تعبير خواب تعبير خواب .

تعبير خواب

خواص حنا

خواص حنا

خواص حنا

اگر از شما بپرسند كه پيامبر اكرم (ص) خرج كردن يك درهم براي چه كاري را برتر از خرج هزار درهم در راه خدا مي دانستند ، چه جوابي مي دهيد؟ احتمالا هر چيزي به ذهنتان مي رسد به غير از خضاب! كلمه خضاب كه ممكن است تا به حال به گوش خيلي از جوان تر ها نخورده ، در فرهنگ اسلامي به معناي رنگ كردن موي سر و صورت و همچنين دست و پا با استفاده از گياهاني همچون حنا و وسمه است. ماده اصلي اي كه براي خضاب استفاده مي شود ، حناست ، خيلي وقت ها اين واژه مترادف با حنا بستن به كار برده مي شود و در احاديث و روايات فراوان و همچنين منابع كهن طب سنتي ، از مصر گرفته تا ايران درباره اهميت و فوايد آن بحث شده است.

حنا از كجا مي آيد ؟

گياه حنا كه گل هاي معطري به رنگ سفيد يا سفيد مايل به سبز دارد ، اغلب در نواحي گرمسيري رشد مي كند و از ابتدا بومي منطقه مديترانه بوده است. با اين حال خواص فراوان و كاربردهاي رنگ و وارنگش باعث شده كه گياه حنانه فقط در اين مناطق بلكه در سراسر دنيا مشتريان پر و پا قرصي داشته باشد كه دنبال خواص داوريي يا آرايشي اش هستند و تجارت هاي ميليارد دلاري راه انداخته اند. در ايران هم اين گياه خوشبو و پر خاصيت در كرمان و ساير نقاط گرمسيري مانند يزد پرورش داده مي شود. هر چند طي سال هاي اخير واردات حنا از كشورهايي مانند هند ، پاكستان ، افغانستان و … به شدت بازار حناي داخلي را كساد كرده است.

معروف ترين رنگ طبيعي كره زمين

اگر مشتري رنگ هاي شيميايي باشيد لابد مي دانيد كه بعد از چند بار استفاده چه بلايي سر ريشه و ساقه مو مي آورند. اينجاست كه اهميت حنا به عنوان يكي از معروف ترين و پر مصرف ترين رنگ هاي طبيعي در جهان معلوم مي شود چون نه فقط بي خطر است ، بلكه فوايد فراواني براي پوست و مو و به طور كلي براي بدن شما دارد.

زير ذره بين متخصصان طب سنتي

حنا يكي از مهم ترين و پرمصرف ترين و البته پرفايده ترين گياهان ايران است كه هميشه مورد توجه حكماي طب سنتي بوده و نه فقط ايراني ها بلكه مصري ها و يوناني ها هم براي پيشگيري و درمان برخي از بيماري ها از آن استفاده مي كردند ؛ مثلا در زمان جالينوس به افرادي كه دچار زخم دهان مي شدند توصيه مي كردند كه حنا بجوند و از اين گياه دارويي كه به دليل داشتن تانن خاصيت قابض دارد ، درمان اسهال و اسهال خوني استفاده مي كردند. علاوه بر اين توصيه شده است كه براي رفع سردرد از ضماد برگ گياه حنا همراه با برگ گردو استفاده شود. از ديگر خاصيت هاي حنا مي توان به از بين بردن بيماري هاي قارچي پوست ، كاهش دردهاي روماتيسمي ، نرم كردن و جلوگيري از شكنندگي موها ، رويش مو و … استفاده كرد. بد نيست بدانيد كه علامه مجلسي گفته است كسي كه خود را با حنا خضاب كند خداوند او را از سه بيماري جذام ، برص و آكله يا قانقاريا در امان نگه مي دارد.

چه حنايي بخريم ؟

اگر دلايلي كه درباره فوايد حنا و اثرات آن بر پوست و مو و … برايتان آورديم ، شما را قانع كرده كه اين بار به جاي رنگ موي شيميايي حنا بخريد ، پس لابد با خودتان فكر مي كنيد كه چه حنايي بهتر است و اصلا چطور بايد حنا بخريد و به چه نكاتي دقت كنيد؟ حناي نرماشير استان كرمان ، بهترين نوع حنا در ايران است و حناي كرمان ، يزد و بم به ترتيب در پله هاي بعدي قرار مي گيرند. به طور كلي سه نوع حنا وجود دارد كه با توجه به رنگشان به سه دسته حناي سرخ ، سياه و كم رنگ يا بي رنگ تقسيم بندي مي شوند.

البته حناي بي رنگ بيشتر به عنوان نرم كننده ، خنك كننده و ترميم كننده پوست كاربرد دارد. البته بعضي از متخصصان هم اعتقاد دارند كه چون ماده رنگي موثر از اين نوع حنا جدا شده ، خواصش مقداري كاهش يافته است. حناي خوب ، حناي تازه و سبز رنگ است. هر چه قدر حناي شما بيشتر گوشه و كنار كشو يا كابينت بماند ، خواصش كمتر شده و كيفيت رنگي هم كه به موي شما مي دهد چندان دلچسب نيست.

. بهتر است حنايي كه مي خريد دانه هاي ريز و نرم داشته باشد در اين صورت هم براي رنگ و تقويت پوست و مو و هم براي طراحي روي بدن مي توانيد از آن استفاده كنيد. يادتان باشد حنا پيش از مصرف بايد الك شود تا دانه هاي درشت و احيانا ناخالصي هايش گرفته شده و پودر شما كاملا يكدست شود. ممكن است كمي عجيب به نظر برسد ولي در صورتي كه مقداري از حنا اضافه ماند آن را در فريزر يا جاي خنك نگه داري كنيد. آرايشگرها مي گويند با اينكه حنا يك گياه گرمسيري است و به آب و هواي گرم براي به عمل آمدن احتياج دارد ، اما همين گرما در درازمدت خاصيت رنگ دهي آن را زياد مي كند.

براي اينكه موي سرتان را با حنا رنگ كنيد بايد آن را با استفاده از آب گرم به صورت خمير يكدستي در بياوريد. در اين مرحله مي توانيد براي تغيير رنگ حنا از مواد طبيعي ديگري مثل شير ، آب ليمو يا گياهاني همچون وسمه استفاده كنيد. هر چند كه چاي و قهوه هم در اين خصوص جواب مي دهد. خميري كه در اين مرحله به دست مي آيد بايد چند ساعت ( ۱۲ ساعت بهتر است ) در جاي گرم و در ظرف پوشيده ( ظرفي كه با حوله پوشيده شده ) بماند و رطوبتش را حفظ كند تا حسابي رنگ بيندازد. اگر درباره مسائل شرعي استفاده از حنا و رنگ كردن مو با آن نگراني داريد ، بهتر است بدانيد كه رنگ كردن موي سر و صورت ( ريش ) چه به وسيله حنا و چه رنگ سياه مستحب است و نه تنها اشكال ندارد كه در روايات به آن سفارش شده است ، به عنوان مثال در وسايل الشيعه نقل شده است: ” از امام صادق (ع) درباره رنگ كردن موي سر و صورت سوال شده است كه آيا از سنت است؟ فرمود: بلي. سوال شد ، اميرمومنان (ع) رنگ نميكرد فرمود: بدان جهت كه رسول خدا (ع) به او فرمود: به زودي محاسنت از خون سرت رنگين خواهد شد.”

 

دور حناي هندي خط قرمز بكشيد

گفتيم كه حنا يك گياه دارويي بي خطر است و به طور گسترده در صنايع دارويي مورد استفاده قرار مي گيرد. با اين حال نوعي از حنا در بازار وجود دارد كه به آن حناي هندي مي گويند. روي بسته بندي هاي اين نوع حنا نوشته كه رنگ سياه يكنواخت يا قهوه اي تيره اي به موهاي شما مي دهد؛ ولي متخصصان پوست و مو مي گويند آنچه كه بعد از استفاده از اين حنا برايتان باقي مي ماند يم پوست به شدت ملتهب است. چرا كه در تهيه اين نوع حنا از مواد شيميايي به جاي گياهان طبيعي استفاده شده است تا بتواند رنگ متمايزي از حناي معمولي ايجاد كند. اين ماده شيميايي “پارافنيلين ديامين” نام دارد و باعث بروز درماتيت تماسي مي شود كه علائمي همچون قرمزي ، سوزش ، خارش و التهاب دارد.

خواص حنا براي تقويت مو

براي بسياري از ما حنا حكم يك ماده تقويت كننده مو را دارد كه استفاده از آن در نسل هاي قبل رواج زيادي داشت. زناني كه امروز ما از آنها به عنوان مادربزرگ هايمان ياد مي كنيم از اين گياه براي تغيير رنگ و افزايش نشاط و شادابي موهاي خود كمك مي‌گرفتند. به عبارتي نسل هاست كه نياكان ما از حنا به عنوان رنگ كننده مو استفاده مي كنند و با توجه به بي زيان بودن اين رنگ اين سنت همچنان در ميان افراد ادامه دارد.

خواص حنا براي امراض قارچي پوست

جالب است بدانيد كه علاوه بر فوايدي كه اين گياه براي سلامت موها دارد مي توان از آن به صورت موضعي براي درمان امراض قارچي پوست بويژه در ناحيه سر و پوست پا بهره برد. يادتان باشد ماليدن مخلوط برگ هاي له شده اين گياه با روغن زيتون به موي سر كمك زيادي به رشد آن مي كند، به ويژه اگر اين مخلوط را با آب گشنيز تركيب كرده و سپس مورد استفاده قرار داد.

خواص حنا براي رفع بوي بد پا

اگر مدت هاست كه به دنبال راهكاري براي رفع بوي بد عرقي هستيد كه در هنگام پوشيدن كفش به آن دچار مي‌شويد، بايد بگويم كه مي توانيد خوشحال باشيد زيرا كه حنا براي رفع عرق بدبوي پا بسيار موثر بوده و مي تواند اين دغدغه شما را نيز برطرف كند. شايد به همين علت است كه متخصصان طب سنتي نيز آن را به عنوان دانه خوشبو كننده قبول دارد.

فوايد حنا

فوايد حنا براي پوست و مو

البته اگر اين موضوع به دغدغه اي براي شما تبديل شده است بايد بگويم كه براي رفع بوي بد عرق مي توانيد از مواد گياهي مانند گل سرخ، مورد، كندر، اقاقيا، و گلنار و برگ سيب يا سفيدآب قلمي، زاج سفيد و جوش شيرين هم استفاده كنيد. پس ديگر نگران اين موضوع نباشيد. اشاره به اين نكته ضرورت دارد كه خود تعريق بو ندارد و علت بوي بد آن تركيب شدن با مواد و باكتري هاي روي پوست است. پس بدانيد كه حنا كردن كف پا موجب لطيف شدن پوست اين بخش از بدن شده و بوي بد آن را نيز از بين مي برد.

در صورتي كه اين روزها از ريزش مو به شدت گله‌مند هستيد و تمام داروها و قرص ها را براي نجات از اين وضع امتحان كرده ايد، بهتر است اين راه را نيز امتحان كنيد. راهكاري كه نه تنها ضرري براي شما ندارد بلكه اثرات مثبت زيادي نيز براي سلامت شما با خود به همراه دارد. كافي است، ابتدا برگ هاي حنا را با روغن خردل بجوشانيد و به‌طور مرتب به موها بماليد.  البته براي شادابي موها توصيه ديگري نيز براي شما دارم اينكه مخلوطي از پودر حنا را با آب و آب ليمو مخلوط كرده و آن را به موها بماليد. سپس يك ساعت صبر كنيد و بعد موها را بشوييد. بعد از اينكه موها را خشك كرديد مي توانيد برق آن را در آينه تماشا كرده و لذت ببريد.

فوايد حنا براي رفع سردرد

برخي افراد از سردرد گله دارند و براي رهايي از آن تمامي مسكن ها و داروها را امتحان مي كنند.  اين بيماران شايد حتي به اين موضوع هم فكر نكنند كه حنا هم مي تواند گره از مشكلات آنها باز كند و دردشان را تسكين دهد. چاره كار اينجاست كه آنها بايد براي تسكين سردرد خود از حنا به عنوان ضمادي استفاده كنند و آن را به صورت ضماد به سر خود بمالند.

اگزما عارضه پوستي است كه به ويژه در هنگام تغييرات فصلي افراد زيادي را درگير خود مي كند. مشكلي پوستي كه رفع آن گاهي اوقات دردسر ساز است. در اين مورد نيز به گفته متخصصان طب سنتي، مي توان از گياه حنا استفاده كرد.

به عبارتي يكي ديگر از خواص حنا رفع اين مشكل است، پس اگر مبتلا به اين عارضه هستيد بايد گرد برگ حنا با برگ هلو را به خوبي مخلوط كرده و  از آن به صورت ضماد استفاده كنيد. نكته ديگر اينكه براي معالجه جوش و كورك سر كودكان ريشه حنا را خشك كرده و بعد به صورت ضماد آن را روي سر وي بگذاريد.

خواص حنا براي رفع التهاب

حنا مي تواند التهابي را كه منجر به درد مي شود كاهش بخشد، شما مي توانيد در مناطق آسيب ديده پوستتان، از حنا به عنوان مسكن ضعيف استفاده كنيد. اگر شماحساسيت  داريد يا تمايل به استفاده از انواع دارو نداريد، حتما از حنا استفاده كنيد و علاوه بر آنها حنا يك مادهطبيعي است كه مزيت خاص آن محسوب مي شود.

حنا تاثير زيادي در خنك كردن پوست شما دارد كه با اثر گذاشتن در گردش خون بدن سبب اين امر مي شود. اگر شما از نقاط داغ و يا گر گرفتگي در مناطق خاصي از بدنتان رنج مي بريد، با استفاده كردن از حنا مي توانيد آن را بهبود بخشيد. اما حنا نمي تواند نگراني شما دراين موضوع را از بين ببرد و اگر وضع پوست شما گرم است به پزشك مراجعه كنيد تا با دقت تمام مشكل شما را بهبود بخشد.

خواص حنا براي ناخن ها

شكننده بودن و رشد اندك ناخن ها هم مشكل ديگري است كه مي توان با كمك گرفتن از حنا گره از آن باز كرد. به عبارتي براي روياندن ناخن شما بايد روزي ۱۰ گرم از آب جوشانده حنا را تهيه و به مدت ۱۰ روز آن را استفاده كنيد. براي اين كار ۱۰ گرم برگ حنا را در ۲۵۰ سي‌سي آب خيسانده و بجوشانيد تا به يك پنجم برسد سپس آن را شيرين كرده به مدت يك ماه ميل كنيد.

فوايد حنا براي مشكلات گوارشي

براي رفع مشكلات گوارشي مانند امراض معده، كبد، طحال، مجاري ادرار همچنين رحم هم مي توانيد حدود ۲ گرم از برگ حنا را به صورت روزانه ميل كنيد. البته گفته مي شود براي دفع سنگ كليه و مثانه  هم مي توان هشت گرم برگ حنا را در ۳۰۰ سي‌سي آب خيسانده و بعد از اينكه به خوبي خيس خورد آن را صاف كرده و بنوشيد.

خواص حنا براي تخفيف دردهاي روماتيسمي

نكته ديگر اينكه حنا در تخفيف دردهاي روماتيسمي نيز كاربرد دارد. به عبارتي براي تسكين درد اعصاب و مفاصل استفاده از روغن حنا به افراد توصيه مي شود. براي اينكه اين ضماد بهترين اثر را با خود به همراه داشته باشد بايد گل حنا را در روغن زيتون بجوشانيد، آن را صاف كرده و بعد از آن استفاده كنيد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ مهر ۱۳۹۵ساعت: ۰۸:۵۴:۲۳ توسط:مينا موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :