تعبير خواب تعبير خواب .

تعبير خواب

قيمت طلا

<<<<<     براي مشاهده قيمت طلا به انتهاي همين صفحه مراجعه نمائيد     >>>>>

قيمت طلا

 

قيمت طلا

 

طلا يا زَر با نشان شيميايي Au نام يك عنصر است. طلا فلزي نرم و چگال و شكل‌پذير به رنگ زرد روشن و براق است كه در مجاورت هوا و آب زنگ نمي‌زند و تيره نمي‌شود. از نظر شيميايي، طلا فلزي واسطه است كه در گروه ۱۱ جدول تناوبي جاي دارد و يكي از كم واكنش ترين عنصرهاي جامد در شرايط استاندارد است. پس مي‌توان اين فلز را به صورت خالص در طبيعت به صورت دانه‌اي يا تكه‌اي در ميان سنگ‌ها، كاني‌هاي بلوري شده و مواد ته نشيني آبرفتي پيدا كرد. همچنين در ميان كاني‌ها به صورت تركيبي با ديگر عنصرها بويژه تلوريم ديده شده اما فراوان نيست. نماد شيميايي اين عنصر، Au از نام لاتين آن aurum به معني «درخشش سپيده دم» گرفته شده‌است.

ارزش طلا به دليل كميابي آن، كاربردپذيري آسان، تصفيه راحت، مقاومت در مقابل زنگ زدن و خوردگي، رنگ متمايز، واكنش‌ناپذيري با ديگر عناصر است ويژگي‌هايي كه در كمتر فلز ديگري ديده مي‌شود. طلا از آغاز تاريخ مكتوب بشر همواره فلزي گران‌بها و محبوب بوده‌است كه براي ضرب سكه، ساخت جواهرات و كاربردهاي هنري استفاده مي‌شده‌است. در گذشته سياست مالي بسياري از كشورها بر پايه استاندارد طلا استوار بود يعني پول هر كشوري معادل مقدار مشخصي از طلا بود. استاندارد طلا از آغاز جنگ جهاني اول در بيشتر كشورهاي اروپايي و پس از آن به تدريج در كشورهاي ديگر كنار گذاشته شد و سياست پول بي‌پشتوانه جايگزين آن شد.

طلا علاوه بر كاربرد سرمايه‌اي و استفاده در جواهرات كاربردهاي گوناگون ديگري از جمله در دندان‌پزشكي، توليد شيشه‌هاي رنگي و صنايع الكترونيك دارد و با توجه به رسانايي الكتريكي بالا در سيم‌كشي الكتريكي كاربرد دارد.

بر اساس برآوردها در طول تاريخ بشر تا سال ۲۰۱۲ در مجموع ۱۷۴ هزار تُن طلا استخراج شده‌است. معادل ۵٫۶ ميليارد اونس تروا و از نظر حجمي معادل ۹۲۶۱ مترمكعب (مكعبي كه با اضلاع ۲۱ متري) كه بر اساس برآوردها ۵۰٪ آن به صورت جواهرات، ۴۰٪ به صورت شمش‌ها و سكه‌هاي سرمايه‌گذاري در ذخاير طلاي رسمي بانك‌هاي مركزي و صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري و سرمايه‌هاي شخصي و حدود ۱۰٪ در بخش صنعت نگهداري مي‌شود.

توليد جهاني طلا در سال ۲۰۱۱ حدود ۲۷۰۰ تن بود كه نسبت به ۲۲۶۰ تن سال ۲۰۰۸ افزايش داشته‌است. از دهه ۱۸۸۰ تاكنون بخش بزرگي از توليد طلاي دنيا در آفريقاي جنوبي انجام شده‌است. در حدود نيمي از كل طلايي كه تاكنون استخراج شده از آفريقاي جنوبي آمده‌است و از سال ۱۹۰۵ تا ۲۰۰۷ به طور پيوسته هميشه اين كشور در صدر فهرست توليد طلا قرار داشت. در سال ۱۹۷۰ اين كشور ۱۴۸۰ تن طلا معادل ۷۹٪ كل طلا توليد جهاني را به خود اختصاص بود. سهم آفريقاي جنوبي در توليد طلا در سال‌هاي اخير به شدت كاهش يافته به طوري‌كه چين در سال ۲۰۰۷ با ۲۷۶ تن بزرگترين توليد كننده طلا شد.

هند بزرگترين واردكننده طلا در دهه‌هاي اخير بوده‌است كه به دليل تقاضاي بالاي جواهرات طلا در اين كشور است. برآورد مي‌شود كه ۱۸ هزار تن طلا در خانه‌هاي هندي‌ها نگهداري مي‌شود. هرچند در سال ۲۰۱۳ تقاضاي طلا در چين از هند پيشي گرفت. واحد اندازه‌گيري طلا در بازار جهاني اونس تروا معادل ۳۱.۱ گرم است. قيمت طلا در آوريل ۲۰۱۳ معادل ۱۳۰۰ دلار براي هر اونس بوده كه معادل حدود ۴۱٬۸۰۰ دلار براي هر كيلوگرم است.

طلا در برابر بيشتر اسيدها پايدار است اما در تيزاب سلطاني (نيترو-هيدروكلريك اسيد) حل مي‌شود دليل برگزيدن نام «تيزاب سلطاني» براي توانايي حل كردن طلا است. افزون بر اين طلا در محلول‌هاي آلكاليني سيانور كه در معدن كاري كاربرد دارد، و در جيوه با ساخت آلياژ ملغمه هم حل مي‌شود. نيتريك اسيد كه توان حل كردن نقره و فلزهاي پايه را دارد در برابر طلا ناتوان است. اين ويژگي نيتريك اسيد در آزمون اسيد براي شناسايي و تاييد طلا به كار مي‌آيد.

طلا معمولاً به صورت آلياژ همراه با فلزات ديگر استفاده مي‌شود. مس رايج‌ترين فلز براي ساخت آلياژ طلاست و گاهي از فلزات ديگري مثل نقره، نيكل، و پالاديم هم استفاده مي‌شود. درصد طلاي موجود در هر مصنوع فلزي به عنوان عيار طلا ناميده مي‌شود كه معمولاً از واحد ۲۴ يا واحد ۱۰۰۰ بيان مي‌شود. مثلاً طلاي ۱۸ عيار (۷۵۰) حاوي ۷۵ درصد طلاست و طلاي ۹۰۰ شامل ۹۰ درصد طلاست.

ويژگي هاي طلا

طلا شكل‌پذيرترين ماده‌است. يك گرم از اين عنصر را مي‌توان آن قدر چكش زد تا به اندازهٔ يك ورق با مساحت يك متر مربع پهن شود يا يك اونس را به اندازهٔ ۳۰۰ پا پهن كرد. برگهٔ طلا مي‌تواند آن قدر نازك شود تا در پايان شفاف شود در اين صورت نور گذرا از آن به رنگ آبي مايل به سبز خواهد بود چون طلا به شدت نور زرد و قرمز را باز مي تاباند. چنين ورقه‌هاي نيمه شفافي به خوبي پرتوهاي فروسرخ را باز مي تاباند، اين ويژگي در پوشش‌هاي محافظ در برابر پرتوهاي فروسرخ يا پرتوهاي گرمايي مانند لباس‌هاي محافظ در برابر گرما يا در برابر خورشيد مانند لباس فضانوردان به كار مي‌آيد.

طلا مي‌تواند با بسياري از فلزها آلياژ شود. اين آلياژها در بدست آوردن سختي و نرمي‌هاي گوناگون، دماي ذوب مناسب، پديد آوردن رنگ دلخواه و ديگر كاربردهاي فلزشناسي مورد نيازند. طلا رساناي خوب گرما و جريان برق است. از نظر شيميايي رطوبت هوا و واكنشگرهاي ناب خورنده بر آن بي اثرند. به همين دليل در ساخت سكه و گوهرسازي بسيار مناسب است و البته مي‌توانند پوشش مناسب براي ديگر فلزهاي واكنش پذير باشد. داراي ميل تركيبي بسيار پاييني است و در برابر بيشتر اسيد و بازها ايستادگي مي‌كند. مي‌توان گفت طلا عنصري حل نشدني است هرچند كه در تيزاب سلطاني مي‌توان آن را حل كرد.

اكسيدهاي معمول طلا عبارتند از طلاي يك و سه بار مثبت يا طلا(I) و طلا(III). يون‌هاي طلا در محلول به آساني كاهيده مي‌شوند در صورت افزودن هر فلز ديگري در نقش عامل كاهش، مي‌بينيم كه فلز افزوده اكسيد و حل مي‌شود در مقابل فلز جامد طلا در ظرف ته نشين مي‌شود.

طلاي پالودهٔ باكيفيت، بي بو، بي مزه و پايدار در برابر خوردگي است. طلا چگالي بالايي دارد، يك مترمكعب از آن ۱۹٬۳۰۰ kg وزن دارد. براي مقايسه: چگالي سرب 11,340 kg/m۳ و چگالي سنگين ترين عنصر يعني اسميم 22,610 kg/m۳ است.

استخراج طلا

با توجه به غلظت بسيار پايين طلا در بيشتر معادن، استخراج اين فلز معمولاً در ذخاير بزرگي كه به راحتي قابل معدن‌كاري هستند، مقرون به صرفه است. به طور كلي سنگ‌هايي كه نيم ميليگرم در هر كيلوگرم (يك قسمت در هر دو ميليون قسمت) طلا داشته باشند مي‌توانند براي استخراج اقتصادي باشند. بيشتر معادن روباز سنگ‌هايي با غلظت طلاي يك تا پنج ميلي‌گرم/كيلوگرم دارند اما در معادن زيرزميني غلظت طلا حداقل ۳ ميلي‌گرم/كيلوگرم است. ميانگين هزينه‌هاي نقدي استخراج طلا در سال ۲۰۰۷ براي هر اونس تروا ۳۱۷ دلار و ميانگين مجموع هزينه‌ها ۴۰۱ دلار بوده‌است. البته اين هزينه‌هاي در معادن مختلف بسيار متغير است. در حالي‌كه ميانگين قيمت طلا در همين سال ۶۰۳ دلار و كل توليد طلا نيز ۲۴۷۱ تن بود.

مصرف طلا

۵۰٪ طلاي توليدي در جهان در گوهرسازي، ۴۰٪ در سرمايه‌گذاري و ۱۰٪ در صنعت كاربرد دارد.

بيشتر طلاي بكار رفته در كالاهاي هنري، گوهرسازي و… بازيافت مي‌شود و در يك چرخه قرار مي‌گيرد اما بخشي از طلاي بكار رفته در فضاپيماها و ابزارهاي الكترونيك هرگز بازيافت نمي‌شود. طلاي بكار رفته در اين بخش در قالب برگ‌هاي بسيار نازك و سيم‌هاي بسيار باريك است براي همين اين بخش درصد كوچكي از كل مجموعه را از آن خود مي‌كند. حقيقت اين است كه مقدار طلا در جهان تقريباً ثابت است تنها دارندگان آن جابجا مي‌شود. برآورد مي‌شود كه ۸۵٪ طلايي كه تا به حال از معدن‌ها بدست آمده هنوز در دسترس است و در بخش‌هاي بازيافت شدني در جريان است و ۱۵٪ آن در كاربردهاي صنعتي برگشت ناپذير براي هميشه از چرخه بيرون رفته‌است.

هند به تنهايي بزرگترين مصرف كننده طلا در جهان است. هندي‌ها ۲۵ درصد طلاي جهان را مي‌خرند. چيزي نزديك به سالي ۸۰۰ تُن و البته بيشتر آن را هم در گوهرسازي بكار مي‌برند. همچنين هند بزرگترين واردكنندهٔ طلا نيز هست. براي نمونه در سال ۲۰۰۸ هندي‌ها نزديك به ۴۰۰ تن طلا وارد كردند. خانواده‌هاي هندي نزديك به ۱۸،۰۰۰ تن طلا پيش خود دارند كه ۱۱٪ سرمايهٔ همگاني را از آن خود كرده و ارزشي برابر با ۹۵۰ ميليارد دلار دارد.

 

قيمت طلا

توجه : نرخ هاي درج شده همگي آخرين نرخ طلا به صورت آنلاين مي باشند

عنوان نرخ امروز نرخ روز گذشته
يك گرم طلاي 18 عيار ۱۱۴,۰۹۰ ۱۱۳,۹۷۰
يك گرم طلاي 19 عيار ۱۲۰,۴۱۰ ۱۲۰,۲۹۰
يك گرم طلاي 20 عيار ۱۲۶,۷۶۰ ۱۲۶,۶۳۰
يك گرم طلاي 22 عيار ۱۳۹,۴۴۰ ۱۳۹,۳۰۰
يك گرم طلاي 24 عيار ۱۵۲,۱۲۰ ۱۵۱,۹۶۰
هر مثقال طلا آبشده (مظنه) ۴۹۴,۲۰۰ ۴۹۳,۷۰۰

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ مهر ۱۳۹۵ساعت: ۰۷:۰۲:۰۰ توسط:مينا موضوع:

فال تاروت

فال تاروت

فال تاروت

 

براي گرفتن فال تاروت نيت كرده و اشاره اي بفرماييد

 

« تاروت » مجموعه‌اي از كارتهاي بازي است كه از نيمه قرن ۱۵ام ميلادي در قسمتهاي مختلف اروپا مانند فرانسه و ايتاليا براي ورق بازي گروهي مورد استفاده قرار مي‌گرفته است. از اواخر قرن ۱۸ام تا به امروز پيروان آن و نهانجويان (كاوشگران دانشهاي مخفي و راز آلود)، تاروت را وسيله‌اي براي پيشگويي و يا حتي گذرگاهي در سير بعد ذهني و روحاني قلمداد مي‌كنند.

بطور كلي كارتهاي تاروت در اروپا بيشتر به منظور بازي استفاده مي‌شود ولي در كشورهاي انگليسي زبان ومناطقي كه بازي آن انجام نمي‌شود، تاروت اصولاً جنبه فالگيري دارد. برخي محققان سرچشمه كارتها را از مصر باستان و يا كابالا ميدانند ولي مدركي دال بر استفاده آن براي پيشگويي و طالع بيني قبل از قرن ۱۸ وجود ندارد. ومحققان استفاده از آن براي فالگيري را جنبه ي تفريحي مي دانند.

تاروت از ۴ دسته خال كه هركدام شامل ۱۰ كارت شماره دار (از آس تا ۱۰) و ۴ كارت تصوير دار است، تشكيل مي‌شود. بعلاوه تاروت داراي ۲۱ خال حكم متمايز ويك كارت به نام «دلقك» نيز مي‌باشد (بسته به نوع بازي دلقك مي‌تواند نقش بالاترين حكم را داشته ويا اصلاً نقشي نداشته باشد). نهانجويان خالهاي حكم ودلقك را «بزرگ آركانا» و نيز باقي كارتهاي يادشده را «كوچك آركانا» ناميده‌اند.

ريشه‌شناسي

واژه انگليسي و فرانسوي تاروت از «تاروچي» ايتاليايي ريشه گرفته كه خودش ريشه مشخصي ندارد. طبق نظريه ديگري نام تاروت از «رودخانه تارو»(شمال ايتاليا، در نزديكي پارما)گرفته شده؛ بنظر مي‌رسد خود بازي ريشه در شمال ايتاليا،ميلان يا بولونيا دارد. ديگر نويسندگان باور دارند كه تاروت از واژه عربي «طُرُق» به معني راه‌ها آمده وبعضي آنرا از «تَرَكَ» به معني «پشت سر گذاشتن» ميدانند. حتي ريشه‌شناسي فرانسوي آنرا از «طَرح» به معناي نقشه مي‌پندارد.

«دي جبلين» ،كشيش و محقق سوييسي، اظهار داشت كه تاروت از واژه‌هاي قبطي «تار» به معني سلطنتي و «رو» به معني «جاده» آمده پس «تاررو» يعني «راه سلطنتي» به سوي فرزانگي. البته مصرشناسان در ريشه‌شناسي زبان مصري، مدركي براي تاييد اين نظريه خودساخته نيافتند. از دقت در اين واژه‌ها به معناي مشتركي مي‌رسيم كه اشاره به راه و روش دارد كه نهانجويان آنرا بسوي كمال و بينهايت ميدانند.

پرسش ديگري مطرح است كه آيا تاروت به «هاروت و ماروت» اشاره شده در آيات قرآن مرتبط است؟ بر طبق اين آيه گروهي از قوم بني اسراييل،جادوگري را براي انجام آزمايش از دو فرشته به نام هاروت و ماروت مي‌آموزند؛ همچنين بيان مي‌كند كه اين دانش مي‌تواند توسط شيطان به افراد ديگر منتقل شود.

تاريخچه

كارتهاي بازي احتمالاً از قاهره در اواخر قرن ۱۴ وارد اروپا شده است. اين كارتها خالهايي بسيار مشابه با ۴ خال تاروت دارند كه عبارت از شمشير،تركه،جام و سكه هستند. خالهاي تاروت هنوز در ورق بازي سنتي ايتاليا،اسپانيا و پرتغال وجود دارد.

ورقهاي مصور احتمالاً بين سالهاي ۱۴۱۸ تا ۱۴۲۵ بوجود آمده‌اند. اين دست ورق با ۱۶ كارت از تصاوير خدايان يوناني وخالهايي به شكل ۴ نوع پرنده توصيف شده كه رايج نبوده است.

نخستين كارتهاي شناخته شده تاروت بين سالهاي ۱۴۳۰ تا ۱۴۵۰ ميلادي در ميلان، فرارا و بولونيا خلق و در اين حين تصاوير نمادين به دست رايج داراي ۴ خال افزوده شدند. كارتهاي جديد «خال حكم» نام گرفتند؛ كهن ترين تاروت بجا مانده به پانزده دست ورق چندپاره باز مي‌گردد كه براي خانواده «ويسكانتي- اسفورزا»، حكمرانان ميلان، نقاشي شده بوده است. به نظر مي‌رسد اين بازي در ۱۴۵۰ كه سال شاد و پرجشن وسروري در تاريخ ايتالياست، اهميت يافته است.

در ۱۴۹۱ نقشهاي ويژه‌اي كه نشانگر فلسفه، اجتماع، تخيل، طالع بيني و پيشگويي وهمچنين قهرمانان رومي،يوناني و يا بابلي بودند، به تاروچي ايتاليا افزوده شد.

كارتهاي دست ساخت تاروت در قرن ۱۴ مورد حمله شديد خطبايي كه مدعي وجود ذات شيطان در آن بودند، قرار گرفت. با وضع موجود بيشتر حكومتها تاروت را آزاد و بعضي آنرا قدغن اعلام كردند. با آمدن صنعت چاپ، توليد انبوه دست ورقها ميسر شد كه ورقهاي اين دوره از شهرهاي مختلف فرانسه بجا مانده است. محبوترين الگوي چاپ دست ورق‌هاي اوليه متعلق به شهر مارسي مي‌باشد كه به «تاروت مارسلي» معروف است.


بازي هاي تاروت

هدف اصلي كارتهاي تاروت بازي وسرگرمي بوده است؛ پيدايش نخستين قوانين پايه به دست نوشته «مارتيانو دا تورتونا» قبل از ۱۴۲۵ وبعد از آن به سال ۱۶۳۷ برميگردد. بازي تاروت گوناگوني فرهنگي بسياري دارد. تاروت در ايتاليا محبوبيت كمتري پيدا كرد؛ در عوض تعداد بازي‌ها خارج از ايتاليا بسيار زياد مي‌باشد. تاروت فرانسوي (تاروك) نزد محليان اين كشور بسيار محبوب است و همچنين در اروپاي مركزي بطور گسترده بازي مي‌شود.


پيشگويي و اسرارآميزي تاروت
 

هر كارت تاروت داراي يك تصوير ويك عنوان است كه هركدام بيانگر مفهوم ويژه‌اي مي‌باشد. باور پيشگويي تاروت اين است كه كارتهاي رو شده براي شركت كننده ديدگاهي از آينده و حتي وضعيت كنوني او را در اختيارش قرار مي‌دهد. پيشگويي با كارتهاي بازي احتمالاً اولين بار به كتابي به نام «الهامات فرانچسكو ماركوليني» مربوط مي‌شود كه روشي ساده را از انتخاب تصادفي كارتهايي كه جدا از فال بي‌معني بودند، ارايه مي‌داد. اما دست نوشته‌هايي از سالهاي ۱۷۳۵ و ۱۷۵۰ مداركي ناقص از استفاده تاروت طبق ترتيب كارتها براي پيشگويي هستند. همچنين در خاطرات ژاكامو كاسانووا در۱۷۶۵ آمده كه معشوقه روس او با ورق تاروت فال مي‌گرفته است. كارتهاي تاروت بعدها با عرفان و جادو تلفيق شدند. البته تاروت تا قرون ۱۸ و۱۹ مورد اقتباس نهانجويان،رمز شناسان ويا انجمن‌هاي سري قرار نگرفته است. اين سنت هنگامي باب شد كه دي جبلين مطالعات خود را در سال ۱۷۸۱، درباره نمادهاي مذهبي و آثار آن در دنياي امروزي منتشر كرد. او نخست اثبات كرد كه نمادهاي تاروت مارسلي بيانگر رازهايي از خدايان مصري، ايسيس و تحوت است. از شناسايي كارتهاي تاروت بوسيله «كتاب تحوت» صريحاً به اين نتيجه مي‌رسيم كه تا به امروز تاروت در سير تلاش نهانجويان براي عروج و كمال وجود داشته است.

گوناگوني

گوناگوني بسياري در طراحي الگوها و اشكال تاروت وجود دارد. از نظر تاريخي يكي از مهمترين طراحي‌ها متعلق به تاروت مارسلي است كه حتي در قرن بيستم نيز محبوبيت بالايي كسب كرد. برخي از دست ورق‌هاي امروزي نيز از طراحي منحصربه‌فرد «نيكلاس كانور» در ۱۷۶۰ الگو مي‌گيرند. در فلورانس نيز دست گسترده «مينچياته» استفاده مي‌شده است كه اين دست ورق شامل ۹۶ كارت بوده كه نماد طالع بيني داشتند و در آن بجاي ۴ خال رايج از عناصر چهارگانه يعني آب، هوا، خاك و آتش استفاده مي‌شده است.

برخي از دستها فقط به عنوان آثار هنري وجود دارند و برخي ديگر نيز فقط خالهاي حكم (خالهاي تصوير) را دارا هستند.


دست تاروت فرانسوي
 

اين نوع دست طي قرن ۱۸ام در آلمان پديدار شد كه نسل اول آن تصاويري از حيوانات را به عنوان خالهاي حكم درج كرده بود و «تاروت حيواني» نام داشت. سازنده آلماني اين دست ورق بواسطه نوآوريش اعتبار ويژه‌اي در مونيخ بدست آورد. تاروت فرانسوي، دست امروزي و رايجي است كه در فرانسه، آلمان و ديگر كشورهاي اروپاي مركزي بازي مي‌شود. تصاوير نمادين تاروت فرانسوي از دست قديمي تر تاروت ايتاليايي الگو گرفته است. به جز چند مدل جديد، اين دست منحصراً براي بازي است و به ندرت از آن براي طالع بيني استفاده مي‌شود.

دست ايتاليايي آشكار

اين دست، كهن ترين دست ساخته شده است كه نخستين بار در قرن ۱۵ام در شمال ايتاليا بوجود آمد و بعلاوه «تاروت اسرار آميز» بر پايه اين دست ساخته شده است.۴ دست از اين مدل هنوز بازي مي‌شوند كه عبارتند از :

«تاروت پيه مونتي» كه شامل ۴ خال شمشير، گرز، جام و سكه است كه سران هركدام شاه، ملكه، شواليه و سرباز به علاوه اعداد ۱(آس) تا ۱۰ مي‌باشند وخالهاي حكم آن به ترتيب: فرشته(۲۰- با اينكه از نظر عددي رده دوم است ولي بالاترين حكم را دارد)، جهان(۲۱)، خورشيد(۱۹)، ماه(۱۸)، ستاره(۱۷)، برج(۱۶)، شيطان(۱۵)، ميزان (۱۴)، مرگ(۱۳)، سر به دار(۱۲)، عدالت(۱۱)، چرخ فلك (سرنوشت-۱۰)، صوفي(۹)، قدرت(۸)، ارابه(۷)، عاشق و معشوق(۶)، پاپ(۵)، پادشاه(۴)، شهبانو(۳)، راهبه(۲)، جادوگر(۱) و دلقك.
«تاروت بيزانسي» مانند «تاروت سوييسي» است ولي از نظر نقاشي و طراحي متفاوتند. بعلاوه در تاروت سوييسي كارتهاي ژوپيتر، جونو و قضاوت به ترتيب جايگزين پاپ، راهبه و فرشته شده‌اند و همچنين از برج به عنوان «خانه خدا» ياد مي‌شود.
«تاروت بولونيايي» هم از نظر طراحي و هم ساختار با تاروتهاي قبلي فرق دارد. در اين دست شماره‌هاي دو تا پنج هر خال حذف شده‌اند و همچنين خال حكمهاي متفاوتي دارد كه هيچكدام شماره ندارند و چهارتاي آنها همسان هستند.
«تاروت سيسيلي» نيز طراحي متفاوتي دارد و كارتهاي آن كوچكتر هستند. در اين دست بعضي خال حكم‌ها را تغيير داده و ۲۱ را با كارتي به نام «بيچارگي» عوض كرده است و بعلاوه شماره‌هاي دو و سه خال سكه، يك تا چهار خالهاي ديگر حذف شده‌اند بنابراين ۶۴ كارت دارد.


تاروت اسرار آميز

اتيلا، نهانجوي فرانسوي، اولين كسي بود كه تاروت بازبيني شده‌اي را رواج داد كه فقط هدف اسرار آميزي بجاي بازي داشت. با باور اينكه كارتهاي تاروت از كتاب تحوت بيرون آمده‌اند، تاروت اتيلا داراي فضاي مصر باستان است. اين دست ۷۸ كارته دو بخش مجزا دارد :

بزرگ آركانا(به معني راز بزرگ) يا خال حكم كه شامل ۲۲ كارت است: فرشته،جهان، خورشيد، ماه، ستاره، برج، شيطان، ميزان، مرگ، سر به دار، عدالت، چرخ فلك، كشيش بزرگ، قدرت، ارابه، عاشق و معشوق، پاپ، شاه، شهبانو، راهبه، جادوگر و دلقك.

كوچك آركانا (راز كوچك) ۴ خال و ۵۶ كارت دارد كه هر خال داراي ۱۰ كارت شماره دار و ۴ كارت تصوير (شاه، ملكه، شواليه و سرباز) است. خالهاي تاروت سنتي ايتاليا شمشير،سكه،تركه و جام هستند كه در تاروت امروزي به جاي سكه «لوح» يا «ستاره پنج پر» نيز استفاده مي‌شود.


تاروت تحوتي

«تاروت تحوتي» (به انگليسي: Thoth Tarot) دسته‌اي كارت‌هاي تاروت پيشگويي مي‌باشند كه توسط بانو فريدا هريس و بر اساس دستورات آليستر كراولي طراحي شده است.


تاروت امروز

امروزه تاروت داراي گونه‌هاي بينهايتي است كه توسط هنرمندان، عكاسان و طراحان مختلف جهان بنابر فرهنگها و سليقه‌هاي گوناگون خلق شده‌اند. مانند تاروتهاي بيسبال،كيتي،هكر،گربه نما ،كيمياگري و تعداد بيشماري مدل ديگر كه طرفداران بسياري را به خودشان جلب كرده‌اند. اخيراً جند بازي كامپيوتري نيز از بازي تاروت ساخته شده است.

دركل دنياي امروز به تاروت كمتر به عنوان بازي و سرگرمي بلكه بيشتر به عنوان مجموعه‌اي مرموز و اسرارآميز در امر طالع بيني و پيشگويي نگاه مي‌شود؛ به نحوي كه حتي در داخل ايران نيز فال تاروت و از آن گذشته،فال ورق، بسيار رايج است و افراد زيادي با تعابير گوناگون از آن براي طالع بيني استفاده مي‌كنند. در ايران نيز مدتي است كه فال تاروت مورد توجه مردم قرار گرفته است كه وب سايت تاروت يكي از مراجع فارسي فال تاروت محسوب مي‌شود.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ مهر ۱۳۹۵ساعت: ۰۷:۰۱:۱۶ توسط:مينا موضوع:

فال انبيا

فال انبيا

فال انبيا

چشمان خود را بسته و با حضور ذهن سوره حمد را بخوانيد . حال آنچه را كه مايليد قصد و نيت كرده و اشاره اي بفرماييد :

 

براي گرفتن فال انبيا نيت كرده و اشاره اي بفرماييد

 

 



نظر اسلام در مورد فال چيست ؟

فال و فال‌گيري؛ يكي از شيوه‌هايي بوده و هست كه برخي از انسان‌ها به‌وسيله‌ي آن مي‌خواهند از رويدادهاي فردا و آينده‌ي خويش آگاهي يابند، و بدانند چه رخ‌دادهاي نيك و يا بدي در انتظار آنها است.

بدون شك فال نيك و بد، اثر طبيعى و تكويني ندارند، ولى داراى آثار روانى هستند؛ چرا كه فال نيك اميد آفرين است، در حالي‌كه فال بد موجب نوميدى و ناتوانى مي‌شود. از اين‌رو، دين اسلام از فال نيك نهى نكرده، ولى فال بد را به شدّت محكوم كرده است.

تطيّر و فال بد؛ بيشتر به حالت نفساني خود افراد بازگشت مي‌كند كه براي نجات از آن، پيشوايان معصوم(ع) راه‌حل‌هايي؛ همچون بي‌اعتنايي، توكل بر خدا و دعا را ارائه داده‌اند.

علاوه بر تفأل به قرآن كريم (استخاره)، تفأل به ديوان حافظ نيز ميان مردم رواج دارد، كه به بيان صاحب جواهر؛ «تفأّل به غير قرآن [از قبيل ديوان شعرا همچون ديوان حافظ] اگر منجرّ به صدور حكم قطعى و جزمى نگردد، جايز است»؛ هر چند به پاي استخاره‌ي شرعي با قرآن كريم نمي‌رسد، اما بايد توجه داشت؛ عادت نمودن به استفاده از فال حافظ چندان صحيح به نظر نمي‌رسد. جايي كه انسان بايد از نيروي عقل و خرد استفاده نمايد و يا از تجارب و آگاهي ديگران با مشورت از ايشان بهره گيرد، بايد بر طبق آن عمل نمايد. توقّع ما از حافظ آن است كه با شيريني سخنانش، انديشه‌اي نو و معرفتي تازه در قالب ادبيات فارسي به ما بياموزد. رويكرد ما به ديوان حافظ، بايد رويكردي از سر اخلاص و محبت به كسي باشد كه چون معلمي عزيز مي‌تواند گره از مشكلات فكري بگشايد و در اين راه هيچ‌گاه نبايد حد اعتدال و ميانه‌روي را در استفاده از آن فراموش كرد.
 


از ديرباز، عموم مردم هميشه در پي آن بوده‌اند كه از رويدادهاي فردا و آينده‌ي خويش آگاهي يابند، و بدانند چه رخ‌دادهاي نيك و يا بدي در انتظار آنها است و سرنوشت و بخت براي آنها چه پديد خواهد آورد. از اين‌رو، به هر گونه راه و ترفندي، در جست‌وجوي اين آگاهي بودند كه يكي از اين شيوه‌ها فال و فال‌گيري به نيك و بد بوده است.

معنا و گستره‌ي فال و تطيّر

فال؛ به معاني «شگون، پيش‌بيني و پيشگويي» آمده است.[1] در زبان عربي «فأل» مي‌گويند كه به معناي خوشبيني و تفأل به نيكي و خوبي، و ضد «طيرة»(شُوم) است.[2]

واژه‌ي «تطيّر» از ريشه‌ي «طير» (پرنده) گرفته شده است و به معناي فال زدن به پرندگان است، ولى بعدها درباره‌ي هر چيزى كه با آن فال نيك يا فال بد بزنند به‌ كار رفته است (تفاؤل و تشاؤم).[3]

رابطه‌ي بين تطيّر و طير و نحوه‌ي اشتقاق تطيّر از طير را اين چنين شرح داده‌اند: عرب به مرغان فال مي‌زدند، و آن را «زجر» مي‌ناميدند، و چون به سفر مي‌رفتند، و در راه به آن برمي‌خوردند، كارى مي‌كردند كه آن را از خود دور كنند، اگر از طرف چپ ايشان به طرف راستشان پرواز مي‌كرد آن را به فال نيك مي‌گرفتند، و اگر از طرف راست ايشان به سوى چپ‏شان مي‌پريد آن را شوم دانسته و به فال بد مي‌گرفتند، به همين جهت فال بد را تطيّر ناميدند.[4] تا اين‌كه پس از گذشت زمان غالباً در تشاؤم به‌كار رفت و مترادف آن شد؛ يعني تنها در مورد چيزهايي به‌كار برده شد كه انسان‌ها آنها را اسباب بدي مي‌پنداشتند.[5]

طائر واژه‌ي ديگري است كه يكي از موارد استعمال آن در قرآن كريم در ارتباط با موضوع تطيّر است[6] و به معناي بدبختي و شوم به‌كار رفته است؛ بدبختي و عقوبتي كه خداوند در برابر اعمال بد كفار و مشركان تدارك ديده است:[7] «(اما آنها نه تنها پند نگرفتند، بلكه) هنگامى كه نيكى (و نعمت) به آنها مي‌رسيد، مي‌گفتند: به خاطر خود ماست، ولى موقعى كه بدى (و بلا) به آنها مي‌رسيد، مي‌گفتند: از بدشگوني موسى و كسان اوست! آگاه باشيد سرچشمه‌ي همه اينها، نزد خداست ولى بيشتر آنها نمي‌دانند».[8]

پيشينه‌ي فال و فال‌گيري

فال بد و نيك، در بين بسيارى از ملت‏ها رواج داشته و دارد. و به انواع گوناگوني همچون كف‌بيني، شانه‌بيني، ماسه‌بندي و ... از قديم رواج داشته و عموم مردم در مواقع دودلي، نگراني و درماندگي دست به اين‌كار مي‌زنند.

از كهن‌ترين نمونه‌هاي فال‌بيني از شهر «سيپار» مي‌توان نام برد كه در آنجا «شمش»[9] را بسيار مي‌ستودند و به او افتخار مي‌كردند و مي‌پنداشتند كه وي هنر غيب‌گويي و فال‌بيني را رونق بسيار بخشيده است.[10] پدر تموز (Tammuz)، نينازو نام داشت و خداوندگار فال‌بيني به وسيله‌ي آب به شمار مي‌رفت. همچنين فال گرفتن «گيلگمش»(Gilgamesh).[11] در زندگي اجتماعي و سياسي يونانيان پيش‌گويي و تفأل نقش مؤثّري داشته است. يونانيان درباره‌ي هر چيزي مي‌خواستند اراده‌ي خدايان را بدانند و مي‌پنداشتند اراده‌ي خدا با علايم مختلفي كه تفأل ناميده مي‌شود، ظهور مي‌كند. غرّش رعد، پرواز پرندگان، صدا كردن گوش و عطسه از وسايل تفأل بود.[12]

در ميان ايرانيان گونه‌هاي فال و فال‌گيري هماره رواج داشته است. فال به ديدار و چهره‌زدن، فال به بدشگوني صداي برخي پرندگان مانند جغد و كلاغ، فال نخود، فال پاكت و برتر از اين‌ها استخاره با قرآن كريم نمونه‌هايي از آن است.

فال زدن و فال ديدن در ادب و اشعار فارسي نيز رواج پيدا كرد. مولوي به بحث درباره‌ي فال مي‌پردازد و خاستگاه آن را درون آدمي مي‌داند:

انبيا گفتند فال زشت و بد

از ميان جانتان دارد مدد...

اي كه نصح ناصحان را نشنوي

فال بد با تست هر جا مي‌روي[13]

فال نيك و بد، هر دو در شاهنامه نيز ديده مي‌شود. در شاهنامه فال بد زدن بيشتر است و فال نيك اندك و در هر روي تمام فال‌هاي شاهنامه پيش‌آگاهي‌هايي هستند كه بايد در انتظار رخ دادن آنها بود.[14]

فال حافظ، نيز يكي از معروف‌ترين فال‌ها در ميان ايرانيان است و عده‌اي از مردم به آن اعتقاد ويژه‌اي دارند.

خلاصه اين‌كه؛ فال زدن و فال ديدن در تمامي فرهنگ‌ها و پيش از اسلام ديده مي‌شود. و جايگاه ويژه‌اي در فرهنگ و ادب ايراني و پارسي دارد.

فال و فال‌گيري از ديدگاه اسلام

همان‌طور كه گفته شد فال «نيك» و «بد» زدن در ميان همه‌ي اقوام بوده و هست و به نظر مي‌رسد سرچشمه‌ي آن، عدم دسترسى به واقعيات و ناآگاهى از علل واقعى حوادث است.[15] بدون شك فال نيك و بد، اثر طبيعى و تكويني ندارند، ولى داراى آثار روانى هستند؛ چرا كه فال نيك اميد آفرين است در حالي‌كه فال بد موجب يأس و نوميدى و ناتوانى در انجام و يا ترك كاري مي‌شود. بنابراين، نمي‌توان به صورت كلّي؛ فال را خرافه پنداشت، همان‌طور كه در سخنان پيشوايان معصوم(ع)؛ اعتقاد به فال نيك سفارش شده است. كه اگر خرافه بود، ديگر سفارش به آن نمي‌شد. و از آنجا كه دين اسلام، هميشه از مسائل مثبت، استقبال مي‌كند، از فال نيك نهى نكرده، ولى فال بد را به شدّت محكوم مي‌كند. پيامبر اكرم(ص)، تفأل (فال نيك) را دوست مي‌داشت و از تطيّر (شوم و فال بد) منع مي‌فرمود.[16]

در حالات خود پيامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) نيز ديده مي‌شود كه گاهي مسائلي را به فال نيك مي‌گرفتند؛ مثلاً در جريان برخورد مسلمان‌ها با كفار مكّه در سرزمين «حديبيه» مي‌خوانيم هنگامي كه سُهَيل بن عمرو به عنوان نماينده‌ي كفار مكّه به سراغ پيامبر(ص) آمد و حضرت از نام او آگاه گرديد، فرمود: «قد سهل عليكم امركم»؛ يعني از نام سهيل من تفأل مي‌زنم كه كار شما سهل و آسان مي‌شود.[17]

اسلام در بسيارى از موارد اين‌گونه مفاهيم تخيّلى و پندارى را در يك كانال صحيح و سازنده قرار داده و از آن بهره‌بردارى كرده است؛ مثلاً در مورد آنچه در ميان عوام معروف است كه مي‌گويند فلان همسر، خوش قدم بود و يا بد قدم، و از آن روزى كه به خانه فلان‌شخص گام گذاشت و همسرش شد چنين و چنان گشت كه قطعاً به اين صورت خرافه‌اى بيش نيست، اما اسلام به آن شكل سازنده‌ي تربيتى داده است؛[18] در حديثى از امام صادق(ع) مي‌خوانيم: «بدقدمى و شوم بودن زن در مهريه‌ي زياد و نافرماني شوهر است».[19] همچنين آن‌حضرت به نقل از پيامبر اكرم(ص) مي‌فرمايد: «خانه‌ي شوم؛ خانه‌ي تنگ و خانه‌اى است كه همسايگان بد داشته باشد».[20]

اگر درست ملاحظه كنيم مي‌بينيم؛ همان الفاظى را كه مردم در مفاهيم خرافى به‌كار مي‌برند، در جهت مفاهيم واقعى و سازنده استفاده شده است، و در اثر توجّه به آن؛ تفكر و انديشه‌اى كه به بي‌راهه مي‌رود، به راه راست هدايت مي‌شود.

بخت و طالع و پيروزي و شكست و موفقيت و ناكامي همه‌ي انسان‌ها نزد خداست، خدايي كه حكيم است و مواهبش را طبق شايستگي‌هايي كه بازتاب ايمان و عمل و گفتار و كردار آنهاست، تقسيم مي‌كند. به اين ترتيب، روش استدلال محكم و به حق انبياي الهي در برابر طرفداران محض تطيّر و فال بد –كه اختيار را از آنان سلب مي‌كرد- چنين بوده است كه انبياي الهي براساس توحيد افعالي همه‌ي حوادث گوارا و ناگوار را به خداوند نسبت مي‌دادند و مي‌فرمودند كه برخي از حوادث جنبه‌ي امتحان و بعضي از آنها جنبه‌ي كيفر و تنبيه دارد.

در جوامعي كه به خدا ايمان ندارند ـ هر چند از نظر علم و دانش روز پيشرفت‌هاي فراواني كسب كرده‌اند ـ اعتقاد به اقبال و بخت و خرافات ديگر فراوان ديده مي‌شود به‌طوري كه گاهي افتادن يك نمك پاش بر زمين آنها را سخت ناراحت مي‌كند و منزل و اتاق و صندلي كه شماره آن سيزده باشد، نحس شمرده و وحشت مي‌كنند، و هنوز هم بازار رمّالان و فال‌گيران در ميان آنها گرم است، و مسئله‌ي موهوم بخت و طالع‌بيني در ميان آنها مشتري فراوان دارد، ولي قرآن مجيد مي‌فرمايد: «فال بد شما نزد خداست (و همه‌ي مقدّرات به قدرت او تعيين مي‌گردد) بلكه شما گروهى فريب‏خورده هستيد».[21]

انسان عاقل وقتي مي‌خواهد كاري انجام دهد، نخست تمام جوانب آن را بررسي مي‌نمايد و فكر خود را كه موهبتي خدادادي است به‌كار مي‌اندازد و اگر از اين راه نتوانست صلاح خود را تشخيص دهد ناگزير بايد از ديگران كمك بگيرد و تصميم خود را با كساني كه صلاحيت مشورت دارند در ميان بگذارد تا به كمك فكر آنها درست را از نادرست تشخيص دهد و اگر از اين راه هم به نتيجه نرسيد، چاره اي ندارد جز اين‌كه به خداي خود متوسل شده، خير خود را از او مسألت نمايد، كه اين همان «استخاره» است. روايات زيادي در رابطه با استخاره داريم و مورد تأييد فقها مي‌باشد كه انسان را از تحيّر و سرگرداني خارج مي‌كند و راهي پيش پاي او مي‌گذارد.

فال‌گيري و پيشگويي و دعانويسي افرادي كه اين كارها را به عنوان پيشه براي خويش برگزيده‌اند، مورد اعتماد نيست و هيچ دليلي بر اين‌كه چنين كساني راست مي‌گويند، در دست نيست.

خلاصه؛ فال و فال‌گيري به خودي خود اعتبار ندارد و مورد امضا و تأييد دين اسلام نيست، و در بسياري از موارد فقط يك حدس و گمان است و هيچ منافاتي با اختيار انسان ندارد، ولي چون فال نيك حركت آفرين و اميد آور مي‌باشد و اثر رواني زيادي در انسان دارد، پيامبر اكرم(ص) و امامان معصوم(ع) به آن سفارش فرموده‌اند.

راه رهايي از فال بد

همانگونه كه بيان شد، تطيّر و بدشگوني؛ بيشتر به حالت نفساني خود افراد بازگشت مي‌كند كه البته براي نجات از آن، پيشوايان معصوم(ع) راه‌حل‌هايي ارائه داده‌اند:

1. بي اعتنايي: امام صادق(ع) مي‌فرمايد: «اثر فال بد؛ به همان اندازه است كه آن‌را مي‌پذيري، اگر آن‌را سبك بگيري كم اثر و آسان خواهد بود، و اگر آن را محكم و سخت بگيري پُر اثر و اگر به آن اعتنا نكني هيچ اثري نخواهد داشت».[22] براساس اين روايت؛ تأثير تفأل و تطيّر مربوط به نفس صاحب آن است، و اين‌كه فال چيزى نيست، هر چه هست اثر نفس خود آدمى است.[23] تأثير يا بي‌تأثيري فال بد، در درون آدمي پيرو وضعيتي است كه انسان در نهاد خود به عنوان زمينه‌ي قبول يا ردّ آن ايجاد كرده است و بستگي به خواست، نوع تلقين و ارزيابي خود شخص دارد.

2. توكّل بر خدا: براي رهايي از عواقب تطيّر و بدشومي بايد انسان به خدا توكل كند. فال بد به كسي ضرر مي‌رساند كه از آن بترسد ولي كسي كه از آن هراس و ترسي نداشته باشد و بر خدا توكّل نمايد، يقيناً به وي ضرري نخواهد رسيد. امام صادق(ع) به نقل از پيامبر اكرم(ص) مي‌فرمايد: «كفاره‌ي فال‏ بد زدن، همان توكّل‏ به خدا است».[24] زيرا معناي توكل اين است كه امر تأثير را به خداي تعالي ارجاع داد و تنها او را مؤثّر دانست و وقتي اين چنين معتقد باشيم، اثري براي فال بد باقي نمي‌ماند تا به ما ضرر و آسيبي برساند.[25]

3. دعا: دعا نشان دهنده‌ي عدم استقلال همه‌ي قدرت‌ها در برابر قدرت پروردگار است. در دعا توجه به اين حقيقت است كه اسباب و علل طبيعي هر چه دارند از ناحيه‌ي خداوند دارند و به فرمان او هستند. لذا در روايات متعدد آمده است كه پيامبر اكرم(ص) و امامان معصوم(ع) به كساني كه به قلبشان تطيّر و بدشومي خطور مي‌كرد، دعاهايي را مي‌آموختند و به اين حقيقت آگاهي مي‌دادند؛ مانند اين‌كه، پيامبر اكرم(ص) مي‌فرمايد: «هر كس چيز ناملايم و مكروهى را ببيند و به نظرش بدشگون آيد بگويد: اللَّهُمَّ لَا يُؤْتِي الْخَيْرَ إِلَّا أَنْتَ وَ لَا يَدْفَعُ السَّيِّئَاتِ إِلَّا أَنْتَ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِك»؛[26]‏ خداوندا! جز تو كسى خير نمي‌دهد و بدي‌ها را كسى جز تو نتواند بر طرف كند، و هيچ نيرو و قدرتي از غير تو نباشد.

امام صادق(ع) در بخشي از دعاي مربوط به حج و عمره مي‌فرمايد: «...اللَّهُمَّ لَا طَيْرَ إِلَّا طَيْرُكَ وَ لَا خَيْرَ إِلَّا خَيْرُكَ وَ لَا حَافِظَ غَيْرُكَ»؛[27] خداوندا! هيچ فال بدى جز به اراده‌ي تو تحقق نمي‌يابد و خير و نيكى‌ تنها از سوي توست، و هيچ حفظ كننده و نگه‌دارنده‌اي جز تو نيست.

تفأل به ديوان حافظ

آنچه در روايات در برخي از مواقع سفارش شده، استخاره است كه انسان طبق آداب ساده‌اي با خداوند بزرگ –به وسيله‌ي قرآن مجيد، يا تسبيح و مانند آن- مشورت كند و از ذات پاكش هدايت و راهنمايي به آنچه خير و صلاح اوست، بطلبد؛ به يقين خداوند نيز او را راهنمايي خواهد كرد. با اين حال، تفأل به ديوان حافظ نيز ميان مردم رواج پيدا كرده است؛ چرا كه معتقدند ديوان حافظ داراي جهات مثبتي است، لذا از آن به عنوان فال‌نامه نيز استفاده مي‌كنند؛ جهات مثبتي مانند اين‌كه:

1. بيشتر غزليات و اشعار حافظ مثبت‌نگر است و مثبت‌نگري در زندگي خوب و پسنديده مي‌باشد، همان‌طور كه در روايات نيز به داشتن «حُسن ظن نسبت به خدا و ديگران»[28] ترغيب شده است.

2. اشعار او مضامين آيات قرآني و برگرفته از آنها مي‌باشد و آنچه در سينه‌ي خود از آيات قرآني حفظ نموده در غزليات خود بيان كرده است.

3. غزليات حافظ چند پهلو و چند معنا است و مي‌توان از اشعار او تفسيرهاي متعدّد نمود و هركس به فراخور حال و عقل و انديشه‌ي خود از آن معنايي برداشت مي‌كند.

با توجه به اين قبيل از موارد، ديوان حافظ ارزشمند است و مردم از آن به عنوان فال و بيان حال خود بهره مي‌گيرند؛ تفأل به ديوان حافظ براي انجام برخي از كارها اشكالي ندارد؛ و به بيان صاحب جواهر؛ «تفأّل به غير قرآن [از قبيل ديوان شعرا همچون ديوان حافظ] اگر منجرّ به صدور حكم قطعى و جزمى نگردد، جايز است»؛[29] هر چند به پاي استخاره‌ي شرعي با قرآن كريم نمي‌رسد، اما در اين‌باره به نكاتي بايد توجه شود:

يك. عادت نمودن به استفاده از فال حافظ يا حتي استخاره، چندان صحيح به نظر نمي‌رسد. جايي كه انسان بايد از نيروي عقل و خرد استفاده نمايد و يا از تجارب و آگاهي ديگران با مشورت از ايشان بهره گيرد، بايد بر طبق آن عمل نمايد.

دو. توقع پيشگويي از حافظ و غيبگويي از او، توقعي ساده‌لوحانه و بيهوده است، توقع ما از حافظ آن است كه به شيريني ابيات و سخنانش، انديشه‌اي نو و معرفتي تازه در قالب ادبيات فارسي به ما بياموزد. معرفتي كه ما در دنياي كنوني بيش از هر زمان ديگري به آن نيازمنديم.

سه. رويكرد ما به ديوان حافظ، بايد رويكردي از سر اخلاص و محبت به كسي باشد كه چون معلمي عزيز مي‌تواند گره از مشكلات فكري گشوده و از آلام روحي تا حدودي بكاهد و در اين راه هيچ‌گاه نبايد حد اعتدال و ميانه‌روي را در استفاده از آن فراموش كرد.



[1]. عميد، حسن، فرهنگ فارسي، ويراستار: عليزاده، عزيزالله، ص 784، انتشارات راه رشد، تهران، چاپ اول، 1389ش.

[2]. ر.ك: زمخشرى، محمود بن عمر، الفائق في غريب الحديث، ج 3، ص 4، دار الكتب العلمية، بيروت، چاپ اول، 1417ق؛ ابن منظور، محمد بن مكرم، لسان العرب، محقق و مصحح: فارس، احمد (صاحب الجوائب)، ج 11، ص 513، ‌دار الفكر للطباعة و النشر و التوزيع، دار صادر، بيروت، چاپ سوم، 1414ق؛ واسطى زبيدي، سيد محمد مرتضى، تاج العروس من جواهر القاموس، محقق و مصحح: شيري، علي، ج 15، ص 563، دار الفكر للطباعة و النشر و التوزيع، بيروت، چاپ اول، 1414ق؛ بستانى، فواد افرام، مهيار، رضا، فرهنگ ابجدى، ص 653، نشر اسلامي، تهران، چاپ دوم، 1375ش.

[3]. راغب اصفهانى، حسين بن محمد، مفردات ألفاظ القرآن، ص 528 و 529، دار القلم، الدار الشامية، دمشق، بيروت، چاپ اول، 1412ق؛ تاج العروس من جواهر القاموس، ج 7، ص 154.

[4]. زمخشرى، محمود، الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل، ج 3، ص 371، دار الكتاب العربي، بيروت، چاپ سوم، 1407ق.

[5]. ابن عاشور، محمد بن طاهر، التحرير و التنوير، ج 8، ص 250 و 251، بي‌نا، بي‌جا، بي‌تا؛ ر.ك: زمخشرى، محمود بن عمر، مقدمة الأدب، ص 261، مؤسسه مطالعات اسلامي دانشگاه تهران،‏ چاپ اول، 1386ش؛ اسماعيل صينى، محمود، المكنز العربي المعاصر، ص 24، مكتبة لبنان ناشرون،‏ بيروت، چاپ اول، بي‌تا.

[6]. برخي از آيات مربوط به تطيّر عبارتند از: نمل، 47؛ يس، 19.

[7]. مفردات ألفاظ القرآن، ص 529.

[8]. اعراف، 131.

[9]. شمش،‏ از معروف‌ترين خدايان نواحى شرقى نزديك، و به نام خداى قانون و نظم و عدالت بوده و مركز پرستش وى در سيپار بود. قديانى، عباس، فرهنگ جامع تاريخ ايران، ج 2، ص 529، انتشارات آرون، تهران، چاپ ششم، ‏1387ش.

[10]. ‍‍ژيران، ف، فرهنگ اساطير آشور و بابل، ترجمه: اسماعيل پور، ابوالقاسم، ص 67، انتشارات فكر روز، 1375ش.

[11]. همان، ص 82، 94 و 106.

[12]. ناس، جان، تاريخ جامع اديان، ترجمه‌ي حكمت، علي‌اصغر، ص 248، انتشارات پيروز، تهران، 1354ش.

[13]. بلخي، جلال الدين محمد، مثنوي معنوي، دفتر سوم.

[14]. ر.ك: دماوندي، مجتبي، بررسي فال نيك و بد در شاهنامه فردوسي، مجله دانشكده علوم انساني دانشگاه سمنان، سال ششم، شماره 20، زمستان 1386، ص 79 – 85.

[15]. مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج 12، ص 52، دار الكتب الإسلامية، تهران، چاپ اول، 1374ش.

[16]. طبرسى، حسن بن فضل، مكارم الأخلاق، ص 350، شريف رضى، قم، چاپ چهارم، 1412ق.

[17]. ابن شهر آشوب مازندرانى، محمد بن على، مناقب آل أبي طالب(ع)، ج 1، ص 203، علامه، قم، چاپ اول، 1379ق.

[18]. تفسير نمونه، ج 12، ص 53.

[19]. شيخ صدوق، من لا يحضره الفقيه، محقق و مصحح: غفارى، على اكبر، ج 3، ص 556، دفتر انتشارات اسلامى، قم، چاپ دوم، 1413ق.

[20]. شيخ صدوق، معاني الأخبار، محقق و مصحح: غفارى، على اكبر، ص 152، دفتر انتشارات اسلامى، قم، چاپ اول، 1403ق.

[21]. نمل، 47.

[22]. كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي، محقق و مصحح: غفارى، على اكبر، آخوندى، محمد، ج 8، ص 197 و 198، دار الكتب الإسلامية، تهران، چاپ چهارم، 1407ق.

[23]. طباطبايى، سيد محمد حسين، الميزان فى تفسير القرآن، ج 19، ص 78، دفتر انتشارات اسلامى، قم، چاپ پنجم، 1417ق.

[24]. الكافي، ج 8، ص 198.

[25]. الميزان فى تفسير القرآن، ج 19، ص 78.

[26]. مكارم الأخلاق، ص 350.

[27]. الكافي، ج 4، ص 285.

[28]. ر.ك: نمايه‌هاي «انسان و بدبيني»، سؤال 5311؛ «گسترۀ حسن ظن»، سؤال 7611.

[29]. «و إنما منع التفؤل بالقرآن و إن جاز بغيره إذا لم يحكم بوقوع الأمر على البت»؛ نجفى، محمد حسن، جواهر الكلام في شرح شرائع الإسلام، محقق و مصحح: قوچانى، عباس، آخوندى، على، ج 12، ص 171، ‌دار إحياء التراث العربي، بيروت، چاپ هفتم، بي‌تا.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ مهر ۱۳۹۵ساعت: ۰۷:۰۰:۴۱ توسط:مينا موضوع:

قيمت سكه

<<<<<     براي مشاهده قيمت سكه به انتهاي همين صفحه مراجعه نمائيد     >>>>>

 

قيمت سكه

قيمت سكه

سكه يك تكهٔ كوچك از فلز، معمولاً دايره‌شكل و تخت، معتبرشده توسط يك دولت براي استفاده در داد و ستد اقتصاديِ يك جامعه است. جنس فلز سكه در گذشته از طلا، نقره و مس بود، اما امروزه بيشتر از تركيبات نيكل استفاده مي‌شود. كاربرد طلا و نقره امروزه بيشتر در ضرب سكه‌هاي يادبود است.

تاريخچه پول فلزي و سكه

پول فلزي كشف شده در جهان در موهنجودارو (در پاكستان فعلي) بدست آمده‌است كه حدود ۵۰۰۰ سال پيش تهيه شده‌است. در شوش در جنوب غربي ايران حلقه‌هاي متعلق به ۴۰۰۰ سال پيش در كشفيات باستان‌شناسي فرانسويان بدست آمده‌است؛ كهن‌ترين سكه يافت شده در جهان متعلق به سناخريب پادشاه آشور است كه حدود ۲۷۰۰ سال پيش تهيه شده‌است. در همين حدود (۲۷۰۰–۲۶۰۰ سال پيش) در ليديه (واقع در تركيه كنوني) سكه‌هاي از جنس الكتروم ضرب شد. سكه‌هاي كه شاهنشاه ليديه رواج داد بنابر نام شاهنشاه يعني كرزوش به كرزوييد (كرزوسي) معروف گشت. بعد از فتح ليديه توسط كورش بزرگ شاهنشاه ايراني اين سكه‌هاي در ايران آن زمان (۲۵۵۰ سال پيش) رواج يافت. در زمان داريوش بزرگ وي سكه‌هاي دريك طلا و سيگل يا شِكِل نقره ضرب كرد.

سكه هاي يادبود

سكه‌هاي يادبود سكه‌هايي هستند كه در مناسبت‌هاي مذهبي و سياسي خاص يا در گرامي‌داشت چهره‌هاي علمي و فرهنگي هر كشور ضرب مي‌شوند. سكه‌هاي يادبود مي‌توانند در قالب سكه‌هاي رايج كشور يا به صورت سكه‌هاي نقره و طلاي يادبود كه در گردش نيستند باشد. سكه يك ريالي (FAO) در سال‌هاي ۱۳۵۰ و ۱۳۵۱ و ۱۳۵۲ و ۱۳۵۳.
سكه ده ريالي (FAO) سال ۱۳۴۸.
سكه‌هاي ۱ و۲ و۵ و ۱۰ و ۲۰ ريالي پنجاهمين سال سلطنت پهلوي ۱۳۵۵. (روي سكه‌ها تاريخ ۲۵۳۵ شاهنشاهي ضرب شده‌است).
سكه ۲۰ ريالي بازي‌هاي آسيايي تهران ۱۳۵۳.
سكه ۲۰ ريالي (FAO) سال ۱۳۵۶ و ۱۳۵۷.
سكه ۲۰ ريالي يادبود پنجاهمين سالگرد تأسيس بانك ملي ايران (شهريور ۱۳۵۷).

سكه‌هاي جمهوري اسلامي ايران

بعد از انقلاب اسلامي در ايران روند ضرب سكه به همان ارزش، اندازه و ابعاد خاص دوره پهلوي به مدت ۱۰ سال ادامه يافت و فقط شكل ظاهري آن فرق كرد. اولين سكه ضرب شده در جمهوري اسلامي سكه ۵۰ ديناري ۱۳۵۸ به شكل دوره محمد رضا پهلوي بود با تفاوت اين كه فقط تاج بالاي شير و خورشيد حذف شده بود. با فرمان رهبر وقت ايران منوط به حذف نشان شير و خورشيد، اين نقش كه چندين قرن بر روي پرچم و سكه‌هاي حكومت‌هاي مختلف ايران قرار داشت و در جهان به عنوان نماد كشور كهن ايران شناخته شده بود از تمام عرصه‌هاي فرهنگي، اجتماعي، سياسي و اداري كشور حذف شد. در سال ۱۳۵۹ اولين سكه ۵۰ ريالي رايج ايران از جنس مس ضرب گرديد كه طرفين آن تصوير نقشه ايران و سمبلي از توسعه، اقتصاد، صنعت و كشاورزي بود.

از سال ۱۳۷۱ سايز و شكل سكه‌ها در ايران تغيير كلي پيدا كرد و سكه‌هايي با ابعاد و طرح‌هاي گوناگون توسط بانك مركزي ضرب شد، در سال‌هاي بعد به تناسب پائين آمدن ارزش ريال ايران رقم سكه‌هاي ضرب شده هم بالاتر رفت تا اينكه در سال ۱۳۸۹ سكه ۵۰۰۰ ريالي هم ضرب شد. در مجموع از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۹۲، ۴۴ مدل سكه رايج و بعضاً يادبود به مناسبت‌هاي مختلف ضرب و در اختيار مردم قرار گرفت. از زيباترين اين سكه مي‌توان به سكه‌هاي دورنگ ۲۵۰ و ۵۰۰ ريالي اشاره كرد. گرانترين سكه جمهوري اسلامي ايران در حال حاضر سكه ۱ ريالي با تصوير و نام قله دماوند مي‌باشد كه ضرب سال ۱۳۷۶ آن در حدود ۵۰۰ هزار تومان ارزش دارد.

سكه بهار آزادي

سكّهٔ بهار آزادي يكي از مسكوكات طلاي قانوني در جمهوري اسلامي ايران است. از سال ۱۳۵۸ خورشيدي، به مناسبت و يادبود پيروزي انقلاب اسلامي، انواع سكه‌هاي بهار آزادي در دو طرح متفاوت و در قطع‌هاي مختلف ضرب شده‌است. عيار طلاي اين سكه‌ها -اعم از طرح قديم و جديد- ۹۰۰ در ۱۰۰۰ است. معمولاً در هر سال ضرابخانهٔ بانك مركزي ايران، سكه‌ها را ضرب كرده و از طريق بانكهاي عامل يا صرافي‌هاي مجاز به بازار عرضه مي‌كند. اين سكه‌ها به صورت خرد يا عمده و به قيمت روز خريد و فروش مي‌شوند. سكهٔ بهار آزادي به عنوان هديه، مهريهٔ ازدواج، عيدي كارمندان دولت و نيز براي سرمايه‌گذاري و پس‌انداز مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

قيمت سكه

توجه : نرخ هاي درج شده همگي آخرين نرخ سكه به صورت آنلاين مي باشند

 

عنوان نرخ امروز نرخ روز گذشته
سكه طرح قديم ۱,۱۱۸,۰۰۰ ۱,۱۲۰,۰۰۰
سكه تمام - امامي ۱,۱۱۹,۰۰۰ ۱,۱۲۲,۰۰۰
نيم سكه ۵۶۷,۰۰۰ ۵۶۸,۰۰۰
ربع سكه ۲۹۷,۰۰۰ ۲۹۸,۰۰۰
سكه گرمي ۱۸۷,۰۰۰ ۱۸۷,۰۰۰

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ مهر ۱۳۹۵ساعت: ۰۶:۵۹:۵۲ توسط:مينا موضوع:

استخاره

استخاره

استخاره

استخاره در لغت به معناي بهترين خواستن و خير خواستن از خدا است و در اصطلاح ديني، واگذاردن انتخاب به خداوند در كاري است كه انسان در انجام دادن آن درنگ و تأمل دارد.

ديدگاه ها درباره استخاره

روح الله خميني :

پس از آنكه انسان به كلي در امري متحير و وامانده شد، به طوري كه نه عقل، او را به خوبي و بدي آن راهنمايي كرد و نه عاقل ديگري راه خير و شر را به او فهماند، و نه خداي جهان دربارهٔ آن كار تكليفي و فرماني داشت كه راهنماي او باشد، در اين صورت كه هيچ راهي براي پيدا كردن خوب و بد در كار نيست و دين‌دار و بي‌دين به ناچار يك طرف را اختيار مي‌كنند و كوركورانه و متحيرانه و دودل، آن را انجام مي‌دهند.

در اين حال بي‌چارگي و دودلي و تحيّر -كه بايد آن را از بدترين حالات بشر شمرد- اگر يكي پيدا شود و انسان را به يك سوي كار دل‌گرم كند و با اراده راسخ و اميدوارانه، به كار وادارد، چه منّت بزرگي به انسان دارد.

اين جا دين‌داران مي‌گويند: خداي عالم كه پناه بي‌چارگان و دادرس افتادگان است، در حالت تحيّر و دودلي -كه در آن حال، انسان بيش‌تر از همهٔ حالات، محتاج به دستگيري است- خداوند متعال از عالم رأفت و رحمت و مهرباني‌اش، يك راه اميدي بر روي انسان باز كرده و اگر انسان با اين حال اضطرار به او پناه ببرد و از او راهنمايي جويد و عرض كند: «بارالها، اين وقتي است كه عقل ما و ديگران در پيدا كردن راه خوب و بد، وامانده‌است و راه چاره براي ما نيست، تو كه چاره‌ساز بي‌چارگان و عالم به اسرار پنهاني، ما را به يك سوي كار راهنمايي كن و ارادهٔ ما را به يك طرف قوي كن، تو به ما دل‌گرمي ده و از ما دست گيري كن» در اين صورت، خداي جهان-كه قادر بر پيدا و نهان است-يا دل او را به يك سو مي‌كشاند و راهنماي قلب او مي‌شود كه او مقلب القلوب است، يا دست او را به يك طرف تسبيح مي‌اندازد، يا بوسيله قرآن، دل او را گرم مي‌كند.

در قرآن آمده است :

… كيست كه دعاي درمانده را چون بخواندش، اجابت مي‌كند، و بلا را مي‌گرداند …

علامه طباطبايي :

حقيقت امر اين است كه انسان وقتي بخواهد به كاري دست بزند ناچار است زير و روي آن كار را بررسي نموده و تا آن‌جا كه مي‌تواند فكر خود را كه غريزه و موهبتي است خدادادي به كار بيندازد و چنانچه از اين راه نتوانست صلاح خود را در آن كار تشخيص دهد، ناگزير بايد از ديگران كمك فكري گرفته و تصميم خود را با كساني كه صلاحيت مشورت و قوه تشخيص صلاح و فساد را دارند در ميان بگذارد تا به كمك فكر آنها خير خود را در انجام دادن آن كار يا ترك آن كار، تشخيص دهد و اگر از اين راه هم چيزي دستگيرش نشد، چاره‌اي جز اين‌كه متوسل به خداي خود شده و خير خود را از او مسألت نمايد، ندارد و اين همان استخاره‌است ونبايد اين عمل راكه عبارت است از اختيار چيزي كه با استخاره تعيين شده، دعوي علم غيب ناميد و نيز نبايد آن‌را تعريض به شئون الوهيت پروردگار نام نهاد كما اينكه مشورت را هم نبايد به خيال اينكه تشريك غير خداي تعالي در امور خود است، شرك ناميد.

جوادي آملي :

گاهي بين دو كار مخير يا مردد مي شويم و نمي‌دانيم كدام حق و كدام باطل است. وجود مبارك امام باقر(ع) فرمود شما همه امورتان همانند عقايد، اخلاق، گفتار و اعمالتان را بر قرآن كريم عرضه كنيد و اهل تفسير باشيد، نه استخاره. خيلي به ما دستور استخاره ندادند. استخاره كردن دو قسم است. يك دعاي مخصوص استخاره است كه ابتدا و انتهاي آن نور است و در دعاي سي‌وسوم صحيفه سجاديه هست. هر كسي تصميم گرفت كاري را انجام دهد، اگرچه به حسب ظاهر خير است، اما خير آن را از خدا بخواهد و همين طور وارد كار نشود. اين يك دستور اكيد اسلامي است و جزء سنن ما مي‌باشد و بسيار كار خوبي است. دعاي استخاره و ‘طَلَب خير كردن’ يعني خدايا! من درمورد اين كار فكر كردم و چون ديدم كه به حسب ظاهر مصلحت است، انجام مي دهم. من كه از عواقب آن خبر ندارم و تو خير مرا در اين كار قرار بده. اما آن استخاره كه انسان قبل از اين كه فكر و مشورت كند و قبل از اين كه آن را مورد ارزيابي قرار دهد، فورا به قرآن تفال بزند، اين كار را خيلي به ما دستور ندادند. البته در موقع حيرت كه انسان واقعا متحير شد، آن يك راه ديگري است. بنابر اين اولا آن دعاي استخاره فراموشمان نشود. ثانيا در هر كاري فكر و تدبّر و مشورت و ارزيابي و تعقّل باشد و ثالثا اگر واقعاً متحيّر شديم كه كدام كار براي ما صحيح و كدام كار ناروا، آن وقت به قرآن استخاره مي كنيم. وجود مبارك امام باقر(ع) فرمود مهم تر از استخاره، تفسير است.

شما تمام كارهايتان را بر قرآن عرضه كنيد. چه اين آراء و انديشه ها متضارب و متعارض و مختلف باشد و چه يك انديشه باشد، شما اين را بر قرآن عرضه كنيد و ببينيد آيا مطالب و معارف قرآني و معاني قرآني آن را امضاء مي كند. بنابراين براي همه ما – حالا توده مردم كه مقدورشان نيست- كه در حوزه و دانشگاه هستيم، آشنايي با يك دوره از قرآن كريم لازم مي شود. حالا يك وقت كسي مانند علامه طباطبايي (رضوان الله عليه) جزء نوادر است ولي اين كه خطوط كلي قرآن و ترجمه اش را بفهميم و يا از گزيده تفسير با خبر باشيم،‌ خيلي سخت نيست. وقتي اين ترازو را فهميديم،‌ آن وقت اين عقايد را با اين ترازو مي سنجيم. اين كه وجود مبارك امام باقر (ع) فرمود خودتان را با قرآن بسنجيد، يعني آن بحث تنها مخصوص فقيه و اصولي نيست و مخصوص روايات متعارض يا روايت بي معارض نيست، بلكه جميع عقايد، شئون، اخلاق، اوصاف و افعال را بايد بر قرآن عرضه كرد. پس اگر كسي قرآن را نداند، يعني ترازو ندارد و نمي داند چگونه ترازو را به كار ببرد و عقايد و اخلاق را با چه چيزي بسنجد. براي شهادت امام باقر(ع) جامه مشكي پوشيدن و عزاداري خوب است و ثواب دارد اما ما بايد اصل فرمايش حضرت را عمل كنيم. فرمود خودتان را چه در مسائل فردي، چه در مسائل جمعي بر قرآن عرضه كنيد و با قرآن بسنجيد. اين از آن وصاياي برجسته وجود مبارك امام باقر (ع) است و ما بايد اين فكر را زنده نگه داريم.

مجيد جعفري تبار :

متاسفانه بعضا افرادي با ذهن هايي خرافه گرا، استخاره را كه در مقوله تفسير آيات قرآن و برگرفته از معارف اهل بيت عصمت و طهارت سلام الله عليهم است در رديف اشيايي موهوم همچون طالع بيني،فال،سحر و جادو ،تسخير جن،سركتاب و پيشگويي قرار مي دهند؛كلا و اجمالا اينكه توسل و اعتماد به اين امور، نه تنها خيري در بر ندارد،كه موجب زوال نعمت ها و بركات شده و شرور و نحسيت مي آورد.

مجيد جعفري‌تبار در درس ها و سخنراني ها و مكتوبات خود بارها به خطري كه اينگونه طرز فكرها براي رشد و تعالي مادي و معنوي جامعه و افراد دارد تاكيد كرده است.اما با وجود اين،يكي از تصورات بعضي عوام در خصوص استخاره هاي او، توقع يا برداشت پيش گويي و غيب گويي است كه درباره آن چنين مرقوم كرده: بسياري افراد،خيال مي كنند كه من،با گرفتن استخاره هر كس، نيتش را نيز ميفهمم (يعني مثلا مي دانم براي چه موضوعي استخاره گرفته اند!!) در صورتي كه من خودم مي دانم و چندين بار نيز گفته ام و در اينجا هم مينويسم كه : به هيچ وجه چنين نيست و حتي يك مورد هم نبوده است كه من بدانم موضوع استخاره چه بوده (به غير از مواردي كه خود فرد، قبل از استخاره و يا بعد از آن، موضوع استخاره را به من گفته است).

انواع استخاره

استخاره مطلق : اين استخاره، در واقع نوعي طلب خير كردن است و ديگر فقط مربوط به مواقع شك و دودلي و ترديد نيست.
استخاره مشورتي : اين استخاره، بدين معناست كه انسان با مومنان آگاه مشورت كند تا به وسيله اين مشورت، خداي متعال خير انسان را به زبان يكي از طرف‌هاي مشورت جاري نمايد.
استخاره قلبي : اين استخاره، بدين معناست كه شخص از خداوند متعال طلب خير كند و سپس به آنچه به دل و قلبش افتاد عمل كند.
استخاره با قرآن : اين استخاره، بدين صورت است كه شخص بعد از طلب خير از خداوند متعال قرآن را بگشايد و آيه اول صفحه دست راست را ملاحظه نمايد، اگر آيه رحمتي يا امر به خيري باشد خوب است و اگر آيه غضب يا نهي از شرّي يا امر به شرّي يا عقوبتي باشد بد است و اگر دو پهلو باشد ميانه‌است.
استخاره با تسبيح : اين استخاره، بدين صورت است كه شخص ميانه تسبيح را بگيرد و دوتا دوتا رد كند، اگر آخري جفت آمد، بد است و اگر طاق آمد خوب است.
استخاره با كاغذ (ذات الرقاع) : اين استخاره، بدين صورت است كه شخص در سه عدد كاغذ بنويسد «بكن» و در سه عدد كاغذ ديگر بنويسد «نكن» سپس از خداوند طلب خير و عافيت كند، آنگاه آنها را مخلوط كند و سه عدد از آنها را بردارد، اگر در هر سه نوشته بود «بكن» يا «نكن» به آن عمل كند و در غير اين صورت، برداشتن كاغد را ادامه دهد تا تعداد يكي از گزينه‌ها به عدد سه برسد و آنگاه بدان عمل كند.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ مهر ۱۳۹۵ساعت: ۰۶:۵۹:۱۴ توسط:مينا موضوع:

قيمت خودرو

<<<<<     براي مشاهده قيمت خودرو به انتهاي همين صفحه مراجعه نمائيد     >>>>>

قيمت خودرو

قيمت خودرو

ايران خودرو

ايران خودرو، با نام پيشين ايران ناسيونال شركت خودروسازي ايراني است، كه در سال ۱۳۴۱ توسط برادران خيامي با سرمايه مالي ۱۰۰ ميليون ريال بنيانگذاري شد و پس از انقلاب ۱۳۵۷ توسط انقلابيون مصادره گرديد.

اين شركت مهم‌ترين شركت خودروسازي ايراني است، كه انواع خودروهاي سبك و سنگين را با همكاري شركاي خارجي يا به تنهايي مونتاژ مي‌كند. ايران خودرو سالانه حدود ۵۵۰ هزار دستگاه خودرو توليد مي‌نمايد.

تاريخچه ايران خودرو

گروه صنعتي ايران خودرو (ايران ناسيونال پيشين) در ۱۲ مهرماه سال ۱۳۴۱ توسط برادران خيامي، احمد خيامي، محمود خيامي و حسن خيامي با هدف تأسيس و ادارهٔ كارخانجات به منظور توليد و تهيهٔ انواع خودرو، قطعات مربوط به آنها، فروش و صدور محصولات و با سرمايه‌اي در حدود ۱۰ ميليون تومان در خيابان اكباتان تهران تأسيس شد.

اين شركت در اسفند ۱۳۴۲ با توليد اتوبوس كار خود را آغاز كرد. اتوبوسهاي معروف به «ال‌پي» بود كه شاسي آن از آلمان وارد مي‌شد و با نصب اتاق بر روي آن در كارخانه شمالي فعلي شركت ايران خودرو مونتاژ مي‌گرديد بعد از اين مديران شركت بر آن شدند تا با كارخانه‌هاي دنيا ارتباط برقرار كرده و خودرويي براي قشر متوسط مردم توليد كنند. شركت‌هاي فورد، پژو، فولكس و تالبوت از جمله گزينه‌هايي بودند كه با آن‌ها تماس برقرار شد. در نهايت در سال ۱۳۴۵ قراردادي با شركت تالبوت در مورد مونتاژ و ساخت خودرو پيكان كه نام انگليسي آن هيلمن بود به امضا رسيد. با وارد شدن قطعات از تالبوت انگلستان كه در آن موقع زيرمجموعه شركت كرايسلر آمريكا بود، در ارديبهشت ۱۳۴۶ توليد پيكان با ظرفيت ۶۰ هزار دستگاه آغاز شد و به تدريج به ۱۲۰ هزار دستگاه افزايش يافت.

گروه صنعتي ايران خودرو بزرگ‌ترين شركت خودرو سازي ايران و خاورميانه‌است كه به طور متوسط ۵۰ تا ۵۵ درصد توليد خودرو ايران را به طور دائم به خود اختصاص داده‌است. اين شركت علاوه بر سايت اصلي كه در كيلومتر ۱۴ بزرگراه شهيد لشگري (جاده مخصوص كرج سابق) واقع است در شهرهاي مشهد، شيراز، تبريز، كرمانشاه و بابل نيز داراي پايگاه‌هاي توليد خودرو است. اين گروه در زمينه صنايع ريلي هم فعاليت دارد.

شعبه هاي داخلي

ايران خودرو خراسان

شركت ايران خودرو خراسان (سهامي خاص) اولين و بزرگ‌ترين مجموعه خودروسازي پس ازانقلاب است كه به دست متخصصان گروه صنعتي ايران خودرو ساخته شده و بيش از ۸۰ درصد ماشين‌آلات و تجهيزات آن ساخت صنعتگران ايراني است. اين شركت در تاريخ پنجم دي ماه ۷۹ تأسيس ودرمورخه ششم دي ماه ۷۹ در اداره ثبت شركتها و مالكيت صنعتي مشهد با هدف استفاده از پتانسيلهاي اقتصادي و صنعتي منطقه شرق كشور در زمينه صنعت خودرو در مساحتي به وسعت ۷۶۰ هكتار در كيلومتر ۵۵ جاده مشهد- نيشابور و در مجاورت شهر جديد بينالود و در شهرك صنعتي بينالود به منظور توليد انواع خودرو سواري و تجاري نظير سدان، suv، ون، وانت وكاميونت به ثبت رسيده و براساس پروانه بهره‌برداري شماره ۱۲۲۷۰ تاريخ پنجم خرداد ماه ۸۴ شروع به توليد كرده است. فعاليت اجرايي احداث كارخانه، مشتمل بر خطوط توليد بدنه، رنگ، تزئينات و تكميلكاري در سال ۸۲ با هدف توليد ۱۵۰هزار دستگاه خودرو سواري درسال آغاز شده، سالن تزئينات در سال ۱۳۸۴ و سالن‌هاي رنگ و بدنه در سالهاي ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷ به بهره‌برداري رسيده‌اند.

ايران خودرو خراسان يكي از موفق‌ترين طرح‌هاي تمركز زدايي است كه درفضايي به وسعت ۷۳۰ هكتار و در مسير خطوط انتقال برق، بزرگ راه‌هاي ترانزيتي و شاهراه‌هاي اطلاعاتي كشور احداث شده و بزرگترين پروژه صنعتي اجرا شده در استان خراسان رضوي است كه در كوتاه‌ترين زمان ممكن به بهره‌برداري رسيده است. مجموع سرمايه‌گذاري اين پروژه بالغ بر ۲۰۰۰ ميليارد ريال است. ظرفيت نهايي توليدخودرو سواري در ايران خودرو خراسان سالانه ۱۵۰ هزار دستگاه و فروش تقريبي آن ۲۲۰۰ ميليارد تومان است كه سهم عمده‌اي را در اشتغال زايي، توسعه و رونق اقتصادي منطقه بينالودو نيز شكوفايي اقتصادي استان را در پي دارد. ايران خودرو خراسان در احداث سايت‌هاي خارج از كشور الگويي براي انتقال فناوري به ساير كشورها بوده و دانش كسب شده از اين راه، يكي ازافتخارات جمهوري اسلامي ايران به شمار مي‌رود.

ايران خودرو تبريز

هم اكنون به جاي وانت باردو (پيكان وانت)وانت آريسان در ايران خودرو تبريز توليد مي‌شود.

ايران خودرو سمنان

با تصويب هيئت دولت در جلسه استاني خود در سمنان كارخانهٔ ايران خودرو سمنان در ۱۶ اسفند ۱۳۸۹ باحضور رئيس جمهور افتتاح شد.

ايران خودرو آذربايجان

اين كارخانه دومين كارخانه ايران خودرو در استان آذربايجان شرقي محسوب مي‌شود. اين كارخانه در ۴ فاز احداث خواهد شد كه فاز اول اين كارخانه به تنهايي بزرگترين كارخانه خودرو سازي خاورميانه محسوب مي‌شود. در فاز اول اين كارخانه خودروهاي پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ توليد خواهند شد. فاز اول اين كارخانه تا آخر سال ۹۰ افتتاح و در فاز اول براي ۲۵۰۰ نفر فرصت شغلي ايجاد خواهد شد. ايران خودرو آذربايجان در بخش ممقان ودر سه كيلومتري ايران خودرو تبريز قرار دارد.

ايران خودرو آذربايجان با مشاركت ۶۰٪ بخش خصوصي (علي منافلويان و حسين نقدي) و ۴۰٪ شركت ايران خودرو، مرحله توليد آزمايشي را پشت سر گذاشت كه به دليل اختلافات مالي بين شركاي بخش خصوصي تا كنون به بهره‌برداري نرسيده؛ كه در بهار ۱۳۹۱ علي منافلويان ۳۰٪ سهام خود را با امضاي مصالحه نامه‌اي به حسين نقدي واگذار كرد.

سايپا

سايپا، كه سرنام گروه اسمي “شركت سهامي ايراني توليد اتومبيل” (به فرانسوي: Société Annonyme Iranienne de Production Automobile) است، شركت خودروسازي ايراني مي‌باشد، كه در سال ۱۳۹۱ با توليد شمار ۴۷۷٫۸۹۰ دستگاه اتومبيل، معادل ۴۲٪ درصد از سهم بازار خودروي ايران را به خود اختصاص داد و پس از ايران خودرو (با ۴۵٪) به‌عنوان دومين خودروساز ايران، شناخته شد.

شركت سايپا در سال ۱۳۴۴ با مشاركت شركت فرانسوي سيتروئن، تحت نام «شركت سهامي توليد اتومبيل سيتروئن ايران»، تأسيس شد. نخستين خودروهاي اين شركت وانت آكا و سواري ژيان نام داشتند. پس از سال ۱۳۵۳ خودروهاي ژيان مهاري و ژيان پيكاب در مدل‌هاي معمولي و دولوكس نيز توليد شد.

در سال ۱۳۵۴، نام شركت، به فرم كنوني؛ سايپا تغيير پيدا كرد، كه مختصر شده «شركت سهامي ايراني توليد اتومبيل» بود.

شركت سايپا در ۱۶ تيرماه ۱۳۵۸ به مالكيت دولت ايران در آمد و از آذر ماه ۱۳۶۰ تحت سرپرستي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران قرار گرفت.

سهام شركت در سال ۱۳۷۴ در بورس اوراق بهادار تهران عرضه شد و بعد از آن در دي ماه ۱۳۸۷ به موجب قانون بودجه كشور ۵۱٪ درصد از سهام آن، در بورس واگذار گرديد. در حال حاضر سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران با در اختيار داشتن ۳۵٫۷۵٪ درصد از سهام شركت سايپا، بزرگترين سهام‌دار آن به‌شمار مي‌آيد.

تاريخچه سايپا

شركت سايپا در سال ۱۳۴۴ با سرمايه اوليه ۱۶۰ ميليون ريال با نام «شركت ايراني توليد اتومبيل سيتروئن ايران» تأسيس گرديد. در تاريخ ۱۵ اسفند ماه ۱۳۴۵ به ثبت و دو سال بعد به مرحله بهره‌برداري رسيد.

نام شركت در اوايل سال ۱۳۵۴ به شركت سهامي عام ايراني توليد اتومبيل با نام انحصاري «سايپا» تغيير يافت. از آذر ماه ۱۳۶۰ تحت سرپرستي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران قرار گرفت و متعاقب آن بر اساس مصوبه ۱۳۶۵٫۲٫۱ هيئت وزيران، كليه سهام آن به نمايندگي از سوي دولت به نام سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران منتقل گرديد. سهام شركت در اواخر سال ۷۴ در بورس اوراق بهادار تهران پذيرفته شد و بعد از آن در دي ماه ۱۳۸۷ به موجب قانون بودجه كشور ۵۱ درصد از سهام آن، در بورس واگذار گرديد.

قيمت خودرو

توجه : نرخ هاي درج شده همگي آخرين قيمت خودرو به صورت آنلاين مي باشند

نام خودرو نام كارخانه قيمت نمايندگي (تومان) قيمت بازار(تومان)
هايما S7 اتوماتيك
ايران خودرو ۷۹,۰۴۸,۰۰۰ ۸۵,۰۰۰,۰۰۰
وانت ديزلي فوتون
ايران خودرو موجود نيست ۷۹,۰۰۰,۰۰۰
هايما S7 دنده اي
ايران خودرو ۷۲,۰۴۸,۰۰۰ ۷۵,۰۰۰,۰۰۰
تندر 90 E2 اتوماتيك(بنزيني گيربكس اتوماتيك)
ايران خودرو ۴۷,۳۵۲,۰۰۰ ۴۸,۰۰۰,۰۰۰
دنا EF7
ايران خودرو ۴۲,۵۴۹,۰۰۰ ۴۴,۳۰۰,۰۰۰
تندر 90 E2 (بنزيني)
ايران خودرو ۳۷,۴۴۱,۰۰۰ ۳۹,۲۰۰,۰۰۰
پژو پارس سال كلاس 28316(يورو 4)
ايران خودرو ۳۶,۹۲۵,۰۰۰ ۳۸,۵۰۰,۰۰۰
سورن ELX EF7(موتور EF7 بنزيني)
ايران خودرو ۳۶,۹۰۱,۰۰۰ ۳۷,۱۰۰,۰۰۰
پژو پارس سال كلاس 28230
ايران خودرو ۳۵,۷۶۷,۰۰۰ ۳۶,۷۰۰,۰۰۰
پژو پارس سال كلاس 28229
ايران خودرو ۳۵,۶۵۵,۰۰۰ ۳۶,۵۰۰,۰۰۰
پژو پارس سال كلاس 28232
ايران خودرو ۳۵,۴۸۴,۰۰۰ ۳۶,۳۰۰,۰۰۰
پژو پارس سال كلاس 28228
ايران خودرو ۳۵,۴۸۴,۰۰۰ ۳۶,۲۰۰,۰۰۰
سورن ELX
ايران خودرو ۳۶,۲۷۳,۰۰۰ ۳۶,۱۰۰,۰۰۰
تندر پيكاپ(دو ايربگ)
ايران خودرو ۳۵,۴۶۵,۰۰۰ ۳۵,۸۰۰,۰۰۰
رانا LX(رانا LX با تريم مشكي و يورو 4)
ايران خودرو ۳۳,۳۸۹,۰۰۰ ۳۲,۷۰۰,۰۰۰
سمند LX EF7(موتور EF7  بنزيني)
ايران خودرو ۳۰,۲۴۳,۰۰۰ ۳۱,۰۰۰,۰۰۰
سمند LX(بنزيني يورو 4)
ايران خودرو ۳۰,۲۹۰,۰۰۰ ۳۰,۵۰۰,۰۰۰
سمند SE(موتور XU7JP/L3 يورو 4)
ايران خودرو ۲۷,۵۹۴,۰۰۰ ۲۸,۰۰۰,۰۰۰
وانت آريسان
ايران خودرو ۲۵,۲۵۸,۰۰۰ ۲۴,۸۰۰,۰۰۰
لند مارك V7
بهمن خودرو ۸۰,۷۸۰,۰۰۰ ۷۹,۵۰۰,۰۰۰
وانت مزدا(دو كابين دوگانه سوز)
بهمن خودرو ۴۱,۸۲۰,۰۰۰ ۴۲,۵۰۰,۰۰۰
وانت مزدا دو كابين بنزين سوز
بهمن خودرو ۳۹,۳۲۰,۰۰۰ ۳۹,۸۰۰,۰۰۰
وانت مزدا(وانت مزدا تك كابين دوگانه B2000i)
بهمن خودرو ۳۹,۱۲۰,۰۰۰ ۳۹,۴۰۰,۰۰۰
وانت مزدا(وانت مزدا تك كابين بنزيني B2000i)
بهمن خودرو ۳۷,۰۵۰,۰۰۰ ۳۷,۰۵۰,۰۰۰
وانت كارا(وانت كارا تك كابين B2000i)
بهمن خودرو ۳۴,۰۹۰,۰۰۰ ۳۳,۹۰۰,۰۰۰
وانت كارا(وانت كارا دوكابين B1700i)
بهمن خودرو ۲۸,۸۰۰,۰۰۰ ۲۸,۸۹۰,۰۰۰
وانت كارا(وانت كارا تك كابين B1700i)
بهمن خودرو ۲۷,۲۹۰,۰۰۰ ۲۶,۵۰۰,۰۰۰
تندر 90 E1(يورو 4)
پارس خـودرو ۳۳,۳۳۵,۰۰۰ موجود نيست
چانگان CS35
پارس خـودرو ۶۴,۰۰۰,۰۰۰ ۶۶,۰۰۰,۰۰۰
چانگان ايدو
پارس خـودرو موجود نيست ۶۴,۰۰۰,۰۰۰
برليانس H320 اتوماتيك
پارس خـودرو ۵۰,۹۹۰,۰۰۰ ۵۵,۵۰۰,۰۰۰
رنو ساندرو
پارس خـودرو ۴۹,۰۵۰,۰۰۰ ۵۲,۴۰۰,۰۰۰
برليانس H320 دنده اي
پارس خـودرو ۴۶,۲۰۰,۰۰۰ ۴۸,۷۰۰,۰۰۰
برليانس h330
پارس خـودرو ۴۴,۳۸۰,۰۰۰ ۴۷,۰۰۰,۰۰۰
برليانس H220 اتوماتيك
پارس خـودرو ۴۴,۴۰۰,۰۰۰ ۴۴,۵۰۰,۰۰۰
برليانس h230
پارس خـودرو ۴۴,۴۰۰,۰۰۰ ۴۴,۰۰۰,۰۰۰
پارس تندر 90(فيس ليفت لوگان)
پارس خـودرو ۳۹,۵۰۰,۰۰۰ ۴۰,۹۰۰,۰۰۰
تندر 90 E2(تندر E2)
پارس خـودرو ۳۷,۴۴۰,۰۰۰ ۳۹,۸۰۰,۰۰۰
برليانس H220 دنده اي
پارس خـودرو ۳۸,۹۵۰,۰۰۰ ۳۸,۷۰۰,۰۰۰
كوليوس تيپ 2
پارس خـودرو ۱۷۸,۴۷۰,۰۰۰ ۱۵۹,۰۰۰,۰۰۰
رنو كوليوس
پارس خـودرو ۱۶۸,۴۰۰,۰۰۰ ۱۵۶,۰۰۰,۰۰۰
برليانس H2L(ون )
پارس خـودرو ۱۲۱,۲۰۰,۰۰۰ ۱۱۸,۰۰۰,۰۰۰
ون فوتون(13نفره بنزيني)
ديارخودرو ۹۵,۰۰۰,۰۰۰ موجود نيست
ون فوتون 13نفره(13نفره ديزلي)
ديارخودرو ۱۰۵,۰۰۰,۰۰۰ موجود نيست
سابرينا هاچ بك تيپ 4
ديارخودرو ۵۹,۰۰۰,۰۰۰ ۴۹,۰۰۰,۰۰۰
هاچ بك تيپ 3
ديارخودرو ۵۱,۶۰۰,۰۰۰ ۴۴,۰۰۰,۰۰۰
هاچ بك تيپ 2
ديارخودرو ۴۷,۲۰۰,۰۰۰ ۴۲,۰۰۰,۰۰۰
سابرينا هاچ بك تيپ 1
ديارخودرو ۴۱,۰۰۰,۰۰۰ ۴۰,۰۰۰,۰۰۰
برليانس V5
سـايپـا ۹۹,۹۰۰,۰۰۰ ۸۲,۰۰۰,۰۰۰
پيكاپ ريچ
سـايپـا ۶۸,۶۵۸,۰۰۰ ۶۸,۰۰۰,۰۰۰
سايپا S300 مدل 1394
سـايپـا ۷۶,۶۵۰,۰۰۰ ۵۷,۰۰۰,۰۰۰
آريو 1600
سـايپـا ۵۴,۶۳۰,۰۰۰ ۵۲,۵۰۰,۰۰۰
آريو 1500(آريو 1500(دنده دستي))
سـايپـا ۴۶,۵۱۶,۰۰۰ ۴۴,۰۰۰,۰۰۰
وانت نيسان ديزلي(داراي كولر و ترمز ABS)
سـايپـا ۳۶,۹۵۰,۰۰۰ ۳۵,۹۰۰,۰۰۰
وانت نيسان دوگانه سوز(داراي تاخوگراف و ترمز ABS)
سـايپـا ۳۲,۶۵۰,۰۰۰ ۳۲,۶۰۰,۰۰۰
وانت نيسان بنزيني(داراي  تاخوگراف و ترمز ABS)
سـايپـا ۳۰,۸۰۰,۰۰۰ ۳۱,۰۰۰,۰۰۰
سايپا تيبا 2
سـايپـا ۲۷,۳۴۰,۰۰۰ ۲۶,۹۰۰,۰۰۰
تيبا دو گانه سوز
سـايپـا ۲۵,۶۰۰,۰۰۰ ۲۶,۰۰۰,۰۰۰
تيبا EX
سـايپـا ۲۴,۶۱۰,۰۰۰ ۲۴,۷۰۰,۰۰۰
تيبا SX
سـايپـا ۲۴,۸۵۰,۰۰۰ ۲۴,۵۰۰,۰۰۰
سايپا 131 SE پايه گازسوز
سـايپـا ۲۱,۸۵۰,۰۰۰ ۲۲,۶۰۰,۰۰۰
سايپا 132 دوگانه
سـايپـا ۲۱,۱۰۰,۰۰۰ ۲۲,۶۰۰,۰۰۰
سايپا 111 SE
سـايپـا ۲۰,۹۲۰,۰۰۰ ۲۱,۳۰۰,۰۰۰
سايپا 131 SE
سـايپـا ۲۰,۶۹۰,۰۰۰ ۲۱,۰۰۰,۰۰۰
سايپا 132 SE
سـايپـا ۲۰,۵۹۶,۰۰۰ ۲۰,۹۰۰,۰۰۰
سايپا 141 SE
سـايپـا ۱۹,۸۱۰,۰۰۰ ۱۹,۲۰۰,۰۰۰
سايپا 151 TL
سـايپـا ۱۸,۶۹۰,۰۰۰ ۱۸,۳۰۰,۰۰۰
سايپا S300
سـايپـا ۷۶,۶۸۵,۰۰۰ ۰
جك S5(اتوماتيك)
كرمان موتور ۹۳,۹۰۰,۰۰۰ ۹۴,۰۰۰,۰۰۰
جك S5
كرمان موتور ۸۱,۹۰۰,۰۰۰ ۸۴,۵۰۰,۰۰۰
جك J5 اتوماتيك
كرمان موتور ۶۲,۹۰۰,۰۰۰ ۶۲,۹۰۰,۰۰۰
جك J5(جي اي سي جي 5)
كرمان موتور ۵۳,۹۰۰,۰۰۰ ۵۳,۰۰۰,۰۰۰
پژو 206 اس دي V8(كد 27429 تهويه، آينه ها و شيشه بالابرهاي دستي)
محصولات پژو ۳۴,۹۹۲,۰۰۰ موجود نيست
پژو 206 تيپ 5(كد 26814)
محصولات پژو ۳۴,۴۵۲,۰۰۰ موجود نيست
پژو پارس AT سال
محصولات پژو ۴۵,۳۳۰,۰۰۰ ۴۸,۶۰۰,۰۰۰
پژو پارس ELX
محصولات پژو ۳۹,۰۸۷,۰۰۰ ۴۰,۸۰۰,۰۰۰
پژو پارس LX سال
محصولات پژو ۳۷,۴۶۱,۰۰۰ ۴۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو پارس دوگانه
محصولات پژو ۳۶,۹۲۸,۰۰۰ ۳۸,۵۰۰,۰۰۰
پژو 206 تيپ 5 فول(كد 26815)
محصولات پژو ۳۶,۸۴۸,۰۰۰ ۳۷,۵۰۰,۰۰۰
پژو پارس سال(داشبورد جديد با دو ايربگ)
محصولات پژو ۳۵,۴۸۴,۰۰۰ ۳۶,۲۰۰,۰۰۰
پژو 206 تيپ 2
محصولات پژو ۳۲,۶۶۶,۰۰۰ ۳۴,۲۰۰,۰۰۰
پژو 405 SLX
محصولات پژو ۳۰,۸۷۳,۰۰۰ ۳۲,۵۰۰,۰۰۰
پژو 405 GLX دوگانه
محصولات پژو ۳۰,۸۰۶,۰۰۰ ۳۲,۲۰۰,۰۰۰
پژو 405 GLX
محصولات پژو ۲۹,۰۳۸,۰۰۰ ۳۰,۲۰۰,۰۰۰
چري تيگو 5 CVT كامفورت(COMFORTABLE)
مديران خودرو ۸۴,۷۰۰,۰۰۰ موجود نيست
چري تيگو 5 MT
مديران خودرو ۷۷,۷۰۰,۰۰۰ موجود نيست
ام وي ام X33(ام وي ام  دنده اي x33)
مديران خودرو ۶۴,۴۶۰,۰۰۰ موجود نيست
ام وي ام X33(ام وي ام  دنده اي x33)
مديران خودرو ۶۴,۴۶۰,۰۰۰ موجود نيست
چري تيگو 5 CVT EXCELLENT(چري تيگو 5 CVT EXCELLENT)
مديران خودرو ۹۷,۴۴۶,۰۰۰ ۹۱,۰۰۰,۰۰۰
چري تيگو 5 CVT لاكچري(LUXURY)
مديران خودرو ۹۴,۱۵۰,۰۰۰ ۸۹,۰۰۰,۰۰۰
ام وي ام x33
مديران خودرو ۷۳,۶۶۰,۰۰۰ ۷۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وي ام X33 تيگو
مديران خودرو ۶۶,۴۶۰,۰۰۰ ۶۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وي ام 550 اتوماتيك
مديران خودرو ۶۱,۲۱۸,۰۰۰ ۵۹,۵۰۰,۰۰۰
ام وي ام 550 دنده اي
مديران خودرو ۵۳,۴۶۲,۰۰۰ ۵۱,۰۰۰,۰۰۰
ام وي ام 315 هاچ بك(ام وي ام 315 هاچ بك جديد)
مديران خودرو ۴۴,۰۷۹,۰۰۰ ۴۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وي ام 315 صندوقدار(ام وي ام 315 صندوقدار جديد)
مديران خودرو ۴۴,۰۷۹,۰۰۰ ۴۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وي ام 530(2000cc - يورو 3)
مديران خودرو ۴۴,۵۱۰,۰۰۰ ۳۸,۵۰۰,۰۰۰
ام وي ام 110S(طراحي جديد- نسخه لاكچري)
مديران خودرو ۳۳,۰۶۴,۰۰۰ ۲۹,۰۰۰,۰۰۰
ام وي ام 110S(طراحي جديد- نسخه كامفورت)
مديران خودرو ۳۰,۹۵۴,۰۰۰ ۲۸,۰۰۰,۰۰۰
ام وي ام 110(چهار سيلندر - )
مديران خودرو ۲۲,۴۱۰,۰۰۰ ۲۰,۷۰۰,۰۰۰


 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ مهر ۱۳۹۵ساعت: ۰۶:۵۸:۳۷ توسط:مينا موضوع: