تعبير خواب تعبير خواب .

تعبير خواب

خواص تخم كتان

خواص تخم كتان

بذر كتان منبعي سرشار از مواد مغذي همچون فيبر ، منگنز ، ويتامين B1 ، اسيد چرب آلفا لينولنيك و امگا3 است ، اين بذر از درخت كتان گرفته مي‌شود ، بذر كتان منبعي غني از چربي هاي سالم ، آنتي اكسيدان و فيبر است.

تخم كتان به صورت محلول در آب براي درمان هاي موضعي و به صورت خوراكي ( دم كرده ، پودر ، روغن ) مورد استفاده قرار مي گيرد ، بيشترين استفاده تخم كتان در خانم ها و براي كاهش چربي ناحيه شكم و تناسب اندام است ، براي اينكه از حداكثر فوايد بذر كتان بهره مند شويد بايد قبل از مصرف دانه آن را آسياب كنيد چرا كه بذر كامل ممكن است بدون اينكه هضم شود از طريق دستگاه گوارش دفع شود.

انواع بذر كتان : دو نوع اصلي بذر كتان وجود دارد ، بذر كتان طلايي و بذر كتان قهوه‌اي كه مشخصات تغذيه‌اي شان خيلي شبيه هم است و هر دو به اندازه‌ي هم حاوي اسيدهاي چرب امگا3 هستند.

تخم كتان چيست ؟

تخم كتان همانگونه از نامش بر مي آيد تخم گياه كتان است، كتان از ۳۰۰۰ سال پيش بابل كشت مي شده است. تخم كتان داراي دو گونه كلي مي باشد، كه عبارتند از تخم كتان قهوه اي و تخم كتان زرد يا طلايي. بيشترين انواع بذر كتان كه از اين دو گونه كلي به وجود آمده اند داراي ارزش غذايي يا ويژگي هاي تغذيه اي مشابهي مي باشند و در تعداد اسيدهاي چرب زنجيره كوتاه با هم برابر هستند. از دانه هاي كتان روغني گياهي استخراج مي شود، كه به روغن بذر كتان معروف است.

خواص تخم كتان در پيشگيري از سرطان

دانه يا بذر كتان در بين مواد غذايي، يك ضد سرطان قوي محسوب مي شود، چون حاوي ميزان زيادي ليگنان است. ليگنان ها با مسدود كردن آنزيم هايي كه در سوخت و ساز بدن درگير هستند و با رشد و گسترش سلول هاي سرطاني ارتباط دارند، به محافظت از بدن در برابر سرطان كمك مي كنند. علاوه بر اين وجود مواد مغذي داراي خاصيت آنتي اكسيداني در دانه هاي كتان، باعث شده است اين مواد آنتي اكسيدان درون تخم كتان با راديكال هاي آزاد مبارزه نموده، آن ها را از بين ببرند، و بدين گونه از ابتلا به سرطان پيشگيري مي نمايد.

دانشمندان دريافته اند كه اين تركيبات قوي مانند فيتواستروژن عمل نموده و خطر ابتلا به سرطان سينه را در زنان كاهش مي دهد؛ فيتواستروژن‌ها مولكول‌هاي گياهي هستند كه همانند استروژن‌ها عمل مي‌كنند. اين مولكول‌ها از افزايش ميزان هورمون استروژن و رشد غده‌هاي پستاني پيشگيري نموده و نقش مؤثري در پيشگيري و درمان سرطان سينه دارند.

همچنين ليگنان خاصيت رگ زاديي داشته و از طريق پيشگيري از تشكيل عروق خوني درون تومورها، از رشد آنها جلوگيري مي‌كند. مصرف بذر كتان مي‌تواند از رشد تومور سرطان پروستات جلوگيري نمايد. مصرف روزانه سه دفعه؛ هر دفعه يك قاشق مرباخوري پودر دانه كتان نيز نقش بسزايي در كاهش علائم بزرگي پروستات دارد البته مي‌توان از روغن دانه كتان نيز استفاده كرد.

تذكر: مصرف فيتواستروژن‌ها براي زناني كه به سرطان سينه مبتلا بوده و يا هستند و زناني كه سابقه‌ي فاميلي اين بيماري را دارند توصيه نمي‌شود. اين افراد بايد قبل از مصرف اين قبيل مواد غذايي با پزشك معالج خود مشورت كنند.

خواص تخم كتان در پيشگيري از ديابت

پژوهش هاي صورت گرفته توسط دانشمندان كانادايي نشان مي دهد كه مصرف دانه‌ي كتان احتمال ابتلا به ديابت نوع ۲ را به ميزان ۸۰ درصد كاهش مي‌دهد. محققان در حال تحقيق بيشتر در اين خصوص هستند. توصيه مي‌كنيم روزانه يك تا دو قاشق چاي‌خوري دانه‌ي كتان آسياب شده به غذاهاي خود اضافه نماييد.

همچنين برخي تحقيقات صورت گرفته نشان داده است مصرف روزانه تخم كتان به دليل دارا بودن ليگنان، به ميزان متوسطي سبب بهبود قند خون مي گردد. به علاوه تخم كتان قدرت آنتي اكسيداني بالايي داشته و مي‌تواند با استرس اكسيداتيو – عامل ابتلا به ديابت – مقابله نمايد.

خواص تخم كتان در كاهش كلسترول خون

وجود امگا ۳ براي تنظيم كلسترول خون لازم است. اين اسيدهاي چرب ميزان كلسترول خوب خون را افزايش مي‌دهند و حالت ارتجاعي رگ‌هاي خوني و جريان خون را بالا مي‌برند. دانه كتان يكي از مفيد ترين منابع امگا-۳ به شمار مي رود. مصرف تخم كتان موجب كاهش سطح كلسترول با چربي بد در خون مي شود. محققان معتقدند گنجاندن دانه كتان در برنامه غذايي روزانه افراد بزرگسال مي تواند شانس ابتلا به گرفتگي عروق يا آترواسكلروز را در آنها تا ۷۵ درصد كاهش بدهد. محققان با تحقيقي كه روي بيش از ۱۰۰ خانم يائسه انجام دادند، به اين نتيجه رسيدند درصد ابتلا به بيماري پرفشاري خون و ناراحتي هاي قلبي در خانم هايي كه به مدت يك سال، روزي ۴ قاشق غذاخوري دانه كتان خام مصرف مي كردند، بسيار پايين و ناچيز بود.

خواص تخم كتان براي درمان يبوست

دانه‌ كتان سرشار از فيبرهاي محلول و نامحلول بوده و به همين علت يك ماده ملين بوده و دفع را راحت مي‌كند. اگر دچار يبوست مزمن هستيد به سراغ دانه‌ي كتان برويد. بدين منظور يك قاشق چاي‌خوري دانه‌ي كتان را به مدت يك شب در يك ليوان آب خيس كرده و فرداي آن آب را به همراه دانه‌ها بنوشيد. يا اين كه ۲۰ گرم دانه‌ي خشك را با يك ليتر آب و به مدت ۵ دقيقه بجوشانيد و محلول را صاف كنيد. صبح و شب بعد از غذا يك فنجان از اين جوشانده ميل كنيد. توجه داشته باشيد تأثير دانه‌ي كتان تقريباً بعد از ۳ روز خود را نشان مي‌دهد.

خواص تخم كتان در پيشگيري از پوكي استخوان

تخم كتان از پوكي استخوان و تحليل رفتن بافت استخواني جلوگيري مي‌كند. تحقيقاتي كه بر روي موش‌هاي آزمايشگاهي انجام شد، حاكي از به تأخير افتادن تحليل استخواني در موش‌هاي آزمايشگاهي بود كه با تخم كتان تغذيه شده بودند و اين امر به سبب وجود اسيدهاي چرب امگا ۳ موجود در تخم كتان مي‌باشد.

تاثير مصرف دانه كتان در كاهش فشار خون و جلوگيري از بيماري هاي قلبي

تحقيقات بسياري نشان داده است امگا ۳ موجود در دانه هاي كتان از طريق مكانيسم هايي مانند اقدامات ضد التهابي و تنظيم نمودن ضربان قلب، به بهبود سيستم قلبي عروقي كمك مي كند. يكي از مهم ترين خواص تخم كتان، كاهش فشار خون مي باشد. از اين رو احتمال ابتلا به بيماري هاي قلبي و عروقي را كاهش مي دهد. همچنين رژيم غذايي حاوي دانه هاي كتان از سخت شدن و گرفتگي شريان ها جلوگيري مي كند و از اين رو موجب حفظ سلامتي قلب مي شود. امگا-۳ نقش بسزايي در تنظيم ريتم قلب دارد و در درمان آريتمي (ضربان قلب نامنظم) و نارسايي قلبي مفيد است. پژوهشگران دانشگاه هاروارد مصرف روزانه ۱ تا ۲ قاشق غذاخوري دانه كتان را به بيماران قلبي يا آنهايي كه زمينه ابتلا به ناراحتي هاي قلبي دارند، توصيه مي كنند.

فوايد تخم كتان

فوايد تخم كتان براي درمان التهابات پوستي

تخم كتان ( بذر كتان )، منبعي سرشار از اسيدهاي چرب امگا ۳ ها و امگا ۶ محسوب مي شود و به همين علت در تسكين التهاب پوستي موثر بوده، مي تواند از آن به عنوان يكي ماده ضد التهاب بهره جست. تأثير اين اسيدهاي چرب در بهبود بافت ها، بهبود جاي زخم و جوش و تسكين سطح پوست مثال زدني است. اگر دچار التهاب پوستي هستيد دانه‌ي كتان را امتحان كنيد؛ براي اين كار مقداري آب را به بذر كتان آسيب شده اضافه نماييد تا به شكل خمير مانند در آيد. اين خمير را با حرارت خيلي ملايم گرم كرده و با ضخامت يك سانتي متر روي يك گاز يا پارچه‌ي تميز پهن كنيد. اين مرهم را هر روز دو تا ۳ مرتبه روي نقاط ملتهب پوست خود قرار دهيد.

خواص تخم كتان در درمان نفخ شكم

همانگونه كه در قسمت هاي ديگر نيز اشاره شده است، تخم كتان داراي ميزان زيادي فيبر محلول و نا محلول است كه به خوبي مي تواند به هضم غذا در معده كمك كند و نفخ شكم را از بين ببرد. براي اينكه از اين اثر تخم كتان بهره مند شويد دانه كتان را پودر نموده و در نمك پاش بريزيد و به همراه غذا، مانند يك ادويه كمي از آن را روي غذاي خود بپاشيد. بسياري از افراد از تخم كتان بيشتر در ماست، شير، سالاد استفاده مي نمايند.

فوايد تخم كتان در پيشگيري از گر گرفتگي در خانم ها

گنجاندن تخم كتان در برنامه غذايي خود و مصرف منظم آن، مي‌تواند احتمال ابتلا به گر گرفتگي در دوران يائسگي در زنان را كاهش دهد. تخم كتان حاوي اسيدهاي چرب امگا ۳ گياهي (مفيد براي پوست) و فيتواستروژن است و براي همين يكي از بهترين مواد غذايي مورد نياز زنان است. تخم كتان سرشار از ليگنان هاي گياهي است و به همين دليل مي تواند سوخت و ساز و استفاده از استروژن را كنترل كرده و به اين ترتيب علائم يائسگي مانند گرگرفتگي، تعريق و خشكي واژن را كاهش دهد. مي توانيد تخم كتان آسياب شده را خريداري نموده و به غذاها، ماست و انواع سالاد و غيره افزوده و ميل كنيد.

نتايج پژوهشي در اين زمينه نشان مي دهد كه تخم كتان مي تواند از گرگرفتگي در زنان يائسه پيشگيري كرده و همچنين تاثيرات خوبي برروي سلامت عمومي آنها نيز داشته باشد. تحقيقات نشان مي دهد كه روزانه ۴۰ گرم تخم كتان مانند «هورموني درمان» براي بهبود گرگرفتگي و عرق كردن هاي شبانه مفيد بوده و همچنين براي بهبود يبوست نيز مفيد است.

خواص تخم كتان براي لاغري و كاهش وزن

همانگونه كه در بالا ذكر شده، تخم كتان سرشار از چربي هاي سالم امگا ۳ و امگا ۶ و فيبرهاي غذايي مي باشد، خوردن دانه كتان باعث ايجاد احساس سيري در انسان شده سبب مي گردد تا كالري كمتري مصرف نماييم و منجر به كاهش وزن مي شود. در واقع تاثير مصرف تخم كتان در كاهش وزن نيز از همين ويژگي آن نشاط مي گيرد. اگر مي خواهيد لاغر شويد و به دنبال روشي كم دردسر مي گرديد و نمي خواهيد از رژيم هاي سفت و سخت لاغري استفاده كنيد، كه در بيشتر موارد هم در بلند مدت، نتيجه مطلوبي در بر ندارند، مي توانيد از تخم كتان استفاده كنيد. براي اين منظور دو متد زير به شما توصيه مي شود.

روش اول لاغري با تخم كتان :

اگر ۳۰ دقيقه قبل از خوردن غذا، يك قاشق پودر تخم كتان ميل كنيد، احساس سيري به شما دست داده و نمي توانيد زياد غذا بخوريد و بدين طريق دريافت چربي ها و كالري ها از طريق وعده هاي روزانه كمتر خواهد شد و به مرور موجب كاهش وزن و كاهش چربي هاي انباشته شده در بدن مي گردد.

روش دوم لاغري با تخم كتان :

اگر از تخم كتان در هنگام خوردن غذا استفاده كنيد باعث مي شود فرايند هضم غذا كندتر شده، و غذا مدت بيشتري در معده بماند و به صورت آهسته آهسته و به تدريج وارد روده كوچك شود و اين موجب مي شود كه سطح انسولين پايدار شده و اشتها يابد.

دمنوش تخم كتان براي لاغري

علاوه بر آنچه در بالا در خصوص خواص تخم كتان براي كاهش وزن بيان شد، در اينجا مي خواهيم شما را با دمنوش تخم كتان آشنا سازيم، كه مي تواند در كاهش وزن و لاغر شدن به شما كمك نمايد. در اصطلاح طب سنتي، تخم كتان داراي طبع گرم و خشكي بوده و مي توانيد صبح، هنگام صبحانه از آن استفاده كنيد. دمنوش تخم كتان مي تواند به شدت در افزايش سوخت و ساز بدن موثر باشد. همچنين اين دمنوش اشتها را كاهش مي دهد بنابراين غذا و كالري كمتري مصرف خواهد كرد.

طرز تهيه دمنوش تخم كتان براي لاغري :

يك قاشق پودر تخم كتان را در قوري ريخته و آب با دماي ۷۰ يا ۸۰ درجه به آن اضافه كرده و اجازه دهيد به مدت ۳۰ دقيقه دم بكشد. سپس آن را از صافي عبور داده و نوش جان كنيد.

فوايد تخم كتان براي پوست و مو

آلفا لينولئيك اسيد موجود در بذر كتان يكي از مفيدترين چربي ها براي سلامت پوست و مو مي باشد. همچنين وجود ويتامين هاي گروه B در تخم كتان، از خشكي پوست جلوگيري نموده و در بهبود و رفع جوش و آكنه، روزاسه و اگزما موثر است. خوردن تخم كتان در هيدارته نمودن بدن نيز تاثير دارد و يك مرطوب كننده طبيعي به شمار مي رود. اگر مي خواهيد پوست و مو و ناخن سالم داشته باشيد، توصيه مي شود ۲ قاشق غذا خوري دانه كتان يا ۱ قاشق غذا خوري روغن تخم كتان به غذاهاي روزانه ي خود اضافه كنيد. همچنين مي توانيد از تخم كتان به صورت موضعي بر روي پوست نيز استفاده كنيد.

تخم كتان براي رفع چين و چروك صورت

تخم كتان سرشار از اسيد‌هاي چرب امگا ۳ مي باشد. امگا ۳ در درمان و رفع لكه هاي قهوه‌اي پوست – كه بر اثر افزايش سن – ايجاد مي شود، موثر است. همچنين از آن براي رفع چين و چروك هاي ريز پوست صورت نيز مي توان بهره گرفت. در پژوهشي از داوطلبان خواسته شده روزانه تنها نصف قاشق چاي‌خوري تخم كتان بخورند و بعد از ۶ هفته پوست آن‌ها تازه‌تر و باطراوت‌تر شد (انگار كه آبرساني شده‌باشد) و به‌طور قابل ملاحظه‌اي نيز التهابات و قرمزي‌هاي پوستي آن‌ها نيز كاهش يافت. اسيدهاي چرب امگا ۳ واكنش بدن را نسبت به عوامل التهاب‌زا فرو مي‌نشاند، همچنين سبب جذب آب را جذب به سلول‌هاي پوستي مي شود تا چروك‌ها را كاهش دهد و پوست را با طراوت‌تر مي‌كند. مي‌توانيد براي بهره‌مند شدن از خواص بذر كتان و اسيدهاي چرب امگا ۳ موجود در آن، مي توانيد بر روي سبزيجات و سالاد پودر تخم كتان بپاشيد.

خواص تخم كتان در جوان سازي پوست

اين ماده غذايي داراي مقادير زيادي استروژن گياهي است. فيتواستروژن موجود در بذر كتان هم داراي خواص شبه استروژني است و هم به عنوان آنتي اكسيدان عمل مي كند. آنتي اكسيدان ها سبب حفاظت سلول از آسيب راديكال هاي آزاد مي شوند. همچنين بذر كتان به ايجاد تعادل هورمون استروژن و پروژسترون در بدن كمك كرده و نمي گذارد كه آكنه به پوست صورت آسيب رساند. بهترين روش خوردن بذر كتان نيز اضافه كردن آن به سالاد يا ماست است.

تذكر :

همان گون كه در بخش ديگري از اين مقاله نيز اشاره شد، مصرف فيتواستروژن‌ها براي زناني كه به سرطان سينه مبتلا بوده و يا هستند و زناني كه سابقه‌ي فاميلي اين بيماري را دارند توصيه نمي‌شود. اين افراد بايد قبل از مصرف اين قبيل مواد غذايي با پزشك معالج خود مشورت كنند.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ مهر ۱۳۹۵ساعت: ۰۸:۵۲:۰۲ توسط:مينا موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :