تعبير خواب تعبير خواب .

تعبير خواب

قيمت طلا

<<<<<     براي مشاهده قيمت طلا به انتهاي همين صفحه مراجعه نمائيد     >>>>>

قيمت طلا

 

قيمت طلا

 

طلا يا زَر با نشان شيميايي Au نام يك عنصر است. طلا فلزي نرم و چگال و شكل‌پذير به رنگ زرد روشن و براق است كه در مجاورت هوا و آب زنگ نمي‌زند و تيره نمي‌شود. از نظر شيميايي، طلا فلزي واسطه است كه در گروه ۱۱ جدول تناوبي جاي دارد و يكي از كم واكنش ترين عنصرهاي جامد در شرايط استاندارد است. پس مي‌توان اين فلز را به صورت خالص در طبيعت به صورت دانه‌اي يا تكه‌اي در ميان سنگ‌ها، كاني‌هاي بلوري شده و مواد ته نشيني آبرفتي پيدا كرد. همچنين در ميان كاني‌ها به صورت تركيبي با ديگر عنصرها بويژه تلوريم ديده شده اما فراوان نيست. نماد شيميايي اين عنصر، Au از نام لاتين آن aurum به معني «درخشش سپيده دم» گرفته شده‌است.

ارزش طلا به دليل كميابي آن، كاربردپذيري آسان، تصفيه راحت، مقاومت در مقابل زنگ زدن و خوردگي، رنگ متمايز، واكنش‌ناپذيري با ديگر عناصر است ويژگي‌هايي كه در كمتر فلز ديگري ديده مي‌شود. طلا از آغاز تاريخ مكتوب بشر همواره فلزي گران‌بها و محبوب بوده‌است كه براي ضرب سكه، ساخت جواهرات و كاربردهاي هنري استفاده مي‌شده‌است. در گذشته سياست مالي بسياري از كشورها بر پايه استاندارد طلا استوار بود يعني پول هر كشوري معادل مقدار مشخصي از طلا بود. استاندارد طلا از آغاز جنگ جهاني اول در بيشتر كشورهاي اروپايي و پس از آن به تدريج در كشورهاي ديگر كنار گذاشته شد و سياست پول بي‌پشتوانه جايگزين آن شد.

طلا علاوه بر كاربرد سرمايه‌اي و استفاده در جواهرات كاربردهاي گوناگون ديگري از جمله در دندان‌پزشكي، توليد شيشه‌هاي رنگي و صنايع الكترونيك دارد و با توجه به رسانايي الكتريكي بالا در سيم‌كشي الكتريكي كاربرد دارد.

بر اساس برآوردها در طول تاريخ بشر تا سال ۲۰۱۲ در مجموع ۱۷۴ هزار تُن طلا استخراج شده‌است. معادل ۵٫۶ ميليارد اونس تروا و از نظر حجمي معادل ۹۲۶۱ مترمكعب (مكعبي كه با اضلاع ۲۱ متري) كه بر اساس برآوردها ۵۰٪ آن به صورت جواهرات، ۴۰٪ به صورت شمش‌ها و سكه‌هاي سرمايه‌گذاري در ذخاير طلاي رسمي بانك‌هاي مركزي و صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري و سرمايه‌هاي شخصي و حدود ۱۰٪ در بخش صنعت نگهداري مي‌شود.

توليد جهاني طلا در سال ۲۰۱۱ حدود ۲۷۰۰ تن بود كه نسبت به ۲۲۶۰ تن سال ۲۰۰۸ افزايش داشته‌است. از دهه ۱۸۸۰ تاكنون بخش بزرگي از توليد طلاي دنيا در آفريقاي جنوبي انجام شده‌است. در حدود نيمي از كل طلايي كه تاكنون استخراج شده از آفريقاي جنوبي آمده‌است و از سال ۱۹۰۵ تا ۲۰۰۷ به طور پيوسته هميشه اين كشور در صدر فهرست توليد طلا قرار داشت. در سال ۱۹۷۰ اين كشور ۱۴۸۰ تن طلا معادل ۷۹٪ كل طلا توليد جهاني را به خود اختصاص بود. سهم آفريقاي جنوبي در توليد طلا در سال‌هاي اخير به شدت كاهش يافته به طوري‌كه چين در سال ۲۰۰۷ با ۲۷۶ تن بزرگترين توليد كننده طلا شد.

هند بزرگترين واردكننده طلا در دهه‌هاي اخير بوده‌است كه به دليل تقاضاي بالاي جواهرات طلا در اين كشور است. برآورد مي‌شود كه ۱۸ هزار تن طلا در خانه‌هاي هندي‌ها نگهداري مي‌شود. هرچند در سال ۲۰۱۳ تقاضاي طلا در چين از هند پيشي گرفت. واحد اندازه‌گيري طلا در بازار جهاني اونس تروا معادل ۳۱.۱ گرم است. قيمت طلا در آوريل ۲۰۱۳ معادل ۱۳۰۰ دلار براي هر اونس بوده كه معادل حدود ۴۱٬۸۰۰ دلار براي هر كيلوگرم است.

طلا در برابر بيشتر اسيدها پايدار است اما در تيزاب سلطاني (نيترو-هيدروكلريك اسيد) حل مي‌شود دليل برگزيدن نام «تيزاب سلطاني» براي توانايي حل كردن طلا است. افزون بر اين طلا در محلول‌هاي آلكاليني سيانور كه در معدن كاري كاربرد دارد، و در جيوه با ساخت آلياژ ملغمه هم حل مي‌شود. نيتريك اسيد كه توان حل كردن نقره و فلزهاي پايه را دارد در برابر طلا ناتوان است. اين ويژگي نيتريك اسيد در آزمون اسيد براي شناسايي و تاييد طلا به كار مي‌آيد.

طلا معمولاً به صورت آلياژ همراه با فلزات ديگر استفاده مي‌شود. مس رايج‌ترين فلز براي ساخت آلياژ طلاست و گاهي از فلزات ديگري مثل نقره، نيكل، و پالاديم هم استفاده مي‌شود. درصد طلاي موجود در هر مصنوع فلزي به عنوان عيار طلا ناميده مي‌شود كه معمولاً از واحد ۲۴ يا واحد ۱۰۰۰ بيان مي‌شود. مثلاً طلاي ۱۸ عيار (۷۵۰) حاوي ۷۵ درصد طلاست و طلاي ۹۰۰ شامل ۹۰ درصد طلاست.

ويژگي هاي طلا

طلا شكل‌پذيرترين ماده‌است. يك گرم از اين عنصر را مي‌توان آن قدر چكش زد تا به اندازهٔ يك ورق با مساحت يك متر مربع پهن شود يا يك اونس را به اندازهٔ ۳۰۰ پا پهن كرد. برگهٔ طلا مي‌تواند آن قدر نازك شود تا در پايان شفاف شود در اين صورت نور گذرا از آن به رنگ آبي مايل به سبز خواهد بود چون طلا به شدت نور زرد و قرمز را باز مي تاباند. چنين ورقه‌هاي نيمه شفافي به خوبي پرتوهاي فروسرخ را باز مي تاباند، اين ويژگي در پوشش‌هاي محافظ در برابر پرتوهاي فروسرخ يا پرتوهاي گرمايي مانند لباس‌هاي محافظ در برابر گرما يا در برابر خورشيد مانند لباس فضانوردان به كار مي‌آيد.

طلا مي‌تواند با بسياري از فلزها آلياژ شود. اين آلياژها در بدست آوردن سختي و نرمي‌هاي گوناگون، دماي ذوب مناسب، پديد آوردن رنگ دلخواه و ديگر كاربردهاي فلزشناسي مورد نيازند. طلا رساناي خوب گرما و جريان برق است. از نظر شيميايي رطوبت هوا و واكنشگرهاي ناب خورنده بر آن بي اثرند. به همين دليل در ساخت سكه و گوهرسازي بسيار مناسب است و البته مي‌توانند پوشش مناسب براي ديگر فلزهاي واكنش پذير باشد. داراي ميل تركيبي بسيار پاييني است و در برابر بيشتر اسيد و بازها ايستادگي مي‌كند. مي‌توان گفت طلا عنصري حل نشدني است هرچند كه در تيزاب سلطاني مي‌توان آن را حل كرد.

اكسيدهاي معمول طلا عبارتند از طلاي يك و سه بار مثبت يا طلا(I) و طلا(III). يون‌هاي طلا در محلول به آساني كاهيده مي‌شوند در صورت افزودن هر فلز ديگري در نقش عامل كاهش، مي‌بينيم كه فلز افزوده اكسيد و حل مي‌شود در مقابل فلز جامد طلا در ظرف ته نشين مي‌شود.

طلاي پالودهٔ باكيفيت، بي بو، بي مزه و پايدار در برابر خوردگي است. طلا چگالي بالايي دارد، يك مترمكعب از آن ۱۹٬۳۰۰ kg وزن دارد. براي مقايسه: چگالي سرب 11,340 kg/m۳ و چگالي سنگين ترين عنصر يعني اسميم 22,610 kg/m۳ است.

استخراج طلا

با توجه به غلظت بسيار پايين طلا در بيشتر معادن، استخراج اين فلز معمولاً در ذخاير بزرگي كه به راحتي قابل معدن‌كاري هستند، مقرون به صرفه است. به طور كلي سنگ‌هايي كه نيم ميليگرم در هر كيلوگرم (يك قسمت در هر دو ميليون قسمت) طلا داشته باشند مي‌توانند براي استخراج اقتصادي باشند. بيشتر معادن روباز سنگ‌هايي با غلظت طلاي يك تا پنج ميلي‌گرم/كيلوگرم دارند اما در معادن زيرزميني غلظت طلا حداقل ۳ ميلي‌گرم/كيلوگرم است. ميانگين هزينه‌هاي نقدي استخراج طلا در سال ۲۰۰۷ براي هر اونس تروا ۳۱۷ دلار و ميانگين مجموع هزينه‌ها ۴۰۱ دلار بوده‌است. البته اين هزينه‌هاي در معادن مختلف بسيار متغير است. در حالي‌كه ميانگين قيمت طلا در همين سال ۶۰۳ دلار و كل توليد طلا نيز ۲۴۷۱ تن بود.

مصرف طلا

۵۰٪ طلاي توليدي در جهان در گوهرسازي، ۴۰٪ در سرمايه‌گذاري و ۱۰٪ در صنعت كاربرد دارد.

بيشتر طلاي بكار رفته در كالاهاي هنري، گوهرسازي و… بازيافت مي‌شود و در يك چرخه قرار مي‌گيرد اما بخشي از طلاي بكار رفته در فضاپيماها و ابزارهاي الكترونيك هرگز بازيافت نمي‌شود. طلاي بكار رفته در اين بخش در قالب برگ‌هاي بسيار نازك و سيم‌هاي بسيار باريك است براي همين اين بخش درصد كوچكي از كل مجموعه را از آن خود مي‌كند. حقيقت اين است كه مقدار طلا در جهان تقريباً ثابت است تنها دارندگان آن جابجا مي‌شود. برآورد مي‌شود كه ۸۵٪ طلايي كه تا به حال از معدن‌ها بدست آمده هنوز در دسترس است و در بخش‌هاي بازيافت شدني در جريان است و ۱۵٪ آن در كاربردهاي صنعتي برگشت ناپذير براي هميشه از چرخه بيرون رفته‌است.

هند به تنهايي بزرگترين مصرف كننده طلا در جهان است. هندي‌ها ۲۵ درصد طلاي جهان را مي‌خرند. چيزي نزديك به سالي ۸۰۰ تُن و البته بيشتر آن را هم در گوهرسازي بكار مي‌برند. همچنين هند بزرگترين واردكنندهٔ طلا نيز هست. براي نمونه در سال ۲۰۰۸ هندي‌ها نزديك به ۴۰۰ تن طلا وارد كردند. خانواده‌هاي هندي نزديك به ۱۸،۰۰۰ تن طلا پيش خود دارند كه ۱۱٪ سرمايهٔ همگاني را از آن خود كرده و ارزشي برابر با ۹۵۰ ميليارد دلار دارد.

 

قيمت طلا

توجه : نرخ هاي درج شده همگي آخرين نرخ طلا به صورت آنلاين مي باشند

عنوان نرخ امروز نرخ روز گذشته
يك گرم طلاي 18 عيار ۱۱۴,۰۹۰ ۱۱۳,۹۷۰
يك گرم طلاي 19 عيار ۱۲۰,۴۱۰ ۱۲۰,۲۹۰
يك گرم طلاي 20 عيار ۱۲۶,۷۶۰ ۱۲۶,۶۳۰
يك گرم طلاي 22 عيار ۱۳۹,۴۴۰ ۱۳۹,۳۰۰
يك گرم طلاي 24 عيار ۱۵۲,۱۲۰ ۱۵۱,۹۶۰
هر مثقال طلا آبشده (مظنه) ۴۹۴,۲۰۰ ۴۹۳,۷۰۰

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ مهر ۱۳۹۵ساعت: ۰۷:۰۲:۰۰ توسط:مينا موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :