، اصول و مفاهيم جغرافيايي نيز هست.

تاريخچه

اولين بار ادموند هالي به سال ۱۶۸۸ اسنادي را در زمينه پديده‌هاي جوي و نقشه‌هاي مربوطه به بادهاي متواتر در سطح اقيانوسها، براي بخشي از سطح زمين منتشر مي‌كند و در سال ۱۸۴۰ هوري نقشه بادهاي اقيانوسها را ترسيم و توان و جهت وزش آنها را مشخص مي‌سازد و بدين ترتيب در رفع نياز دريانوردي گامي برداشته مي‌شود.

نخستين انديشمندي كه رويدادهاي هواشناسي را مدون و طبقه‌بندي نمود و او را بايد، به‌حق، پدر دانش هواشناسي ناميد، دانشمند ايراني سده پنجم هجري، ابوحاتم اسماعيل اسفزاري خراساني است كه براي نخستين بار در جهان پديده‌هاي جوي و هواشناسي را به زبان فارسي در كتاب خود به نام آثار علوي (به معناي واژه Meteorology)، گردآوري نموده است.

سير تحولي و رشد

در اواخر قرن نوزدهم مطالعات جوشناسي در سطح زمين بويژه در زمينه اندازه‌گيري بارانها توسعه پيدا مي‌كند و از سال ۱۹۱۶ مطالعه پديده‌هاي جوي در زمينه پيش‌بيني هوا شكل مي‌يابد و اين بررسيها بر مبناي ويژگيهاي سيستماتيك صورت مي‌گيرد. در سالهاي بعد، توسعه هوانوردي پيش بينيهاي دقيقتري را در وسعت گسترده‌اي ايجاب مي‌كند و آگاهي هوانوردان از حالات احتمالي آزمايشهاي مربوط به هوا در ناحيه معين و براي يك لحظه از زمان الزامي مي‌نمايد و به منظور رفع همين نياز هست كه در پاره‌اي از نقاط دنيا سازمانهاي هواشناسي بوجود مي‌آيد.

به تدريج به موازات توسعه شناساييهاي علمي، براي بهره‌گيري منطقي از منابع اقتصادي زمين به آگاهيهاي بيشتري از پديده‌هاي جوي احساس نيز مي‌شود، به گونه‌اي كه براي شناخت قدرت هيدروليكي ناهمواريها و «نفت سفيد» كوهستانها به عنوان منبع زايش آبها، تعيين حجم متوسط آب رودخانه‌ها در رابطه با نوسان ميزان بارندگي سالانه حوضه‌ها مورد توجه قرار مي‌گيرد. همچنين پيشرفت علم كشاورزي به منظور كاشت و برداشت محصولات كشاورزي، مهندسين زراعي را به كسب اطلاعاتي در زمينه آب و هواشناسي وامي‌دارد و همين نياز به عنوان انگيزه ديگري در پيشرفت تحقيقات كليماتولوژي مؤثر مي‌افتد.

هواشناسي در ايران

هوا شناسي به مفهوم امروزي علمي نوپا در كشور ايران است. اولين اطلاعات هوا شناسي در ايران مربوط به ايستگاه‌هايي در سفارت خانه‌هاي كشورهاي اروپاييي بوده است. با توجه به نيازهاي روزافزون امور هواپيمايي و كشاورزي و ابشناسي ساختارهاي جديد ايستگاه‌هاي هواشناسي در اوايل دهه سي شمسي در ايران ايجاد شد كه از جمله آنها ايستگاهاي جمع‌آوري اطلاعات هواشناسي زير نظر بنگاه توسعه كشاورزي ان دوران مي‌باشد. بعدها سازمان هواشناسي بعنوان قسمتي از وزارت جنگ به كار جمع‌آوري و ارائه خدمات هواشناسي مي‌پرداخت و بعد از انقلاب سال۱۳۵۷ زير نظر وزارت راه و ترابري قرار گرفت. دكتر گنجي و محمود حسابي از پيش كسوتان هواشناسي ايران هستند. همچنين مهدي بازرگان نيز تاليفاتي در زمينه هوا شناسي دارند. دانشمندان بزرگ ايراني در كتابهاي خود به موضوع هواشناسي پرداخته‌اند. ابوريحان بيروني در كتاب آثار الباقيه، ابوعلي سينا در كتاب دانشنامه علائي بخش طبيعيات، اسفزاري خراساني در كتاب آثار علوي، شهمردان بن ابالخير رازي در نزهت نامه علائي.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ مهر ۱۳۹۵ساعت: ۰۷:۰۴:۵۲ توسط:مينا موضوع:

قيمت دلار

<<<<<     براي مشاهده قيمت دلار و ارز به انتهاي همين صفحه مراجعه نمائيد     >>>>>

قيمت دلار

قيمت دلار

 

به پول‌هاي خارجي ارز گفته مي‌شود. به گفته ديگر به واحدهاي پولي كه در كشورهاي ديگر جز كشور اصلي داد و ستد شود به صورت كلي ارز گفته مي‌شود.

يكي ازتفاوت‌هاي بين معاملات مالي در داخل كشور و مبادلات بين‌المللي اين است كه درتجارت داخلي نياز به پرداخت و دريافت وجوه بر حسب پول رايج ملي است اما در معاملات خارجي معمولاً اين وجوه به شكل پول‌هاي رايج و معتبر خارجي، پرداخت مي‌شود.

مثلاً در ايران براي انجام مبادلات، از ريال استفاده مي‌شود، در آلمان يورو و آمريكا دلار آمريكا، اما وقتي يك ايراني بخواهد از آمريكا كالايي را تهيه كند بايد در ازاي آن دلار آمريكا بپردازد، بنابراين بايد بر اساس يك رابطهٔ مبادلهٔ تعريف شده (نرخ ارز) ريال بدهد و دلار بگيرد و با آن كالا را بخرد.

تعريف نرخ ارز

منظور از ارز هر وسيله‌اي است كه به صورت اسكناس، حواله يا چك در مبادلات خارجي جهت پرداخت‌ها استفاده مي‌شود. و منظور از نرخ ارز خارجي عبارت است از مقداري از واحد پولي ملي كه براي بدست آوردن واحدپول كشور ديگر بايد پرداخت شود.

همچنين مي‌توان نرخ ارز را، ارزش برابري يك واحد پول خارجي به پول داخلي دانست. به عبارت ديگر بهاي خريد يا فروش يك واحد پول خارجي به پول رايج كشور را نرخ ارز مي‌گويند.

قاعده قيمت‌هاي يكسان

قيمت يك‌كالاي خارجي در داخل كشور، وابسته به قيمت آن‌كالا در مبدأ و همچنين نرخ ارز آن‌كشور است. طبق اين‌قاعده اگر هزينه‌هاي‌جنبي مبادله، ناچيز باشد، قيمت يك‌كالا در همه جا با توجه به قيمت‌ارز، يكسان خواهد بود و در شرايط ايده‌آل قدرت خريديك ارز در داخل و خارج يكسان خواهد بود.

برابري قدرت خريد

اگر قاعدهٔ قيمت يكسان را به مجموعه‌اي از كالاها يا سبد مصرفي يك جامعه تعميم دهيم، به قاعدهٔ برابري قدرت خريد مي‌رسيم. با فرض برابري قدرت خريد در مورد همه كالاها و امكان تهيه تمامي آن‌ها از ديگر كشورهاي جهان، رابطهٔ نرخ ارز را مي‌توان به صورت زير نوشت :

قيمت سبد كالاهاي خارجي / قيمت سبد كالاهاي داخلي = نرخ ارز

به اين معني كه درصد تغييرات نرخ ارز، برابر است با تفاضل تغييرات تورم داخلي و خارجي.

اگر نرخ تورم در داخل و خارج يكسان با شد، نرخ ارز نيز بدون تغيير باقي مي‌ماند.

اما اگر تورم داخلي بيشتر از تورم خارجي شود، در نتيجه انتظار افزايش نرخ ارز نيز وجود دارد.

و همچنين اگر نرخ تورم داخلي كمتر از تورم خارجي بشود، نرخ ارز كاهش خواهد يافت.

بازار ارز خارجي

ارز خارجي همانند پول ملي يك كالا محسوب مي‌شود، و داراي بازاري است كه از دو طرف، عرضه و تقاضا تشكيل مي‌شود.

بازار ارز خارجي عبارت است از چارچوب سازمان يافته و معيني كه در آن افراد، مؤسسات و بانك‌ها به كار خريد و فروش پول‌هاي خارجي يا ارز اشتغال دارند. وظيفهٔ اصلي بازار ارز خارجي عبارت است از انتقال وجوه يا قدرت خريد از يك كشور به كشور ديگر.

وظيفهٔ ديگر بازار ارز، تأمين اعتبار است. اين امر مانند كالا مستلزم انتقال از فروشنده به خريدار مي‌باشد.

به طور كلي چهار نوع معامله در بازارهاي ارزي انجام مي‌پذيرد :

۱- معاملات حال (spot).

۲- معاملات سلف (forward).

۳- معاملات سوآپ (swap).

۴- آربيتراژ (arbitrage).

عرضهٔ ارز

همانند هر كالاي ديگر، عرضهٔ ارز با قيمت آن (نرخ ارز) رابطهٔ مستقيم دارد.

انواع نرخ ارز

نرخ ارز حقيقي

نرخ ارز حقيقي عبارت است از نسبت قيمت‌هاي خارجي به قيمت‌هاي داخلي بر حسب يك پول: {۴}{۲}R=frac

R=frac{〖ep〗^f}{p

كه P و Pf به ترتيب سطح عمومي قيمت‌ها در داخل و خارج است و e همان نرخ ارز اسمي و ارزش ريالي پول خارجي است.

نرخ ارز مؤثر اسمي

نرخ ارز مؤثر اسمي ارزش پول يك كشور را برحسب يك ميانگين وزني از پول ساير كشورها اندازه‌گيري مي‌كند كه در آن وزن‌ها انعكاس دهندهٔ سهم هر كشور در تجارت بين‌المللي اين كشور مي‌باشد. به همين دليل به آن نرخ ارز با وزن تجاري هم مي‌گويند.

نرخ ارز مؤثر حقيقي

نرخ ارز مؤثر حقيقي از تقسيم يك ميانگين وزني از قيمت سبد كالايي در كشورهاي طرف تجاري بر حسب پول داخلي نسبت به قيمت آن در كشور به دست مي‌آيد.

تعيين نرخ ارز

در مدل‌هاي اوليه نرخ ارز بر مبناي نظريهٔ برابري قدرت خريد(ppp) تعيين مي‌شد و تنها عامل نوسانات نرخ ارز اسمي را قيمت كالاها مي‌دانستند.

اما آنچه بديهي است اين است كه عوامل گوناگوني بر نرخ ارز تأثير مي‌گذارند :

تراز پرداخت‌ها

هرگونه تغيير و تحول در تراز پرداخت‌ها تأثير مستقيم روي نرخ ارز مي‌گذارد. دارندگان ارز كشوري كه تراز پرداخت‌هايش رو به كاهش است، آن را مي‌فروشند و ارز معتبر ديگري را خريداري مي‌كنند؛ بنابراين، عرضهٔ اين ارز در بازار زياد مي‌شود و نرخ آن نسبت به ارزهاي ديگر كاهش مي‌يابد.

استقراض خارجي

هر اندازه كشوري بيشتر مقروض باشد نيازش به ارز خارجي براي پرداخت اصل و بهرهٔ بدهي‌ها بيشتر است. بنابر اين، فشاري كه روي ذخاير ارزي آن كشور وارد مي‌شود، روي نرخ ارز آن كشور منتقل شده و آن را ضعيف مي‌كند.

انتظارات براي آينده

ممكن است نرخ ارزها بر اثر پيش‌بيني‌هايي كه نسبت به وضعيت آن‌ها مي‌شود، تغيير كند. با وجود انتظار نرخ ارز قوي در آينده، صادرات به آن كالا به تأخير خواهد افتاد تا زماني كه نرخ ارز كاملاً قوي شده و در هنگام تبديل آن به پول كشور خودي با نرخ بهتري روبه روبوده و پول بيشتري دريافت گردد.

تورم

در صورت برابري نرخ تورم در هر دو كشور بايد به شاخص قيمت‌هاي خرده‌فروشي و عمده‌فروشي توجه كرد تا وضعيت هر كشور مشخص شود.

سياست‌هاي اقتصادي

سياست‌هايي كه‌بر نرخ ارز اثر مي‌گذارند عبارت‌اند از: رشد معقول عرضهٔ پول، سياست‌هاي مناسب مالي، خصوصيات ديپلماسي خارجي و فعاليت‌هاي نظامي، سرمايه‌گذاري در مقايسه با ميزان نقدينگي.

تغييرات نرخ ارز

تغييرات نرخ ارز رابطه مستقيمي با تورم دارد.

شرايط تضعيف نرخ ارز

نرخ ارز رسمي ممكن است درصورت وجود شرايطي دچار ضعف شود. اين عوامل عبارت‌اند از: ۱- ادامه كسري در موازنه پرداخت‌هاي كشور؛ ۲- كاهش در ميزان ذخيره طلا و ارزهاي خارجي؛ ۳- تورم داخلي؛ ۴- بي‌اعتمادي به پول داخلي؛ ۵- سياست‌هاي دولت كه به جاي مبارزه با علت، با معلول مبارزه مي‌كند؛ ۶- خط مشي‌هاي دولت كه سبب تضعيف اقتصاد داخلي مي‌شود؛ ۷- احتمال‌تضعيف نرخ‌رسمي ارز كشورهايي كه‌يك اقتصاد به آن‌ها تعهد و وابستگي نزديك دارد.

رژيم ارزي

در سال ۱۹۴۴م. بر اساس معاهدهٔ «برتن وودز» كشورها ملزم به حفظ ارزش پول در برابر دلار با يك نسبت مشخص طلا شدند كه به سياست نرخ ارز ثابت شهرت داشت اما در سال ۱۹۷۱م. با اعلام عدم تعهد ايالات متحده در حفظ، برابري و تعويض دلار و طلا، كشورها و درصدر آن‌ها ژاپن سيستم نرخ ارز شناور (مبتني بر عرضه و تقاضا در بازار) را جايگزين نمودند. مهمترين نظام ارزي، نظام ارزي ثابت و نظام ارزي شناور است، البته، نظام‌هاي ديگري نيز به مرور زمان به‌وجود آمده‌اند و مي‌توانند استفاده‌شوند كه بسته به شرايط و نياز كشورها به كار گرفته مي‌شوند.

نرخ ارز ثابت

وضعيتي است كه در آن نيروهاي بازار كاملاً فعال هستند، اما بانك مركزي بسته به ملاحظات و ضرورت‌هاي موجود، نرخ ارز معيني را به عنوان نرخ ارز هدف تعيين مي‌كند و با مداخله در بازار و از طريق ساز وكار ذخاير خود، از آن نرخ هدف حمايت مي‌كند.

مثلاً اگر نرخ ارز تمايل داشته باشد كه از نرخ هدف بالاتر رود بانك مركزي با عرضهٔ دخاير ارزي خود به بازار از افزايش نرخ ارز جلوگيري مي‌كند و همچنين اگر نرخ ارز تمايل داشته باشد از نرخ هدف كاهش يابد بانك مركزي مذكور با خريد ارز از بازار و افزايش ذخاير خود از اين كار جلوگيري مي‌كند.

مزاياو معايب انتخاب نرخ ارز ثابت: انتخاب نظام ارزي ثابت باعث مي‌شود كه مردم و بنگاهها بتوانند، مادامي كه نرخ ارز ثابت نگه‌داشته‌شده‌است بدون نگراني درمورد نوسانات نرخ ارز براي آينده برنامه‌ريزي كنند. در اين صورت در سطح خرد ثبات وجود دارد، اما از آن جا كه نوسانات ارز به بخش عرضهٔ پول منتقل مي‌شود، ممكن است بي‌ثباتي به بخش كلان اقتصاد منتقل شود.

نرخ ارز شناور

به ترتيباتي از بازار گفته مي‌شود كه در آن نرخ ارز بر اساس تعامل نيروهاي عرضه و تقاضا ارز بدون مداخلهٔ مقامات پولي و به صورت آزاد تعيين مي‌شود.

مزايا و معايب انتخاب نرخ ارز شناور: انتخاب نظام شناور باعث مي‌شود نرخ ارز متغير باشد ولي در نهايت ثبات اقتصاد كلان، به معناي ثبات در حجم پول و تثبيت نرخ تورم، در بلند مدت حاصل مي‌گردد.

سياست‌هاي پولي و مالي در نظام‌هاي ارزي ثابت و شناور

سياست مالي در نرخ ارز ثابت

سياست‌هاي مالي در نبود نرخ ارز و حساب سرمايه بر سطح تقاضاي كل و درآمد كل تأثيري ندارد و به خاطر بالا رفتن نرخ بهره و كاهش سرمايه‌گذاري تنها تركيب محصول تغيير مي‌كند، حجم پول در جريان نيز كاهش يافته ذخاير ارزي بانك مركزي هم كاهش مي‌يابد.

سياست پولي در نظام نرخ ارز ثابت

اين سياست‌ها در چنين شرايطي بي اثر است و به طور موقت موجب كاهش نرخ بهره مي‌شود؛ و شايد اندكي تركيب محصول را تغيير دهد.

سياست‌هاي مالي در نظام نرخ ارز شناور

سطح درآمد كل تعادلي به طور مثبت تحت تأثير قرارميگيرد و افزايش مي‌يابد.

سياست پولي در نرخ ارز شناور

سياست پولي در سطح درآمد تأثير مثبت دارد، اما اثر آن بر نرخ بهره به طور دقيق مشخص نيست. ممكن است نرخ بهره در تعادل جديد نسبت به قبل كاهش يابد يا افزايش پيدا كند و يا بدون تغيير بماند.

نظام ارزي ايران

بحران جهش نرخ ﺍرز در ايران

تك نرخي شدن ارز اقدامي بسيار مثبت، مؤثر و عامل مهم براي جلوگيري از مفاسد و رانت خواري است و اقتصاد ايران نيازمند ارز تك نرخي است.

با اقدامات انجام شده از سال ۶۸، در فروردين ۷۲ براي اولين بار ارز در اقتصاد ايران تك نرخي شد كه هفت ماه تداوم يافت.

بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران در سال ۱۳۸۱، به منظور اصلاح نظام اداري كشور اقدام به اجراي سياست يكسان‌سازي نرخ ارز كرد و به نظام ارزي شناور مديريت شده روي آورد. اما در عمل فقط نوسانات نرخ دلار آمريكا در يك محدوده، كنترل شد، و همه ساله بر قيمت دلار افزوده شد.

در سال ۸۹ به دليل تورم زايد الوصف و رشد نقدينگي باز هم فاصله بين نرخ ارز دولتي و ارز آزاد ايجاد شد و باز هم شاهد ارز دونرخي و در نتيجه فساد بود. براي افزايش نرخ ارز مي‌توان فوايدي همچون افزايش رقابت پذيري جهاني و افزايش صادرات را برشمرد، اما در مقابل روند دو نرخي بودن ارز به ضرر كشور است، و ارز دو نرخي موجب فساد است.

براساس سايت خبري خبرآنلاين در سه شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۳، بانك مركزي نرخ فروش دلار در سال ۹۲ را اعلام كرد كه بر اساس آن، نرخ دلار در بازار آزاد در پايان اسفندماه ۳۰۲۶ تومان، در پايان بهمن ماه ۲۹۵۰ تومان، در پايان دي ماه ۲۹۷۵ تومان، در پايان آذر ماه ۲۹۴۹ تومان، در پايان آبان ماه ۳۰۱۲ تومان، در پايان مهر ماه ۳۰۳۴ تومان، در پايان شهريور ماه ۳۱۷۷ تومان، در پايان مردادماه ۳۱۸۰ تومان، در پايان تيرماه ۳۲۷۱ تومان، در پايان خردادماه ۳۵۷۹ تومان، در پايان ارديبهشت ماه ۳۵۴۶ تومان و در پايان فروردين ماه ۳۵۰۳ تومان بود.

همچنين در سال‌هاي ۹۲ و ۹۱ نيز ميزان مابه التفاوت نرخ دلار رسمي با نرخ دلار آزاد «به ترتيب» براي هريك دلار حدوداً با اختلاف «۵۲۳ تومان» و هر يك دلار حدود «۲۱۷۴ تومان» مي‌بود.

در سياست اقتصادي حسن روحاني، به گزارش ارانيكو، هدف اعلامي از سوي مسئولان تك نرخي شدن ارز در بازار آزاد و بانك‌ها از ابتداي پاييز ۱۳۹۳ بوده است كه البته مشخص نيست اين هدف در چه نرخي عملي خواهد شد.

انواع نام‌هاي ارز

ارز دولتي

ارز رقابتي، ارزي است كه از سوي دولت در رقابت با بازار آزاد، عرضه مي‌شود. ارز دولتي، ارزي است كه دولت از طريق بانك‌هاي مجاور و به نرخ دولتي فروشد. ارز دانشجويي، ارزي است كه دولت براي تأمين مخارج دانشجويان خارج از كشور در نظر مي‌گيرد و به دانشجويان براي ادامه تحصيل مي‌دهد. ارز تهاتري، ارزي است كه در قرار دادهاي پاياپا مبناي محاسبه قرار مي‌گيرد. ارز مبادله‌اي، ارزي است كه در مركز مبادلات ارزي براي برخي گروه از كالاها جهت واردات در نظر گرفته مي‌شود. ارز يوزانس، ارزي است كه پس از دريافت كالا حواله مي‌شود.

ارز شناور

ارز شناور، ارزي است كه بهاي آن ثابت نيست و بر اساس عرضه و تقاضا تعيين مي‌شود. ارز صادراتي، ارزي است كه از راه فروش كالاي صادراتي تأمين مي‌شود.

دلار آمريكا (به انگليسي: United States dollar) واحد پول رسمي ايالات متحده آمريكا است. كنگره ايالات متحده آمريكا در ۶ ژوئيه ۱۷۸۵ (كه در آن زمان، تنها يك مجلس بود) به اتفاق آرا دلار را واحد پول آن كشور قرار داد. پيش از استقلال ايالات متحده يعني در ۴ ژوئيه ۱۷۷۶، پول انگلستان (ليره) در ۱۳ مهاجر نشين انگليسي آمريكاي شمالي رايج بود. در جريان انقلاب، آمريكائيان سكه نقره‌اي اسپانيا به نام «دلار» را كه در مكزيك رايج بود وسيله داد و ستد قرار داده دادند و به همين دليل نام پول ملي خود را «دلار» گذاشتند. سكه دلار نقره‌اي از قرن چهاردهم بيش از سه قرن به نام تالر، دالر، تلار و دلار» در اروپا رايج بود كه اسپانيايي‌ها آن را حفظ كردند و به مستعمرات خود در قاره آمريكا منتقل ساختند.

نقش دلار در اقتصاد آمريكا

مركزيت دلار به عنوان ارز ذخيره ي جهاني اين امتيازات چشم‌گير را به اقتصاد آمريكا داده‌است. آمريكا ضمن داشتن كسري تراز پرداختهاي عظيم، مي‌تواند هزينه و سرمايهي مصرفي را فراتر از توليد داخلي تأمين كند و به سرمايه‌گذاريهايي دست زند كه بسيار بيشتر از اندوخته‌هاي داخلي آن است، زيرا خارجي‌ها علاقه‌مندند داراييهاي خود را به دلار افزايش دهند.

علامت دلار

علامت $ براي دلار آمريكا و بسياري از كشورهاي ديگر استفاده مي‌شود. در قرن ۱۸ ميلادي ps براي پزو استفاده مي‌شد و به مرور دور حرف s و p به هم چسبيده شده و علامت $ را تشكيل دادند. اس با خط عمودي «$» كه علامت بين‌المللي دلار است نيز از اسپانيايي‌ها اقتباس شده كه پول خود را با علامت P (پي) مشخص مي‌كردند و اين “P” در آمريكاي شمالي به تدريج و در جريان نوشتن به شكل «$» درآمد.

يورو

يورو (به الفباي لاتين: euro) (نماد: €؛ كد ايزو: EUR) واحد پول كشورهاي منطقه يورو است كه شامل ۱۹ كشور از ۲۸ عضو اتحاديه اروپا مي‌باشد. استفاده از يورو در اول ژانويه سال ۲۰۰۲ رسماً در كشورهاي آلمان، فرانسه، بلژيك، اتريش، اسپانيا، پرتغال، يونان، ايتاليا، ايرلند، لوكزامبورگ، هلند و فنلاند آغاز شد و اكنون در كشورهاي زير در جريان است :

آلمان
اتريش
اسپانيا
استوني
اسلواكي
اسلووني
ايتاليا
ايرلند
بلژيك
پرتغال
فرانسه
فنلاند
قبرس
لوكزامبورگ
مالت
هلند
يونان
لتوني
ليتواني

تاريخچه يورو

ايده واحد پول يكسان، نخستين بار توسط ژاك دلور، وزير اقتصاد سابق فرانسه كه از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۵، رياست كميسيون اروپا را به عهده داشت، ارائه شد. هدف اين بود كه هويت اروپايي در بازارها تقويت شده و تثبيت قيمت‌ها، رشد اقتصادي و منافع تجاري نصيب اعضا شود. دلور در گزارشي كه در سال ۱۹۸۹ ارائه داد، واحد پول مشترك را يك هدف پولي مشترك توصيف كرد كه تاحدي موجب رهايي كامل از جنبش‌هاي سرمايه‌داري خواهد شد. واحد پول يورو كه بزرگ‌ترين قدرت تجاري دنيا را شكل داد، با هدف وصل‌كردن كشورهاي اروپايي براي مقاصد تجاري و سياسي، يورو در بحبوحه آشوب‌هاي سياسي و اقتصادي به وجود آمد؛ ديوار برلين در سال ۱۹۸۹ فروريخته بود و آلمان‌ها در انديشه اتحاد بودند، در شرق اروپا بساط كمونيسم برچيده شده بود و منطقه شاهد فراز و فرودهاي بسيار بود.

با پايان جنگ جهاني دوم، اتحاديه اروپا تأسيس شده بود اما اقتصاد منطقه در مسير تك قطبي‌شدن حركت مي‌كرد. پيمان ماستريخت در تاريخ ۷ فوريه ۱۹۹۲ در يكي از شهرهاي هلند به نام ماستريخت به امضا رسيد و از سال ۱۹۹۳ به اجرا درآمد. اين معاهده، ساختار يك واحد پول مشترك را طراحي كرد؛ نماد اين ارز جديد از حرف اپسيلون در الفباي يوناني (e) الهام گرفت و از سال ۲۰۰۱، سكه‌ها و اسكناس‌هاي آن توسط بانك مركزي اروپا منتشر و وارد بازار شد.

قيمت دلار و ارز

توجه : نرخ هاي درج شده همگي آخرين نرخ ارز به صورت آنلاين مي باشند

عنوان نرخ امروز نرخ روز گذشته
دلار ۰ ۰
يورو ۴,۰۱۰ ۴,۰۰۵
پوند ۴,۶۷۰ ۴,۶۸۷
درهم ۹۷۵ ۹۷۳
دلار كانادا ۲,۷۳۰ ۲,۷۴۰
دلار استراليا ۲,۷۳۰ ۲,۷۲۲
ريال سعودي ۹۵۰ ۹۵۰
لير تركيه ۱,۲۲۰ ۱,۲۲۲
كرون سوئد ۴۱۷ ۴۱۸
رينگيت مالزي ۹۱۰ ۹۰۷
بات تايلند ۱۰۶ ۱۰۶
يوان چين ۵۴۵ ۵۴۵
فرانك سوييس ۳,۶۹۰ ۳,۶۸۳

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ مهر ۱۳۹۵ساعت: ۰۷:۰۴:۱۲ توسط:مينا موضوع:

فال روزانه

فال روزانه

فال روزانه

فال روزانه جمعه 2 مهر 1395

چند كلمه براي آنهايي كه امروز تولدشان است

دوست عزيزي كه 2 مهر به دنيا آمده اي، تولدت مبارك! امسال براي آنهايي كه امروز به دنيا آمده اند سالي همراه با اتفاقات بسيار خواهد بود. عشق، مسائل مادي و خانوادگي مدام ماجراهايي براي شما به همراه خواهند داشت. شايد در حال حاضر اين شرايط به نظرتان دشوار و طاقت فرسا باشند و فكر كنيد نمي توانيد به راحتي از پس آنها بربياييد، اما توانايي هاي خودتان را دست كم نگيريد و نفس عميقي كشيده و آرامش خودتان را حفظ كنيد. با فرا رسيدن زمستان اوضاع خيلي بهتر خواهد شد و اين كه چه اتفاقي خواهد افتاد و چه مسيري را بايد در پيش بگيريد برايتان آشكار خواهد شد. در فصل بهار نيز با شخصي آشنا خواهيد شد كه مهارت زيادي در حل كردن مشكلات دارد و دقيقا مي داند چكار بايد بكند؛ از كمك هاي اين شخص بهره مند شويد. كافي است صبور باشيد و از فرصت ها و موقعيت هايي كه برايتان فراهم مي شوند نهايت استفاده را ببريد. با اندكي تدبير و توجه امسال مي تواند سالي فوق العاده براي شما باشد.

April

اكنون زمان خوبي براي شروع رابطه هاي تازه است. اگر شخصي كه برايتان آشنا است با پيشنهاد جديدي به سراغتان آمد با ذهني باز اين پيشنهاد را با ذهني باز مورد بررسي قرار دهيد. پيش از برداشتن هر قدمي جوانب مختلف را در نظر گرفته و ريسك هاي موجود را بررسي كنيد، اما اكنون براي شما زمان خيلي خوبي براي شروع كارهاي تازه مي تواند باشد. موفقيت و خوش شانسي در راه هستند، گوش ها و چشم هايتان را خوب باز كنيد تا اين فرصت ها را از دست ندهيد. امروز شايد خبرهاي مهمي از كسي كه دوست داريد بشنويد كه مي توانند اثرات قابل توجهي روي رابطه شما و آينده آن داشته باشند.

May

امروز قدرت و انرژي بسياري در درون خود احساس مي كنيد. شما تلاش زيادي براي پيشرفت در زمينه كاري كرده ايد و اكنون اين زحمات و تلاش هايتان دارند به نتيجه مي رسند. تحت شرايط كيهاني موجود شما امروز مي توانيد به شخصي كه دوست داريد بيش از هر زمان ديگري نزديك شويد و احساس صميميت بيشتري داشته باشيد. بخاطر اين كه فكر مي كنيد كاري باعث ضربه زدن به احساس كسي خواهد شد از انجام آن خودداري نكنيد. ديگران مواظب خودشان خواهند بود، مسئوليت شما در مقابل خودتان بيشتر است. امروز بهتر است كار جديدي را شروع نكنيد، به ويژه اگر نگران اين هستيد كه ديگران در مورد شما چه فكري خواهند كرد. يكي دو روز به خودتان وقت بدهيد.

June

اكنون يكي از بهترين زمان هاي ممكن براي فراگيري مهارتي خاص و يا دريافت مدرك در يكي از شاخه هاي مورد علاقه تان مي تواند باشد. اگر انرژي فراواني كه در خود داريد را به كار گرفته و روي موضوع مورد نظرتان تمركز كافي داشته باشيد موفقيت هاي بسيار و خوش شانسي حتما به سراغتان خواهند آمد. اگر مجرد هستيد در فرصتي فوق العاده براي يافتن عشق هستيد و مي توانيد با صداقت و نشان دادن خود واقعيتان شخصي كه براي شما درست است را به سوي خود جذب كنيد. متأهل ها هم حتي اگر اين چند روز با شريك زندگيشان مشكلاتي داشته اند امروز سعي كنند اين درگيري ها را كنار گذاشته و خودشان را براي يك روز و شب رمانتيك آماده كنند.

July

اگر قصد سرمايه گذاري در زمينه املاك را داريد شرايط در حال حاضر براي شما مساعد هستند. در واقع هر گونه سرمايه گذاري در شرايط فعلي به نفع شما خواهد بود و سود اين كار را به زودي دريافت خواهيد كرد. امروز براي پذيرفتن يك مهمان در خانه تان آماده باشيد و اگر طي هفته خانه را مرتب نكرده ايد اولين كار امروزتان تميز كردن منزلتان و آماده شدن براي پذيرايي از مهمان هايتان باشد. يك ايميل يا تماس تلفني دريافت خواهيد كرد كه مي تواند پيام آور سود زيادي براي شما باشد. اگر تمام روز در خانه بوده ايد و حوصله تان سر رفته بد نيست به ديدن يكي از دوستان يا نزديكانتان برويد تا حال و هوايتان عوض شود.

August

امروز صبح كه از خواب بيدار مي شويد كمي احساس كسالت و بي حوصلگي مي كنيد، اما تا نيمه هاي روز حالتان خوب خواهد شد و روحيه تان بهتر مي شود. شايد با شنيدن خبرهايي دلگرم كننده از جانب يكي از دوستان و اقوامتان در رابطه با موقعيت دشواري كه اكنون رو به حل شدن است خوشحال و شگفت زده شويد. از افزايش يافتن انرژي و بهتر شدن حالتان به دنبال شنيدن اين خبرها لذت ببريد! مسائل مربوط به رابطه عاطفيتان امروز آنقدر وقتتان را خواهند گرفت كه وقت زيادي براي چيزهاي ديگر نخواهيد داشت. هرچقدر هم اهداف بزرگي در سر داشته باشيد تا زماني كه مسائل و مشكلات مربوط به رابطه عاطفي خود را حل نكنيد نخواهيد توانست روي برنامه ريزي و رسيدن به آنها تمركز كنيد.

September

اگر اين كه هر چه بكاريد همان را برداشت مي كنيد حقيقت داشته باشد طي ماه هاي آينده محصولات بسياري را برداشت خواهيد كرد. تلاش بسيار و تمركزي كه صرف كارهايتان مي كنيد، درست زماني كه فكر مي كنيد هيچ نتيجه اي به دست نخواهيد آورد و تلاش هايتان بي ثمر هستند، با ترفيع مقام و افزايش حقوق پاداش زحمات خود را به صورت رضايت بخشي دريافت خواهيد كرد. انرژي فراوان و شور و اشتياق خود را حفظ كنيد تا درهاي زيادي به رويتان باز شوند و خودتان را براي عبور از آنها آماده كنيد. نكته كليدي امروز اين است كه اعتدال را در مكالمات خود رعايت كنيد. همه چيز خيلي سريع پيش خواهد رفت، پس از بستن كمربند ايمني خود اطمينان حاصل كنيد.

October

شما در زمينه حرفه اي اعتماد به نفس زيادي داريد و مي دانيد كه شم تجاري خيلي خوبي داشته و نسبت به مسائل و مشكلات رويكردهاي غير منطقي را در پيش نمي گيريد. موفقيت هاي اخيرتان شما را براي جهشي ديگر در مسير پيشرفتتان آماده كرده اند. نسبت به فرصت ها و موقعيت هايي كه از طريق اينترنت و به صورت آنلاين برايتان فراهم مي شوند ذهني باز داشته باشيد. امروز دوستانتان از تمام راه هاي ارتباطي سراغتان را مي گيرند و در تلاش براي پرسيدن حالتان هستند. سعي كنيد پاسخ پيام ها و تماس هاي آنها را بدهيد و قدردان محبت هاي آنها باشيد. از دست دادن دوست هاي خوب خيلي راحت تر از به دست آوردن آنهاست!

November

امروز از جايي كه انتظارش را نداريد و شايد حتي از سوي افرادي كه كاملا برايتان غريبه هستند خوش شانسي به سراغتان خواهد آمد. اگر نداي درونتان شما را به سويي راهنمايي كرد آن را ناديده نگيريد و از راهنمايي هاي حس ششمتان استفاده كنيد. در حال حاضر سرمايه گذاري در املاك به ويژه واحدهاي مسكوني مي تواند براي شما منافع بسياري به همراه داشته باشد. به حدس و گمان هاي خود اعتماد كرده و نگذاريد احتياط هاي بيهوده مانع پيشرفتتان شوند. امروز از آن روزهايي است كه يك جرقه در ذهنتان كافي است تا به آن شاخ و برگ داده و آن را به پروژه اي بزرگ تبديل كنيد. از انرژي امروز استفاده كرده و روياهايتان را به مرحله اجرا در بياوريد.

December

امروز مكالمات جالبي خواهيد داشت و ممكن است با يكي از دوستاني كه مدت ها از او بي خبر بوده ايد و هيچ شماره تماسي از او نداشته ايد تماس يا ديدار داشته باشيد و خبرهاي زيادي بين شما رد و بدل خواهد شد. همچنين چيزهايي در رابطه با موفقيت در رسيدن به هدفي كه در چند ماه گذشته براي آن تلاش كرده بوديد به گوشتان خواهند. امروز خيلي حرف خواهيد زد و از هر دري از سياست گرفته تا پرورش كودكان با دوستانتان صحبت خواهيد كرد. امروز در خانه بمانيد و با بچه ها بازي كنيد. همراه با همسرتان روي كاناپه لم داده و تلويزيون تماشا كنيد. اگر هم مجرد هستيد دوستان نزديكتان را به منزلتان دعوت كنيد و از همراهي آنها لذت ببريد.

January

شما در حال حاضر كاملا آماده ايد تا نتايج تلاش و سخت كوشي اين چند وقت اخير را برداشت كنيد. طي هفته هاي آينده پيشرفت هاي قابل توجهي را در پروژه هاي كاري و شخصي خود ملاحظه خواهيد كرد. اين موفقيت نه تنها باعث بهتر شدن وضعيت كاري شما خواهد شد، بلكه احساس خوشبختي را نيز در وجود شما زنده خواهند كرد. احساس مي كنيد در يك گردباد گرفتار شده ايد، همه چيز دور سرتان مي چرخد و انگار كنترل همه چيز از دستتان خارج شده است. اصلا خودتان را نگران نكنيد و تسليم وضعيت موجود شويد و بگذاريد هرچه مي خواهد بشود. اگر با طوفان درگير شويد به خودتان هم آسيب خواهيد رساند. چيزهايي كه خارج از كنترلتان هستند را بپذيريد.

February

تحت شرايط كيهاني فعلي شما به احتمال زياد سفري در پيش خواهيد داشت كه مي تواند به منظور تفريح، كار و يا هر دوي آنها باشد. اين سفر دسترسي به اهدافي كه به دنبال آنها هستيد را براي شما به همراه خواهد داشت. اگر به دنبال ترفيع رتبه در محل كارتان هستيد به احتمال زياد در اين زمينه موفق خواهيد بود. اگر قصد داريد راهتان را جدا كرده و كار تازه اي را شروع كنيد هم اكنون زمان خيلي خوبي براي انجام اين كار مي تواند باشد. وقت آن رسيده است كه هدايت امور را به دست بگيريد. امروز انرژي شما بسيار زياد است و قدرت تأثيرگذاري بسياري روي ديگران خواهيد داشت. در هيچ زمينه اي خودتان را كنار نكشيد و با اعتماد به نفس تمام در هر كاري كه دلتان مي خواهد شركت كنيد.

March

اگر از جايي كه اصلا انتظارش را نداريد پولي به شما رسيد تعجب نكنيد. اين مي تواند نتيجه يك سرمايه گذاري و يا هديه اي از جانب يكي از دوستان يا اقوامتان باشد. به روياهايي كه چندين بار تكرار مي شوند توجه كنيد، اين روياها مي توانند درسي در رابطه با درك مسير زندگيتان براي شما به همراه داشته باشند. شايد به طور ناگهاني با يكي از دوستان عزيزتان كه براي مدتي طولاني از او بي خبر بوده ايد ديدار كنيد و ساعت ها با هم در مورد اتفاقاتي كه در زندگيتان افتاده اند صحبت كنيد. به طور كلي روز خوبي در پيش خواهيد داشت كه براي شما با آرامش همراه است و انرژي كافي براي يك هفته خوب را به شما خواهد بخشيد.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ مهر ۱۳۹۵ساعت: ۰۷:۰۳:۲۸ توسط:مينا موضوع:

فال حافظ

فال حافظ

مشهور است كه امروز در خانهٔ هر ايراني يك ديوان حافظ يافت مي‌شود. ايرانيان طبق رسوم قديمي خود در روزهاي عيد ملي يا مذهبي نظير نوروز بر سر سفره هفت سين، و يا شب يلدا، با كتاب حافظ فال مي‌گيرند. براي اين كار، يك نفر از بزرگان خانواده يا كسي كه بتواند شعر را به خوبي بخواند يا كسي كه ديگران معتقدند به اصطلاح خوب فال مي‌گيرد ابتدا نيت مي‌كند، سپس به طور تصادفي صفحه‌اي را از كتاب حافظ مي‌گشايد و با صداي بلند شروع به خواندن مي‌كند. كساني كه ايمان مذهبي داشته باشند هنگام فال گرفتن فاتحه اي مي‌خوانند و سپس كتاب حافظ را مي‌بوسند .

اي حافظ شيرازي! تو محرم هر رازي! تو را به خدا و به شاخ نباتت قسم مي دهم كه هر چه صلاح و مصلحت مي بيني برايم آشكار سازي.  براي شادي روح حافظ، صلوات يا فاتحه اي نثار نماييم .

 

براي گرفتن فال حافظ نيت كرده و اشاره اي بفرماييد

 

فال و فال‌گيري به معناي كوشش در پيشگويي آينده (معمولاً آينده يك فرد) از راه روش‌هاي نهاني يا فراطبيعي است. فال‌گيري يكي از شاخه‌هاي نهان‌شناسي است. بايد توجه داشت كه فال را نبايد با طالع بيني اشتباه گرفت. طالع بيني نوعي پيشگويي است كه از اختيار فرد خارج است؛ يعني فرد قدرت انتخاب و اختياري در آن ندارد، همچنين پيشگويي در طالع بيني بر اساس وضعيت ستارگان در زمان تولد فرد مي‌باشد (مانند طالع بيني چيني يا طالع بيني هندي). اما در فال پيشگويي با توجه انتخاب فرد بدست مي‌آيد و برخلاف طالع بيني به تاريخ تولد بستگي ندارد . بنابراين نبايد واژه فال را با طالع بيني اشتباه گرفت.

روش هاي فالگيري

همان‌طور كه طالع بين‌ها به ستاره‌ها رجوع مي‌كنند تا پيشگويي كنند، فالگيران نيز روشها و راه‌هاي خاص خود را براي پيشگويي دارند.

براي مثال فالگير در فال قهوه، پيشگويي دربارهٔ آينده فرد را با توجه به شكل ايجاد شده در فنجاني كه از آن قهوه نوشيده شده‌است استخراج مي‌كند.

و يا با اختراع و پيدايش ماشين چاپ، كارت‌هاي بازي بسيار ارزان در دسترس همگان قرار گرفت و از آن زمان فال با كارت نزد فالگيرها محبوبيت زيادي يافت. در اين ميان بخصوص كارت هايي موسوم به كارت تاروت كه تصاوير و نقش هاي رنگي عجيب و غريب دارند، از قديم توجه طالبان رازها را به خود جلب كرده‌است. فالگير با توجه به اين كه چه كارتهايي باز شده‌اند، چگونه و درچه محيطي قرار دارند؛ پس از بررسي كارتهاي تاروت، سرنوشت او را از روي كارتها مي‌خواند.

انواع فال

فال حافظ

فال حافظ با ديوان حافظ در بين ايرانيان يك رسم عمومي است. ديوان شعر خواجه شمس الدين حافظ شيرازي از پر طرفدارترين كتبي است كه در خانه هر ايراني وجود دارد. ايرانيان براي تفنن و شايد براي تصميم گيري با زدن فال به اين ديوان فرصتي براي خواندن شعر و تفسير آن به خير و صلاح يا به شر و ناصواب پيدا مي‌كنند.

ايرانيان به هنگام زدن فال، كتاب را در دست مي‌گيرند و به بيان اين جملات و يا جملاتي از اين دست مي‌پردازند :

اي حافظ شيرازي، تو كاشف هر رازي، ما طالب يك فاليم، بر ما بنما رازي

عده‌اي هم مي‌گويند :

حافظ اي حافظ شيرازي، بر من نظر اندازي، من طالب يك رازم، تو كاشف هر فالي، به شاخه نباتت قسم مي‌دهم به قرآني كه در سينه داري، اين فال مرا بگشاي.

برخي ديگر مي‌گويند : اي حافظ شيرازي، تو كاشف هر رازي، به حق شاخ نباتت، به حق جام شرابت، منظور خودت را از مراد ما بيان كن.

بعد انگشت خود را لاي ديوان مي‌گذارند و باز مي‌كنند. غزلي را كه در صفحه سمت راست قرار دارد مي‌خوانند و تفسير مي‌كنند. اگر مضمون غزل مثبت باشد فال را خوب و گرنه آن را بد مي‌دانند. از آن جا كه عمده غزليات حافظ داراي مضاميني عرفاني، عشقي، اميدواركننده و مهرباني آفرين است زدن فال در مراسم خواستگاري، ازدواج، نوروز، تولد فرزندان و مانند آن بيشتر مرسوم است. متقاضيان
فال حافظ بيشتر دختران و پسران جواني هستند كه در طلب عشق و در جستجوي يافتن دليلي براي ادامه عشق خود هستند. برخي فال‌ها نيز مانند فال انبياء الهي وجود دارند و به اعتقاد برخي افراد واقعي و قابل اعتمادتر هستند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ مهر ۱۳۹۵ساعت: ۰۷:۰۲:۴۳ توسط:مينا موضوع: