تعبير خواب تعبير خواب .

تعبير خواب

خواص چاي ترش

خواص چاي ترش

 

چاي تُرش يا چاي روزل يا چاي قرمز از كاسبرگ گياه چاي ترش تهيه مي‌شود و در بسياري از مناطق دنيا بصورت نوشيدني گرم و يا سرد مصرف دارد. در آمريكاي لاتين و بخصوص در جامائيكا مصرف آن متداول است و بنام گل جامائيكا يا Sorrel، و شمال آفريقا بنام چاي سوداني و در مصر بنام كركده Karkade مشهور است. مزه آن ترش است و معمولاً با شكر نوشيده مي‌شود.

گل جامائيكا (Roselle) گياهي است يك ساله بوته‌هائي به ارتفاع ۲–۳ متر برگهاي ۳–۵ وجهي سبز مايل به زرد گلهاي زرد با كاسبرگ‌هاي سبز كه بعد از رسيدن ميوه، كاسبرگ‌ها برنگ قرمز در مي‌آيد. در بعضي كشورها از الياف ساقه‌هاي آن در تهيه وسائل استفاده مي‌شود. اين گياه بصورت گونه مهاجر وارد ايران و در منطقه گلمورتي(دلگان)استان سيستان و بلوچستان براي اولين بار كشت شد.نام ديگر آن ؛چاي مكي است زيرا بصورت گسترده اي در شبه جزيره عربستان كشت و مورد استفاده است.

چاي ترش يا چاي قرمز كه به چاي مكه نيز معروف است از گياه رز چيني تهيه مي‌ شود كه از گلبرگ و دانه هاي آن مي‌ توان به عنوان نوشيدني استفاده كرد. چاي هيبيسكوس داراي رنگ قرمز سير و طعم ترش است.

از خواص چاي ترش مي توان به شادابي و رفـع‌ كـنـنـده ي عوارض بيماري ‌هاي قلبي اشاره كرد.

مصرف اين محصول در تعدادي از فرهنگ‌ ها مانند چين، مكزيك و حتي اروپا وجود دارد. در سودان و مصر به عنوان يك نوشيدني تشريفاتي در جشن‌ هاي رسمي‌ از آن استفاده مي‌ كنند.

اين چاي يكي از نوشيدني ‌هاي مناسب براي كساني است كه مي ‌خواهند جايگزين مناسبي براي چاي پيدا كنند.

در ميان گياهاني كه نام چاي را به خود گرفته ‌اند، چاي قرمز يا چاي ترش كه به آن چاي مكه هم مي‌ گويند، به علت رنگ، طعم و خاصيت ويژه ‌اي كه دارد، جايگاه مهمي‌ را به خود اختصاص داده است.

شما مي‌ توانيد آن را با كمي عسل به صورت شربت استفاده كنيد يا با آب سيب تركيب كرده و خنك بنوشيد. ترشي آن و شيريني سيب به خوبي با هم سازگار مي‌ شوند.

اين چاي را مي‌ توان به صورت سرد و گرم همراه مقداري قند يا نبات يا حتي بدون آن به عنوان يك نوشيدني رژيمي‌ مصرف كرد.

 

طريقه ي مصرف چاي قرمز

افرادي كه داراي قند، چربي و فشارخون بالا هستند، مي ‌توانند يك تا دو نوبت از چاي روزانه ي خود را به چاي قرمز اختصاص دهند و براي هر بار مصرف، 5 گرم از گل برگ‌ هاي چاي قرمز را داخل يك فنجان ريـخـته و سپس آب جوش بر روي آن بريزند و سرپوشي گذاشته، 10 دقيقه بماند تا دم بكشد، سپس صاف كرده و ميل كنيد.

 

كاهش فشار خون از خواص چاي ترش

بر اساس يافته هاي يك پژوهش ارايه شده در كنگره بين المللي طب سنتي و مكمل، مصرف دم كرده ي چاي ترش به طور معني داري نسبت به چاي معمولي بر پر فشاري خون بيماران مبتلا به ديابت نوع 2 موثر است.

خواص چاي ترش براي ديابتي ها

چاي قرمز يا چاي ترش در نقاط مختلف دنيا با نام هاي متفاوتي خوانده مي شود. اين گياه و محصولات آن در ايران به نام هاي چاي مكي يا چاي مكه، چاي قرمز و چاي ترش خوانده مي شود. يكي از مهم ترين خواص چاي ترش شباهت تركيبات آن با انسولين است و به همين جهت اين گياه خواص ضد ديابتي هم دارد. درمان سستي، گيجي و سوء هاضمه از خواص چاي ترش بوده و دانه هاي چاي ترش غني از چربي و پروتئين است.

 

فوايد چاي ترش

فوايد چاي ترش يا چاي قرمز

دم كرده ي برگ اين گياه منبعي غني از آهن و مس است.

از پودر آسياب شده ي كاسبرگ آن مي توان به عنوان طعم دهنده در كيك، شكلات و بستني نيز استفاده كرد.

بر اساس يافته هاي پژوهشي كه نتايج آن در كنگره ي بين المللي طب سنتي و مكمل، ارايه شد 60 بيمار مبتلا به ديابت به دو گروه تقسيم شده، گروه اول از چاي معمولي و گروه دوم از چاي ترش به مدت 30 روز روزانه دو بار صبح و عصر مصرف كردند.

اين گزارش با هدف تعيين اثر كوتاه مدت مصرف چاي ترش توسط بيماران متبلا به ديابت نوع 2 بر پرفشاري خون آن ها صورت گرفته است.

در اين آزمايش فشار خون سيستوليك(انقباضي) در مصرف كنندگان چاي ترش به طور معني داري 4/15 درصد كاهش يافت، در حالي كه اين ارقام براي مصرف كنندگان چاي معمولي 4/8 درصد افزايش نشان داد. ميانگين فشار خون دياستوليك(انبساطي) در گروه گيرنده چاي ترش 3/4 درصد كاهش داشته ولي در گروه گيرنده چاي معمولي 6/4 درصد افزايش داشته است.

اين گزارش ادامه مي دهد، درصد اثر مثبت درماني گروه گيرنده هاي چاي ترش و چاي معمولي به ترتيب 1/48 و 4/15 به دست آمده است.

بنابراين گزارش، اين مداخله نظير ساير مطالعات مشابه، اثر كاهش دهنده فشار خون را كه در طب سنتي بسياري از كشورها مورد توجه است، تاييد مي كند.

آشنايي با روش تهيه ليموناد چاي ترش نعنايي

مواد لازم براي چاي ترش :

چاي ترش خشك : نصف فنجان

برگ نعنا : يك مشت

آب : ‌4 فنجان

شربت نعنا : يك سوم تا سه چهارم فنجان

مواد لازم براي ليموناد :

آب ليمو ترش تازه : يك فنجان

آب : 4 و نيم فنجان

شربت نعنا : سه چهارم تا 1 فنجان

مواد لازم براي سيروپ نعنا :

شكر : يك و نيم فنجان

آب : يك و نيم فنجان

برگ نعنا : يك چهارم فنجان

طرز تهيه :

چاي ترش و برگ‌هاي خرد شده نعنا را در قابلمه‌اي بزرگ ريخته و 4 فنجان آب اضافه كرده و در قابلمه را گذاشته 24 ساعت در يخچال بگذاريد بماند .

چاي را از صافي رد كنيد و به اندازه‌ي دلخواه شربت نعنا بزنيد . با يك سوم فنجان سيروپ شروع كنيد و سپس متناسب با ذائقه‌ي خودتان شربت بيشتري اضافه كنيد .

براي تهيه ليموناد :

آب ليمو ، آب و شربت نعنا را اضافه كرده و در صورت تمايل براي شيرين‌تر شدن مي‌توانيد شربت بيشتري اضافه كنيد . ليموناد را در يخچال بگذاريد خنك شود .

براي تهيه شربت نعنا :

در قابلمه اي متوسط شكر ، آب و برگ‌هاي خرد شده نعنا را مخلوط كرده به جوش بياوريد تا شكر حل شود . سپس از روي حرارت برداشته و در قابلمه را15- 10 دقيقه بگذاريد سپس بچشيد اگر طعم نعناي شربت به اندازه ي كافي بود صافش كنيد وگرنه 10 دقيقه ديگر يا بيشتر بگذاريد بماند و مزه بدهد . شربت را كناري بگذاريد تا به دماي اتاق برسد سپس در يخچال بگذاريد خنك شود .

ليوان‌ها را يخ بريزيد و به مقدار مساوي از ليموناد و چاي ترش اضافه كنيد و روي ليوان‌ها را با برگ‌هاي تازه نعنا و برش‌هاي ليمو تزئين كنيد‌.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ مهر ۱۳۹۵ساعت: ۰۸:۵۳:۱۱ توسط:مينا موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :