تعبير خواب تعبير خواب .

تعبير خواب

خواص خرما

خواص خرما

خرما يا رطب گياهي تك‌لپه‌اي و گرمسيري جزو تيره نخل‌ها است كه ميوه‌اش خوراكي و داراي هسته‌اي سخت و پوست نازك و طعم شيرين كه به شكل خوشه‌اي بزرگ از شاخه آويزان مي‌گردد و برگهاي آن بزرگ است. ارتفاع نخل به ۱۰ تا ۲۰ متر يا بيشتر مي‌رسد.

به ميوهٔ نرسيده خرما، «خارَك» يا «خرك» يا كنگ (و در زبان عربي، «حبابوك») گفته مي‌شود. رطب مرحله قبل از رسيدگي كامل خرماست كه رطوبت بيشتر و قند كمتري نسبت به خرماي كاملاً رسيده دارد.

ميوه خرما جزو ميوه‌هاي سته مي‌باشد يعني تمام قسمت بريكاري آن گوشتي و محتوي مواد غذايي است. خرما از دورانِ باستان در رژيم غذايي انسان وجود داشته است و يكي از قديمي‌ترين ميوه‌هاي كشت شده توسط انسان بوده است.

خرما در ايران

مصرف سرانه خرما در ايران ۷ كيلوگرم است كه ميانگيني از مصرف سرانه ۲۵ كيلوگرمي استان‌هاي جنوبي و ۱ كيلوگرمي ساير استان‌ها مي‌باشد. در ايران به طور سالانه، ۱ ميليون تن خرما توليد مي‌شود كه عمده مصرف داخلي آن در ماه رمضان صورت مي‌گيرد. از ميان محصول خرماي هر سال ايران، ۱۰ درصد براي صادرات به كشورهاي ديگر اختصاص مي‌يابد، ۵۰ درصد به مصرف داخلي مي‌رسد و ۴۰ درصد هم در مراحل مختلف برداشت محصول، ضايع‌شده و از بين مي‌روند.

برخي از ويژگي ها و خواص خرما

1- طبع خرما گرم و خشك است.

2- براي رفع خشونت و نرم كردن سينه 50 گرم خرما در 1000 گرم آب جوشانده صاف نموده روزي 2 تا 3 استكان بخوريد. البته اين براي افراد سرد مزاج بسيار خوب است.

3- براي تقويت كليه از شربت فوق استفاده كنيد.

4- كساني كه درد كمر يا درد مفاصل دارند مي توانند از شربت خرما كه در شماره 2 آمده است استفاده كنند.

5- اگر خرما با شنبليله خورده شود جهت سنگ مثانه مفيد است.

6- براي تقويت نيروي جنسي خرما را در شير تازه خيس كرده كمي دارچين بزنيد و صبح به عنوان صبحانه بخوريد و سپس كمي شير بالاي آن ميل كنيد.

7- كساني كه مي‌خواهند سنگ مثانه‌شان خرد شود از دمكرده آن استفاده كنند (دم كرده هسته خرما) و دم كرده آن بسيار قابض است و كساني كه يبوست دارند سعي كنند در هنگام استفاده از دم كرده خرما از غذاهاي ساده و ملين استفاده كنند.

8- وجود ويتامين B از خواص خرما است ، خرما ميوه خوبي براي تعادل اعصاب و نيز باعث رشد است.

9- فسفري كه در خرما وجود دارد باعث سر زنده نگاه داشتن سلول‌هاي عصبي مي ‌شود.

10- از خواص خرما داشتن آهن است ، بنابراين خرما براي كمبود آهن بسيار مفيد است.

 

فوايد خرما

خواص دارويي خرما

مردم صحرا هسته درخت خرما را در آورده و از آن نان مي پزند اين هسته را بو داده و از آن به عنوان قهوه استفاده مي كنند، چرا كه دم كرده آن بسيار مطبوع است يا حتي آن را در آب براي چند روز خيس كرده و به عنوان غذاي مقوي به شترهاي خود مي دهند و معتقدند كه اين غذا از گندم و جو مقوي تر است.اثر ديگر معجزه آساي هسته خرما از بين بردن تورم پلك هاي چشم است؛ براي اين منظور پمادي از هسته خرما درست كرده و آن را روي چشم مي گذارند؛ اين پماد براي رشد مژه هاي چشم نيز بهترين دارو است. در زمان هاي قديم همواره خرما را براي قدرت و انرژي به كار مي برده اند و هنوز بهترين ميوه براي بازيافتن انرژي و قدرت جواني است.گل هاي درخت خرما نيز خاصيت دارويي دارند و همچنين طعم گل هاي درخت خرما تلخ بوده و اثر مسهلي دارد.

خواص خرما از ديد پزشكان

در خرما، مقداري فيبر غذايي موجود است، فيبر موجود در خرما براي سلامت دستگاه گوارش و تغذيه بسيار مناسب است، علاوه بر آن خرما حاوي كاروتنوئيدها يا موادرنگي است كه پيش ساز ويتامين A و آنتي اكسيدان محسوب مي شود و جلوي ضايعات و سرطاني شدن سلول ها را مي گيرد.خرما در درمان يبوست، اختلالات روده اي، مشكلات قلبي و اسهال مفيد است و جزو مواد غذايي ملين به شمار مي آيد.به همين دليل براي افرادي كه از يبوست رنج مي برند، مفيد اعلام شده است، براي اينكه هر چه بهتر و بيشتر از اين خاصيت خرما استفاده كنيد، بهتر است خرما را يك شب كامل در آب خيس كنيد و صبح روز بعد خرماهاي خيس خورده را مانند شربت مصرف كنيد.بعضي از انواع نخل ها ميوه شان وقتي رطب هستند، چيده و استفاده مي شود؛ مثل رطب مضافتي و كبكاب «زرد طلايي» و بعضي ديگر بايد بعد از مرحله رطب، ۲۰ روز در گرماي خرماپزان مناطق گرمسير بر سر نخل بماند تا نيمه خشك شود كه به آن خرما مي گويند، مثل خرماي نيمه خشك زاهدي و پيارم؛ البته بعضي از انواع خرماهاي نيمه خشك را كاملا خشك كرده و به بازار مي فرستند.

خواص خرما براي بيماري هاي اعصاب

پتاسيم در اين ميوه به ميزان قابل توجهي موجود است كه براي جلوگيري از پرفشاري خون و براي كار صحيح عضلات و اعصاب ضروري است كه به هم خوردن آن در بدن، بسيار خطرناك است. علاوه بر آن، خرما حاوي ميزان قابل توجهي منيزيم است كه براي اعصاب و عضلات ضروري است.

 

فوايد خرما براي خون سازي

خرما مقدار قابل توجهي فولات يا همان اسيدفوليك به بدن مي رساند كه براي خون رساني براي بدن لازم است و زنان هنگام بارداري مجبور مي شوند، علاوه بر دريافت فولات از طريق غذا، قرص آن را نيز مصرف كنند.فولات به عنوان ماده خون ساز در خرما موجود است، هر چند كه مقدار آهن خرما آن چنان زياد نيست، اما براي خون سازي، بدن احتياج به سه ماده مغذي فولات، آهن و ويتامين ۱۲ B دارد كه در غذاهاي حيواني يافت مي شوند، بنابراين براي اين منظور بايد از غذاهاي متنوع استفاده كرد.ويتامين C يكي ديگر از مواد مغذي خرما است كه اين ويتامين براي جلوگيري از بيماري هاي خطرناك خونريزي دهنده يا همان اسكوربوت لازم است و بايد بدن هر فرد در طول روز، ۶۰ ميلي گرم ويتامين C دريافت كند كه تقريباً در هر ۱۰۰ گرم خرما ۱۴ ميلي گرم ويتامين C موجود است.

خواص خرما براي چاق شدن

خرما بخشي از رژيم غذايي سالم است، چرا كه قند، چربي، پروتئين و انواع ويتامين هاي ضروري در آن موجود است، بنابراين اين ماده غذايي در مقابله با كمبود وزن كمك مؤثري است.

فوايد خرما براي تقويت قلب

ثابت شده است، خرمايي كه شب در آب خيس شده و صبح مصرف شود براي قلب هاي ضعيف مفيد است، اگر اين كار را دو بار در هفته انجام دهيد به تقويت قلب خود كمك كرده ايد.

خاصيت دارويي خرما

تركيبات شيميايي خرما

خرما ويتامين هايي مانندC، B، A و E دارد و حاوي مقاديري املاح مدني است.خرماي خشك ۳۰۰ كالري انرژي، دو گرم پروتئين، 0/6گرم چربي ، ۶۰ميلي گرم گوگرد، ۵۰ ميلي گرم فسفر،۶۵۰ميلي گرم پتاسيم، ۶۵ ميلي گرم منيزيم،۷۰ ميلي گرم كلسيم، دو ميلي گرم آهن و ۲/۲ ميلي گرم نياسين و مقدار كمي سديم دارد.يك متخصص تغذيه در اين زمينه گفت: در ۱۰۰گرم خرما ۱۲۵ كيلو كالري موجود است و اين در حالي است كه در هر ۱۰۰ گرم قند، ۴۰۰ كيلو انرژي موجود است و مقدار انرژي ناشي از خوردن خرما از قند ساده بسيار كمتر است و بسيار كمتر از قند، افراد را دچار چاقي و اضافه وزن مي كند.محمد بيرجندي افزود: ۱۰۰ گرم خرما حاوي1/5 درصد پروتئين گياهي از جنس مرغوب است و در خرما، مقداري فيبر غذايي موجود است كه اين مقدار فيبر موجود در خرما براي سلامت دستگاه گوارش و تغذيه بسيار مناسب بوده و علاوه بر آن كارتنوئيد يا مواد رنگي در خرما است كه پيش ساز ويتامين A و آنتي اكسيدان محسوب مي شود كه جلوي ضايعات و سرطاني شدن سلول ها را مي گيرد.

خرما در هرم غذايي

خرما از ارزش غذايي خوبي برخوردار است و بايد آن را در هرم مواد غذايي ميوه به حساب آورد. با توجه به كوچكي هر عدد خرما، هر واحد آن شامل دو تا سه عدد خرما است كه چنانچه براساس نياز روزانه دو تا سه واحد ميوه مي خوريد، مي توانيد اين تعداد را به جاي يكي از اين واحدهاي ميوه استفاده كنيد.به ياد داشته باشيد كه خرما به علت داشتن قند زياد كه بخش بيشتر آن قند ساده است درصورت مصرف زياد و با افزايش انرژي مصرفي ممكن است، سبب چاقي شود، افراد ديابتي يا كساني كه سابقه ديابت در خانواده آنان وجود دارد بايد تعادل را در مصرف خرما حفظ كنند.

مضرات خرما

نبايد در مصرف خرما زياده روي كرد، چرا كه مصرف بسيار بالاي آن موجب آسيب به كبد و طهال، افزايش فشارخون، جوش دهان و پوسيدگي دندان ها مي شود. در خوردن آن افراط نكنيد، چرا كه داراي قند زيادي است در اين صورت آنهايي كه لوزالمعده حساس دارند يا آنهايي كه بيماري قند در خانواده آنها وجود دارد بايد كمتر از اين ميوه استفاده كنند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ مهر ۱۳۹۵ساعت: ۰۸:۵۵:۳۰ توسط:مينا موضوع:

خواص خاكشير

خواص خاكشير

خاكشي كه با نام خاكشير نيز شناخته مي‌شود، گياهي يكساله يا دوساله از تيره شب‌بويان است. خاكشي در دشت و كوهستان مي‌رويد و بلندي ساقه آن تا يك متر نيز مي‌رسد. پائين گياه كرك دارست در حاليكه بالاي آن بدون كرك مي‌باشد. تخم اين گياه كه همان خاكشير است ريز و كمي دراز و معمولاً به دو رنگ وجود دارد يكي از آنها قرمز كه داراي طعم كمي تلخ است و ديگري برنگ قرمز تيره مي‌باشد.

خواص خاكشير : كمك به بهبود جوش صورت

مخلوط 2 قاشق غذاخوري خاكشير با عرق شاه‌تره و عرق كاسني تركيب خوبي براي درمان جوش‌هاي صورت است. براي استفاده از اين مخلوط كافي است يك استكان از هر يك از عرق‌هاي گياهي شاه‌تره و كاسني را با هم مخلوط كرده و آن را با 2 قاشق غذاخوري خاكشير تركيب كنيد.

نوشيدن اين تركيب علاوه بر آن‌كه جوش‌هاي صورت را درمان مي‌كند براي افرادي كه دچار گرفتگي صدا هستند نيز موثر است. مدت درمان با اين نسخه دست‌كم 3 هفته است و پس از اين مدت نتايج بهبود به مرور در چهره بيمار نمايان مي‌شود.

خواص خاكشير : كمك به كنترل فشار خون

يكي ديگر از خواص معجزه‌آساي دانه‌هاي خاكشير، كمك به كنترل و تسكين فشارخون است. اگر به فشارخون مبتلا هستيد و در حال حاضر داروهاي كنترل‌كننده فشارخون مصرف مي‌كنيد، مي‌توانيد از اين شيوه براي اثربخشي بيشتر استفاده كنيد. براي اين منظور كافي است يك ليوان خاكشير را به‌خوبي بكوبيد و آن را به‌صورت پودري نرم درآوريد، سپس در ظرفي ريخته و به مرور به آن آب اضافه كنيد تا خميري يك دست به دست آيد. مي‌توانيد در هفته يك تا دوبار اين مرهم را روي پاهايتان بماليد و شب تا صبح با آن بخوابيد. اين مرهم به شما كمك مي‌كند تا بهتر بتوانيد فشارخون خود را كنترل كنيد. بهتر است نوبت اول استفاده از خمير در طول روز باشد.

دفع سنگ كليه از خواص خاكشير است

درمانگران، مصرف مخلوطي از خاكشير و ترنجبين براي درمان سنگ كليه در افرادي كه به اين بيماري مبتلا هستند يا كليه آن‌ها استعداد سنگ‌سازي را دارد، توصيه مي‌كنند. براي تهيه اين نسخه خانگي كافي است 3 قاشق غذاخوري ترنجبين را در يك ليوان آب به‌مدت 5 ساعت خيسانده و پس از اين مدت آن را صاف كنيد. سپس ترنجبين صاف كرده را با 2 قاشق غذاخوري خاكشير مخلوط كرده و آن را ميل كنيد. نوشيدن اين مخلوط به‌صورت روزانه به دفع سنگ كليه كمك مي‌كند.

خواص خاكشير : رفع دل ضعفه

خاكشير و عسل بخوريد

براساس اعلام انجمن طب سنتي ايران، برخي از افراد هستند كه در طول روز دچار دل‌ضعفه مي‌شوند. اين دل‌ضعفه ممكن است در طول روزهاي گرم تابستان يا در ايام ماه رمضان به سراغ افراد مختلف بيايد. براي پيشگيري از بروز اين دل‌ضعفه كافي است، خاكشير و آب عسل را با هم تركيب كرده و ميل كنيد. براي تهيه آب عسل بايد يك ليتر آب و يك كيلو عسل را با هم بجوشانيد. بعد از مدتي كه اين تركيب جوشيد كفي روي آن تشكيل مي‌شود كه بايد از ديگر مواد موجود در ظرف جدا شود. مابقي مواد همان تركيبي است كه براي بهبود دل‌ضعفه و پيشگيري از بروز آن مصرف مي‌شود. اگر چه عسل با حرارت، برخي از ويتامين‌ها و مواد مغذي خود را از دست مي‌دهد اما در عين حال مواد مفيدي در آن باقي مي‌ماند كه براي درمان دل‌ضعفه بسيار مناسب است.

بهبود اسهال از خواص خاكشير است

ابتلا به اسهال در فصل تابستان يكي از اختلالاتي است كه در كودكان بسيار شايع است. برخي درمانگران طب سنتي ايران براي درمان اين مشكل، دارويي را تجويز مي‌كنند كه در تمامي خانه‌ها امكان تهيه و مصرف آن وجود دارد. براي تهيه اين دارو كافي است خاكشير را بو داده و آن را با آب و عسل مخلوط كنيد و به بيمار بدهيد. اين تركيب را متناسب با سن بيمار، هر 2 ساعت يك بار براي او تجويز مي‌كنند. ميزان مصرف اين مخلوط از يك قاشق غذاخوري تا يك‌سوم استكان براي خردسالان تجويز شده است. البته در اسهال‌هاي شديد همراه با تب و درد شديد و در كودكان زير 3 سال مراجعه به پزشك ضروري است.

نكته : اگر خاكشير با آب گرم مصرف شود خاصيت ملين دارد و مصرف آن با آب سرد و شكر مي‌تواند از اسهال پيشگيري كند. با توجه به وجود مقادير فراوان فيبر موجود در خاكشير، اين فيبر مي‌تواند به ليز شدن روده‌ها كمك كند. همچنين با وجود مقادير مناسبي كلسيم و منيزيم در خاكشير، دانه‌هاي موسيلاژي خاكشير براي دستگاه تنفسي و دستگاه گوارشي خاصيت ضدالتهابي دارد.

فوايد دارويي خاكشير

خواص خاكشير : جلوگيري از گرمازدگي

شربت خاكشير يكي از خوراكي‌هايي است كه از گذشته تاكنون در طب سنتي به عنوان يك نوشيدني با طبع سرد مطرح بوده و مي‌تواند در فصل گرما با كاهش دماي بدن به پيشگيري از گرمازدگي كمك كند.
علاوه بر شربت خاكشير، شربت به‌ليمو و همچنين شربت عرق كاسني نيز مي‌تواند خواص ضد گرمازدگي داشته باشد.

خواص خاكشير براي رفع لاغري

افراد لاغر و كساني كه تمايل دارند وزن خود را بالا ببرند، مي‌توانند از اين نسخه استفاده كنند. اين گروه اگر خاكشير را با شير ميل كنند مي‌توانند با نوشيدن اين خاكشير صبح ناشتا به درمان لاغري و افزايش وزن خود كمك كنند. به اعتقاد درمانگران، درصورتي كه شير تازه و طبيعي باشد ميزان تأثيرگذاري اين نسخه بيشتر مي‌شود.

نحوه مصرف خاكشير

خواص خاكشير و رفع بوي بد دهان

اگر شما هم در گروه افرادي هستيد كه به‌دليل افزايش اخلاط فاسد در بدن به بدبويي دهان مبتلا شده‌ايد مي‌توانيد از شربت ترنجبين و خاكشير براي برطرف كردن بدبويي دهانتان استفاده كنيد. تنها كافي است هر روز عصر يك ليوان از شربت ترنجبين و خاكشير را بنوشيد. ترنجبين را به مدت ۵ تا ۶ ساعت درون آب خيس كنيد و پس از صاف كردن آن را با يك تا ۲ قاشق خاكشير مخلوط كنيد. نوشيدن اين شربت به شما كمك مي‌كند تا با دفع اخلاط و مواد ناسالم و فاسد به مرور احساس بهتري پيدا كنيد.

خواص خاكشير : بهبود لك‌هاي پوستي

براي كمك به بهبود لك‌هاي پوست به‌ويژه صورت يكي از بهترين روش‌ها، نوشيدن خاكشير و ترنجبين است. افرادي كه از اين تركيب به‌صورت روزانه و مستمر به‌مدت 3 هفته استفاده كنند بعد از مدتي با روشني پوست و از بين رفتن لك‌هاي صورت و پوستشان روبه‌رو مي‌شوند. براي تهيه اين تركيب نيز لازم است ترنجبين را 5 ساعت در آب بخيسانيد و صاف شده آن را با 2 قاشق خاكشير مخلوط كرده و ميل كنيد.

نكات احتياطي :

* به افرادي كه ورم و زخم معده دارند، توصيه مي‌شود مصرف خاكشير را محدود كنند.

* خاكشير را مي‌توان از دو تا سه سال به بالا به كودكان داد و براي كودكان زير اين سن نيز شربت خاكشير را صاف كرد و تنها آب آن را به كودك داد.

* به دليل وجود خاك فراوان در خاكشير لازم است حتماً قبل از مصرف شسته شود و مدتي در آب بماند.
* افرادي كه طبع سرد دارند و از بيماري‌هاي ناشي از طبع سرد از جمله روماتيسم و آرتروز رنج مي‌برند، بايد شربت خاكشير را محدود مصرف كنند يا مصرف آن همراه با عسل و عرق نعناع باشد.

خاكشير

فوايد دارويي خاكشير

خواص خاكشير : درمان فشار خون روي پاي شما

يكي ديگر از خواص معجزه‌آساي دانه‌هاي خاكشي، كنترل و تسكين فشارخون است. اگر به فشارخون مبتلا هستيد و در حال حاضر داروهاي كنترل‌كننده فشارخون مصرف مي‌كنيد، مي‌توانيد از اين شيوه براي اثربخشي بيشتر استفاده كنيد. براي اين منظور كافي است يك ليوان خاكشي را به‌خوبي بكوبيد و آن را به‌صورت پودري نرم درآوريد، سپس در ظرفي ريخته و به مرور به آن آب اضافه كنيد تا خميري يك دست به دست آيد. مي‌توانيد در هفته يك‌بار اين مرهم را روي پاهايتان بماليد و شب تا صبح با آن بخوابيد. اين مرهم به شما كمك مي‌كند تا بهتر بتوانيد فشارخون خود را كنترل كنيد.

اگر پوستي باز و موي بدون شوره مي‌خواهيد …

براي از بين بردن لك‌هاي پوست به‌ويژه صورت يكي از بهترين روش‌ها، نوشيدن خاكشي و ترنجبين است. افرادي كه از اين تركيب به‌صورت روزانه و مستمر به مدت ۳ هفته استفاده كنند بعد از مدتي با روشني پوست و از بين رفتن كك‌هاي صورت و پوست‌شان روبه‌رو مي‌شوند. براي تهيه اين تركيب لازم است ترنجبين را ۵ ساعت در آب خيس كنيد و  پس از اين مدت آن را صاف كرده و به آن ۲ قاشق خاكشي پاك كرده اضافه كنيد و ميل كنيد. با نوشيدن اين شربت گياهي به مرور شاهد روشني پوست و از بين رفتن لك‌ها خواهيد بود؛ ضمن اينكه نوشيدن خاكشي ۲ تا ۳ ليوان در روز به افرادي كه به شوره‌ و خارش سر مبتلا هستند توصيه شده است. نوشيدن خاكشي به اين افراد كمك مي‌كند تا با اصلاح مزاج براي هميشه با شوره و خارش پوست سرشان خداحافظي كنند.

درمان يبوست از خواص خاكشير

يكي  ديگر از خواص معجزه‌آساي خاكشي درمان يبوست‌هاي ناشي از غلبه سودا در بدن و يبوست‌‌هاي ناشي از اضطراب و تنش‌هاي عصبي است. يكي از مهمترين علائم اين نوع يبوست تكه‌تكه خارج شدن مدفوع از بدن است. حتي گاهي مقداري از مدفوع در روده‌ باقي مي‌ماند و بدن قادر نيست روده‌ها را به‌درستي تخليه كند و اين مسئله به مرور زمان موجب بروز مشكلاتي براي سلامت فرد مي‌شود، چرا كه باقي ماندن مدفوع در روده‌ها موجب جذب مواد سمي و ناسالم از طريق جداره روده مي‌شود. براي درمان اين نوع يبوست و همين‌طور درمان يبوست و كم‌آبي ناشي از كهولت سن نسخه‌اي گياهي و بسيار ساده وجود دارد. به گفته درمانگران مصرف  يك قاشق غذاخوري خاكشي كوبيده شده به همراه قندآب مي‌تواند تاثير زيادي در بهبود سوءمزاج و درمان يبوست داشته باشد.

بخور ضد سرخك

همه ما به‌خوبي مي‌دانيم كه با گرم‌شدن هوا فصل بيماري‌هايي مانند آبله‌مرغان و سرخك از راه مي‌رسد. چه بخواهيم چه نخواهيم كودك خردسال ما نيز در معرض ابتلا به اين بيماري قرار دارد و دير يا زود با بدني مملو از دانه‌هاي ريز و قرمزرنگ آبله مرغان مقابل چشمتان ظاهر مي‌شود. چاره‌اي نيست تنها راه‌حل اين است كه براي آسايش هر چه بيشتر او دست به‌كار شويد و چه چيز بهتر از نسخه‌هاي گياهي و طبيعي. نوشاندن شربت خاكشي كم‌شيرين به كودك مبتلا به آبله‌مرغان و سرخجه يكي از بهترين روش‌ها براي كاهش حرارت دروني و خارش برون‌ريزي‌هاي پوستي است، بنابراين در روز ۳ تا ۴ ليوان خاكشي برايش تهيه كنيد و درصورتي كه مي‌توانيد بدن كودك‌تان را با كمك دانه‌هاي سرخ‌رنگ خاكشي بخور دهيد. براي اين كار مي‌توانيد از يك منقل كوچك يا اسفند دودكن استفاده كنيد. به اين ترتيب خاكشي را روي حرارت

قرار دهيد و با دودي كه از آن به‌دست مي‌آيد بدن كودك را بخور دهيد. اين كار به كاهش سوزش، خارش و التهاب بيماري كمك مي‌كند.

از رايج‌ترين اختلال فصل گرم مي‌ترسيد؟

ابتلا به اسهال در فصل تابستان يكي از شايع‌ترين اختلالاتي است كه در گروه سني كودكان بسيار شايع است. درمانگران طب سنتي ايران براي درمان اين مشكل دارويي را تجويز مي‌كنند كه در تمامي خانه‌ها امكان تهيه و مصرف آن وجود دارد. براي تهيه اين دارو كافي است خاكشي را بو داده و آن را با آب و عسل مخلوط كنيد و به بيمار بدهيد. اين تركيب را متناسب با سن بيمار و هردو ساعت يك بار براي او تجويز مي‌كنند. اين مخلوط از يك قاشق غذاخوري تا يك سوم استكان  براي خردسالان تجويز شده است.

ناشتا بخوريد ، چاق مي‌شويد

اگر تصميم داريد وزن خود را افزايش دهيد و براي اين كار دست به دامن انواع و اقسام مكمل‌هاي غذايي و دارويي شديد به توصيه ما عمل كنيد. هر روز صبح ناشتا پيش از آنكه سراغ صبحانه برويد از شربت خاكشي و شير ميل كنيد. به اين ترتيب مي‌توانيد با نوشيدن اين خاكشي صبح ناشتا به درمان لاغري و افزايش وزن خود به مرور زمان كمك كنيد. به اعتقاد درمانگران درصورتي كه شير تازه و طبيعي باشد ميزان تاثيرگذاري اين نسخه بيشتر مي‌شود، بنابراين افرادي كه به شير طبيعي دسترسي دارند بهتر است از شير طبيعي و روستايي استفاده كنند و البته توجه داشته باشند كه از سلامت شير و پاكيزه بودن آن مطمئن شوند.

اگر التهاب مجاري ادراري داريد

شايد كمتر كسي درباره خاصيت شفابخش خاكشي در درمان و تسكين التهاب مجاري ادراري و كليه شنيده باشد. اما در بسياري از متون طب سنتي به اين موضوع اشاره شده است كه استفاده از خاكشي هنگام بروز التهاب‌هاي مجاري ادراري و كليه بسيار موثر است، به ويژه زماني كه فردي مبتلا به بيماري سنگ كليه است و وجود سنگ در كليه وي موجب بروز التهاباتي در موضع كليه يا مجاري ادرار وي شده است. در اين حالت نوشيدن روزانه ۴ تا ۵ ليوان خاكشي كه با شيريني طبيعي مثل سكنجبين شيرين شده باشد بسيار مفيد دانسته شده است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ مهر ۱۳۹۵ساعت: ۰۸:۵۴:۵۷ توسط:مينا موضوع:

خواص حنا

خواص حنا

خواص حنا

اگر از شما بپرسند كه پيامبر اكرم (ص) خرج كردن يك درهم براي چه كاري را برتر از خرج هزار درهم در راه خدا مي دانستند ، چه جوابي مي دهيد؟ احتمالا هر چيزي به ذهنتان مي رسد به غير از خضاب! كلمه خضاب كه ممكن است تا به حال به گوش خيلي از جوان تر ها نخورده ، در فرهنگ اسلامي به معناي رنگ كردن موي سر و صورت و همچنين دست و پا با استفاده از گياهاني همچون حنا و وسمه است. ماده اصلي اي كه براي خضاب استفاده مي شود ، حناست ، خيلي وقت ها اين واژه مترادف با حنا بستن به كار برده مي شود و در احاديث و روايات فراوان و همچنين منابع كهن طب سنتي ، از مصر گرفته تا ايران درباره اهميت و فوايد آن بحث شده است.

حنا از كجا مي آيد ؟

گياه حنا كه گل هاي معطري به رنگ سفيد يا سفيد مايل به سبز دارد ، اغلب در نواحي گرمسيري رشد مي كند و از ابتدا بومي منطقه مديترانه بوده است. با اين حال خواص فراوان و كاربردهاي رنگ و وارنگش باعث شده كه گياه حنانه فقط در اين مناطق بلكه در سراسر دنيا مشتريان پر و پا قرصي داشته باشد كه دنبال خواص داوريي يا آرايشي اش هستند و تجارت هاي ميليارد دلاري راه انداخته اند. در ايران هم اين گياه خوشبو و پر خاصيت در كرمان و ساير نقاط گرمسيري مانند يزد پرورش داده مي شود. هر چند طي سال هاي اخير واردات حنا از كشورهايي مانند هند ، پاكستان ، افغانستان و … به شدت بازار حناي داخلي را كساد كرده است.

معروف ترين رنگ طبيعي كره زمين

اگر مشتري رنگ هاي شيميايي باشيد لابد مي دانيد كه بعد از چند بار استفاده چه بلايي سر ريشه و ساقه مو مي آورند. اينجاست كه اهميت حنا به عنوان يكي از معروف ترين و پر مصرف ترين رنگ هاي طبيعي در جهان معلوم مي شود چون نه فقط بي خطر است ، بلكه فوايد فراواني براي پوست و مو و به طور كلي براي بدن شما دارد.

زير ذره بين متخصصان طب سنتي

حنا يكي از مهم ترين و پرمصرف ترين و البته پرفايده ترين گياهان ايران است كه هميشه مورد توجه حكماي طب سنتي بوده و نه فقط ايراني ها بلكه مصري ها و يوناني ها هم براي پيشگيري و درمان برخي از بيماري ها از آن استفاده مي كردند ؛ مثلا در زمان جالينوس به افرادي كه دچار زخم دهان مي شدند توصيه مي كردند كه حنا بجوند و از اين گياه دارويي كه به دليل داشتن تانن خاصيت قابض دارد ، درمان اسهال و اسهال خوني استفاده مي كردند. علاوه بر اين توصيه شده است كه براي رفع سردرد از ضماد برگ گياه حنا همراه با برگ گردو استفاده شود. از ديگر خاصيت هاي حنا مي توان به از بين بردن بيماري هاي قارچي پوست ، كاهش دردهاي روماتيسمي ، نرم كردن و جلوگيري از شكنندگي موها ، رويش مو و … استفاده كرد. بد نيست بدانيد كه علامه مجلسي گفته است كسي كه خود را با حنا خضاب كند خداوند او را از سه بيماري جذام ، برص و آكله يا قانقاريا در امان نگه مي دارد.

چه حنايي بخريم ؟

اگر دلايلي كه درباره فوايد حنا و اثرات آن بر پوست و مو و … برايتان آورديم ، شما را قانع كرده كه اين بار به جاي رنگ موي شيميايي حنا بخريد ، پس لابد با خودتان فكر مي كنيد كه چه حنايي بهتر است و اصلا چطور بايد حنا بخريد و به چه نكاتي دقت كنيد؟ حناي نرماشير استان كرمان ، بهترين نوع حنا در ايران است و حناي كرمان ، يزد و بم به ترتيب در پله هاي بعدي قرار مي گيرند. به طور كلي سه نوع حنا وجود دارد كه با توجه به رنگشان به سه دسته حناي سرخ ، سياه و كم رنگ يا بي رنگ تقسيم بندي مي شوند.

البته حناي بي رنگ بيشتر به عنوان نرم كننده ، خنك كننده و ترميم كننده پوست كاربرد دارد. البته بعضي از متخصصان هم اعتقاد دارند كه چون ماده رنگي موثر از اين نوع حنا جدا شده ، خواصش مقداري كاهش يافته است. حناي خوب ، حناي تازه و سبز رنگ است. هر چه قدر حناي شما بيشتر گوشه و كنار كشو يا كابينت بماند ، خواصش كمتر شده و كيفيت رنگي هم كه به موي شما مي دهد چندان دلچسب نيست.

. بهتر است حنايي كه مي خريد دانه هاي ريز و نرم داشته باشد در اين صورت هم براي رنگ و تقويت پوست و مو و هم براي طراحي روي بدن مي توانيد از آن استفاده كنيد. يادتان باشد حنا پيش از مصرف بايد الك شود تا دانه هاي درشت و احيانا ناخالصي هايش گرفته شده و پودر شما كاملا يكدست شود. ممكن است كمي عجيب به نظر برسد ولي در صورتي كه مقداري از حنا اضافه ماند آن را در فريزر يا جاي خنك نگه داري كنيد. آرايشگرها مي گويند با اينكه حنا يك گياه گرمسيري است و به آب و هواي گرم براي به عمل آمدن احتياج دارد ، اما همين گرما در درازمدت خاصيت رنگ دهي آن را زياد مي كند.

براي اينكه موي سرتان را با حنا رنگ كنيد بايد آن را با استفاده از آب گرم به صورت خمير يكدستي در بياوريد. در اين مرحله مي توانيد براي تغيير رنگ حنا از مواد طبيعي ديگري مثل شير ، آب ليمو يا گياهاني همچون وسمه استفاده كنيد. هر چند كه چاي و قهوه هم در اين خصوص جواب مي دهد. خميري كه در اين مرحله به دست مي آيد بايد چند ساعت ( ۱۲ ساعت بهتر است ) در جاي گرم و در ظرف پوشيده ( ظرفي كه با حوله پوشيده شده ) بماند و رطوبتش را حفظ كند تا حسابي رنگ بيندازد. اگر درباره مسائل شرعي استفاده از حنا و رنگ كردن مو با آن نگراني داريد ، بهتر است بدانيد كه رنگ كردن موي سر و صورت ( ريش ) چه به وسيله حنا و چه رنگ سياه مستحب است و نه تنها اشكال ندارد كه در روايات به آن سفارش شده است ، به عنوان مثال در وسايل الشيعه نقل شده است: ” از امام صادق (ع) درباره رنگ كردن موي سر و صورت سوال شده است كه آيا از سنت است؟ فرمود: بلي. سوال شد ، اميرمومنان (ع) رنگ نميكرد فرمود: بدان جهت كه رسول خدا (ع) به او فرمود: به زودي محاسنت از خون سرت رنگين خواهد شد.”

 

دور حناي هندي خط قرمز بكشيد

گفتيم كه حنا يك گياه دارويي بي خطر است و به طور گسترده در صنايع دارويي مورد استفاده قرار مي گيرد. با اين حال نوعي از حنا در بازار وجود دارد كه به آن حناي هندي مي گويند. روي بسته بندي هاي اين نوع حنا نوشته كه رنگ سياه يكنواخت يا قهوه اي تيره اي به موهاي شما مي دهد؛ ولي متخصصان پوست و مو مي گويند آنچه كه بعد از استفاده از اين حنا برايتان باقي مي ماند يم پوست به شدت ملتهب است. چرا كه در تهيه اين نوع حنا از مواد شيميايي به جاي گياهان طبيعي استفاده شده است تا بتواند رنگ متمايزي از حناي معمولي ايجاد كند. اين ماده شيميايي “پارافنيلين ديامين” نام دارد و باعث بروز درماتيت تماسي مي شود كه علائمي همچون قرمزي ، سوزش ، خارش و التهاب دارد.

خواص حنا براي تقويت مو

براي بسياري از ما حنا حكم يك ماده تقويت كننده مو را دارد كه استفاده از آن در نسل هاي قبل رواج زيادي داشت. زناني كه امروز ما از آنها به عنوان مادربزرگ هايمان ياد مي كنيم از اين گياه براي تغيير رنگ و افزايش نشاط و شادابي موهاي خود كمك مي‌گرفتند. به عبارتي نسل هاست كه نياكان ما از حنا به عنوان رنگ كننده مو استفاده مي كنند و با توجه به بي زيان بودن اين رنگ اين سنت همچنان در ميان افراد ادامه دارد.

خواص حنا براي امراض قارچي پوست

جالب است بدانيد كه علاوه بر فوايدي كه اين گياه براي سلامت موها دارد مي توان از آن به صورت موضعي براي درمان امراض قارچي پوست بويژه در ناحيه سر و پوست پا بهره برد. يادتان باشد ماليدن مخلوط برگ هاي له شده اين گياه با روغن زيتون به موي سر كمك زيادي به رشد آن مي كند، به ويژه اگر اين مخلوط را با آب گشنيز تركيب كرده و سپس مورد استفاده قرار داد.

خواص حنا براي رفع بوي بد پا

اگر مدت هاست كه به دنبال راهكاري براي رفع بوي بد عرقي هستيد كه در هنگام پوشيدن كفش به آن دچار مي‌شويد، بايد بگويم كه مي توانيد خوشحال باشيد زيرا كه حنا براي رفع عرق بدبوي پا بسيار موثر بوده و مي تواند اين دغدغه شما را نيز برطرف كند. شايد به همين علت است كه متخصصان طب سنتي نيز آن را به عنوان دانه خوشبو كننده قبول دارد.

فوايد حنا

فوايد حنا براي پوست و مو

البته اگر اين موضوع به دغدغه اي براي شما تبديل شده است بايد بگويم كه براي رفع بوي بد عرق مي توانيد از مواد گياهي مانند گل سرخ، مورد، كندر، اقاقيا، و گلنار و برگ سيب يا سفيدآب قلمي، زاج سفيد و جوش شيرين هم استفاده كنيد. پس ديگر نگران اين موضوع نباشيد. اشاره به اين نكته ضرورت دارد كه خود تعريق بو ندارد و علت بوي بد آن تركيب شدن با مواد و باكتري هاي روي پوست است. پس بدانيد كه حنا كردن كف پا موجب لطيف شدن پوست اين بخش از بدن شده و بوي بد آن را نيز از بين مي برد.

در صورتي كه اين روزها از ريزش مو به شدت گله‌مند هستيد و تمام داروها و قرص ها را براي نجات از اين وضع امتحان كرده ايد، بهتر است اين راه را نيز امتحان كنيد. راهكاري كه نه تنها ضرري براي شما ندارد بلكه اثرات مثبت زيادي نيز براي سلامت شما با خود به همراه دارد. كافي است، ابتدا برگ هاي حنا را با روغن خردل بجوشانيد و به‌طور مرتب به موها بماليد.  البته براي شادابي موها توصيه ديگري نيز براي شما دارم اينكه مخلوطي از پودر حنا را با آب و آب ليمو مخلوط كرده و آن را به موها بماليد. سپس يك ساعت صبر كنيد و بعد موها را بشوييد. بعد از اينكه موها را خشك كرديد مي توانيد برق آن را در آينه تماشا كرده و لذت ببريد.

فوايد حنا براي رفع سردرد

برخي افراد از سردرد گله دارند و براي رهايي از آن تمامي مسكن ها و داروها را امتحان مي كنند.  اين بيماران شايد حتي به اين موضوع هم فكر نكنند كه حنا هم مي تواند گره از مشكلات آنها باز كند و دردشان را تسكين دهد. چاره كار اينجاست كه آنها بايد براي تسكين سردرد خود از حنا به عنوان ضمادي استفاده كنند و آن را به صورت ضماد به سر خود بمالند.

اگزما عارضه پوستي است كه به ويژه در هنگام تغييرات فصلي افراد زيادي را درگير خود مي كند. مشكلي پوستي كه رفع آن گاهي اوقات دردسر ساز است. در اين مورد نيز به گفته متخصصان طب سنتي، مي توان از گياه حنا استفاده كرد.

به عبارتي يكي ديگر از خواص حنا رفع اين مشكل است، پس اگر مبتلا به اين عارضه هستيد بايد گرد برگ حنا با برگ هلو را به خوبي مخلوط كرده و  از آن به صورت ضماد استفاده كنيد. نكته ديگر اينكه براي معالجه جوش و كورك سر كودكان ريشه حنا را خشك كرده و بعد به صورت ضماد آن را روي سر وي بگذاريد.

خواص حنا براي رفع التهاب

حنا مي تواند التهابي را كه منجر به درد مي شود كاهش بخشد، شما مي توانيد در مناطق آسيب ديده پوستتان، از حنا به عنوان مسكن ضعيف استفاده كنيد. اگر شماحساسيت  داريد يا تمايل به استفاده از انواع دارو نداريد، حتما از حنا استفاده كنيد و علاوه بر آنها حنا يك مادهطبيعي است كه مزيت خاص آن محسوب مي شود.

حنا تاثير زيادي در خنك كردن پوست شما دارد كه با اثر گذاشتن در گردش خون بدن سبب اين امر مي شود. اگر شما از نقاط داغ و يا گر گرفتگي در مناطق خاصي از بدنتان رنج مي بريد، با استفاده كردن از حنا مي توانيد آن را بهبود بخشيد. اما حنا نمي تواند نگراني شما دراين موضوع را از بين ببرد و اگر وضع پوست شما گرم است به پزشك مراجعه كنيد تا با دقت تمام مشكل شما را بهبود بخشد.

خواص حنا براي ناخن ها

شكننده بودن و رشد اندك ناخن ها هم مشكل ديگري است كه مي توان با كمك گرفتن از حنا گره از آن باز كرد. به عبارتي براي روياندن ناخن شما بايد روزي ۱۰ گرم از آب جوشانده حنا را تهيه و به مدت ۱۰ روز آن را استفاده كنيد. براي اين كار ۱۰ گرم برگ حنا را در ۲۵۰ سي‌سي آب خيسانده و بجوشانيد تا به يك پنجم برسد سپس آن را شيرين كرده به مدت يك ماه ميل كنيد.

فوايد حنا براي مشكلات گوارشي

براي رفع مشكلات گوارشي مانند امراض معده، كبد، طحال، مجاري ادرار همچنين رحم هم مي توانيد حدود ۲ گرم از برگ حنا را به صورت روزانه ميل كنيد. البته گفته مي شود براي دفع سنگ كليه و مثانه  هم مي توان هشت گرم برگ حنا را در ۳۰۰ سي‌سي آب خيسانده و بعد از اينكه به خوبي خيس خورد آن را صاف كرده و بنوشيد.

خواص حنا براي تخفيف دردهاي روماتيسمي

نكته ديگر اينكه حنا در تخفيف دردهاي روماتيسمي نيز كاربرد دارد. به عبارتي براي تسكين درد اعصاب و مفاصل استفاده از روغن حنا به افراد توصيه مي شود. براي اينكه اين ضماد بهترين اثر را با خود به همراه داشته باشد بايد گل حنا را در روغن زيتون بجوشانيد، آن را صاف كرده و بعد از آن استفاده كنيد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ مهر ۱۳۹۵ساعت: ۰۸:۵۴:۲۳ توسط:مينا موضوع:

خواص چاي سبز

چاي سبز

چاي سبز نوعي چاي است كه از جوانه‌ها و گلبرگهاي تازه گياه چاي به دست مي‌آيد. در فرايند توليد اين چاي اكسايش بسيار كم صورت مي‌پذيرد. چاي سبز انواع مختلفي همچون چيني و ژاپني دارد. نوع ژاپني آن به اوچا معروف است .

طرز تهيه چاي سبز

براي تازه و معطر ماندن چاي سبز بهتر است آن را در ظرفي تيره بريزيد و در محلي تاريك و به دور از نور و رطوبت نگهداري كنيد. براي هر نفر ۱ قاشق مرباخوري چاي سبز را در قوري ريخته و به ازاي هر يك قاشق، ۱ ليوان آب داغ با دماي ۸۰ تا ۸۵ درجه به آن اضافه كرده و درب قوري را به مدت ۷ تا ۸ دقيقه بگذاريد. سپس آن را بنوشيد. چاي سبز مانند چاي سياه نيازي به دم كردن روي حرارت ندارد.

توجه : از دم كردن چاي سبز در قوري استيل اكيداً خودداري شود، زيرا چاي سبز به خاطر مقدار قابل توجهي تانن با آهن قوري استيل رسوب مي‌دهد.

بهترين زمان براي نوشيدن چاي سبز

توصيه مي‌شود كه بيست دقيقه قبل يا بعد از وعده‌هاي اصلي يك فنجان چاي سبز مصرف كنيد .

كاهش وزن از خواص چاي سبز

اگر به قصد لاغري چاي سبز مي‌نوشيد توصيه مي‌شود كه چاي سبز را 20 دقيقه بعد از غذا ميل كنيد. چون در اين صورت چربي بيشتري سوزانده شده و سم بيشتري از بدن دفع مي‌شود.

افزايش پروتئين و مواد معدني بدن از خواص چاي سبز

اگر مي‌خواهيد ميزان مواد معدني و پروتئين دريافتي از مواد غذايي را افزايش دهيد نيز توصيه مي‌شود كه بعد از هر وعده‌ي غذايي يك فنجان چاي سبز بنوشيد. چون در اين صورت بدن منيزيم، كاتچين ها و ويتامين‌هاي C و E بيشتري جذب مي‌كند.

بهتر است بدانيد كه چاي سبز به دليل دارا بودن آنتي‌اكسيدان و ويتامين زياد براي كودكان نيز مفيد است. توصيه مي‌كنيم كه روزانه يك مرتبه قبل از يكي از وعده‌هاي اصلي يك فنجان چاي سبز (كه با يك تا دو قاشق عسل شيرين شده است) به بچه‌ها بدهيد.

چرا نوشيدن چاي سبز براي سلامتي مفيد است ؟

خاصيت اصلي چاي سبز بدون شك در ميزان بالاي آنتي‌اكسيدان آن بخصوص فلاوونوئيدهاي آن است. متخصصان حوزه‌ي تغذيه سفارش مي‌كنند كه به‌طور مرتب چاي ميل كنيد به خاطر اينكه منبع طبيعي ويتامين‌ها و مواد معدني مانند كاتچين است. اين تركيب موثر براي تقويت سيستم ايمني بدن و مقابله با بيماري‌ها فوق‌العاده عمل مي‌كند.

يكي ديگر از خواص مثال زدني و قابل‌توجه چاي سبز تأثير آن در لاغري است. راز لاغري چاي سبز در تحريك متابوليسم يا همان سوخت‌وساز بدن و مقابله با حالت احتباس آب است. روشن و واضح است كه چاي سبز به‌عنوان يك مكمل موثر در كنار رژيم غذايي سالم به خوش‌اندامي شما كمك زيادي مي‌كند. براي رسيدن به اين هدف لازم است كه عادت‌هاي غذايي‌تان را تغيير داده و كمي ورزش كنيد.

نتايج بررسي‌هاي متعدد نشان مي‌دهد كه ارتباطي بين مصرف چاي سبز در پيشگيري از برخي سرطان‌ها مانند سرطان مثانه و سرطان تخمدان يا پانكراس وجود دارد. به عقيده‌ي محققان آنتي‌اكسيدان‌هاي موجود در اين نوشيدني خطر ابتلا به برخي از سرطان‌ها را به ميزان 10 درصد كاهش مي‌دهد.

بايد بدانيد كه نوشيدن روزانه 1 تا 3 فنجان چاي سبز به پيشگيري از بسياري از بيماري‌هاي قلبي عروقي كمك كرده و باعث كاهش تري گليسيريد مي‌شود. بهتر است بدانيد كه اين چاي شما را شاداب‌تر و بانشاط‌تر مي‌كند.

روزانه چند فنجان چاي سبز بنوشيم ؟

توصيه مي‌كنيم كه روزانه يك تا سه فنجان چاي سبز بنوشيد اما بيش از 5 فنجان توصيه نمي‌شود. بيش از اين ميزان احتمال بروز مشكلاتي مانند افزايش ضربان قلب و حتي سرگيجه را افزايش مي‌يابد. حواستان باشد ميزان چاي سبزي كه براي هر فنجان مي‌ريزيد بيش از 3 گرم نباشد. يادتان باشد كه نبايد روزانه بيش از 10 گرم چاي سبز مصرف كنيد.

دو ساعت قبل از رفتن به رختخواب چاي سبز ننوشيد چون اين نوشيدني باعث بروز بي‌خوابي مي‌شود.
درست است كه چاي سبز خواص بالا و فوق‌العاده‌اي دارد اما لازم است كه هر از گاهي وقفه‌ي چند روزه بين دو دوره‌ي مصرفتان ايجاد كنيد. بهترين روش براي پيشگيري از عوارض جانبي احتمالي چاي سبز اين است كه اين چاي را به مدت 10 روز مصرف كنيد و سپس يك وقفه‌ي 10 روزه ايجاد كنيد. با اين روش مي‌توانيد از 100 درصد خواص فوق‌العاده‌ي اين چاي بهره ببريد و سلامتي را ارتقا دهيد.

خواص چاي سبز

ملاحظات نوشيدن چاي سبز

* روزانه بيش از 5 فنجان چاي ننوشيد. نوشيدن اين چاي درصورتي‌كه دچار سردرد يا اسهال هستيد توصيه نمي‌شود.
* چاي سبز را با داروها مصرف نكنيد. بعد از اينكه قرصي براي تسكين سردرد ميل مي‌كنيد چاي سبز ننوشيد چون امكان دارد كه سردردتان بيشتر شود.
* اگر از تاكيكاردي (تند شدن غيرطبيعي ضربان قلب) رنج مي‌بريد چاي سبز ننوشيد.
* اگر كم‌خوني داريد سراغ چاي سبز نرويد به خاطر اينكه در جذب آهن اختلال ايجاد مي‌كند.

● چاي سبز به تنهايي كافي نيست

بسياري از مردم تصور مي كنند تنها با نوشيدن چاي گياهي در طول روز مي توانند به هدف بزرگي مثل كاهش وزن دسترسي پيدا كنند. در حالي كه اين ديدگاه به هيچ وجه صحيح نيست.

نوشيدن چاي گياهي در كنار رعايت رژيم غذايي، فعاليت هاي بدني و ورزش مي تواند روند لاغري را سرعت ببخشد و با بهبود سوخت وساز بدن ميزان كاهش وزن را در طول هفته قابل ملاحظه كند، بنابراين افرادي كه تصور مي كنند بدون رعايت هيچ يك از نكات ذكر شده و تنها با نوشيدن چاي سبز مي توانند اضافه وزن خود را آن هم به شكل كاملا محسوس درمان كنند، سخت در اشتباهند.

● آرام بخشي از خواص چاي سبز است

يكي ديگر از خاصيت هاي چاي سبز خاصيت آرامش بخشي آن است كه به پيشگيري از پرخوري هاي عصبي كه منجر به اضافه وزن و در نهايت چاقي مي شود، كمك مي كند. افراد زيادي وجود دارند كه به محض دريافت فشار عصبي، استرس يا تنش هاي ناشي از كار روزانه مشغول به خوردن مي شوند و به ريزه خواري روي مي آورند كه اين مسئله به مرور به عادت آنها تبديل مي شود. براي پيشگيري از بروز اين عادت نامناسب يا درمان آن، مي توان از چاي سبز استفاده كرد. نوشيدن اين چاي به شما كمك مي كند تا از خاصيت آرامش بخشي اين گياه دارويي براي تقويت سيستم عصبي خود استفاده كنيد و به اين ترتيب مانع بروز اشتهاي كاذب ناشي از استرس ها يا تنش هاي روزمره شويد.

● خواص چاي سبز : چربي سوز طبيعي

افرادي كه عادت به نوشيدن چاي سبز دارند با كمك اين نوشيدني گياهي به افزايش سوخت و ساز بدنشان كمك مي كنند. در حقيقت چاي سبز به دليل داشتن ماده اي به نام «پلي فنول» مي تواند به افزايش حرارت دروني بدن كمك كرده و به اين ترتيب ميزان سوخت انرژي موجود در سلول هاي چربي را افزايش دهد و تاثير قابل ملاحظه اي بر روند چاقي افراد داشته باشد. به شرطي كه افراد چاق يا داراي اضافه وزن در روند رژيم غذايي خود و مقدار كالري روزانه اي كه دريافت مي كنند نيز تجديدنظر كنند. اينگونه نيست كه ما هر ميزان كالري كه دوست داريم به بدن برسانيم و توقع داشته باشيم با نوشيدن يك تا ۲ ليوان چاي سبز در روز لاغر شويم و كالري بسوزانيم.

● عوارض احتمالي چاي سبز را بشناسيد

افزايش بيش از حد دمنــوش چــاي سبـــز،كپسول ها و قرص هايي كه از اين گياه دارويي وجــود دارد، عوارض جانبي متعددي را به همراه دارد. سوء مصرف اين گياه دارويي ممكن است عوارضي مانند سردرد، اختلال در عملكرد دستگاه گوارش، اسهال و تهوع را به همراه داشته باشد كه با اصلاح شيوه مصرف به مرور مرتفع مي شود. اما از طرفي افزايش فشار خون، تغييرات خلقي و تحريك پذيري، بي قراري و نامنظم شدن ضربان قلب نيز از جمله عوارض جانبي مصرف بيش از اندازه اين گياه دارويي در طول روز است كه بايد بلافاصله پس از مشاهده آن براي بررسي و پيشگيري از شدت آن با متخصص يا پزشك مشورت شود.

● اين نكته را جدي بگيريد

افرادي كه به نوشيدن چاي سبز يا ديگر فرآورده هاي اين گياه عادت دارند به اين معني كه براي بهره مندي از خواص درماني اين گياه دارويي به منظور پيشگيري از اضافه وزن روزانه از اين گياه مصرف مي كنند ممكن است در صورت عدم مصرف اين گياه دارويي با عوارضي مانند سردرد، عصبانيت يا افزايش ميزان تحريك پذيري رو به رو شوند، بنابراين توصيه شده كه براي مصرف هدفمند از اين گياه دارويي با قصد درمان بهتر است با پزشك يا متخصص طب سنتي مشورت شود. علاوه بر اين، تجويز اين گياه به هر صورتي براي خانم هاي باردار، مادران شيرده و كودكان و نوجوانان پيش از سن بلوغ توصيه نشده است.

فوايد چاي سبز

پيشگيري و درمان سرطان از خواص چاي سبز :

چاي سبز حاوي تركيباتي بنام كاتچين، فيتوكميكال و پوليفنول است كه اين تركيبها نوعي آنتي اكسيدان (Antioxidant) محسوب مي شوند. آنتي اكسيدان قابليت مبارزه با سلولهاي سرطاني را داراست. اين تركيب مي تواند از رشد سلولها و تومورهاي سرطاني جلوگيري كند. ميزان شيوع سرطانهايي چون پستان، كولون، پوست، پانكراس و معده در بين افرادي كه چاي سبز مي نوشند بسيار كمتر است. تحقيقات به عمل آمده نشان مي دهد كه افرادي كه روزانه چاي سبز مي نوشند خطر ابتلا به سرطان خود را تا حد بسيار زيادي كاهش مي دهند.

جلوگيري از بيماري هاي قلبي عروقي از خواص چاي سبز :

يكي از عوامل اصلي امراض و حمله هاب قلبي، وجود كلسترول بالا در خون انسان است. چاي سبز علاوه بر ويتامينهاي A و C خود، باعث كاهش كلسترول در خون نيز مي گردد كه اين موضوع خطر احتمال حمله قلبي و امراضي از اين دسته را پايين مي آورد. مچنين مصرف چاي سبز مي تواند از بروز بيماري هاي قلبي عروقي جلوگيري كند. مصرف روزانه 5 فنجان يا بيشتر از اين چاي مي تواند تا 61 درصد از بروز بيماري هاي قلبي بكاهد. وجود راديكال هاي آزاد در سرخرگ مي تواند منجر به بروز بيماري هاي قلبي عروقي شود. در حالي كه كاتچين موجود در چاي سبز قادر است از پوشش دروني سرخرگ در برابر راديكال هاي آزاد محافظت كرده و به اين وسيله از بروز بيماري هاي قلبي جلوگيري كند. در ژاپن با وجود اينكه استعمال سيگار بسيار رايج و معمول است اما كم ترين آمار بيماري هاي قلبي در آنها گزارش شده است، عده اي دليل اين كاهش را مصرف زياد چاي سبز ميدانند.

فوايد چاي سبز

زگيل هاي تناسلي – نوع خاصي از عصاره چاي كه بشكل پماد موجود است، از طرف سازمان غذا و داروي آمريكا براي درمان زگيل هاي تناسلي تاييد شده است.
از چاي سبز براي افزايش هشياري ذهني، بدليل كافئيني كه درخود دارد، استفاده مي نمايند.

خواص چاي سبز :

پيشگيري از سرگيجه هنگام بلندشدن و ايستادن در افراد مسن
پيشگيري از سرطان مثانه، تخمدان، مري و پانكراس (لوزالمعده)
كاهش خطر و يا بتعويق انداختن ظهور بيماري پاركينسون
بهبود فشارخون پايين بعد از غذاخوردن در افراد مسن
از خواص چاي سبز كاهش سطح بالاي چربي خون از قبيل كلسترول و تريگليسيريد است
كاهش رشد غيرطبيعي سلول هاي غيرطبيعي در گردنه رحم كه در اثر ويروس پاپيلوماي انساني رخ مي دهد

چاي سبز احتمالا بي اثر است براي :

پيشگيري از سرطان كولون

مروري بر فوايد چاي سبز

چاي سبز معمولاً براي معالجه بيماري ها تجويز مي شود. اما بيشتر افراد پي برده اند كه نوشيدن روزانه چاي سبز، فوايد سلامتي زيادي دارد.
*چاي سبز ماده پيشگيري كننده مهمي در برابر سرطان، افزايش چربي هاي خون، سفت شدن رگ ها و حفره هاي دندان است.
*اين گياه در برابر اسهال خوني ناشي از باكتري مصونيت ايجاد مي كند.
*چاي سبز در رفع تعدادي از عفونت هاي قارچي، باكتري و حتي ويروسي (نظير سرماخوردگي عادي) نيز مفيد است.
*چاي سبز براي سيستم گوارشي شما نيز مفيد است.
*چاي سبز سبب مي شود كه روشن تر فكر كنيد و حتي قوه بينايي شما را نيز تقويت مي كند.
*اين گياه رگ ها را تقويت و از تجمع چربي هاي زياد در خون جلوگيري مي كند.
*از خواص چاي سبز اين است كه خلط را از گلوي ملتهب پاك و اثر مواد سمي را خنثي مي كند.
*”تانين” موجود در اين چاي مي تواند از تداوم اسهال جلوگيري كند. اگر مي خواهيد ميزان “تانين” را در چاي افزايش دهيد، بگذاريد بيشتر دم بكشد.
*يكي از عناصر فعال در چاي سبز، به اندازه آسپيرين از تجمع پلاكت هاي خوني جلوگيري مي كند كه اين اثر گردش خون را بهبود مي بخشد.
*چاي سبز از سخت شدن رگ ها نيز جلوگيري مي كند.

مضرات چاي سبز

چاي سبز به خاطر داشتن كافئين، جلوگيري از جذب مواد معدني مخصوصا آهن مي كند. خانم هاي باردار، شيرده و افرادي كه ناراحتي اعصاب دارند و آنهايي كه ضربان قلبشان نامنظم است، بهتر است در مصرف آن زياده روي نكنند. مصرف اين چاي همچون چاي سياه به همراه غذا جذب روي، آهن و كلسيم را كاهش مي دهد.زياده روي در مصرف اين چاي مي تواند باعث دفع زياد آب از بدن و خشكي مدفوع و يبوست شود.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ مهر ۱۳۹۵ساعت: ۰۸:۵۳:۴۴ توسط:مينا موضوع:

خواص چاي ترش

خواص چاي ترش

 

چاي تُرش يا چاي روزل يا چاي قرمز از كاسبرگ گياه چاي ترش تهيه مي‌شود و در بسياري از مناطق دنيا بصورت نوشيدني گرم و يا سرد مصرف دارد. در آمريكاي لاتين و بخصوص در جامائيكا مصرف آن متداول است و بنام گل جامائيكا يا Sorrel، و شمال آفريقا بنام چاي سوداني و در مصر بنام كركده Karkade مشهور است. مزه آن ترش است و معمولاً با شكر نوشيده مي‌شود.

گل جامائيكا (Roselle) گياهي است يك ساله بوته‌هائي به ارتفاع ۲–۳ متر برگهاي ۳–۵ وجهي سبز مايل به زرد گلهاي زرد با كاسبرگ‌هاي سبز كه بعد از رسيدن ميوه، كاسبرگ‌ها برنگ قرمز در مي‌آيد. در بعضي كشورها از الياف ساقه‌هاي آن در تهيه وسائل استفاده مي‌شود. اين گياه بصورت گونه مهاجر وارد ايران و در منطقه گلمورتي(دلگان)استان سيستان و بلوچستان براي اولين بار كشت شد.نام ديگر آن ؛چاي مكي است زيرا بصورت گسترده اي در شبه جزيره عربستان كشت و مورد استفاده است.

چاي ترش يا چاي قرمز كه به چاي مكه نيز معروف است از گياه رز چيني تهيه مي‌ شود كه از گلبرگ و دانه هاي آن مي‌ توان به عنوان نوشيدني استفاده كرد. چاي هيبيسكوس داراي رنگ قرمز سير و طعم ترش است.

از خواص چاي ترش مي توان به شادابي و رفـع‌ كـنـنـده ي عوارض بيماري ‌هاي قلبي اشاره كرد.

مصرف اين محصول در تعدادي از فرهنگ‌ ها مانند چين، مكزيك و حتي اروپا وجود دارد. در سودان و مصر به عنوان يك نوشيدني تشريفاتي در جشن‌ هاي رسمي‌ از آن استفاده مي‌ كنند.

اين چاي يكي از نوشيدني ‌هاي مناسب براي كساني است كه مي ‌خواهند جايگزين مناسبي براي چاي پيدا كنند.

در ميان گياهاني كه نام چاي را به خود گرفته ‌اند، چاي قرمز يا چاي ترش كه به آن چاي مكه هم مي‌ گويند، به علت رنگ، طعم و خاصيت ويژه ‌اي كه دارد، جايگاه مهمي‌ را به خود اختصاص داده است.

شما مي‌ توانيد آن را با كمي عسل به صورت شربت استفاده كنيد يا با آب سيب تركيب كرده و خنك بنوشيد. ترشي آن و شيريني سيب به خوبي با هم سازگار مي‌ شوند.

اين چاي را مي‌ توان به صورت سرد و گرم همراه مقداري قند يا نبات يا حتي بدون آن به عنوان يك نوشيدني رژيمي‌ مصرف كرد.

 

طريقه ي مصرف چاي قرمز

افرادي كه داراي قند، چربي و فشارخون بالا هستند، مي ‌توانند يك تا دو نوبت از چاي روزانه ي خود را به چاي قرمز اختصاص دهند و براي هر بار مصرف، 5 گرم از گل برگ‌ هاي چاي قرمز را داخل يك فنجان ريـخـته و سپس آب جوش بر روي آن بريزند و سرپوشي گذاشته، 10 دقيقه بماند تا دم بكشد، سپس صاف كرده و ميل كنيد.

 

كاهش فشار خون از خواص چاي ترش

بر اساس يافته هاي يك پژوهش ارايه شده در كنگره بين المللي طب سنتي و مكمل، مصرف دم كرده ي چاي ترش به طور معني داري نسبت به چاي معمولي بر پر فشاري خون بيماران مبتلا به ديابت نوع 2 موثر است.

خواص چاي ترش براي ديابتي ها

چاي قرمز يا چاي ترش در نقاط مختلف دنيا با نام هاي متفاوتي خوانده مي شود. اين گياه و محصولات آن در ايران به نام هاي چاي مكي يا چاي مكه، چاي قرمز و چاي ترش خوانده مي شود. يكي از مهم ترين خواص چاي ترش شباهت تركيبات آن با انسولين است و به همين جهت اين گياه خواص ضد ديابتي هم دارد. درمان سستي، گيجي و سوء هاضمه از خواص چاي ترش بوده و دانه هاي چاي ترش غني از چربي و پروتئين است.

 

فوايد چاي ترش

فوايد چاي ترش يا چاي قرمز

دم كرده ي برگ اين گياه منبعي غني از آهن و مس است.

از پودر آسياب شده ي كاسبرگ آن مي توان به عنوان طعم دهنده در كيك، شكلات و بستني نيز استفاده كرد.

بر اساس يافته هاي پژوهشي كه نتايج آن در كنگره ي بين المللي طب سنتي و مكمل، ارايه شد 60 بيمار مبتلا به ديابت به دو گروه تقسيم شده، گروه اول از چاي معمولي و گروه دوم از چاي ترش به مدت 30 روز روزانه دو بار صبح و عصر مصرف كردند.

اين گزارش با هدف تعيين اثر كوتاه مدت مصرف چاي ترش توسط بيماران متبلا به ديابت نوع 2 بر پرفشاري خون آن ها صورت گرفته است.

در اين آزمايش فشار خون سيستوليك(انقباضي) در مصرف كنندگان چاي ترش به طور معني داري 4/15 درصد كاهش يافت، در حالي كه اين ارقام براي مصرف كنندگان چاي معمولي 4/8 درصد افزايش نشان داد. ميانگين فشار خون دياستوليك(انبساطي) در گروه گيرنده چاي ترش 3/4 درصد كاهش داشته ولي در گروه گيرنده چاي معمولي 6/4 درصد افزايش داشته است.

اين گزارش ادامه مي دهد، درصد اثر مثبت درماني گروه گيرنده هاي چاي ترش و چاي معمولي به ترتيب 1/48 و 4/15 به دست آمده است.

بنابراين گزارش، اين مداخله نظير ساير مطالعات مشابه، اثر كاهش دهنده فشار خون را كه در طب سنتي بسياري از كشورها مورد توجه است، تاييد مي كند.

آشنايي با روش تهيه ليموناد چاي ترش نعنايي

مواد لازم براي چاي ترش :

چاي ترش خشك : نصف فنجان

برگ نعنا : يك مشت

آب : ‌4 فنجان

شربت نعنا : يك سوم تا سه چهارم فنجان

مواد لازم براي ليموناد :

آب ليمو ترش تازه : يك فنجان

آب : 4 و نيم فنجان

شربت نعنا : سه چهارم تا 1 فنجان

مواد لازم براي سيروپ نعنا :

شكر : يك و نيم فنجان

آب : يك و نيم فنجان

برگ نعنا : يك چهارم فنجان

طرز تهيه :

چاي ترش و برگ‌هاي خرد شده نعنا را در قابلمه‌اي بزرگ ريخته و 4 فنجان آب اضافه كرده و در قابلمه را گذاشته 24 ساعت در يخچال بگذاريد بماند .

چاي را از صافي رد كنيد و به اندازه‌ي دلخواه شربت نعنا بزنيد . با يك سوم فنجان سيروپ شروع كنيد و سپس متناسب با ذائقه‌ي خودتان شربت بيشتري اضافه كنيد .

براي تهيه ليموناد :

آب ليمو ، آب و شربت نعنا را اضافه كرده و در صورت تمايل براي شيرين‌تر شدن مي‌توانيد شربت بيشتري اضافه كنيد . ليموناد را در يخچال بگذاريد خنك شود .

براي تهيه شربت نعنا :

در قابلمه اي متوسط شكر ، آب و برگ‌هاي خرد شده نعنا را مخلوط كرده به جوش بياوريد تا شكر حل شود . سپس از روي حرارت برداشته و در قابلمه را15- 10 دقيقه بگذاريد سپس بچشيد اگر طعم نعناي شربت به اندازه ي كافي بود صافش كنيد وگرنه 10 دقيقه ديگر يا بيشتر بگذاريد بماند و مزه بدهد . شربت را كناري بگذاريد تا به دماي اتاق برسد سپس در يخچال بگذاريد خنك شود .

ليوان‌ها را يخ بريزيد و به مقدار مساوي از ليموناد و چاي ترش اضافه كنيد و روي ليوان‌ها را با برگ‌هاي تازه نعنا و برش‌هاي ليمو تزئين كنيد‌.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ مهر ۱۳۹۵ساعت: ۰۸:۵۳:۱۱ توسط:مينا موضوع:

خواص توت فرنگي

خواص توت فرنگي

توت فرنگي گياهي نهان دانه از تيرهٔ گل سرخ است. رشد اين گياه علفي پايا در آب و هواي معتدل گرم و در بستر غني از گياخاك و خاك اسيدي بسيار خوب است. گل‌هاي توت‌فرنگي نسبت به سرما به شدت حساس هستند ولي عطر و طعم نهنج (قسمت خوراكي گياه) با انجماد از بين نمي‌رود .

توت فرنگي به‌دليل دارا بودن فيتو كميكال، اثرات مثبت بسياري بر روي مغز مي‌گذارد و مي‌تواند اثرات نامطلوب پيري بر مغز را كاهش دهد .

توت‌فرنگي ميوه‌اي نسبتاً جديد است كه تا ۲۵۰-۳۰۰ سال قبل به اين شكل امروزي وجود نداشت و بيشتر موارد استفاده دارويي داشته است. در قرن چهاردهم در فرانسه توت فرنگي‌هاي وحشي از جنگل به زمين زراعتي منتقل شد و از آن به عنوان يك گياه اهلي استفاده گرديد.

در جنگلهاي شمال ايران توت فرنگي وحشي به طور فراوان يافت مي‌شود. به‌نظر مي‌رسد كه اولين رقم اصلاح شده در زمان صدارت اتابك اعظم از فرانسه به ايران آمد و به نام اتابكي خوانده شد .

توت فرنگي، كه به عنوان ملكه ميوه ها در آسيا شناخته مي شود، ميوه اي سرشار از ويتامين ها، مواد مغذي بود و خواص و فوايد درماني زيادي دارد. توت فرنگي ميوه اي محبوب بوده و حاوي مقادير زيادي آنتي اكسيدان، فيبر و ويتامين مي باشد.

اين ميوه مغذي و پرفايده چربي خوب خون را افزايش داده، فشارخون را پايين مي آورد و به شما براي محافظت در برابر سرطان كمك مي نمايد. اين ميوه جزو 20 ميوه پر از آنتي اكسيدان بوده و منبعي خوب براي تامين پتاسيم و كلسيم مي باشد. فقط 8 عدد توت فرنگي، ويتامين C اي بيشتر از 1 پرتقال دارند. در ادامه به بررسي خواص و فوايد اين ميوه خوشمزه و پرطرفدار مي پردازيم.

مصرف توت فرنگي چه خاصيت و فايده درماني دارد ؟

مصرف انواع ميوه ها و سبزيجات، از جمله توت فرنگي فوايدي بي پايان در پي دارد. با خوردن خوراكي هاي گياهي، خطر بيماري هاي قلبي، ديابت و سرطان كاهش مي يابد. همچنين مصرف مقادير بالاي ميوه و سبزيجات براي سلامت پوست و مو، افزايش انرژي و كاهش وزن مفيد مي باشد.

بيماري قلبي و توت فرنگي – مصرف منظم آنتوسيانين نوعي فلانوئيد كه در خانواده توت ها موجود است، خطر حمله قلبي را تا 32 درصد در زنان جوان و ميانسال كاهش ميدهد. همچنين كوئرستين، نوعي ديگري فلانوئيد كه در توت فرنگي موجود است، يك ضدالتهاب طبيعي بوده و تصلب شريان را كاهش داده و در تحقيقاتي كه برروي حيوان ها انجام شد، آسيب ناشي از كلسترول بد خون (LDL) را كاهش داد.

همچنين ممكن است كوئرستين خواص ضدسرطاني نيز داشته باشد، با اينحال تحقيق بيشتري در اينباره لازم مي باشد. نتنها پتاسيم و فيبر موجود در توت فرنگي براي قلب مفيد است، بلكه تحقيقات نشان داده است كه توت فرنگي باعث كاهش نوعي آمينواسيد كه به لايه داخلي رگ ها آسيب مي رساند، مي شود.

فوايد توت فرنگي براي جلوگيري از سكته مغزي

آنتي اكسيدان هاي موجود در توت فرنگي و همچنين پتاسيم بالاي درون توت فرنگي باعث كاهش خطر لخته هاي خون خطرناك در مغز كه باعث سكته مغزي مي شوند، كمك مي نمايند.

فوايد توت فرنگي براي جلوگيري از سرطان

همانطور كه در بالا گفته شد، توت فرنگي حاوي آنتي اكسيدان هايي بوده كه در برابر راديكال هاي آزاد عمل كرده، رشد سلول هاي سرطاني را مهار كرده و باعث كاهش التهاب بدن مي شود.

فوايد توت فرنگي براي كاهش فشار خون

بدليل پتاسيم بالا در توت فرنگي، اين ميوه پرطرفدار براي افراديكه دچار فشارخون بالا هستند، توصيه مي شود. پتاسيم به خنثي كردن اثر سديم در بدن كمك مي نمايد. مصرف كم پتاسيم همانقدر براي فشارخون بالا بداست كه مصرف بالاي سديم براي فشارخون بالا بد مي باشد.

فوايد توت فرنگي

خواص توت فرنگي براي يبوست

مصرف خوراكي هاييكه پر از فيبر و آب هستند به كاهش يبوست و اجابت مزاج راحت كمك مي نمايند.

خواص توت فرنگي براي ديابت

توت فرنگي قندي پايين و ميزان فيبري بالا داشته و هردو اين فاكتور ها به حفظ تعادل قندخون كمك مي نمايد. توت فرنگي يكي از خوراكي هاي مناسب براي افراد ديابتي مي باشد. تحقيقات نشان مي دهد كه خوردن 37 توت فرنگي در روز مي تواند بطرز چشم گيري عوارض ديابت همچون نارسايي كليه و نوروپاتي محيطي را كاهش دهد.

خواص توت فرنگي براي زنان باردار

دريافت ميزان كافي اسيد فوليك براي زنان باردار لازم مي باشد و توت فرنگي حاوي مقادير مناسبي فوليك اسيد است.

خواص توت فرنگي براي افسردگي و حافظه كوتاه مدت

فوليك اسيد موجود در توت فرنگي براي افسردگي نيز مي تواند مفيد باشد . همچنين مواد موجود در توت فرنگي نشان داده اند كه مي توانند باعث بهبود حافظه كوتاه مدت شوند.

اگر از جوش‌ خسته شده‌ايد …

اگر مدتي است كه جوش‌ها و آكنه‌هاي صورت‌تان به‌شدت آزارتان مي‌دهد، اين مخلوط خانگي كه از توت‌فرنگي تهيه شده است مي‌تواند واقعا موثر باشد. 7 تا 8 توت‌فرنگي را كاملا له كنيد سپس يك قاشق غذاخوري خامه ترش را به آن اضافه كرده و خوب به هم بزنيد. حالا اين مخلوط را به‌صورت‌تان بماليد و بگذاريد حدود 10 تا 12 دقيقه روي پوست‌تان باقي بماند، سپس به‌خوبي صورت‌تان را آب بكشيد. اگر هفته‌اي 2 بار از اين مخلوط طبيعي توت‌فرنگي استفاده كنيد در بهبود جوش‌هاي شما تاثير بسياري خواهد داشت.

اگر زير چشم‌هايتان پف مي كند …

يك عدد توت‌فرنگي را خيلي باريك برش دهيد سپس اين برش‌ها را در يك جاي خنك بگذاريد تا كاملا سرد شوند، سپس اين برش‌ها را زير چشم‌هاي‌تان بگذاريد و حدود 10 تا 20 دقيقه دراز بكشيد، بعد از اين مدت صورت‌تان را با آب سرد بشوييد و سپس از يك كرم مرطوب‌كننده استفاده كنيد.

اگر توت‌فرنگي را موضعي استفاده كنيد

توت‌‌فرنگي داراي مقدار زيادي اسيد ساليسيليك است كه مي‌تواند پوست شما را از شر سلول‌هاي مرده خلاص كندو در نتيجه باعث صافي پوست و كوچك شدن منافذ پوستي مي‌شود و رنگ چهره را باز مي‌كند. اين ميوه يك لايه‌بردار خيلي ملايم است كه مي‌تواند تمام كثيفي‌ها و ناخالصي‌ها را از روي پوست بردارد و در نتيجه اگر روي پوست شما التهاب يا قرمزي وجود داشته باشد آن را از بين مي‌برد و در نتيجه توت‌فرنگي مي‌تواند يك ماسك پاك‌كننده عالي براي تميز كردن و نرم كردن صورت شما باشد. علاوه بر اين‌ها، آنتي‌اكسيدان‌هاي موجود در اين ميوه، ترميم آسيب‌هاي پوستي را سرعت مي‌بخشد و از پوست در مقابل پيري محافظت مي‌كند. پوست شما به طور طبيعي روزانه ميليون‌ها سلول تازه مي‌سازد و مي‌توان گفت كه هر 30 تا 40 روز يك‌بار پوست كاملا بازسازي مي‌شود اما بعد از آنكه سن از 30 سالگي عبور مي‌كند‌، اين روند بازسازي طبيعي پوست به‌طور قابل ملاحظه‌اي كند مي‌شود. اما شما مي‌توانيد در اين مرحله با استفاده از ماسك توت‌فرنگي به پوست خود كمك فراواني بكنيد. البته ماسك توت‌فرنگي خواص ديگري نيز دارد از جمله اينكه مقاومت پوست را در مقابل عوامل محيطي افزايش مي‌دهد، ديگر اينكه مي‌تواند التهابات و حساسيت‌هاي پوستي را التيام دهد و در نهايت اينكه رنگ پوست را روشن مي‌كند. البته تاثيرات استفاده موضعي از توت‌فرنگي در دراز مدت خود را نشان مي‌دهد. شما بايد حداقل 2 بار در هفته در طول 3 تا 6 ماه از اين توت‌فرنگي استفاده كنيد تا اثرات آن را ببينيد.

خاصيت توت فرنگي

خاصيت توت فرنگي براي پوست

اسكراب توت فرنگي :
تهيه اين اسكراب كه يكي از آسان ترين اسكراب ها به حساب مي آيد، پوست را سالم و شاداب مي كند. كافي است يك دانه توت فرنگي را نصف كنيد و به مدت ۱۵ دقيقه به صورت بماليد. پس از خشك شدن صورت خود را با آب بشوييد. براي از بين بردن سلول هاي مرده پوستي، قبل از خواب توت فرنگي له شده را به پوست خود بماليد و بگذاريد يك شب كامل روي صورت بماند و روز بعد با آب خالي بشوييد.

تميز كننده پوست :
آب توت فرنگي را بگيريد و با چند قطره گلاب مخلوط كنيد. مخلوط به دست آمده را با استفاده از پنبه به صورت بماليد و كمي ماساژ دهيد. سپس صورت خود را با آب سرد بشوييد.

ماسك توت فرنگي :
براي استفاده از ماسك توت فرنگي مي توان ۵ تا۱۰ عدد توت فرنگي تازه را پس از شستشوي كامل له كرده و پس از استحمام كه منافذ پوست بازتر هستند، آن را روي صورت به مدت ۲۰ دقيقه قرار داد و سپس صورت را با آب شست.
اين كار را مي توان در فصلي كه توت فرنگي است، يك روز در ميان و يا دو روز در ميان انجام داد.
البته قبل از انجام اين عمل فرد بايستي مطمئن شود كه نسبت به اين ميوه حسيت ندارد.
براي اطمينان از عدم حساسيت مي توان با قرار دادن ميوه له شده بر روي قسمت كوچكي از پوست دست يا صورت، آن را آزمايش كرد.
توت فرنگي علاوه برداشتن اسيدهاي گياهي داراي اسانس خوش بويي است كه وقتي به صورت ماسك مصرف مي شود، جذب پوست شده و به اثرات اسيدهاي ميوه موجود در آن كمك مي كند.

توت فرنگي و خواص آن

صاف شدن و درمان منافذ باز پوست با توت فرنگي

توت فرنگي داراي مقدار زيادي اسيد ساليسيليك است كه مي تواند پوست شما را از شر سلول هاي مرده خلاص كندو در نتيجه باعث صافي پوست و كوچك شدن منافذ پوستي مي شود و رنگ چهره را باز مي كند. اين ميوه يك لايه بردار خيلي ملايم است كه مي تواند تمام كثيفي ها و ناخالصي ها را از روي پوست بردارد و در نتيجه اگر روي پوست شما التهاب يا قرمزي وجود داشته باشد آن را از بين مي برد و در نتيجه توت فرنگي مي تواند يك ماسك پاك كننده عالي براي تميز كردن و نرم كردن صورت شما باشد.
علاوه بر اين ها، آنتي اكسيدان هاي موجود در اين ميوه، ترميم آسيب هاي پوستي را سرعت مي بخشد و از پوست در مقابل پيري محافظت مي كند. پوست شما به طور طبيعي روزانه ميليون ها سلول تازه مي سازد و مي توان گفت كه هر ۳۰ تا ۴۰ روز يك بار پوست كاملا بازسازي مي شود اما بعد از آنكه سن از ۳۰ سالگي عبور مي كند ، اين روند بازسازي طبيعي پوست به طور قابل ملاحظه اي كند مي شود. اما شما مي توانيد در اين مرحله با استفاده از ماسك توت فرنگي به پوست خود كمك فراواني بكنيد. البته ماسك توت فرنگي خواص ديگري نيز دارد از جمله اينكه مقاومت پوست را در مقابل عوامل محيطي افزايش مي دهد، ديگر اينكه مي تواند التهابات و حساسيت هاي پوستي را التيام دهد و در نهايت اينكه رنگ پوست را روشن مي كند. البته تاثيرات استفاده موضعي از توت فرنگي در دراز مدت خود را نشان مي دهد. شما بايد حداقل ۲ بار در هفته در طول ۳ تا ۶ ماه از اين توت فرنگي استفاده كنيد تا اثرات آن را ببينيد.

از ديگر خواص توت فرنگي مي توان به موارد زير اشاره كرد :

– مصرف اين ميوه علاوه بر وجود انواع ويتامين، املاح و آب كه هر كدام اثرات خود را بر بدن اعمال مي كنند داراي خاصيت تقويت كننده، ملين و خنك كننده نيز مي باشد.

– توت فرنگي از تصلب شرائين جلوگيري مي نمايد.

– توت فرنگي اشتها آور است و ادرار را زياد مي كند.

– دم كرده برگ توت فرنگي در زياد كردن ادرار و شير بانوان مفيد است.

– دم كرده برگ توت فرنگي يا ميوه توت فرنگي مي تواند نقرس و سنگ هاي مثانه را معالجه كند.

– املاح معدني موجود در توت فرنگي خاصيت مسهلي به آن بخشيده است، زيرا اين املاح عضلات روده را به انبساط و انقباض وادار مي كند و به همين جهت توت فرنگي براي درمان يبوست مؤثر است.

– اگر توت فرنگي را له كنيد و در آب بريزيد، نوشابه اي به دست مي آيد كه براي درمان تب هايي كه با بيماريهاي التهابي همراه مي باشد، بسيار مفيد است.

– توت فرنگي به علت داشتن آهن و ويتامين C در خونسازي بدن مؤثر است.

– توت فرنگي به علت دارابودن مقادير كافي كلسيم و فسفر، در رشد و نمو كودكان و نوجوانان ، استحكام دندان ها و ترميم شكستگي استخوان ها بسيار مؤثر است.

– توت ‌فرنگي حاوي موادي چون فسفر، كلسيم، منيزم، پتاسيم و مقداري آهن و هيدرات 2 كربن بوده و در بدن توليد انرژي كرده و خستگي را برطرف مي‌كند.

– توت فرنگي به دليل داشتن ويتامين C ، در درمان بيماري لثه مؤثر بوده و به هضم غذا كمك زيادي مي‌كند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ مهر ۱۳۹۵ساعت: ۰۸:۵۲:۳۷ توسط:مينا موضوع:

خواص تخم كتان

خواص تخم كتان

بذر كتان منبعي سرشار از مواد مغذي همچون فيبر ، منگنز ، ويتامين B1 ، اسيد چرب آلفا لينولنيك و امگا3 است ، اين بذر از درخت كتان گرفته مي‌شود ، بذر كتان منبعي غني از چربي هاي سالم ، آنتي اكسيدان و فيبر است.

تخم كتان به صورت محلول در آب براي درمان هاي موضعي و به صورت خوراكي ( دم كرده ، پودر ، روغن ) مورد استفاده قرار مي گيرد ، بيشترين استفاده تخم كتان در خانم ها و براي كاهش چربي ناحيه شكم و تناسب اندام است ، براي اينكه از حداكثر فوايد بذر كتان بهره مند شويد بايد قبل از مصرف دانه آن را آسياب كنيد چرا كه بذر كامل ممكن است بدون اينكه هضم شود از طريق دستگاه گوارش دفع شود.

انواع بذر كتان : دو نوع اصلي بذر كتان وجود دارد ، بذر كتان طلايي و بذر كتان قهوه‌اي كه مشخصات تغذيه‌اي شان خيلي شبيه هم است و هر دو به اندازه‌ي هم حاوي اسيدهاي چرب امگا3 هستند.

تخم كتان چيست ؟

تخم كتان همانگونه از نامش بر مي آيد تخم گياه كتان است، كتان از ۳۰۰۰ سال پيش بابل كشت مي شده است. تخم كتان داراي دو گونه كلي مي باشد، كه عبارتند از تخم كتان قهوه اي و تخم كتان زرد يا طلايي. بيشترين انواع بذر كتان كه از اين دو گونه كلي به وجود آمده اند داراي ارزش غذايي يا ويژگي هاي تغذيه اي مشابهي مي باشند و در تعداد اسيدهاي چرب زنجيره كوتاه با هم برابر هستند. از دانه هاي كتان روغني گياهي استخراج مي شود، كه به روغن بذر كتان معروف است.

خواص تخم كتان در پيشگيري از سرطان

دانه يا بذر كتان در بين مواد غذايي، يك ضد سرطان قوي محسوب مي شود، چون حاوي ميزان زيادي ليگنان است. ليگنان ها با مسدود كردن آنزيم هايي كه در سوخت و ساز بدن درگير هستند و با رشد و گسترش سلول هاي سرطاني ارتباط دارند، به محافظت از بدن در برابر سرطان كمك مي كنند. علاوه بر اين وجود مواد مغذي داراي خاصيت آنتي اكسيداني در دانه هاي كتان، باعث شده است اين مواد آنتي اكسيدان درون تخم كتان با راديكال هاي آزاد مبارزه نموده، آن ها را از بين ببرند، و بدين گونه از ابتلا به سرطان پيشگيري مي نمايد.

دانشمندان دريافته اند كه اين تركيبات قوي مانند فيتواستروژن عمل نموده و خطر ابتلا به سرطان سينه را در زنان كاهش مي دهد؛ فيتواستروژن‌ها مولكول‌هاي گياهي هستند كه همانند استروژن‌ها عمل مي‌كنند. اين مولكول‌ها از افزايش ميزان هورمون استروژن و رشد غده‌هاي پستاني پيشگيري نموده و نقش مؤثري در پيشگيري و درمان سرطان سينه دارند.

همچنين ليگنان خاصيت رگ زاديي داشته و از طريق پيشگيري از تشكيل عروق خوني درون تومورها، از رشد آنها جلوگيري مي‌كند. مصرف بذر كتان مي‌تواند از رشد تومور سرطان پروستات جلوگيري نمايد. مصرف روزانه سه دفعه؛ هر دفعه يك قاشق مرباخوري پودر دانه كتان نيز نقش بسزايي در كاهش علائم بزرگي پروستات دارد البته مي‌توان از روغن دانه كتان نيز استفاده كرد.

تذكر: مصرف فيتواستروژن‌ها براي زناني كه به سرطان سينه مبتلا بوده و يا هستند و زناني كه سابقه‌ي فاميلي اين بيماري را دارند توصيه نمي‌شود. اين افراد بايد قبل از مصرف اين قبيل مواد غذايي با پزشك معالج خود مشورت كنند.

خواص تخم كتان در پيشگيري از ديابت

پژوهش هاي صورت گرفته توسط دانشمندان كانادايي نشان مي دهد كه مصرف دانه‌ي كتان احتمال ابتلا به ديابت نوع ۲ را به ميزان ۸۰ درصد كاهش مي‌دهد. محققان در حال تحقيق بيشتر در اين خصوص هستند. توصيه مي‌كنيم روزانه يك تا دو قاشق چاي‌خوري دانه‌ي كتان آسياب شده به غذاهاي خود اضافه نماييد.

همچنين برخي تحقيقات صورت گرفته نشان داده است مصرف روزانه تخم كتان به دليل دارا بودن ليگنان، به ميزان متوسطي سبب بهبود قند خون مي گردد. به علاوه تخم كتان قدرت آنتي اكسيداني بالايي داشته و مي‌تواند با استرس اكسيداتيو – عامل ابتلا به ديابت – مقابله نمايد.

خواص تخم كتان در كاهش كلسترول خون

وجود امگا ۳ براي تنظيم كلسترول خون لازم است. اين اسيدهاي چرب ميزان كلسترول خوب خون را افزايش مي‌دهند و حالت ارتجاعي رگ‌هاي خوني و جريان خون را بالا مي‌برند. دانه كتان يكي از مفيد ترين منابع امگا-۳ به شمار مي رود. مصرف تخم كتان موجب كاهش سطح كلسترول با چربي بد در خون مي شود. محققان معتقدند گنجاندن دانه كتان در برنامه غذايي روزانه افراد بزرگسال مي تواند شانس ابتلا به گرفتگي عروق يا آترواسكلروز را در آنها تا ۷۵ درصد كاهش بدهد. محققان با تحقيقي كه روي بيش از ۱۰۰ خانم يائسه انجام دادند، به اين نتيجه رسيدند درصد ابتلا به بيماري پرفشاري خون و ناراحتي هاي قلبي در خانم هايي كه به مدت يك سال، روزي ۴ قاشق غذاخوري دانه كتان خام مصرف مي كردند، بسيار پايين و ناچيز بود.

خواص تخم كتان براي درمان يبوست

دانه‌ كتان سرشار از فيبرهاي محلول و نامحلول بوده و به همين علت يك ماده ملين بوده و دفع را راحت مي‌كند. اگر دچار يبوست مزمن هستيد به سراغ دانه‌ي كتان برويد. بدين منظور يك قاشق چاي‌خوري دانه‌ي كتان را به مدت يك شب در يك ليوان آب خيس كرده و فرداي آن آب را به همراه دانه‌ها بنوشيد. يا اين كه ۲۰ گرم دانه‌ي خشك را با يك ليتر آب و به مدت ۵ دقيقه بجوشانيد و محلول را صاف كنيد. صبح و شب بعد از غذا يك فنجان از اين جوشانده ميل كنيد. توجه داشته باشيد تأثير دانه‌ي كتان تقريباً بعد از ۳ روز خود را نشان مي‌دهد.

خواص تخم كتان در پيشگيري از پوكي استخوان

تخم كتان از پوكي استخوان و تحليل رفتن بافت استخواني جلوگيري مي‌كند. تحقيقاتي كه بر روي موش‌هاي آزمايشگاهي انجام شد، حاكي از به تأخير افتادن تحليل استخواني در موش‌هاي آزمايشگاهي بود كه با تخم كتان تغذيه شده بودند و اين امر به سبب وجود اسيدهاي چرب امگا ۳ موجود در تخم كتان مي‌باشد.

تاثير مصرف دانه كتان در كاهش فشار خون و جلوگيري از بيماري هاي قلبي

تحقيقات بسياري نشان داده است امگا ۳ موجود در دانه هاي كتان از طريق مكانيسم هايي مانند اقدامات ضد التهابي و تنظيم نمودن ضربان قلب، به بهبود سيستم قلبي عروقي كمك مي كند. يكي از مهم ترين خواص تخم كتان، كاهش فشار خون مي باشد. از اين رو احتمال ابتلا به بيماري هاي قلبي و عروقي را كاهش مي دهد. همچنين رژيم غذايي حاوي دانه هاي كتان از سخت شدن و گرفتگي شريان ها جلوگيري مي كند و از اين رو موجب حفظ سلامتي قلب مي شود. امگا-۳ نقش بسزايي در تنظيم ريتم قلب دارد و در درمان آريتمي (ضربان قلب نامنظم) و نارسايي قلبي مفيد است. پژوهشگران دانشگاه هاروارد مصرف روزانه ۱ تا ۲ قاشق غذاخوري دانه كتان را به بيماران قلبي يا آنهايي كه زمينه ابتلا به ناراحتي هاي قلبي دارند، توصيه مي كنند.

فوايد تخم كتان

فوايد تخم كتان براي درمان التهابات پوستي

تخم كتان ( بذر كتان )، منبعي سرشار از اسيدهاي چرب امگا ۳ ها و امگا ۶ محسوب مي شود و به همين علت در تسكين التهاب پوستي موثر بوده، مي تواند از آن به عنوان يكي ماده ضد التهاب بهره جست. تأثير اين اسيدهاي چرب در بهبود بافت ها، بهبود جاي زخم و جوش و تسكين سطح پوست مثال زدني است. اگر دچار التهاب پوستي هستيد دانه‌ي كتان را امتحان كنيد؛ براي اين كار مقداري آب را به بذر كتان آسيب شده اضافه نماييد تا به شكل خمير مانند در آيد. اين خمير را با حرارت خيلي ملايم گرم كرده و با ضخامت يك سانتي متر روي يك گاز يا پارچه‌ي تميز پهن كنيد. اين مرهم را هر روز دو تا ۳ مرتبه روي نقاط ملتهب پوست خود قرار دهيد.

خواص تخم كتان در درمان نفخ شكم

همانگونه كه در قسمت هاي ديگر نيز اشاره شده است، تخم كتان داراي ميزان زيادي فيبر محلول و نا محلول است كه به خوبي مي تواند به هضم غذا در معده كمك كند و نفخ شكم را از بين ببرد. براي اينكه از اين اثر تخم كتان بهره مند شويد دانه كتان را پودر نموده و در نمك پاش بريزيد و به همراه غذا، مانند يك ادويه كمي از آن را روي غذاي خود بپاشيد. بسياري از افراد از تخم كتان بيشتر در ماست، شير، سالاد استفاده مي نمايند.

فوايد تخم كتان در پيشگيري از گر گرفتگي در خانم ها

گنجاندن تخم كتان در برنامه غذايي خود و مصرف منظم آن، مي‌تواند احتمال ابتلا به گر گرفتگي در دوران يائسگي در زنان را كاهش دهد. تخم كتان حاوي اسيدهاي چرب امگا ۳ گياهي (مفيد براي پوست) و فيتواستروژن است و براي همين يكي از بهترين مواد غذايي مورد نياز زنان است. تخم كتان سرشار از ليگنان هاي گياهي است و به همين دليل مي تواند سوخت و ساز و استفاده از استروژن را كنترل كرده و به اين ترتيب علائم يائسگي مانند گرگرفتگي، تعريق و خشكي واژن را كاهش دهد. مي توانيد تخم كتان آسياب شده را خريداري نموده و به غذاها، ماست و انواع سالاد و غيره افزوده و ميل كنيد.

نتايج پژوهشي در اين زمينه نشان مي دهد كه تخم كتان مي تواند از گرگرفتگي در زنان يائسه پيشگيري كرده و همچنين تاثيرات خوبي برروي سلامت عمومي آنها نيز داشته باشد. تحقيقات نشان مي دهد كه روزانه ۴۰ گرم تخم كتان مانند «هورموني درمان» براي بهبود گرگرفتگي و عرق كردن هاي شبانه مفيد بوده و همچنين براي بهبود يبوست نيز مفيد است.

خواص تخم كتان براي لاغري و كاهش وزن

همانگونه كه در بالا ذكر شده، تخم كتان سرشار از چربي هاي سالم امگا ۳ و امگا ۶ و فيبرهاي غذايي مي باشد، خوردن دانه كتان باعث ايجاد احساس سيري در انسان شده سبب مي گردد تا كالري كمتري مصرف نماييم و منجر به كاهش وزن مي شود. در واقع تاثير مصرف تخم كتان در كاهش وزن نيز از همين ويژگي آن نشاط مي گيرد. اگر مي خواهيد لاغر شويد و به دنبال روشي كم دردسر مي گرديد و نمي خواهيد از رژيم هاي سفت و سخت لاغري استفاده كنيد، كه در بيشتر موارد هم در بلند مدت، نتيجه مطلوبي در بر ندارند، مي توانيد از تخم كتان استفاده كنيد. براي اين منظور دو متد زير به شما توصيه مي شود.

روش اول لاغري با تخم كتان :

اگر ۳۰ دقيقه قبل از خوردن غذا، يك قاشق پودر تخم كتان ميل كنيد، احساس سيري به شما دست داده و نمي توانيد زياد غذا بخوريد و بدين طريق دريافت چربي ها و كالري ها از طريق وعده هاي روزانه كمتر خواهد شد و به مرور موجب كاهش وزن و كاهش چربي هاي انباشته شده در بدن مي گردد.

روش دوم لاغري با تخم كتان :

اگر از تخم كتان در هنگام خوردن غذا استفاده كنيد باعث مي شود فرايند هضم غذا كندتر شده، و غذا مدت بيشتري در معده بماند و به صورت آهسته آهسته و به تدريج وارد روده كوچك شود و اين موجب مي شود كه سطح انسولين پايدار شده و اشتها يابد.

دمنوش تخم كتان براي لاغري

علاوه بر آنچه در بالا در خصوص خواص تخم كتان براي كاهش وزن بيان شد، در اينجا مي خواهيم شما را با دمنوش تخم كتان آشنا سازيم، كه مي تواند در كاهش وزن و لاغر شدن به شما كمك نمايد. در اصطلاح طب سنتي، تخم كتان داراي طبع گرم و خشكي بوده و مي توانيد صبح، هنگام صبحانه از آن استفاده كنيد. دمنوش تخم كتان مي تواند به شدت در افزايش سوخت و ساز بدن موثر باشد. همچنين اين دمنوش اشتها را كاهش مي دهد بنابراين غذا و كالري كمتري مصرف خواهد كرد.

طرز تهيه دمنوش تخم كتان براي لاغري :

يك قاشق پودر تخم كتان را در قوري ريخته و آب با دماي ۷۰ يا ۸۰ درجه به آن اضافه كرده و اجازه دهيد به مدت ۳۰ دقيقه دم بكشد. سپس آن را از صافي عبور داده و نوش جان كنيد.

فوايد تخم كتان براي پوست و مو

آلفا لينولئيك اسيد موجود در بذر كتان يكي از مفيدترين چربي ها براي سلامت پوست و مو مي باشد. همچنين وجود ويتامين هاي گروه B در تخم كتان، از خشكي پوست جلوگيري نموده و در بهبود و رفع جوش و آكنه، روزاسه و اگزما موثر است. خوردن تخم كتان در هيدارته نمودن بدن نيز تاثير دارد و يك مرطوب كننده طبيعي به شمار مي رود. اگر مي خواهيد پوست و مو و ناخن سالم داشته باشيد، توصيه مي شود ۲ قاشق غذا خوري دانه كتان يا ۱ قاشق غذا خوري روغن تخم كتان به غذاهاي روزانه ي خود اضافه كنيد. همچنين مي توانيد از تخم كتان به صورت موضعي بر روي پوست نيز استفاده كنيد.

تخم كتان براي رفع چين و چروك صورت

تخم كتان سرشار از اسيد‌هاي چرب امگا ۳ مي باشد. امگا ۳ در درمان و رفع لكه هاي قهوه‌اي پوست – كه بر اثر افزايش سن – ايجاد مي شود، موثر است. همچنين از آن براي رفع چين و چروك هاي ريز پوست صورت نيز مي توان بهره گرفت. در پژوهشي از داوطلبان خواسته شده روزانه تنها نصف قاشق چاي‌خوري تخم كتان بخورند و بعد از ۶ هفته پوست آن‌ها تازه‌تر و باطراوت‌تر شد (انگار كه آبرساني شده‌باشد) و به‌طور قابل ملاحظه‌اي نيز التهابات و قرمزي‌هاي پوستي آن‌ها نيز كاهش يافت. اسيدهاي چرب امگا ۳ واكنش بدن را نسبت به عوامل التهاب‌زا فرو مي‌نشاند، همچنين سبب جذب آب را جذب به سلول‌هاي پوستي مي شود تا چروك‌ها را كاهش دهد و پوست را با طراوت‌تر مي‌كند. مي‌توانيد براي بهره‌مند شدن از خواص بذر كتان و اسيدهاي چرب امگا ۳ موجود در آن، مي توانيد بر روي سبزيجات و سالاد پودر تخم كتان بپاشيد.

خواص تخم كتان در جوان سازي پوست

اين ماده غذايي داراي مقادير زيادي استروژن گياهي است. فيتواستروژن موجود در بذر كتان هم داراي خواص شبه استروژني است و هم به عنوان آنتي اكسيدان عمل مي كند. آنتي اكسيدان ها سبب حفاظت سلول از آسيب راديكال هاي آزاد مي شوند. همچنين بذر كتان به ايجاد تعادل هورمون استروژن و پروژسترون در بدن كمك كرده و نمي گذارد كه آكنه به پوست صورت آسيب رساند. بهترين روش خوردن بذر كتان نيز اضافه كردن آن به سالاد يا ماست است.

تذكر :

همان گون كه در بخش ديگري از اين مقاله نيز اشاره شد، مصرف فيتواستروژن‌ها براي زناني كه به سرطان سينه مبتلا بوده و يا هستند و زناني كه سابقه‌ي فاميلي اين بيماري را دارند توصيه نمي‌شود. اين افراد بايد قبل از مصرف اين قبيل مواد غذايي با پزشك معالج خود مشورت كنند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ مهر ۱۳۹۵ساعت: ۰۸:۵۲:۰۲ توسط:مينا موضوع:

خواص تخم شربتي

تخم شربتي

خواص تخم شربتي

تخم شربتي منبع فوق‌العاده‌ي كلسيم است

از خواص تخم شربتي همين بس كه منبع فوق‌العاده‌ي اسيدهاي چرب امگا ۳ و امگا ۶ مي‌باشد. در واقع حدود ۲۰ درصد وزن دانه‌هاي به اين كوچكي حاوي اين اسيدهاي چرب است كه از اين نظر شباهت زيادي با تخم كتان دارد. حتماً مي‌دانيد كه تخم كتان نيز يكي از منابع غني اسيدهاي چرب امگا ۳ مي‌باشد. اگر مي‌خواهيد بيماري‌هاي قلبي عروقي از شما دور باشد حتماً به خواص محافظتي اين دانه‌هاي ريز اعتماد كنيد.

تخم شربتي منبع فوق‌العاده‌ي كلسيم است به طوري كه ۵ تا ۶ برابر بيشتر از شير مي‌باشد. اگر موز را به عنوان منبع پتاسيم مي‌شناسيد بايد بدانيد كه دانه‌هاي تخم شربتي دو برابر بيشتر از موز پتاسيم و ۳ برابر بيشتر از اسفناج آهن دارند. از نظر آنتي‌اكسيداني نيز قوي‌تر از ميوه‌اي مانند بلوبري هستند.

تخم شربتي همچنين منبع فوق‌العاده‌ي منيزيم، منگنز، مس، زينك(روي)، نياسين(ويتامين ب۳) و ويتامين‌هاي ديگر بوده و سرشار از فيبرهاي محلول در آب مي‌باشد. تخم شربتي ۹ تا ۱۲ برابر وزن خود آب را به خود گرفته و لعاب مانند مي‌شوند.

گياه تخم شربتي

تخم شربتي گياهي خودرو و يك‌ ساله از خانواده نعناعيان و شبيه به ريحان ولي با برگ‌ها و تخم‌ هاي ريزتر مي باشد. اين گياه بومي آمريكاي مركزي بوده به نحوي كه آزتك‌ها (يكي از تمدن‌هاي آمريكايي) از اين دانه هاي بسيار مقوي، به عنوان غذايي اصلي استفاده مي كردند؛ اما بذر آن مانند ذرت به ديگر نقاط جهان نيز برده شده است. گرچه خود گياه كاربرد تزئيني دارد، اما عمدتا اين گياه را براي مصرف تخم آن مي‌كارند. اين گياه در اوايل بهار در كوهستان‌ها و بيابان‌ها روييده و ساقه‌ هاي آن مربع شكل و گلش مايل به قرمز و صورتي است. تخم آن سياه شفاف است و وقتي‌ كه در آب ريخته شود سريعاً حالتي خميري يا ژله اي و لعاب‌دار در آب ايجاد مي‌كند كه بسيار لغزنده است و رنگش متمايل به رنگ خاكستري مي‌شود. لعاب اين دانه‌ ها پس از جذب آب مانند فالوده مي‌شود. تخم شربتي خواص زيادي دارد و اين‌گونه نيست كه فقط براي فصل گرما توصيه شود. اين گياه نام‌هاي ديگري از جمله بادروج، تره خراساني، اوقيمن، حوك، بورنگ، صريرا و بادروج ابيض نيز دارد و از قديم به عنوان يك نوشيدني سنتي بين ايرانيان جاي داشته است. در ادامه ضمن نگاهي به خواص تخم شربتي، چند روش استفاده از آن را بيان خواهيم كرد.

اجزاي تخم شربتي

تخم شربتي منبع فوق‌العاده‌ي كلسيم است به طوري كه ۵ تا ۶ برابر بيشتر از شير كلسيم دارد. اگر موز را به عنوان منبع پتاسيم مي‌شناسيد بايد بدانيد كه اين دانه‌هاي ريز دو برابر بيشتر از موز پتاسيم و ۳ برابر بيشتر از اسفناج آهن دارند. از نظر آنتي‌اكسيداني نيز قوي‌تر از ميوه‌اي مانند بلوبري هستند.

تخم شربتي منبع فوق‌العاده‌ي اسيدهاي چرب امگا ۳ و امگا ۶ مي‌باشد. در واقع حدود ۲۰ درصد وزن دانه‌هاي به اين كوچكي حاوي اين اسيدهاي چرب است كه از اين نظر شباهت زيادي با تخم كتان دارد. حتماً مي‌دانيد كه تخم كتان نيز يكي از منابع غني اسيدهاي چرب امگا ۳ مي‌باشد. اگر مي‌خواهيد بيماري‌هاي قلبي عروقي از شما دور باشد حتماً به خواص محافظتي اين دانه‌هاي ريز اعتماد كنيد. تخم شربتي همچنين منبع فوق‌العاده‌ي منيزيم، منگنز، مس، زينك(روي)، نياسين (ويتامين ب۳) و ويتامين‌هاي ديگر بوده و سرشار از فيبرهاي محلول در آب مي‌باشد. اين دانه‌ها ۹ تا ۱۲ برابر وزن خود آب را به خود گرفته و لعاب مانند مي‌شوند.

مواد مغذي در هر ۱۰۰ گرم تخم شربتي

انرژي    >>>>      ۲٫۰۳۴ كيلوژول

كربوهيدرات ها    >>>>      ۴۲٫۱۲ گرم

فيبر    >>>>      ۳۴٫۴ گرم

چربي    >>>>      ۳۰٫۷۴ گرم

چربي هاي اشباع شده    >>>>      ۳٫۳۳۰

چربي هاي تك اشباع نشده    >>>>      ۲٫۳۰۹

چربي هاي چند اشباع نشده    >>>>      ۲۳٫۶۶۵

پروتئين    >>>>      ۱۶٫۵۴ گرم

ويتامين آ     >>>>      ۵۴ ميكروگرم

كلسيم    >>>>      ۶۳۱ ميلي گرم

آهن    >>>>      ۷٫۷۲ ميلي گرم

منيزيم    >>>>      ۳۳۵ ميلي گرم

منگنز    >>>>      ۲٫۷۲۳ ميلي گرم

فسفر    >>>>      ۸۶۰ ميلي گرم

پتاسيم    >>>>      ۴۰۷ ميلي گرم

سديم    >>>>      ۱۶ ميلي گرم

روي    >>>>      ۴٫۵۸ ميلي گرم

موارد منع مصرف تخم شربتي

# اشخاص مبتلا به كرم معده نبايد از تخم شربتي استفاده كنند.

# زياده روي در مصرف تخم شربتي موجب ايجاد سر گيجه و همچنين بروز اختلال در حس بينايي مي شود.

#  مصرف اين دانه‌ها براي افرادي كه داروهاي ضد انعقاد مي‌خورند نيز توصيه نمي‌شود.

# توجه داشته باشيد كه اين دانه‌هاي ريز حاوي گلوتن هستند و اگر شما جزو افراد حساس به اين تركيب هستيد در مصرف آن دقت كنيد.

# اگر داروي خاصي مصرف مي‌كنيد نيز بهتر است قبل از مصرف تخم شربتي با پزشك خود مشورت كنيد.

# كاهش فشار خون از خواص تخم شربتي است . براي همين سالمنداني كه داروي ضدفشار مصرف مي‌كنند بايد حواسشان به مصرف آن باشد.

دانستني هايي در مورد تخم شربتي

# به تعادل گلوكز خون كمك مي كند (براي بيماران ديابتي عالي است).

# آهن موجود در آن، سه برابر اسفناج است.

# تخم شربتي به جز آمينواسيد تورين، همه ي آمينواسيدهاي مورد نياز بدن را در خود دارد و غذايي كامل محسوب مي شود.
# تخم شربتي فيبر غذايي فوق العاده اي دارد و به همين دليل، براي گوارش و درمان بافت هاي گوارشي عالي است.
# براي پوست، مو و ناخن ها مفيد است.
# داراي ۲۰ درصد پروتئين است.
# سرشار از آنتي اكسيدان ها است (ميزان آنتي اكسيدان هاي آن، ۴ برابر قره قاط است).
# ميزان كلسيم موجود در آن، پنج برابر شير است.
# ميزان ويتامين C موجود در آن، ۷ برابر پرتقال است.
# در واقع حدود ۲۰ درصد وزن دانه‌ هاي به اين كوچكي حاوي اسيدهاي چرب امگا ۳ است و به همين دليل، غذايي عالي براي مغز و قلب است. ميزان امگا ۳ موجود در تخم شربتي، ۸ برابر ماهي سالمون است.
# از خواص تخم شربتي اين است كه پتاسيم موجود در آن، دو برابر پتاسيم موجود در موز است.
# جايگزين بسيار خوبي براي تخم مرغ است. تنها كافي است آن را با آب مخلوط كنيد و ژله ي به دست آمده را به جاي تخم مرغ، در غذاهاي خود استفاده كنيد.
# از زمان‌هاي قديم آزتك‌ها از اين دانه‌ ها به همراه ذرت به عنوان ماده‌ي غذايي استفاده مي‌ كردند. سال ها است كه مردم مكزيك به خواص مقوي اين دانه‌ ها پي برده ‌اند و از آن استفاده مي ‌كنند.
# رفع عطش از خواص تخم شربتي مي باشد.

خواص تخم شربتي ، فوايد تخم شربتي

خواص تخم شربتي براي لاغري

استفاده از تخم شربت در محلول آب يكي از بهترين مواد براي كم كردن وزن است. دانه‌ هاي ژلاتيني تخم شربتي بدون آنكه كالري داشته باشد تا مدت‌ ها فرد را سير نگه مي‌ دارد و به جاي خوردن داروهاي زيان آور براي كم كردن اشتها، مي‌توان از تخم شربتي استفاده كرد.

 

فوايد تخم شربتي جهت بيماري‌هاي تنفسي

اين دانه هاي ريز سياه رنگ داراي خواص زيادي است از جمله براي درمان بيماري‌هاي تنفسي مفيد است. مخلوطي از آن با زنجبيل و عسل در درمان آسم، سرفه، سرماخوردگي، آنفلوانزا و برونشيت موثر است.

 

فوايد تخم شربتي

# از روغني كه با خرد كردن تخم‌هاي شربت به دست مي‌آيد، براي درمان عفونت‌هايي مانند زخم، بريدگي، عفونت مثانه، عفونت پوست و… استفاده مي‌شود.

# از تخم شربتي براي درمان ناراحتي‌هاي گوارشي مانند درد معده، نفخ، يبوست، سوءهاضمه و بي نظمي كاركرد روده‌ها استفاده مي‌شود.

# اگر مي‌خواهيد لاغر شويد به تخم شربتي اعتماد كنيد؛ به خطر اينكه فيبر موجود در آن‌ها باعث لعاب‌دار شدنشان شده و احساس سيري بيشتري ايجاد مي‌كنند.

# خلق و خوي فرد را خوب مي‌كند، خستگي مفرط ذهني، تنش‌هاي عصبي، افسردگي، ميگرن و ماليخوليا را برطرف مي‌كند.

# از خواص تخم شربتي اين است كه تأثير ضد اسپاسمي دارد ، بنابر اين سياه سرفه را برطرف مي‌كند.

# مشكل ديگري كه دامن‌گير دنيا از جمله كشور ما شده فشار خون است كه معمولاً بعد از خوردن غذا به ويژه غذاهاي پر نشاسته، فشارخون بالا مي‌رود و اگر تخم شربتي همراه غذا خورده شود مواد نشاسته‌اي به تدريج قند موجود در خود را آزاد مي‌كنند و به اين ترتيب شما به طور تدريجي انرژي متعادل در طول روز خواهيد داشت.

# در رفع عطش بسيار موثر است.

# در كشور چين، از تخم شربتي براي درمان عفونت، درد معده، گزيدگي مار و حشرات و پايين آوردن دماي بدن استفاده مي‌شود.

# تخم شربتي داراي مقدار فراواني پروتئين، آهن، پتاسيم و كلسيم است و در عين حال آن‌هايي كه در جذب كلسيم مشكل دارند بدانند يك ماده معدني به نام بورون در تخم شربتي باعث انتقال كلسيم به استخوان‌ها مي‌شود.

# اين دانه‌هاي ريز سياه رنگ مي‌توانند ميزان قند خونتان را تنظيم كنند؛ بنابراين شما را از خطر ابتلا به ديابت نوع ۲ در امان نگه مي‌دارند.

# تخم شربتي با دفع مواد زائد بدن از طريق روده‌ها به عملكرد خوب آن‌ها كمك مي‌كند.

# خواص تخم شربتي در دوران بارداري : مصرف روزانه ۱۰گرم تخم شربتي براي تقويت قلب و صحت مزاج وخوشرنگي و زيبايي طفل بسيار مفيد است.

# مصرف تخم شربتي در دوره شيردهي، سبب ازدياد شير مادر ميشود ولي در مصرف آن زياده روي نشود.

چند روش درماني مصرف تخم شربتي

# تقويت اعصاب: روزانه يك يا دو بار تخم شربتي را در عرق بادرنجبويه مخلوط كنيد و آن را با عسل شيرين كنيد و بنوشيد.

# عطش: مقداري از تخم شربتي را به شربتي كه دوست داريد اضافه كنيد و بعد از گذشت حداقل دو دقيقه بنوشيد.

# تقويت قلب: تخم شربتي را در عرق بيد مشك يا نسترن بريزيد و بنوشيد.

# تنگي نفس و سرفه‌هاي خشك: يك قاشق مرباخوري تخم شربتي را در يك ليوان آب ولرم حل كنيد و آن را جرعه جرعه بنوشيد.

طرز تهيه اسموتي تخم شربتي

مواد لازم براي سه‌ نفر :

تخم شربتي
ماست كم‌چرب
جو دو سر پرك‌ شده
آب پرتقال
شير كم چرب
عصاره بادام يا وانيل، زعفران دم‌كشيده يا هل ساييده
ميوه خردشده مثل انجير، توت‌فرنگي، موز، آناناس

طرز تهيه :

سابيدن و آرد كردن نيم فنجان جو پرك‌ شده و يك‌ چهارم فنجان تخم‌ شربتي با هم، اولين قدم است. يك فنجان آبميوه طبيعي، شير كم‌چرب و ماست ساده را اضافه مي‌كنيم. اين مايع اصلي است كه مي‌توانيم تقسيم‌ اش كنيم به ميزان ميوه‌ها و عصاره‌ هايي كه دوست داريم و از آن چندين نوشيدني درست كنيم.

طرز تهيه شربت تخم شربتي خوشمزه

مواد لازم :

آب                               ۱٫۵ ليوان
تخم شربتي                 ۱٫۵ قاشق غذاخوري
آب ليموي تازه            ۱٫۵ قاشق غذاخوري
عسل يا شكر               به اندازه دلخواه

طرز تهيه :

روش اول :

ابتدا بايد تخم شربتي را خيس كرده و بشوييد. در يك ظرفي تخم شربتي و آب را مخلوط كرده و هم بزنيد. ۱۰-۱۵ دقيقه صبر كنيد تا تخم شربتي ها خيس بخورند. در اين حالت مي بينيد كه يك ماده ژله مانندي دور تخم شربتي ايجاد شده و لعاب دار شده است.

سپس آب آن را خالي كنيد كه با اين كار خاشاك و چوب هاي ريز جدا مي شوند. تخم شربتي ها را در ظرف ديگري خالي كنيد، مي بينيد كه در ته ظرف شن هاي ريزي ته نشين شده است. مطمئنا نياز است كه چند بار اين عمل را انجام دهيد تا كاملا تخم شربتي ها شسته و تميز شوند.

بعد آب، تخم شربتي، آب ليمو و عسل يا شكر را با هم مخلوط كرده و خوب هم بزنيد. به شربت يخ اضافه كنيد و ميل نماييد.

روش دوم :

در روش دوم به جاي آب ليمو از گلاب استفاده مي شود و روش آماده كردن شربت نيز كمي متفاوت است.در ظرفي آب و شكر را روي حرارت بگذاريد تا حدي كه اين شهد قوام بيايد. ظرف را از روي حرارت برداشته و شهد را از صافي رد كنيد. صبر كنيد تا خنك شود، سپس گلاب را به آن اضافه كنيد.بعد تخم شربتي هاي شسته شده را به شهد قوام يافته اضافه كنيد و هم بزنيد. شربت را در يخچال بگذاريد و هنگام سرو به آن يخ اضافه كنيد.اندازه مواد كاملا به ذائقه شما بستگي دارد.نكته: بعضيها به اين نوشيدني زعفران دم كرده هم اضافه مي كنند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ مهر ۱۳۹۵ساعت: ۰۸:۵۱:۰۹ توسط:مينا موضوع:

خواص پياز

پياز

پياز از قديمي‌ترين سبزيها و صيفي‌جات خوراكي در دنيا و ايران است كه خاستگاه آن در ايران و افغانستان ذكر كرده‌اند. اين محصول سه هزار سال قبل از ميلاد مسيح در مصر كشت مي‌شده‌است و بر اساس برخي اسناد كارگراني كه در ساختن اهرام مصر فعاليت مي‌كرده‌اند از پياز به عنوان غذاي اصلي استفاده مي‌كردند. پياز به خانواده آلياسه (Alliaceae) متعلق است و گياهي است دو ساله با رشد بوته‌اي ضعيف، برگهاي استوانه‌اي شكل توخالي كه در سال اول با توجه به طول روز مورد نياز خود تشكيل سوخ يا پياز (Bulb) داده و در سال دوم با كشت سوخها و پس از ظهور ساقه (هاي) گل دهنده و چترها توليد بذر مي‌نمايد. مهم‌ترين فاكتورهاي محيطي مؤثر در تشكيل سوخ درجه حرارت و طول روز است و بر اين اساس رقمهاي پياز به سه گروه شامل ارقام روز بلند، روز متوسط و روز كوتاه تقسيم‌بندي مي‌شوند. اهميت اين موضوع در تعيين زمان مناسب كاشت است به طور مثال براي كاشت ارقام روز بلند مانند پياز قرمز قرمز ايلخچي به طور معمول فروردين ماه اقدام به كاشت مي‌شود.

پيازي كه به صورت وحشي در طبيعت برويد شناخته نشده است، ولي از حداقل ۷۰۰۰ سال پيش به طور انتخابي كاشته و پرورش داده شده است. آن گياهي دو ساله است ولي معمولاً به صورت يك‌ساله كاشته مي‌شود. انواع جديد معمولاً تا ارتفاع ۱۵ تا ۴۵ سانتيمتر رشد مي‌كنند. برگ‌ها سبز مايل به زرد هستند و در يك رديف باريك مسطح به شكل‌بادبزن و متناوب رشد مي‌كنند. آن‌ها گوشتي، توخالي و استوانه‌اي شكل و يك طرف مسطح هستند. در پهن‌ترين حالت‌شان يك‌چهارم از راهي كه به سمت نوك ضخيم و مخروطي شكل مي‌پيمايند هستند. ته هر برگ معمولاً غلاف سفيدي است كه از پايه اصلي مي‌رويد. از زير هر پايه اصلي دسته‌اي از ريشه‌هاي فيبري از فاصله كوتاهي از خاك گسترش مي‌يابند. هنگاميكه پياز بالغ مي‌شود، ذخاير غذايي شروع به انباشته شدن در ته برگ و برجستگي پياز مي‌كنند.

در پاييز برگ‌ها از بين مي‌روند و پوستهٔ بيروني پياز خشك و ترد مي‌شود و به طور معمول در اين زمان محصول برداشت مي‌شود. اگر پياز در طول زمستان در خاك بماند نقطه رويش در وسط پياز در بهار شروع به رشد كرده و برگ‌هاي جديدي درمي‌آورد و ساقهٔ دراز، ضخيم و توخالي توسعه مي‌يابد كه در نوك آن برگچه‌اي از گل‌آذين در حال توسعه محافظت مي‌كند. گل‌آذين با گل‌هاي سفيد و شش‌تايي آرايش چتري را تشكيل مي‌دهد. دانه‌ها سياه براق و در برش عرضي مثلثي شكل هستند.

خواص پياز

– پياز به علّت داشتن فسفر ، كارهاي فكري را آسان مي‌ كند.

– براي افرادي كه دچار بي‌ خوابي  هستند، مفيد است و در صورت مصرف زودتر خواب به سراغ آنها خواهد آمد.

– از خواص پياز اين است براي كودكان كم ‌رشد و پيرمردان ضعيف مفيد است.

– براي جلوگيري از خون دماغ مي ‌توانيد چند قطره سركه را روي پياز رنده شده بريزيد و آب آن را در بيني بچكانيد، تا از خونريزي جلوگيري نمايد.

– پياز لثه‌ها را تقويت مي ‌كند و رنگ چهره را روشن مي ‌سازد.

– پياز سرشار از ويتامين‌هاي A  و B و C  مي باشد ونيزداراي آهن، آهك، فسفر ، پتاسيم  ، سديم  ، گوگرد، يد،سلنيوم، سيليس و قند است كه به طور مستقيم جذب بدن مي‌ شود.

– يك پزشك هندي به نام مِنون در پي تحقيقات دو ساله ي خود در دانشكده ي پزشكي، دانشگاه نيوكاسل انگلستان، اعلام نمود كه: پياز خام، پخته و يا سرخ كرده از تشكيل لخته ‌هاي خون در رگ ها جلوگيري نموده و مانع از بروز سكته ي قلبي و مغزي  مي ‌شود.

– پياز قادر است كه كلسترول  و چربي هاي خون را كاهش داده و از انعقاد خون داخل رگ ها جلوگيري نمايد.

– پياز قادر است خطر ابتلا به سرطان معده را كاهش دهد.

– خوردن پياز همراه با غذاهاي چرب، مخصوصاً در مهماني ‌ها يا مسافرت ها، سبب هضم چربي ها مي شود.

– پياز به علت داشتن گوگرد ضد عفونت خون است. وقتي گوگرد وارد خون و ريه‌ها گردد با عفونت‌هاي مجاري تنفسي، مانند آسم ، برونشيت و گريپ و غيره مبارزه مي ‌كند.

– از خواص پياز در استعمال خارجي، پياز پخته، تسكين دهنده ي سوختگي‌ها و بواسير است.

خواص پياز

– مرهمي كه از پياز خام رنده شده درست مي ‌كنند اگر به پايين شكم بگذارند، خروج ادرار را آسان مي‌سازد و اگر بر روي پيشاني گذاشته شود سردردهاي شديد نيمه ي ‌سر و سردردهاي عصبي را آرام مي‌كند.

– از خواص پياز اين است كه تحريكي كه در هنگام پوست كندن پياز حاصل مي ‌شود، دردهاي شديد نيمه ي سر ( ميگرن ) را بر طرف كرده و زكامي را كه تازه شروع شده است از بين مي ‌برد.

– برگ‌ هاي سبز پيازچه كه بيش تر هنگام بهار يافت مي‌ شود، داراي مقدار زيادي ويتامين C است.

– پياز،تقريبا تمام خواص سير را در معالجه ي فشارخون، مرض ‌قند، درمان بيماري كرمك و غيره را دارد.

– اگر ورقه‌هاي نازك پياز در شير، پخته و مصرف شود، براي درمان دردهاي حاصل از قولنج روده‌ها و ناراحتي‌هاي شكم مفيد است.

– پياز پخته، حبس البول و كم شدن ادرار را شفا مي ‌دهد و ادرار آور خوبي است.

– مصرف پياز پخته به هر شكل كه باشد براي رفع ناراحتي‌ هاي روحي مفيد است.

– از خواص پياز پخته شده در سركه، براي تقويت هاضمه، زردي (يرقان)  ، ورم طحال  و استفراغ صفراوي است.

– تخم پياز طبيعت گرم دارد و خوردن 4 تا 5 گرم آن براي تحريك نيروي جنسي موثر است.

– قرار دادن پياز پخته و گرم در محل سوختگي و يا قرار دادن آن در محل بواسير اثر شفا بخش دارد، زيرا خون را به طرف سطح پوست انتقال داده و از تجمع خون در رگ‌ هاي بواسيري مي ‌كاهد.

– اگر با آب پياز چيزي روي كاغذ بنويسيد، ديده نمي ‌شود ولي همين‌ كه آن را گرم كنيد و حرارت دهيد، كلمات ظاهر مي ‌گردد.

– استفاده از پيازي كه با چربي پخته شده باشد، براي دفع اخلاط چسبنده از سينه مفيد است.

– از خواص پياز پخته با چربي ، رفع يبوست و نفخ روده‌ها است. براي اين منظور پياز را با ملايمت بپزيد و در هنگام پختن به تدريج به آن كره اضافه نماييد و سپس مصرف كنيد.

– مصرف پياز پخته، باعث لينت يا نرمي مزاج مي‌شود.

تذكر :

1- زياده روي در خوردن پياز موجب تشنگي، استفراغ، تيرگي چهره و حتي فراموشي مي‌ شود. پس در حد اعتدال مصرف كنيد.

2- براي برطرف كردن بوي بد پياز بعد از مصرف آن، مي توانيد يك عدد گردو يا مقداري نان سوخته ميل نماييد و يا چند عدد باقلا را جويده و مدتي در دهان نگاه داريد.

فوايد كامل پياز

فوايد پياز در جلوگيري از ريزش مو

پياز خاصيت درماني دارد كه با ريزش مو مقابله مي كند و به طور موثري باعث رشد مو مي شود. پياز سرشار از سولفور است كه باعث افزايش گردش خون مي شود. خواص ضدباكتريايي آن، التهاب پوست را از بين مي برد. آب پياز، مو را قوي مي كند، منافذ مسدود شده پياز مو را باز مي كند و مانع از عفونت پوست سر مي شود.

استفاده از آب پياز خام :
بهترين راه براي به دست آوردن سولفور موجود در پياز، استفاده از آب پياز خام است. آب پياز را به مدت نيم ساعت روي پوست سر بماليد و سپس موها را با شامپوي ملايم بشوييد. در صورت تكرار اين كار، ۳بار در هفته، در عرض يك يا ۲ماه نتيجه آن را مشاهده خواهيد كرد.

مخلوط پياز و عسل :
يك چهارم آب پياز را با كمي عسل مخلوط كنيد و روزانه به سر بماليد و پس از نيم ساعت، موها را با شامپو بشوييد.

خواص پياز براي پوست و مو

تحققيات نشان داده است كه عصاره پياز به دليل دارا بودن اسيد هاي گياهي مي توان روي پوست پلينگ مناسب انجام دهد. يعني باعث ريزش و رفع لايه سلولهاي مرده و كراتيني پوست شود و اين فعاليت و شادابي لايه زاينده پوست را فراهم مي آورد كه ثمره اين عملكرد داشتن پوستي بدون لك ، جوش ، تميز و با طراوت مي باشد كه در بررسي ها و تحقيقات به اثبات رسيده است.

براي اين امر لازم است افراد حداقل روزي دوبار لكه هاي قهوه اي را به آب پياز آغشته كنند.
در صورت لزوم بعد از شستن پوست مقداري كرم گياهي روي پوست ماليده شود . البته پوستهاي چرب معمولا نياز به كرم ندارند.

محققان عنوان مي كنند كه آب پياز به علت داشتن مواد ضد عفوني كننده گوگرددار و اسيد هاي مفيد چون اسيد سيتريك حتي مي تواند به بهترين وجه جوشهاي معمولي و سر سياه صورت و نواحي بيني را ضد عفوني و سريعا درمان نمايد.

همچنين شيره پياز خام به علت داشتن مقدار قابل توجهي ويتامين c در طراوت ، تقويت ، رفع وجلوگيري از چين و چروك مي تواند نقش پايه اي و اساسي داشته باشد .

جهت تهيه و استفاده از آب پياز يك عدد پياز را رنده نماييد و از پارچه تميز عبور داده و شيره تهيه شده را توسط تكه اي پنبه روي پوست بماليد و حدود ۱۰ الي ۱۵ دقيقه كه البته اين زمان به مقدار تحمل هر شخص قابل تغيير است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ مهر ۱۳۹۵ساعت: ۰۸:۵۰:۳۳ توسط:مينا موضوع:

خواص پسته

خواص پسته

پسته گونه‌اي گياه است كه در كشورهايي مثل ايران، سوريه، تركمنستان و غرب افغانستان رشد مي‌كند.

توليد پسته در ايران در سال ۲۰۰۵ معادل ۱۹۰٬۰۰۰ تن بوده كه ايران را در مقام يكم در جهان قرار داد. بعد از ايران آمريكا با توليد ۱۴۰٬۰۰۰ و تركيه با توليد ۶۰٬۰۰۰ تن در مقام دوم و سوم قرار داشته‌اند.[۲] توليد پسته اغلب در شهرستان سيرجان، شهرستان رفسنجان، كاشان شهرستان انار، شهرستان دامغان، قزوين، يزد شهربابك و شهرستان زرند صورت مي‌گيرد.

واژه پسته پارسي مي‌باشد و از طريق زبان لاتين از پارسي وارد زبانهاي اروپايي شده‌است.

 

روغن پسته

روغن پسته بسيار مقوي است و از ويتامين‌هاي A، D ،E، K سرشار است. از سوي ديگر روغن پسته داراي مقادير بسيار بالايي از آهن، فسفر، مس، روي و منيزيم است. اين روغن به صورت بسيار وسيعي در صنايع آرايشي و طب سنتي مورد استفاده قرار مي‌گيرد و نيز به علت جذب سريع ويتامين‌هاي آن از طريق پوست در ضد لك بوده و در رفع اثرات باقيمانده جوش نيز مؤثر است .

پسته را هم مي توان به صورت خام تازه مصرف كرد و هم به صورت ميوه خشك شده. براي اينكه طعم بهتري به اين ميوه دهند آن را با آب و نمك تفت ميدهند تا پسته شور را تهيه كنند.

در 100 گرم مغز پسته منابع زير موجود است

مواد نشاسته اي     15 گرم
آب          5/2 گرم
پروتئين    20  گرم
مواد چرب   54 گرم
كلسيم   130 ميلي گرم
فسفر   500 ميلي گرم
آهن    7/5 ميلي گرم
پتاسيم  950 ميلي گرم
ويتامين آ  230 واحد
ويتامين ب 1   0/7 ميلي گرم
ويتامين ب 3  1/5 ميلي گرم

خواص پسته

مصرف پسته در پيشگيري از بيماري هاي قلبي و عروقي تاثير بسزايي دارد .همچنين براي آرامش و تنظيم ضربان قلب و آرام كردن اعصاب مفيد است و كلسترول بد را كاهش مي دهد.
– مغز پسته به علت داشتن آهن خون ساز است و آنهايي كه مبتلا به كم خوني هستند بايد حتما روزانه مقداري پسته بخورند.
– خوردن پسته نيروي جنسي را تقويت مي كند.
– از خواص پسته : مغز و ذهن را تقويت مي كند.
– براي آرامش قلب و آرام كردن اعصاب مفيد است.
– براي باز كردن مجاري كبد مصرف پسته توصيه مي شود.
– پسته معده را تقويت مي كند.
– تسكين سرفه از خواص پسته است .
– اسهال معمولي و اسهال خوني را درمان مي كند.
– جوشانده پوست درخت پسته براي برطرف كردن خارش اعضاي تناسلي زنان مفيد است.
– جوشانده پوست و برگ درخت پسته براي رفع درد و خارش مقعد مفيد است.
پسته چون حاوي مواد مغذي مناسب به همراه ويتامين ها بوده و كالري بالايي دارد ، مصرف آن به ورزشكاران، دانش آموزان، نوجوانان به خصوص در سنين رشد و به زنان باردار و شيرده توصيه مي شود
در صورت ادامه مصرف پسته در طولاني مدت مي توان به بهبودهاي حاصل شده در فشارخون زمان خواب، واكنش عروق به اضطراب و كنترل فشار قلب اميدوار بود.

خاصيت پسته

خواص پوست سبز پسته

خاصيت پسته

 – رفع بوي بد دهان از خواص پسته مي باشد .
– جويدن آن باعث التيام زخمهاي داخل دهان مي شود.
– براي استحكام لثه آنرا روي لثه بماليد و يا بجويد.
– دم كرده پوست سبز پسته حالت دل بهم خوردگي و استفراغ را از بين مي برد.
– دم كرده آن براي رفع اسهال مفيد است.
– براي رفع سكسكه پوست سبز پسته را دم كنيد و يك فنجان از آنرا بنوشيد. خواص پوست سفيد پسته

 

خواص پوست سفيد پسته

فوايد پسته

پوست سفيد پسته براي بواسير و بيرون زدن مقعد مفيد است . براي درمان اين بيماري بايد پوست سفيد پسته را در آب بجوشانيد و آنرا داخل لگني بريزيد وشخصي را كه اين بيماري را درد براي چند دقيقه در آن بنشيند . باعث تسكين درد و تخفيف بيماري مي شود.

مضرات پسته

مغز پسته يكي از منابع غني اسيدهاي چرب مفيد است، اما مصرف آن به افرادي كه ميزان تري گليسريد خون بالايي دارند، توصيه نمي شود، همچنين به دليل هضم دشوار آن براي معده مناسب نيست. خوردن زياد آن باعث گرمي بدن و كهير و دانه هاي قرمز رنگ در پوست مي شود .براي رفع گرمي و خشكي بايد سركه ، انار ترش و يا برگه زردآلوي ترش مصرف نمود.
خوردن پسته براي اشخاصي كه دچار ضعف و نارسايي كبد هستند و مبتلايان به بيماريهاي نقرس و ديابت و ناراحتي كليه مضر مي باشد.
مغز پسته از نظر طب قديم ايران گرم و خشك است و براي افراد گرم مزاج مناسب نيست.

فوايد پسته

اقتصاد پسته

ايران و ايالات متحده آمريكا، دو كشور اصلي در زمينه توليد و صادرات پسته در جهان به شمار مي‌روند.

شركت‌هايي كه هم اكنون در حال فعاليت گسترده در اين زمينه هستند در آينده يك رقيب جدي براي شركت‌هاي پسته ايران خواهند بود. اسراييل بيشترين مصرف سرانه پسته را به خود اختصاص داده‌است .

 

توليد پسته در جهان

در فاصله سالهاي ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ ميلادي، ايالات متحده آمريكا، ايران، تركيه، سوريه و اتحاديه اروپا، پنج توليدكننده اصلي پسته در جهان بوده‌اند .

انواع پسته

به طور كلي انواع پسته به دو گروه گرد و دراز تقسيم‌بندي شده‌اند؛ ولي به طور سنتي در ايران حدود ۹۰ گونه از پسته شناخته شده‌است؛ كه تعدادي از آنها به صورت گسترده و تجاري و برخي به صورت پراكنده و محدود كشت مي‌شوند .

روش نگه داري

بهترين روش براي نگهداري از آجيل مغز شده، نگهداري درون فريزر است تا از رشد قارچ آفلاتوكسين بر سطح دانه‌ها و مغزها پيشگيري كنيد. مصرف اين قارچ سرطان زاست .

روش تكثير پسته

روش متداول تكثير پسته از طريق كاشت دانه وايجاد نهال است و معمولاً پس از چند سال با سر برداري و پيوند زدن به گونه پسته دلخواه مي‌رسند. روش ديگر تكثير پسته روش تكثير بافت است كه بسيار محدود است.

صادرات پسته در جهان

در سال ۲۰۱۴ ميلادي، ايران با صادر كردن بيش از ۱۹۱ هزار تن پسته بزرگترين صادركننده اين محصول در دنيا شناخته شد. ايالات متحده آمريكا نيز با صادر كردن حدود ۱۳۸ هزار تن پسته، بعنوان دومين صادركننده پسته در جهان در سال ۲۰۱۴ ميلادي شناخته شد. سومين صادركننده پسته در جهان تركيه بود. تركيه در سال ۲۰۱۴ توانست حدود ۳ هزار تن پسته را صادر نمايد و به لحاظ صادرات پسته در مقام سوم جهان قرار گرفت.

پسته در ايران

توليد و صادرات پسته ايراني، سالانه در حدود ۱٫۴ تا ۱٫۷ ميليارد دلار براي ايران، درآمدزايي مي‌كند. استان كرمان و شهرستان رفسنجان، مراكز اصلي توليد پسته در ايران به‌شمار مي‌آيند و ۸۰ درصد پسته توليدشده در ايران، از اين منطقه به‌دست مي‌آيد. در حاليكه در اواسط دهه ۸۰ خورشيدي، توليد پسته ايران بالغ بر ۲۵۰ هزارتن بوده است، اين ميزان در ابتداي دهه ۹۰ خورشيدي، به ۱۵۰ هزار تن كاهش يافته است. خشكسالي‌هاي پي‌درپي و عدم برنامه‌ريزي براي تأمين آب مورد نياز باغ‌هاي پسته و نيز قوانين و مقررات دست و پاگير صادراتي باعث شده كه ميزان صادرات پسته ايران، افت چشمگيري را در سال‌هاي اخير تجربه كند و در همين زمان، با افزايش توليد پسته در ايالت كاليفرنياي آمريكا، اين كشور در حال تبديل شدن به اولين صادركننده اين محصول در سطح جهان شده است .

صادرات پسته ايران در سال ۱۳۸۹ معادل ۱۵۰ هزار تن بوده‌است.

ميزان توليد پسته در ايران سالانه حدود ۲۰۰ هزار تن است و تنها ۱۰ درصد از اين محصول مصرف داخلي دارد و ۹۰ درصد ديگر صادراتي است. مصرف ساليانه پسته براي هر خانواده ايراني حدود ۲ كيلوگرم است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ مهر ۱۳۹۵ساعت: ۰۸:۵۰:۰۱ توسط:مينا موضوع: