تعبير خواب تعبير خواب .

تعبير خواب

خواص پسته

خواص پسته

پسته گونه‌اي گياه است كه در كشورهايي مثل ايران، سوريه، تركمنستان و غرب افغانستان رشد مي‌كند.

توليد پسته در ايران در سال ۲۰۰۵ معادل ۱۹۰٬۰۰۰ تن بوده كه ايران را در مقام يكم در جهان قرار داد. بعد از ايران آمريكا با توليد ۱۴۰٬۰۰۰ و تركيه با توليد ۶۰٬۰۰۰ تن در مقام دوم و سوم قرار داشته‌اند.[۲] توليد پسته اغلب در شهرستان سيرجان، شهرستان رفسنجان، كاشان شهرستان انار، شهرستان دامغان، قزوين، يزد شهربابك و شهرستان زرند صورت مي‌گيرد.

واژه پسته پارسي مي‌باشد و از طريق زبان لاتين از پارسي وارد زبانهاي اروپايي شده‌است.

 

روغن پسته

روغن پسته بسيار مقوي است و از ويتامين‌هاي A، D ،E، K سرشار است. از سوي ديگر روغن پسته داراي مقادير بسيار بالايي از آهن، فسفر، مس، روي و منيزيم است. اين روغن به صورت بسيار وسيعي در صنايع آرايشي و طب سنتي مورد استفاده قرار مي‌گيرد و نيز به علت جذب سريع ويتامين‌هاي آن از طريق پوست در ضد لك بوده و در رفع اثرات باقيمانده جوش نيز مؤثر است .

پسته را هم مي توان به صورت خام تازه مصرف كرد و هم به صورت ميوه خشك شده. براي اينكه طعم بهتري به اين ميوه دهند آن را با آب و نمك تفت ميدهند تا پسته شور را تهيه كنند.

در 100 گرم مغز پسته منابع زير موجود است

مواد نشاسته اي     15 گرم
آب          5/2 گرم
پروتئين    20  گرم
مواد چرب   54 گرم
كلسيم   130 ميلي گرم
فسفر   500 ميلي گرم
آهن    7/5 ميلي گرم
پتاسيم  950 ميلي گرم
ويتامين آ  230 واحد
ويتامين ب 1   0/7 ميلي گرم
ويتامين ب 3  1/5 ميلي گرم

خواص پسته

مصرف پسته در پيشگيري از بيماري هاي قلبي و عروقي تاثير بسزايي دارد .همچنين براي آرامش و تنظيم ضربان قلب و آرام كردن اعصاب مفيد است و كلسترول بد را كاهش مي دهد.
– مغز پسته به علت داشتن آهن خون ساز است و آنهايي كه مبتلا به كم خوني هستند بايد حتما روزانه مقداري پسته بخورند.
– خوردن پسته نيروي جنسي را تقويت مي كند.
– از خواص پسته : مغز و ذهن را تقويت مي كند.
– براي آرامش قلب و آرام كردن اعصاب مفيد است.
– براي باز كردن مجاري كبد مصرف پسته توصيه مي شود.
– پسته معده را تقويت مي كند.
– تسكين سرفه از خواص پسته است .
– اسهال معمولي و اسهال خوني را درمان مي كند.
– جوشانده پوست درخت پسته براي برطرف كردن خارش اعضاي تناسلي زنان مفيد است.
– جوشانده پوست و برگ درخت پسته براي رفع درد و خارش مقعد مفيد است.
پسته چون حاوي مواد مغذي مناسب به همراه ويتامين ها بوده و كالري بالايي دارد ، مصرف آن به ورزشكاران، دانش آموزان، نوجوانان به خصوص در سنين رشد و به زنان باردار و شيرده توصيه مي شود
در صورت ادامه مصرف پسته در طولاني مدت مي توان به بهبودهاي حاصل شده در فشارخون زمان خواب، واكنش عروق به اضطراب و كنترل فشار قلب اميدوار بود.

خاصيت پسته

خواص پوست سبز پسته

خاصيت پسته

 – رفع بوي بد دهان از خواص پسته مي باشد .
– جويدن آن باعث التيام زخمهاي داخل دهان مي شود.
– براي استحكام لثه آنرا روي لثه بماليد و يا بجويد.
– دم كرده پوست سبز پسته حالت دل بهم خوردگي و استفراغ را از بين مي برد.
– دم كرده آن براي رفع اسهال مفيد است.
– براي رفع سكسكه پوست سبز پسته را دم كنيد و يك فنجان از آنرا بنوشيد. خواص پوست سفيد پسته

 

خواص پوست سفيد پسته

فوايد پسته

پوست سفيد پسته براي بواسير و بيرون زدن مقعد مفيد است . براي درمان اين بيماري بايد پوست سفيد پسته را در آب بجوشانيد و آنرا داخل لگني بريزيد وشخصي را كه اين بيماري را درد براي چند دقيقه در آن بنشيند . باعث تسكين درد و تخفيف بيماري مي شود.

مضرات پسته

مغز پسته يكي از منابع غني اسيدهاي چرب مفيد است، اما مصرف آن به افرادي كه ميزان تري گليسريد خون بالايي دارند، توصيه نمي شود، همچنين به دليل هضم دشوار آن براي معده مناسب نيست. خوردن زياد آن باعث گرمي بدن و كهير و دانه هاي قرمز رنگ در پوست مي شود .براي رفع گرمي و خشكي بايد سركه ، انار ترش و يا برگه زردآلوي ترش مصرف نمود.
خوردن پسته براي اشخاصي كه دچار ضعف و نارسايي كبد هستند و مبتلايان به بيماريهاي نقرس و ديابت و ناراحتي كليه مضر مي باشد.
مغز پسته از نظر طب قديم ايران گرم و خشك است و براي افراد گرم مزاج مناسب نيست.

فوايد پسته

اقتصاد پسته

ايران و ايالات متحده آمريكا، دو كشور اصلي در زمينه توليد و صادرات پسته در جهان به شمار مي‌روند.

شركت‌هايي كه هم اكنون در حال فعاليت گسترده در اين زمينه هستند در آينده يك رقيب جدي براي شركت‌هاي پسته ايران خواهند بود. اسراييل بيشترين مصرف سرانه پسته را به خود اختصاص داده‌است .

 

توليد پسته در جهان

در فاصله سالهاي ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ ميلادي، ايالات متحده آمريكا، ايران، تركيه، سوريه و اتحاديه اروپا، پنج توليدكننده اصلي پسته در جهان بوده‌اند .

انواع پسته

به طور كلي انواع پسته به دو گروه گرد و دراز تقسيم‌بندي شده‌اند؛ ولي به طور سنتي در ايران حدود ۹۰ گونه از پسته شناخته شده‌است؛ كه تعدادي از آنها به صورت گسترده و تجاري و برخي به صورت پراكنده و محدود كشت مي‌شوند .

روش نگه داري

بهترين روش براي نگهداري از آجيل مغز شده، نگهداري درون فريزر است تا از رشد قارچ آفلاتوكسين بر سطح دانه‌ها و مغزها پيشگيري كنيد. مصرف اين قارچ سرطان زاست .

روش تكثير پسته

روش متداول تكثير پسته از طريق كاشت دانه وايجاد نهال است و معمولاً پس از چند سال با سر برداري و پيوند زدن به گونه پسته دلخواه مي‌رسند. روش ديگر تكثير پسته روش تكثير بافت است كه بسيار محدود است.

صادرات پسته در جهان

در سال ۲۰۱۴ ميلادي، ايران با صادر كردن بيش از ۱۹۱ هزار تن پسته بزرگترين صادركننده اين محصول در دنيا شناخته شد. ايالات متحده آمريكا نيز با صادر كردن حدود ۱۳۸ هزار تن پسته، بعنوان دومين صادركننده پسته در جهان در سال ۲۰۱۴ ميلادي شناخته شد. سومين صادركننده پسته در جهان تركيه بود. تركيه در سال ۲۰۱۴ توانست حدود ۳ هزار تن پسته را صادر نمايد و به لحاظ صادرات پسته در مقام سوم جهان قرار گرفت.

پسته در ايران

توليد و صادرات پسته ايراني، سالانه در حدود ۱٫۴ تا ۱٫۷ ميليارد دلار براي ايران، درآمدزايي مي‌كند. استان كرمان و شهرستان رفسنجان، مراكز اصلي توليد پسته در ايران به‌شمار مي‌آيند و ۸۰ درصد پسته توليدشده در ايران، از اين منطقه به‌دست مي‌آيد. در حاليكه در اواسط دهه ۸۰ خورشيدي، توليد پسته ايران بالغ بر ۲۵۰ هزارتن بوده است، اين ميزان در ابتداي دهه ۹۰ خورشيدي، به ۱۵۰ هزار تن كاهش يافته است. خشكسالي‌هاي پي‌درپي و عدم برنامه‌ريزي براي تأمين آب مورد نياز باغ‌هاي پسته و نيز قوانين و مقررات دست و پاگير صادراتي باعث شده كه ميزان صادرات پسته ايران، افت چشمگيري را در سال‌هاي اخير تجربه كند و در همين زمان، با افزايش توليد پسته در ايالت كاليفرنياي آمريكا، اين كشور در حال تبديل شدن به اولين صادركننده اين محصول در سطح جهان شده است .

صادرات پسته ايران در سال ۱۳۸۹ معادل ۱۵۰ هزار تن بوده‌است.

ميزان توليد پسته در ايران سالانه حدود ۲۰۰ هزار تن است و تنها ۱۰ درصد از اين محصول مصرف داخلي دارد و ۹۰ درصد ديگر صادراتي است. مصرف ساليانه پسته براي هر خانواده ايراني حدود ۲ كيلوگرم است.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ مهر ۱۳۹۵ساعت: ۰۸:۵۰:۰۱ توسط:مينا موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :