تعبير خواب تعبير خواب .

تعبير خواب

قيمت سكه

<<<<<     براي مشاهده قيمت سكه به انتهاي همين صفحه مراجعه نمائيد     >>>>>

 

قيمت سكه

قيمت سكه

سكه يك تكهٔ كوچك از فلز، معمولاً دايره‌شكل و تخت، معتبرشده توسط يك دولت براي استفاده در داد و ستد اقتصاديِ يك جامعه است. جنس فلز سكه در گذشته از طلا، نقره و مس بود، اما امروزه بيشتر از تركيبات نيكل استفاده مي‌شود. كاربرد طلا و نقره امروزه بيشتر در ضرب سكه‌هاي يادبود است.

تاريخچه پول فلزي و سكه

پول فلزي كشف شده در جهان در موهنجودارو (در پاكستان فعلي) بدست آمده‌است كه حدود ۵۰۰۰ سال پيش تهيه شده‌است. در شوش در جنوب غربي ايران حلقه‌هاي متعلق به ۴۰۰۰ سال پيش در كشفيات باستان‌شناسي فرانسويان بدست آمده‌است؛ كهن‌ترين سكه يافت شده در جهان متعلق به سناخريب پادشاه آشور است كه حدود ۲۷۰۰ سال پيش تهيه شده‌است. در همين حدود (۲۷۰۰–۲۶۰۰ سال پيش) در ليديه (واقع در تركيه كنوني) سكه‌هاي از جنس الكتروم ضرب شد. سكه‌هاي كه شاهنشاه ليديه رواج داد بنابر نام شاهنشاه يعني كرزوش به كرزوييد (كرزوسي) معروف گشت. بعد از فتح ليديه توسط كورش بزرگ شاهنشاه ايراني اين سكه‌هاي در ايران آن زمان (۲۵۵۰ سال پيش) رواج يافت. در زمان داريوش بزرگ وي سكه‌هاي دريك طلا و سيگل يا شِكِل نقره ضرب كرد.

سكه هاي يادبود

سكه‌هاي يادبود سكه‌هايي هستند كه در مناسبت‌هاي مذهبي و سياسي خاص يا در گرامي‌داشت چهره‌هاي علمي و فرهنگي هر كشور ضرب مي‌شوند. سكه‌هاي يادبود مي‌توانند در قالب سكه‌هاي رايج كشور يا به صورت سكه‌هاي نقره و طلاي يادبود كه در گردش نيستند باشد. سكه يك ريالي (FAO) در سال‌هاي ۱۳۵۰ و ۱۳۵۱ و ۱۳۵۲ و ۱۳۵۳.
سكه ده ريالي (FAO) سال ۱۳۴۸.
سكه‌هاي ۱ و۲ و۵ و ۱۰ و ۲۰ ريالي پنجاهمين سال سلطنت پهلوي ۱۳۵۵. (روي سكه‌ها تاريخ ۲۵۳۵ شاهنشاهي ضرب شده‌است).
سكه ۲۰ ريالي بازي‌هاي آسيايي تهران ۱۳۵۳.
سكه ۲۰ ريالي (FAO) سال ۱۳۵۶ و ۱۳۵۷.
سكه ۲۰ ريالي يادبود پنجاهمين سالگرد تأسيس بانك ملي ايران (شهريور ۱۳۵۷).

سكه‌هاي جمهوري اسلامي ايران

بعد از انقلاب اسلامي در ايران روند ضرب سكه به همان ارزش، اندازه و ابعاد خاص دوره پهلوي به مدت ۱۰ سال ادامه يافت و فقط شكل ظاهري آن فرق كرد. اولين سكه ضرب شده در جمهوري اسلامي سكه ۵۰ ديناري ۱۳۵۸ به شكل دوره محمد رضا پهلوي بود با تفاوت اين كه فقط تاج بالاي شير و خورشيد حذف شده بود. با فرمان رهبر وقت ايران منوط به حذف نشان شير و خورشيد، اين نقش كه چندين قرن بر روي پرچم و سكه‌هاي حكومت‌هاي مختلف ايران قرار داشت و در جهان به عنوان نماد كشور كهن ايران شناخته شده بود از تمام عرصه‌هاي فرهنگي، اجتماعي، سياسي و اداري كشور حذف شد. در سال ۱۳۵۹ اولين سكه ۵۰ ريالي رايج ايران از جنس مس ضرب گرديد كه طرفين آن تصوير نقشه ايران و سمبلي از توسعه، اقتصاد، صنعت و كشاورزي بود.

از سال ۱۳۷۱ سايز و شكل سكه‌ها در ايران تغيير كلي پيدا كرد و سكه‌هايي با ابعاد و طرح‌هاي گوناگون توسط بانك مركزي ضرب شد، در سال‌هاي بعد به تناسب پائين آمدن ارزش ريال ايران رقم سكه‌هاي ضرب شده هم بالاتر رفت تا اينكه در سال ۱۳۸۹ سكه ۵۰۰۰ ريالي هم ضرب شد. در مجموع از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۹۲، ۴۴ مدل سكه رايج و بعضاً يادبود به مناسبت‌هاي مختلف ضرب و در اختيار مردم قرار گرفت. از زيباترين اين سكه مي‌توان به سكه‌هاي دورنگ ۲۵۰ و ۵۰۰ ريالي اشاره كرد. گرانترين سكه جمهوري اسلامي ايران در حال حاضر سكه ۱ ريالي با تصوير و نام قله دماوند مي‌باشد كه ضرب سال ۱۳۷۶ آن در حدود ۵۰۰ هزار تومان ارزش دارد.

سكه بهار آزادي

سكّهٔ بهار آزادي يكي از مسكوكات طلاي قانوني در جمهوري اسلامي ايران است. از سال ۱۳۵۸ خورشيدي، به مناسبت و يادبود پيروزي انقلاب اسلامي، انواع سكه‌هاي بهار آزادي در دو طرح متفاوت و در قطع‌هاي مختلف ضرب شده‌است. عيار طلاي اين سكه‌ها -اعم از طرح قديم و جديد- ۹۰۰ در ۱۰۰۰ است. معمولاً در هر سال ضرابخانهٔ بانك مركزي ايران، سكه‌ها را ضرب كرده و از طريق بانكهاي عامل يا صرافي‌هاي مجاز به بازار عرضه مي‌كند. اين سكه‌ها به صورت خرد يا عمده و به قيمت روز خريد و فروش مي‌شوند. سكهٔ بهار آزادي به عنوان هديه، مهريهٔ ازدواج، عيدي كارمندان دولت و نيز براي سرمايه‌گذاري و پس‌انداز مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

قيمت سكه

توجه : نرخ هاي درج شده همگي آخرين نرخ سكه به صورت آنلاين مي باشند

 

عنوان نرخ امروز نرخ روز گذشته
سكه طرح قديم ۱,۱۱۸,۰۰۰ ۱,۱۲۰,۰۰۰
سكه تمام - امامي ۱,۱۱۹,۰۰۰ ۱,۱۲۲,۰۰۰
نيم سكه ۵۶۷,۰۰۰ ۵۶۸,۰۰۰
ربع سكه ۲۹۷,۰۰۰ ۲۹۸,۰۰۰
سكه گرمي ۱۸۷,۰۰۰ ۱۸۷,۰۰۰

برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ مهر ۱۳۹۵ساعت: ۰۶:۵۹:۵۲ توسط:مينا موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :