تعبير خواب تعبير خواب .

تعبير خواب

خواص چاي سبز

چاي سبز

چاي سبز نوعي چاي است كه از جوانه‌ها و گلبرگهاي تازه گياه چاي به دست مي‌آيد. در فرايند توليد اين چاي اكسايش بسيار كم صورت مي‌پذيرد. چاي سبز انواع مختلفي همچون چيني و ژاپني دارد. نوع ژاپني آن به اوچا معروف است .

طرز تهيه چاي سبز

براي تازه و معطر ماندن چاي سبز بهتر است آن را در ظرفي تيره بريزيد و در محلي تاريك و به دور از نور و رطوبت نگهداري كنيد. براي هر نفر ۱ قاشق مرباخوري چاي سبز را در قوري ريخته و به ازاي هر يك قاشق، ۱ ليوان آب داغ با دماي ۸۰ تا ۸۵ درجه به آن اضافه كرده و درب قوري را به مدت ۷ تا ۸ دقيقه بگذاريد. سپس آن را بنوشيد. چاي سبز مانند چاي سياه نيازي به دم كردن روي حرارت ندارد.

توجه : از دم كردن چاي سبز در قوري استيل اكيداً خودداري شود، زيرا چاي سبز به خاطر مقدار قابل توجهي تانن با آهن قوري استيل رسوب مي‌دهد.

بهترين زمان براي نوشيدن چاي سبز

توصيه مي‌شود كه بيست دقيقه قبل يا بعد از وعده‌هاي اصلي يك فنجان چاي سبز مصرف كنيد .

كاهش وزن از خواص چاي سبز

اگر به قصد لاغري چاي سبز مي‌نوشيد توصيه مي‌شود كه چاي سبز را 20 دقيقه بعد از غذا ميل كنيد. چون در اين صورت چربي بيشتري سوزانده شده و سم بيشتري از بدن دفع مي‌شود.

افزايش پروتئين و مواد معدني بدن از خواص چاي سبز

اگر مي‌خواهيد ميزان مواد معدني و پروتئين دريافتي از مواد غذايي را افزايش دهيد نيز توصيه مي‌شود كه بعد از هر وعده‌ي غذايي يك فنجان چاي سبز بنوشيد. چون در اين صورت بدن منيزيم، كاتچين ها و ويتامين‌هاي C و E بيشتري جذب مي‌كند.

بهتر است بدانيد كه چاي سبز به دليل دارا بودن آنتي‌اكسيدان و ويتامين زياد براي كودكان نيز مفيد است. توصيه مي‌كنيم كه روزانه يك مرتبه قبل از يكي از وعده‌هاي اصلي يك فنجان چاي سبز (كه با يك تا دو قاشق عسل شيرين شده است) به بچه‌ها بدهيد.

چرا نوشيدن چاي سبز براي سلامتي مفيد است ؟

خاصيت اصلي چاي سبز بدون شك در ميزان بالاي آنتي‌اكسيدان آن بخصوص فلاوونوئيدهاي آن است. متخصصان حوزه‌ي تغذيه سفارش مي‌كنند كه به‌طور مرتب چاي ميل كنيد به خاطر اينكه منبع طبيعي ويتامين‌ها و مواد معدني مانند كاتچين است. اين تركيب موثر براي تقويت سيستم ايمني بدن و مقابله با بيماري‌ها فوق‌العاده عمل مي‌كند.

يكي ديگر از خواص مثال زدني و قابل‌توجه چاي سبز تأثير آن در لاغري است. راز لاغري چاي سبز در تحريك متابوليسم يا همان سوخت‌وساز بدن و مقابله با حالت احتباس آب است. روشن و واضح است كه چاي سبز به‌عنوان يك مكمل موثر در كنار رژيم غذايي سالم به خوش‌اندامي شما كمك زيادي مي‌كند. براي رسيدن به اين هدف لازم است كه عادت‌هاي غذايي‌تان را تغيير داده و كمي ورزش كنيد.

نتايج بررسي‌هاي متعدد نشان مي‌دهد كه ارتباطي بين مصرف چاي سبز در پيشگيري از برخي سرطان‌ها مانند سرطان مثانه و سرطان تخمدان يا پانكراس وجود دارد. به عقيده‌ي محققان آنتي‌اكسيدان‌هاي موجود در اين نوشيدني خطر ابتلا به برخي از سرطان‌ها را به ميزان 10 درصد كاهش مي‌دهد.

بايد بدانيد كه نوشيدن روزانه 1 تا 3 فنجان چاي سبز به پيشگيري از بسياري از بيماري‌هاي قلبي عروقي كمك كرده و باعث كاهش تري گليسيريد مي‌شود. بهتر است بدانيد كه اين چاي شما را شاداب‌تر و بانشاط‌تر مي‌كند.

روزانه چند فنجان چاي سبز بنوشيم ؟

توصيه مي‌كنيم كه روزانه يك تا سه فنجان چاي سبز بنوشيد اما بيش از 5 فنجان توصيه نمي‌شود. بيش از اين ميزان احتمال بروز مشكلاتي مانند افزايش ضربان قلب و حتي سرگيجه را افزايش مي‌يابد. حواستان باشد ميزان چاي سبزي كه براي هر فنجان مي‌ريزيد بيش از 3 گرم نباشد. يادتان باشد كه نبايد روزانه بيش از 10 گرم چاي سبز مصرف كنيد.

دو ساعت قبل از رفتن به رختخواب چاي سبز ننوشيد چون اين نوشيدني باعث بروز بي‌خوابي مي‌شود.
درست است كه چاي سبز خواص بالا و فوق‌العاده‌اي دارد اما لازم است كه هر از گاهي وقفه‌ي چند روزه بين دو دوره‌ي مصرفتان ايجاد كنيد. بهترين روش براي پيشگيري از عوارض جانبي احتمالي چاي سبز اين است كه اين چاي را به مدت 10 روز مصرف كنيد و سپس يك وقفه‌ي 10 روزه ايجاد كنيد. با اين روش مي‌توانيد از 100 درصد خواص فوق‌العاده‌ي اين چاي بهره ببريد و سلامتي را ارتقا دهيد.

خواص چاي سبز

ملاحظات نوشيدن چاي سبز

* روزانه بيش از 5 فنجان چاي ننوشيد. نوشيدن اين چاي درصورتي‌كه دچار سردرد يا اسهال هستيد توصيه نمي‌شود.
* چاي سبز را با داروها مصرف نكنيد. بعد از اينكه قرصي براي تسكين سردرد ميل مي‌كنيد چاي سبز ننوشيد چون امكان دارد كه سردردتان بيشتر شود.
* اگر از تاكيكاردي (تند شدن غيرطبيعي ضربان قلب) رنج مي‌بريد چاي سبز ننوشيد.
* اگر كم‌خوني داريد سراغ چاي سبز نرويد به خاطر اينكه در جذب آهن اختلال ايجاد مي‌كند.

● چاي سبز به تنهايي كافي نيست

بسياري از مردم تصور مي كنند تنها با نوشيدن چاي گياهي در طول روز مي توانند به هدف بزرگي مثل كاهش وزن دسترسي پيدا كنند. در حالي كه اين ديدگاه به هيچ وجه صحيح نيست.

نوشيدن چاي گياهي در كنار رعايت رژيم غذايي، فعاليت هاي بدني و ورزش مي تواند روند لاغري را سرعت ببخشد و با بهبود سوخت وساز بدن ميزان كاهش وزن را در طول هفته قابل ملاحظه كند، بنابراين افرادي كه تصور مي كنند بدون رعايت هيچ يك از نكات ذكر شده و تنها با نوشيدن چاي سبز مي توانند اضافه وزن خود را آن هم به شكل كاملا محسوس درمان كنند، سخت در اشتباهند.

● آرام بخشي از خواص چاي سبز است

يكي ديگر از خاصيت هاي چاي سبز خاصيت آرامش بخشي آن است كه به پيشگيري از پرخوري هاي عصبي كه منجر به اضافه وزن و در نهايت چاقي مي شود، كمك مي كند. افراد زيادي وجود دارند كه به محض دريافت فشار عصبي، استرس يا تنش هاي ناشي از كار روزانه مشغول به خوردن مي شوند و به ريزه خواري روي مي آورند كه اين مسئله به مرور به عادت آنها تبديل مي شود. براي پيشگيري از بروز اين عادت نامناسب يا درمان آن، مي توان از چاي سبز استفاده كرد. نوشيدن اين چاي به شما كمك مي كند تا از خاصيت آرامش بخشي اين گياه دارويي براي تقويت سيستم عصبي خود استفاده كنيد و به اين ترتيب مانع بروز اشتهاي كاذب ناشي از استرس ها يا تنش هاي روزمره شويد.

● خواص چاي سبز : چربي سوز طبيعي

افرادي كه عادت به نوشيدن چاي سبز دارند با كمك اين نوشيدني گياهي به افزايش سوخت و ساز بدنشان كمك مي كنند. در حقيقت چاي سبز به دليل داشتن ماده اي به نام «پلي فنول» مي تواند به افزايش حرارت دروني بدن كمك كرده و به اين ترتيب ميزان سوخت انرژي موجود در سلول هاي چربي را افزايش دهد و تاثير قابل ملاحظه اي بر روند چاقي افراد داشته باشد. به شرطي كه افراد چاق يا داراي اضافه وزن در روند رژيم غذايي خود و مقدار كالري روزانه اي كه دريافت مي كنند نيز تجديدنظر كنند. اينگونه نيست كه ما هر ميزان كالري كه دوست داريم به بدن برسانيم و توقع داشته باشيم با نوشيدن يك تا ۲ ليوان چاي سبز در روز لاغر شويم و كالري بسوزانيم.

● عوارض احتمالي چاي سبز را بشناسيد

افزايش بيش از حد دمنــوش چــاي سبـــز،كپسول ها و قرص هايي كه از اين گياه دارويي وجــود دارد، عوارض جانبي متعددي را به همراه دارد. سوء مصرف اين گياه دارويي ممكن است عوارضي مانند سردرد، اختلال در عملكرد دستگاه گوارش، اسهال و تهوع را به همراه داشته باشد كه با اصلاح شيوه مصرف به مرور مرتفع مي شود. اما از طرفي افزايش فشار خون، تغييرات خلقي و تحريك پذيري، بي قراري و نامنظم شدن ضربان قلب نيز از جمله عوارض جانبي مصرف بيش از اندازه اين گياه دارويي در طول روز است كه بايد بلافاصله پس از مشاهده آن براي بررسي و پيشگيري از شدت آن با متخصص يا پزشك مشورت شود.

● اين نكته را جدي بگيريد

افرادي كه به نوشيدن چاي سبز يا ديگر فرآورده هاي اين گياه عادت دارند به اين معني كه براي بهره مندي از خواص درماني اين گياه دارويي به منظور پيشگيري از اضافه وزن روزانه از اين گياه مصرف مي كنند ممكن است در صورت عدم مصرف اين گياه دارويي با عوارضي مانند سردرد، عصبانيت يا افزايش ميزان تحريك پذيري رو به رو شوند، بنابراين توصيه شده كه براي مصرف هدفمند از اين گياه دارويي با قصد درمان بهتر است با پزشك يا متخصص طب سنتي مشورت شود. علاوه بر اين، تجويز اين گياه به هر صورتي براي خانم هاي باردار، مادران شيرده و كودكان و نوجوانان پيش از سن بلوغ توصيه نشده است.

فوايد چاي سبز

پيشگيري و درمان سرطان از خواص چاي سبز :

چاي سبز حاوي تركيباتي بنام كاتچين، فيتوكميكال و پوليفنول است كه اين تركيبها نوعي آنتي اكسيدان (Antioxidant) محسوب مي شوند. آنتي اكسيدان قابليت مبارزه با سلولهاي سرطاني را داراست. اين تركيب مي تواند از رشد سلولها و تومورهاي سرطاني جلوگيري كند. ميزان شيوع سرطانهايي چون پستان، كولون، پوست، پانكراس و معده در بين افرادي كه چاي سبز مي نوشند بسيار كمتر است. تحقيقات به عمل آمده نشان مي دهد كه افرادي كه روزانه چاي سبز مي نوشند خطر ابتلا به سرطان خود را تا حد بسيار زيادي كاهش مي دهند.

جلوگيري از بيماري هاي قلبي عروقي از خواص چاي سبز :

يكي از عوامل اصلي امراض و حمله هاب قلبي، وجود كلسترول بالا در خون انسان است. چاي سبز علاوه بر ويتامينهاي A و C خود، باعث كاهش كلسترول در خون نيز مي گردد كه اين موضوع خطر احتمال حمله قلبي و امراضي از اين دسته را پايين مي آورد. مچنين مصرف چاي سبز مي تواند از بروز بيماري هاي قلبي عروقي جلوگيري كند. مصرف روزانه 5 فنجان يا بيشتر از اين چاي مي تواند تا 61 درصد از بروز بيماري هاي قلبي بكاهد. وجود راديكال هاي آزاد در سرخرگ مي تواند منجر به بروز بيماري هاي قلبي عروقي شود. در حالي كه كاتچين موجود در چاي سبز قادر است از پوشش دروني سرخرگ در برابر راديكال هاي آزاد محافظت كرده و به اين وسيله از بروز بيماري هاي قلبي جلوگيري كند. در ژاپن با وجود اينكه استعمال سيگار بسيار رايج و معمول است اما كم ترين آمار بيماري هاي قلبي در آنها گزارش شده است، عده اي دليل اين كاهش را مصرف زياد چاي سبز ميدانند.

فوايد چاي سبز

زگيل هاي تناسلي – نوع خاصي از عصاره چاي كه بشكل پماد موجود است، از طرف سازمان غذا و داروي آمريكا براي درمان زگيل هاي تناسلي تاييد شده است.
از چاي سبز براي افزايش هشياري ذهني، بدليل كافئيني كه درخود دارد، استفاده مي نمايند.

خواص چاي سبز :

پيشگيري از سرگيجه هنگام بلندشدن و ايستادن در افراد مسن
پيشگيري از سرطان مثانه، تخمدان، مري و پانكراس (لوزالمعده)
كاهش خطر و يا بتعويق انداختن ظهور بيماري پاركينسون
بهبود فشارخون پايين بعد از غذاخوردن در افراد مسن
از خواص چاي سبز كاهش سطح بالاي چربي خون از قبيل كلسترول و تريگليسيريد است
كاهش رشد غيرطبيعي سلول هاي غيرطبيعي در گردنه رحم كه در اثر ويروس پاپيلوماي انساني رخ مي دهد

چاي سبز احتمالا بي اثر است براي :

پيشگيري از سرطان كولون

مروري بر فوايد چاي سبز

چاي سبز معمولاً براي معالجه بيماري ها تجويز مي شود. اما بيشتر افراد پي برده اند كه نوشيدن روزانه چاي سبز، فوايد سلامتي زيادي دارد.
*چاي سبز ماده پيشگيري كننده مهمي در برابر سرطان، افزايش چربي هاي خون، سفت شدن رگ ها و حفره هاي دندان است.
*اين گياه در برابر اسهال خوني ناشي از باكتري مصونيت ايجاد مي كند.
*چاي سبز در رفع تعدادي از عفونت هاي قارچي، باكتري و حتي ويروسي (نظير سرماخوردگي عادي) نيز مفيد است.
*چاي سبز براي سيستم گوارشي شما نيز مفيد است.
*چاي سبز سبب مي شود كه روشن تر فكر كنيد و حتي قوه بينايي شما را نيز تقويت مي كند.
*اين گياه رگ ها را تقويت و از تجمع چربي هاي زياد در خون جلوگيري مي كند.
*از خواص چاي سبز اين است كه خلط را از گلوي ملتهب پاك و اثر مواد سمي را خنثي مي كند.
*”تانين” موجود در اين چاي مي تواند از تداوم اسهال جلوگيري كند. اگر مي خواهيد ميزان “تانين” را در چاي افزايش دهيد، بگذاريد بيشتر دم بكشد.
*يكي از عناصر فعال در چاي سبز، به اندازه آسپيرين از تجمع پلاكت هاي خوني جلوگيري مي كند كه اين اثر گردش خون را بهبود مي بخشد.
*چاي سبز از سخت شدن رگ ها نيز جلوگيري مي كند.

مضرات چاي سبز

چاي سبز به خاطر داشتن كافئين، جلوگيري از جذب مواد معدني مخصوصا آهن مي كند. خانم هاي باردار، شيرده و افرادي كه ناراحتي اعصاب دارند و آنهايي كه ضربان قلبشان نامنظم است، بهتر است در مصرف آن زياده روي نكنند. مصرف اين چاي همچون چاي سياه به همراه غذا جذب روي، آهن و كلسيم را كاهش مي دهد.زياده روي در مصرف اين چاي مي تواند باعث دفع زياد آب از بدن و خشكي مدفوع و يبوست شود.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ مهر ۱۳۹۵ساعت: ۰۸:۵۳:۴۴ توسط:مينا موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :